Wat is er nieuw

Stroomonderbreking door werken

RoyalGrizzly

Well-known member
Lid geworden
16 augustus 2025
Leeftijd
59
Volgende week wordt de elektriciteit in onze straat ongeveer 8 uur afgesloten.

Mijn dark start is net afgerond en zaterdag worden de planten in het aquarium geplaatst. Dus tijdens deze onderbreking zitten er gelukkig nog geen vissen in het aquarium.

1. Bacteriën in de filter
Wat is jullie ervaring met hoe lang bacteriën in een externe filter (Oase Biomaster 850) zonder elektriciteit kunnen overleven?
Blijven er na zo’n periode nog voldoende bacteriën over om de biologische balans van het aquarium te behouden?

2. Backup bij stroomuitval
Heeft iemand een backup-oplossing (bijvoorbeeld een powerstation) om het aquarium van stroom te voorzien bij langere stroomonderbrekingen?
Welke systemen gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen?

3. Aquarium zonder stroom met vissen
Als er vissen in het aquarium zitten: wat is ongeveer de tijdslimiet dat een aquarium zonder stroom kan draaien voordat het problematisch wordt voor vissen, planten en bacteriën

4. Klopt het dat alleen de filter belangrijk is en verlichting en CO2 gerust uit mogen voor langere tijd

Op zich is het niet zo'n probleem al is 8 uur wel op het randje.
Wel de dag van te voren de co2 uitzetten om dat niet al te hoog te hebben zonder stroming als er vissen inzitten.

Aangezien het een vrij jonge bak is is de bacteriepopulatie nog niet echt super robuust en zou ik persoonlijk wel een aggregaat regelen.

Ik heb met onderhoud weleens vrij laat opgemerkt dat de filter niet aan stond en geen last ondervonden en dan praat ik over 16-24 uur.
In een potfilter zit vaak redelijk wat zuurstof dus dat scheelt.

Zorg in ieder geval dat je filter zuurstof krijgt door bijv je potfilter te openen. Evt kun je het filterspul in een emmer water leggen. Dat is denk ik het voornaamste. En je CO2 inderdaad ruim van tevoren stopzetten. 🙂

Je kan regelmatig even de ontluchtingsknop op je voorfilter een paar keer achter elkaar indrukken, dan pomp je handmatig het water door je filter heen.

Zorg in ieder geval dat je filter zuurstof krijgt door bijv je potfilter te openen. Evt kun je het filterspul in een emmer water leggen. Dat is denk ik het voornaamste. En je CO2 inderdaad ruim van tevoren stopzetten. 🙂
Maar als de stroom uitvalt dan gaat een magneetventiel ook dicht en dan komt er geen co2 meer toch?

2. Backup bij stroomuitval
Heeft iemand een backup-oplossing (bijvoorbeeld een powerstation) om het aquarium van stroom te voorzien bij langere stroomonderbrekingen?
Welke systemen gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb daar onlangs een fijne batterij voor aangeschaft.
Fossibot f2400.
Mooi apparaat en doet wat ik er van verwacht.
Gebruik het zelf als ups. Dus als er stroomuitval is en ik ben niet thuis dan neemt hij het over.
IMG_8627.jpeg

Voor zeewater is dit belangrijker dan bij zoet denk ik.

Voor zeewater is dit belangrijker dan bij zoet denk ik.
Je kan natuurlijk ook je tv of de airfryer erbij opzetten.
Het is gewoon een makkelijk stukje techniek als er stroomproblemen zijn.
De vraag of je het echt nodig hebt zal voor iedereen anders zijn.

Ik heb met onderhoud weleens vrij laat opgemerkt dat de filter niet aan stond en geen last ondervonden en dan praat ik over 16-24 uur.
Dat is hier ook wel eens voorgekomen 😬 en het had geen merkbare gevolgen. Was een bak bezet met vis.
Ik moet erbij zeggen dat ik niet gemeten heb voordat ik het filter weer aanzette, maar toen ik later op de dag metingen deed en voorbereid was op een waterwissel, kwamen de waardes (met druppeltesten) normaal terug. Het filter had blijkbaar snel de vervuiling van de bak weten te herstellen. Enkel de bak zal niet in staat geweest zijn de filtratie over te nemen, maar het zal natuurlijk wel geholpen hebben.

Laatst bewerkt:
Je kan natuurlijk ook je tv of de airfryer erbij opzetten.
Het is gewoon een makkelijk stukje techniek als er stroomproblemen zijn.
De vraag of je het echt nodig hebt zal voor iedereen anders zijn.
Ja dat woord airfryer had je niet moeten noemen natuurlijk :DD ;))

Maar als de stroom uitvalt dan gaat een magneetventiel ook dicht en dan komt er geen co2 meer toch?
Dat zal ongetwijfeld waar zijn. 🙂 Wat ik bedoelde te zeggen is: het kan helpen als je die toevoeging eerder al uitschakelt zodat de CO2 alvast kan zakken. Op het moment dat de stroom er dan af gaat en de circulatie sterk vermindert, houd je a.h.w. wat meer ademmarge over voor je vissen. Zij kunnen beter zuurstof opnemen als er minder CO2 aanwezig is.

Geen absolute must en in de meeste bakken zal het wel loslopen. Aber gut.

Bij een bak die al een poos draait ben ik het eens met je echter deze bak draait nog niet zo lang.
Een klein beetje van de bacterie kolonie die afsterft is al vaak een hele boel bij een relatief jonge bak.

Aggregaat koop je voor iets van 150 euro en je kan er altijd een huren bij boels voor een paar tientjes.

Dat zal ongetwijfeld waar zijn. 🙂 Wat ik bedoelde te zeggen is: het kan helpen als je die toevoeging eerder al uitschakelt zodat de CO2 alvast kan zakken. Op het moment dat de stroom er dan af gaat en de circulatie sterk vermindert, houd je a.h.w. wat meer ademmarge over voor je vissen. Zij kunnen beter zuurstof opnemen als er minder CO2 aanwezig is.

Geen absolute must en in de meeste bakken zal het wel loslopen. Aber gut.
Ja dat klopt en als je het weet kun je erop inspelen maar ja als je de filter vergeet aan te zetten is het soms andere koek.

Bij een bak die al een poos draait ben ik het eens met je echter deze bak draait nog niet zo lang.
Ja dat had ik even gemist en meer een algemene reactie gegeven ;))

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan