Wat is er nieuw

Stuk staart eraf

• Onderwerp starter Onderwerp starter Puk
  • Startdatum Startdatum
P

Puk

Guest
Ik werd vannacht wakker van een lawaai.. bleek dat de pomp vastgelopen was, dus ik dat ding snel weer goed zetten en weer gaan slapen.

Kwam ik er vanochtend achter waarom de pomp vastgelopen was, schijnbaar heeft mijn vis zijn staart erin vast gezeten!! Dit heb ik in 3 jaar tijd dat ik vissen heb nog nooit meegemaakt...
Er is een stuk staart helemaal tot de wortel toe afgetrokken.

De vraag is wat ik nu het beste kan doen, de staart loopt helemaal rood aan.. moet ik hem behandelen of gewoon flinke waterwissel en afwachten?

En wat te doen met de pomp? Stuk panty erom? Door de panty filtert hij wel minder natuurlijk, maar ik wil niet dat dit een tweede keer gebeurt..

De foto's;

2RIXDtwutt3TmzQujOam8PfC0ktllON5.jpeg

Hoe de staart er nu uit ziet

Het overgebleven stuk staart, is er ondertussen uit hoor

Het aanzuigdingetje van de pomp waar hij dus in vast is komen te zitten

lijkt me toch erg raar dat de vis daarin vast is komen te zitten, zo hard zuigt dat toch niet aan?? Lijkt mij op vinrot??

Dat vond ik zelf ook heel raar, maar aangezien de pomp vannacht vast liep, en dat ik vanochtend zag dat er een stuk staart vanaf was getrokken...

Vinrot kan niet, dat gaat (voor zover ik weet) geleidelijk; rode aderen, rafels in de vinnen etc.
Dit is gewoon van de een op de andere dag een stuk vin eraf, zoals je op de foto's kan zien

niet om het 1 of ander maar als een goudvis echt vast komt te zitten in de aanzuiger kan het nooit een sterke vis zijn toch?

Het is verder een sterke en gezonde vis hoor, daar ligt het niet aan.

Weet ook niet 100% zeker of het door de aanzuiger kwam, maar dat lijkt mij het meest logisch? Hoe kan er anders ineens een stuk staart af zijn en in de bak liggen?

Het overgebleven stuk staart;

L_u8khM436xdSqEBs6lOBUTaGk__ugUg.jpeg

Heb inmiddels een flinke waterwissel gedaan. De vis lijkt verder nergens last van te hebben..

Dit was geen vinrot, dan is de vin weggerot en ligtie niet los in de bak. Ik vind het een beetje vaag dat die pomp ineens zoveel aanzuigt, want het is juist een veilig aanzuigstuk.

Wat betreft de vis: ik zou het goed in de gaten houden, dat het niet verder kapotgaat. Goed water verversen kan inderdaad geen kwaad, je zou een beetje zout in het water kunnen doen om het genezingsproces te stimuleren.

lijkt wel of het stuk eraf is gehapt? Het is zelfs bij het dikke deel afgerukt, dat kan een pomp toch nooit doen?? Idd geen vinrot nu ik dit zie.

Probeer het water fris te houden zonder al te veel zweefvuil, ik heb zelf goede ervaring met voogle van easy life bij beschadigde vinnen (kwam in mijn geval door vechten).

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er zo'n groot stuk staart afgebeten werd. Dit ontstaat niet door zweefvuil, daar hebben de vissen relatief weinig last van. Het geneest wel beter met schoon water, dus vaker verversen kan wel helpen 🙂

Wat voor bewoners heb je er allemaal nog meer bij? Sluiers vallen elkaar niet zomaar op deze manier aan, maar sommige algeneters schijnen sluiers nog wel eens lastig te kunnen vallen.

Ik heb 4 sluiers (oranda en 3 ranchus) en nog 2 jonge ancistrussen. Deze zijn alleen maar bang als er een sluierstaart op ze af komt zwemmen, dus het lijkt mij sterk dat die een heel stuk staart eraf kunnen bijten.

Het is ook echt heel raar, maar omdat de pomp dus vannacht uit viel, hou ik het er maar op dat hij toch is vastgezogen, en dat de staart zo eraf is getrokken.. Anders zou ik het niet weten!

Heb even een flinke waterwissel gedaan en nu maar even afwachten, als het er slecht uit gaat zien dan maar aan de medicatie, maar ik hoop dat het wat mee valt!

Sterkte in ieder geval. Deze vin gaat niet meer teruggroeien, ben ik bang... 🙁

Bedankt, ik ben inderdaad ook bang dat hij niet meer terug groeit.. maar ik hou de hoop er in!

Lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat dit door de aanzuiging komt. Bestaat er een mogelijkheid dat er gepaaid is? Heb je eventueel scherpe voorwerpen of stukken hout in de bak?

Wat betreft behandelplan gewoon tijdelijk even wat meer verversen en aankijken en evt zout (jodiumvrij) toevoegen 1 gram per liter.

Voor zover ik weet is er niet gepaaid, maar het is ook een mannetje (en de grootste van allemaal), dus dat lijkt me dan ook onwaarschijnlijk.. En heb geen scherpe voorwerpen in de bak, enkel planten en een klein stuk hout (maar die heeft afgeronde hoekjes), dat had ik goed gecontroleerd.

Het rode trekt nu al bijna helemaal weg, dus ik denk dat het wel goed moet komen verder, qua ontstekingen e.d.

Beterschap voor hem in ieder geval.

Net of het eraf gerukt is.
Heb je nog een broertje,zusje ?
Aan de staart getrokken?

Dankjewel Patries!

@Bertus, klopt inderdaad, zo lijkt het ook net.. er is hier niemand die dat zou doen, geen kleine kinderen of iets.
Het enige wat dus zou kunnen is toch door de pomp, dat het lange stuk staart erin is gezogen en dat hij vast kwam te zitten, dat hij zichzelf zo heeft losgetrokken dat de staart losraakte van zijn lichaam..
Verder is er geen enkele mogelijke verklaring voor..

Blijft heel apart!

Ja,dat is het inderdaad.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan