Stroomonderbreking filter vraag


Tistje

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2021
Berichten
431
Locatie
Gelderland
Ik heb meerdere topics opgezocht op dit onderwerp, maar ik kom er niet helemaal uit. Vaak worden er tips gegeven, maar TS'rs plaatsen vaak hun uiteindelijke ervaring niet...

Liander komt met de mededeling dat binnenkort het stroom eraf gaat ivm onderhoud, minimaal 4 uur, kan langer, kan korter zijn (lekker duidelijk dus)
Nou heb ik eindelijk na maanden lange strijd mijn 2 bakken in zeer goede staat, en vind ik ze zelfs in perfecte staat en dat wil ik graag zo houden :giggle:
Nu begrijp ik best dat de externe filters wel even zonder stroom kunnen, je moet immers zelf ook onderhoud plegen en dat het stroom er af is.

Vraag 1: Is het verstandig of nodig, om tijdens deze stroom onderbreking, de slangen van het filter dicht te zetten? Dit ivm het een soort van communicerende vaten zijn? Of gebeurd er niets als je de slangen open laat staan? (bij waterverversing gaat er immers water uit, uitstroom komt boven het water uit, wat de communicerende vaten onderbreekt, en nu niet)
Vraag 2: Is het inderdaad nodig om het filterinhoud te reinigen na deze stroomonderbreking? ivm overlijden bacteriecultuur? Of na hoeveel uur zouden jullie dit wél doen?
 
Van potfilters hoef je de kranen niet dicht te zetten. Een dergelijk filter kan ongevver 1h zonder verse water toevoer. Al staat hij bij straks ongeveer 4h stil, dan zou ik hem wel ff uitspoelen.

Gr. Ed
 
Met 4 uur zou ik me geen zorgen maken en dat een filter tijdelijk stilstaat lees je hier met regelmaat. Het is ook mij weleens overkomen hoor dat ik vergat hem weer aan te zetten. Als het echt veel langer duurt dan kun je overwegen de sponzen licht uit te spoelen maar volgens mij valt het meestal wel mee.
 
Hier zelfs voorbeelden dat het na 24 geen problemen geeft:

 
Dank voor jullie beide reacties.... En nee, op dat topic had ik niet gezocht, goeie!
Ik ga eerst maar ervaren hoelang de stroom er werkelijk afgaat, voor hetzelfde geld is het maar een uurtje en is het veel langer dan 4 uur dan kan ik altijd nog beslissen of het noodzaak is om het filter te verschonen.
 
Heeft hier in het verleden al meermaals uitgestaan... vaak was dat een uur of 12 maar ook wel eens een hele dag.
Daarna eigenlijk altijd gewoon weer aangezet (zonder schoonmaken) en nooit 1 probleem ondervonden.
 
Heeft hier in het verleden al meermaals uitgestaan... vaak was dat een uur of 12 maar ook wel eens een hele dag.
Daarna eigenlijk altijd gewoon weer aangezet (zonder schoonmaken) en nooit 1 probleem ondervonden.
Kijk, dat geeft mij goede moed, dank je wel voor het delen(y)
 
Zolang de bacteriën nog wat zuurstof hebben is het prima. Ik zou het filter openen als ik jou was en voorzichtig de filtermaterialen (ik weet niet wat je erin hebt) in een emmer water leggen of zo. Dat het allemaal wat minder opgesloten zit. Niet uitspoelen, gewoon zo laten en wachten tot de stroom terug is. Terugplaatsen en klaar.
 
Gewoon even niks doen. Ik denk niet dat er problemen ontstaan, zelf heb ik wel behoorlijk langer zonder stroom gezeten maar daar eigenlijk geen gevolgen van gezien.
Ja kan wel kloppen dat het zo'n vaart niet loopt. :) Ik keek laatst een video van Cory (Aquarium Co-op) over stroomuitval. Hij heeft altijd veel bakken gehad en stroomuitval komt in de VS vaker voor dan hier. Hij zegt eigenlijk: de eerste 8 uur doe ik niks. Daarna pas gaat hij eens rustig kijken of er bakken zijn die op dat moment extra aandacht verdienen. En dat gaat blijkbaar altijd wel goed.
 
Je zou eventueel een luchtpomp in het filter kunnen hangen onderin, mocht je twijfels hebben. Deksel eraf en bewegend water zorgt wel voor zuurstof. Wel een luchtpomp op batterijen natuurlijk.
 
Tjonge gewoon af blijven van filter en bak tijdens de stroom pauze niet gaan kloten met filter materiaal of zuurstofpompjes
heeft allemaal geen nut pompen kunnen best zonder stroom zitten hier is bijna 5 uur geen probleem gebleken.
Laatst nog ruim 3 uur zonder stroom en weer door geen probleem.
 
Tjonge gewoon af blijven van filter en bak tijdens de stroom pauze niet gaan kloten met filter materiaal of zuurstofpompjes
heeft allemaal geen nut pompen kunnen best zonder stroom zitten hier is bijna 5 uur geen probleem gebleken.
Laatst nog ruim 3 uur zonder stroom en weer door geen probleem.

Dit :deal:

Ga aub geen problemen zoeken die er niet zijn.
 
Tjonge gewoon af blijven van filter en bak tijdens de stroom pauze niet gaan kloten met filter materiaal of zuurstofpompjes
heeft allemaal geen nut pompen kunnen best zonder stroom zitten hier is bijna 5 uur geen probleem gebleken.
Laatst nog ruim 3 uur zonder stroom en weer door geen probleem.
Je hebt ook wel gelijk hoor. ^^' Ik vind het zelf een minder prettig idee als de stroomonderbreking (aangekondigd) wel eens lang zou kunnen gaan duren. Dan voelt het fijner om het zekere voor het onzekere te nemen.

Al vermoed ik dat een stroomonderbreking van een halve dag of langer het nieuws wel zou halen. :DD
 
Zolang de bacteriën nog wat zuurstof hebben is het prima. Ik zou het filter openen als ik jou was en voorzichtig de filtermaterialen (ik weet niet wat je erin hebt) in een emmer water leggen of zo. Dat het allemaal wat minder opgesloten zit. Niet uitspoelen, gewoon zo laten en wachten tot de stroom terug is. Terugplaatsen en klaa
Ik heb ook nog nooit na een onderbreking de boel opengegooid en uitgespoeld. Volgens mij gaan de bacterien ook in een soort slaap/ruststand als de omstandigheden minder zijn en dan verbruiken ze denk ik ook minder zuurstof.
 
Iedereen bedankt voor jullie reactie!
En nee, geen probleem oplossen als er geen probleem is, dat vond ik wel een sterke opmerking @BartM
Ik ga het wel aanzien, thanks voor alle tips(y)
 
Vooral die werklui geen koffie aanbieden en toezien dat ze een beetje doorwerken;)
Daar zou ik me geen zorgen over maken dat koffie aan bieden al doe je het wel ze verstaan je toch niet.
Hier in de buurt ook bezig met stroom kabels en kasten 1 Hongaar 1 romeen en een toezicht houder waar geen woord uit kwam;):DD
 
Nou, vandaag zou het stroom eraf gaan... krijg netjes een smsje binnen van de start..... En wat gebeurd? Helemaal niets:oops:
Alles deed het nog, alles bleef aan. Toen kwam het smsje dat de werkzaamheden weer voorbij waren....
Nou ik heb geen onderbreking gehad... Gelukkig maar.

Volgende week gaan ze het nog een keer doen... ben benieuwd
 
Nou dat scheelt dan weer maar ja wel raar dat ze het aankondigen zonder dat de stroom eraf gaat.
 
Nou dat scheelt dan weer maar ja wel raar dat ze het aankondigen zonder dat de stroom eraf gaat.
Nou geloof me, ik heb altijd dat soort rare dingen.
Ik kreeg dus twee brieven binnen, met 2 verschillende data. Ik heb even gebeld of dat wel klopte, omdat ik een rode draad heb in mijn leven dat als er iets fout kan gaan, dan gaat het fout bij mij :ROFLMAO:.... dus even bellen en dat werd bevestigd, beide data gaat het stroom eraf... Ik me netjes aangemeld voor de sms service, zodat ik wel weet wanneer het stroom er weer op staat....
Puntje bij paaltje blijft gewoon alles aan terwijl zij zeggen dat het er af is:rolleyes:
Nouja geen punt uiteraard, maar raar...
Op naar de volgende ronde :D
 
Nou geloof me, ik heb altijd dat soort rare dingen.
Ik kreeg dus twee brieven binnen, met 2 verschillende data. Ik heb even gebeld of dat wel klopte, omdat ik een rode draad heb in mijn leven dat als er iets fout kan gaan, dan gaat het fout bij mij :ROFLMAO:.... dus even bellen en dat werd bevestigd, beide data gaat het stroom eraf... Ik me netjes aangemeld voor de sms service, zodat ik wel weet wanneer het stroom er weer op staat....
Puntje bij paaltje blijft gewoon alles aan terwijl zij zeggen dat het er af is:rolleyes:
Nouja geen punt uiteraard, maar raar...
Op naar de volgende ronde :D
Blijkt wel weer dat ze ook bij jouw niet weten waar en hoe de aansluitingen lopen cq werken
Hier het zelfde geval briefen te over maar onderbreken van toevoer ho maar:unsure:;)
 
Gisteren kreeg ik weer twee brieven binnen, nu met de vermelding dat de stroomonderbreking op de 15e en ook op de 29e niet doorgaat.
Ik heb helemaal geen brief gehad over de 29e :oops:
Nouja, stroom blijft er lekker op dus:D
 

Terug
Bovenaan