Wat is er nieuw

Stroomonderbreking

Rob538

New member
AquaForum Donateur
Lid geworden
17 april 2025
Leeftijd
59
Hoi allemaal
Ik weet niet of het hier hoort.

Liander gaat maandag de stroom voor een periode tussen 8 en 16 uur eraf halen. Dit geldt voor de hele buurt dus ik kan ook niets aan de buurman vragen.
Hoe lang het duurt weten ze niet, en wanneer ook al niet.
Ik denk aan een agg. neer te zetten maar voor hoelang en wanneer is nog een grijs gebied.
Mijn vraag is voor hoelang kan het stroom van het aquarium af, en wie heeft dit ook wel eens meegemaakt en heeft tips.

Alvast bedankt

Vroeger een paar keer stroomstoring gehad. Soms een paar uur eigenlijk nooit veel,problemen gemerkt. Wel kwam er vaak wel wat troep uit de uitflow maar dat werd vanzelf weer weg gefilterd.
Als je filter probleemloos aangaat zal het denk ik best meevallen.

Hier laatst ook gehad. Stond in de brief tussen 11 en 16 uur. Bleken alleen paar korte onderbrekingen.
Alleen fase 1 was er 2 uur af. Dat was oa de bovenverdieping. De cube heeft daar geen schade aan ondervonden.
Het grote aquarium zit op fase 2, daar was in totaal een half uur de spanning van af. Ook niets bijzonders gemerkt.

Ik heb de filter wel een keer vergeten aan te zetten na onderhoud en bemerkte dat de dag erna maar geen problemen gemerkt.

Dat zal geen probleem zijn.

Heb zelf een aangekondigde stroom onderbreking gehad van 6,5 uur in dec'24. Omdat ik 2 zoutwater aquariums heb, heb ik toen mijn aggregaat laten draaien. Mijn zoetwater bakje had hier trouwens geen problemen mee. Deze heeft 6,5h uit gestaan.

Tja die stroom onderbrekingen van Liander is hier ook al een paar keer voor gekomen wordt vaak erg overdreven de langste was 4.5 uur niets gemerkt in de bakken
allen zoet water
hoe het met zout water gebeuren zit 🤔:juggle: of wel geen ervaring mee

hoe het met zout water gebeuren zit 🤔:juggle: of wel geen ervaring mee
Met zout is alles boven de 30 min levensbedreigend. Er is geen zuurstof uitwisseling meer dan (geen stroming). Kleinere systemen hebben ook nog eens te maken met een snelle terugval in temp.

Met zout is alles boven de 30 min levensbedreigend. Er is geen zuurstof uitwisseling meer dan (geen stroming). Kleinere systemen hebben ook nog eens te maken met een snelle terugval in temp.
Ja via gasuitwisseling zal er altijd wel zuurstof in de bak komen maar de vraag is of dit voldoende is. Met de renovatie is hier ook uren de stroom eraf geweest maar ook in de zeewaterbak gaf dat geen problemen.

Ja via gasuitwisseling zal er altijd wel zuurstof in de bak komen maar de vraag is of dit voldoende is. Met de renovatie is hier ook uren de stroom eraf geweest maar ook in de zeewaterbak gaf dat geen problemen.
Zal ook te maken hebben met wat je allemaal in je bak hebt staan, kruipen en zwemmen. Maar over het algemeen wordt 30 min aangehouden (aangeraden door gerenomeerde zoutwater hobbyisten/LFS). Maar ik ga dat zelf niet uittesten/opzoeken in de praktijk 😉.

Dat zal inderdaad per bak verschillen Ed en zoiets kun je beter ook voorkomen en ook niet gaan uitvogelen.
In zoet valt het vaak wel mee omdat in de potfilters vrij veel zuurstof zit en planten zuurstof aanmaken en daar kan in elk geval de bacteriecultuur in de bodem wel mee vooruit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan