Stroomverbruik verwarmer


K

Karin

Guest
Hoi,

Ik wil binnenkort een aquarium kopen, maar ik ben benieuwd hoeveel vaste kosten met zich meebrengt. Stroomverbruik van lampen, filter etc kan ik uitrekenen.
Voor de verwarming vind ik het lastig te berekenen, omdat ik niet weet hoe lang die ongeveer per dag aanstaat. 8 uur? meer of minder?

Kamertemperatuur: gemiddeld 18 graden (in nacht en weg 17 graden, als ik thuis ben 19/20 graden).
Mijn aquarium zat ik te denken aan 21/22 graden. Ik wil namelijk vissen als platy's en guppen.

Ik zat aan de juwel rio 180 of juwel rio 450 te denken (met led lampen).

Wat kan ik ongeveer verwachten? Hoeveel staat jullie verwarming aan?

Alvast bedankt.

Karin
 
Das per bak en inhoud en kamer temperatuur en gewenste temperatuur bak afhankelijk.
Maar en nu ga ik iets zeggen wat je misschien niet leuk vind :sorry: als je je zorgen maakt wat het 1 en ander verbruikt is deze hobby dan wel verstandig.:juggle::oopss:
Tevens is dat berekenen wel leuk en aardig maar das theorie of wel kan mee vallen of niet.
 
Misschien heb je hier iets aan:

Bedankt.

62 watt lampen in totaal
300 watt verwarmer
8 watt filter
totaal is dit 370 watt
Volgens de website is dit bij 24/7 circa 750 euro per jaar.

Dit is hoog en ik hoop eigenlijk wel dat dit minder is op jaarbasis.
Daarom vroeg ik me af of de verwarmer ook echt 24/7 aan moet staan. Ik hoorde soms dat het maar 12 uur per dag aan staat of minder. Dan zou de stroomverbruik aanzienlijk kleiner zijn.
Vandaar dat ik graag de ervaringen van andere hoor
 
Verwarming slaat hier op de 250 zon 6 keer aan op een 24 uur dus 24 uur aan das klinkklare onzin.
bak temp 24 graden kamer zon 20/21 graden.
 
De verwarming zal maar af en toe aanslaan en ook de lampen branden niet de hele dag en dat scheelt denk ik flink. Alleen het filter draait de hele dag.
Filter 24x8W= ongeveer 200 W p/d
licht bij 10 uur is 620W
verwarming bij gemiddeld 8 uur per dag over het hele jaar 2400W
Dat is zeg maar zo n 3 Kw per dag max en dat kost je dan rond de 75 cent dus op jaarbasis nog geen 300 euro volgens mij.
 
Hier kun je het ook makkelijk zelf invullen:


Hoelang de verwarming aanslaat is lastig aan te geven en dat hangt ook af van de kamertemp en welke temp je instelt maar bij de zomerdag zal die niet aanslaan denk ik dus jaarrond heb je het met 6 uur per dag denk ik wel gehad.
 
Karin zoals vermeld slaat een verwarming maar af en toe aan,en met de aankomende warme Dagen wordt dit waarschijnlijk nog minder.Maar wil je werkelijk weten wat een aquarium en overige toebehoren ( elektra) kost dan moet je eens kijken op de site van Conrad elektronica,daar zie je vanaf 20-25 Euro energiekostenmeters,deze stop je in het stopkontakt vanwaar alle elektra begint,een soort van wattage meter.

Ze zijn er al vanaf zo'n 20-25 Euro,zo krijg je na aflezing per periode de precieze stroomkosten te zien.
Gr.bert
 
Dank je wel!

Als ik jullie hoor is het max 300 euro voor de rio juwel 450. Dat is klinkt al veel normaler in mijn oren dan circa 750 euro per jaar.
 
Karin zoals vermeld slaat een verwarming maar af en toe aan,en met de aankomende warme Dagen wordt dit waarschijnlijk nog minder.Maar wil je werkelijk weten wat een aquarium en overige toebehoren ( elektra) kost dan moet je eens kijken op de site van Conrad elektronica,daar zie je vanaf 20-25 Euro energiekostenmeters,deze stop je in het stopkontakt vanwaar alle elektra begint,een soort van wattage meter.

Ze zijn er al vanaf zo'n 20-25 Euro,zo krijg je na aflezing per periode de precieze stroomkosten te zien.
Gr.bert

Klopt als een bus maar Karin wil denk ik een indicatie voor ze de bak gaat kopen ;)
 
Bedankt.

62 watt lampen in totaal
300 watt verwarmer
8 watt filter
totaal is dit 370 watt
Volgens de website is dit bij 24/7 circa 750 euro per jaar.

Dit is hoog en ik hoop eigenlijk wel dat dit minder is op jaarbasis.
Daarom vroeg ik me af of de verwarmer ook echt 24/7 aan moet staan. Ik hoorde soms dat het maar 12 uur per dag aan staat of minder. Dan zou de stroomverbruik aanzienlijk kleiner zijn.
Vandaar dat ik graag de ervaringen van andere hoor

Ik zou dan toch een energie meterje aanschaffen dan weet je het precies. Wanneer je vooraf al denkt dat de kosten te hoog zijn zou ik er niet aan beginnen. Het valt namelijk altijd tegen.
 
heb voor de gein mijn gegevens van de 250 bak eens in gevoerd Schermafdruk op 2020-05-19 14-04-25.png
valt mee dus en klopt redelijk heb het idee dat het minder is wat het gebeuren verbruikt. dat gezien het verbruik voor de bak aanschaf als er nu.
 
Dat klopt benovo,een aquariumhobby kost geld en stroom,als je je druk maakt over de stroomkosten,begin er dan niet aan een aquariumhobby kost geld maar dit kun je ook weer zelf inschatten en reguleren.
De stroomkosten zijn maar een klein geheel,we geven veel meer geld uit aan randartikelen,zoals eerder vermeld kan simpel ook goed en genoeg zijn.

Maar veel liefhebbers zoeken naar de optimale omstandigheden om een aquarium goed te houden,helemaal goed,maar ga zo ver als je wil en stop dan.
 
Ik ken geen andere indoor hobby die zoveel plezier geeft als een aquarium,of we moeten gaan breien en haken,of anders maar lid worden van een tennisclub,of gaan golven,ook goed voor de uitgaven.
 
De stroomkosten kan ik goed betalen, maar persoonlijk wil ik wel weten waar ik aan toe ben voordat ik ergens aan begin. Misschien ligt dit ook wel aan mijn persoonlijkheid.
Dit geldt voor zowel de kosten als het hoeveelheid werk. Ik heb namelijk niet een onbeperkt budget en tijd. Ik wil zowel de tijd en budget kunnen inschatten en reguleren.

Van het minimale werk heb ik al een goede indicatie gekregen en ik kan daarnaast natuurlijk al mijn beschikbare tijd ook nog besteden (naar eigen wens) aan deze hobby.

Voor de minimale kosten (per jaar) had ik nog geen goede indicatie gekregen vandaar deze topic.
Als ik bijv max 800 euro per jaar (excl. eerste aanschaf) er aan kan/wil besteden en volgens de calculaties al 750 euro besteed wordt aan alleen stroomverbruik dan blijft er weinig ruimte voor de leuke fancy dingen. Je hebt namelijk ook nog kosten aan voer, water, als er iets stuk gaat etc. Dan vraag ik me zelfs af of ik er wel aan moet beginnen als het dichtbij mijn max grens zit. Ook al denk ik wel dat het een leuke hobby is.

Ik probeer me zoveel mogelijk in te lezen op alle gebieden, omdat ik de vissen een zo goed mogelijk leven gun. Ik wil niet dat zij een rotleven hebben, eerder dood gaan, of binnen korte tijd na aanschaf moeten verhuizen omdat ik niet de tijd of geld heb.

Ik neem aan dat niet iedereen op dit forum een onbeperkt budget heeft voor deze hobby, toch?
 
Dat denk ik ook niet Karin en het is een goede zaak dat je je eerst inleest en vragen stelt want dat kan een teleurstelling voorkomen.
 
Van het minimale werk heb ik al een goede indicatie gekregen
Ook een beetje afhankelijk van je inrichting of soort dieren, zelf heb ik aan een goed uur per week genoeg in de normale gevallen, soms even wat meer als ik een filter daarbij verschoon, buiten het dagelijks voeren natuurlijk.
 
Daarbij maakt het ook uit of je veel planten hebt die je moet snoeien of dat je daar weinig onderhoudt aan hebt.
 
Beste karin die 750 euro extra ga je bij lange niet gebruiken voor je hobby,een verkeerde inschatting.
 
Dat bedrag was denk ik eerder realiteit als zowel de verlichting als de verwarming continu zouden branden.
 
Ff voor de beeldvorming,
Mijn aquarium staat ingesteld op 25,5 graden
Kamer is 18 in de winternachten en bij afwezigheid in de winter.
Overdag 20-21 graden
De verwarmer gaat hier dan ongeveer 15 minuten per uur aan (hele kleine hysteresis op de controller)
Voor en na jaar is dit al minder en in de zomermaanden staat ie zelfs bijna helemaal uit.

Gemiddeld verbruik is bij mij 300W per uur in het voor/najaar.
Ik zou het nog een keer een jaar lang moeten gaan meten, maar een avondje film kijken is hier bijna duurder per uur dan m’n aquarium :p
 
En wil je het precies weten dan zet je er een zoals eerder vermeld een wattage meter op toch,maar,maakt toch niet zo heel veel uit,de stroomkosten,,,het is een hobby,en mag wel iets kosten toch.
 
Je zegt in je openingspost dat je óf een Rio 180 wil óf een Rio 450.
In die 2 bakken zit 270 liter verschil, is het misschien een idee om eerst een Rio 180 te scoren op bijvoorbeeld Marktplaats en die aan te sluiten op een verbruiksmeter en dat eerst een tijdje te proberen, krijg je meteen inzicht in je verbruik en dan kan je alsnog besluiten om evt groter te gaan en die kleinere bak op MP weer te verkopen.
 
Dank je wel!

Als ik jullie hoor is het max 300 euro voor de rio juwel 450. Dat is klinkt al veel normaler in mijn oren dan circa 750 euro per jaar.

Hier een rio 450 met discusvissen en temp 29graden
standaard Juwel led 2x 31watt
orgineel interen filter 9watt
extern filter 16watt
PH computer 11watt
2x 300Watt verwarming
UV lamp 9Watt 24uur aan
totale kosten per jaar 326euro aan stroom

in een normaal tropische aquarium met een rio 450 en enkel 1x 300Watt verwarming, enkel orgineel internfilter en watertemperatuur van 25 graden zal dit lager zijn in stroom kosten .. c.a 200-250euro bij normale kamer temperatuur.
 
Als je aantal sites ziet waar je stroom kan bereken dan kost 200 watt verwarming die 6 uur per dag aan staat op jaarbasis nog geen 97 euro.
 
Dat is toch per maand een acceptale prijs voor een mooie hobby.De verwarming kun je in de a.s.Zomer weglaten uit dit gegeven.
 
Nou hier sluipt toch best veel tijd in de aquaria.. Absoluut meer dan een uur per week. Uiteraard hangt het van het soort bak af.
Maar ik ben toch wel een hele middag druk met waterwissel, bodem afhevelen en snoeien.

Vanavond toevallig een filter onder handen genomen en dan vooral de slangen. Ben ik ook zo een uur mee bezig.. (was het ook echt wel weer heel erg nodig?)
 
Hier een rio 450 met discusvissen en temp 29graden
standaard Juwel led 2x 31watt
orgineel interen filter 9watt
extern filter 16watt
PH computer 11watt
2x 300Watt verwarming
UV lamp 9Watt 24uur aan
totale kosten per jaar 326euro aan stroom

in een normaal tropische aquarium met een rio 450 en enkel 1x 300Watt verwarming, enkel orgineel internfilter en watertemperatuur van 25 graden zal dit lager zijn in stroom kosten .. c.a 200-250euro bij normale kamer temperatuur.

Dit geeft een goed beeld. Dank je!
 
Dat een aquarium tijd kost is toch logisch ? Daarom is het ook een hobby toch ?
 
Dat een aquarium tijd kost is toch logisch ? Daarom is het ook een hobby toch ?

Zou je zeggen van wel, alhoewel:

Ik stond eens op de aquarium afdeling van Hornbach, 1 van de medewerkers in gesprek met een klant.
de klant: ja ik wil graag een aquarium maar er geen tijd aan kwijt zijn, dus daar moeten we voor zorgen.

de medewerker in kwestie was oprecht genoeg om te melden dat dat geen instelling is voor het houden van levende have... viel me weer alleszins mee :))
 

Terug
Bovenaan