Wat is er nieuw

Sturisoma aureum schiet in actie.

Gast16

Well-known member
Lid geworden
24 juli 2019
M'n koppeltje Sturisoma aureum, die ik sinds enkele maanden heb en waarvan ik dacht dat ze veeeel te klein zijn om te kweken, zijn sinds een 22 tal dagen in onverwachte actie geschoten en dat terwijl ze in een bak zaten met een dikke duizend Notropis chrosomus.

Na een 3 tal dagen heb ik het koppel, samen met de eitjes, een eigen (voorlopige) thuis gegeven in een goed bealgd 60lbakje.(dennerle cube60) met een aquael turboo 500 filtertje die ook al evenlang met het bakje aan het indraaien was. Er zaten voordien enkel slakken in die af en toe wat eten kregen.
Van het eerste legsel heb ik nu 6 jongen die al bijna 3cm zijn.
Een goed weekje later was het 2de legsel een feit, een 50 tal eitjes waar een 15 tal jongen uit gekomen zijn.
Sinds gisteren is legsel nr 3 een feit.
Terug een 50 tal eitjes en dat uit 1 vrouwtje van met moeite 12cm totale lengte (zonder vinstralen)

Qua voeding hou ik het bakje met opzet bealgd, wat vrij goed lukt door de filter niet te sterk te laten blazen.
Ook krijgen ze meermaals daags diepgevroren verse artemia naupilii, microwormen en verschillende soorten droog groenvoer. (algenwafels, spirulinavlokken, alles soorten garnalenvoer, catappa blad, repashy soilent green enz enz)
Verversen gebeurt elke 48u (indien geen nest eitjes) voor +-90%
IMG_20190921_081310.jpg
IMG_20191002_195707.jpg
IMG_20190913_212942.jpg
IMG_20190909_192626.jpg
IMG_20191002_200538.jpg
IMG_20190913_070224.jpg

M'n koppeltje Sturisoma aureum, die ik sinds enkele maanden heb en waarvan ik dacht dat ze veeeel te klein zijn om te kweken, zijn sinds een 22 tal dagen in onverwachte actie geschoten en dat terwijl ze in een bak zaten met een dikke duizend Notropis chrosomus.

Na een 3 tal dagen heb ik het koppel, samen met de eitjes, een eigen (voorlopige) thuis gegeven in een goed bealgd 60lbakje.(dennerle cube60) met een aquael turboo 500 filtertje die ook al evenlang met het bakje aan het indraaien was. Er zaten voordien enkel slakken in die af en toe wat eten kregen.
Van het eerste legsel heb ik nu 6 jongen die al bijna 3cm zijn.
Een goed weekje later was het 2de legsel een feit, een 50 tal eitjes waar een 15 tal jongen uit gekomen zijn.
Sinds gisteren is legsel nr 3 een feit.
Terug een 50 tal eitjes en dat uit 1 vrouwtje van met moeite 12cm totale lengte (zonder vinstralen)

Qua voeding hou ik het bakje met opzet bealgd, wat vrij goed lukt door de filter niet te sterk te laten blazen.
Ook krijgen ze meermaals daags diepgevroren verse artemia naupilii, microwormen en verschillende soorten droog groenvoer. (algenwafels, spirulinavlokken, alles soorten garnalenvoer, catappa blad, repashy soilent green enz enz)
Verversen gebeurt elke 48u (indien geen nest eitjes) voor +-90%Bekijk bijlage 280880Bekijk bijlage 280881Bekijk bijlage 280882Bekijk bijlage 280883Bekijk bijlage 280884Bekijk bijlage 280885

Nu ben ik toch wel benieuwd naar dat aquarium met die dikke duizend Notropis chrosomus!
dat visje kende ik niet, maar zien er prachtig uit.

Nu ben ik toch wel benieuwd naar dat aquarium met die dikke duizend Notropis chrosomus!
dat visje kende ik niet, maar zien er prachtig uit.
het is gewoon de kweekbak waar ze in zitten, een zo goed als kale bak. De sturi's zaten er in als schoonmaakploeg. Aan biofilm geen gebrek in zo'n bak.
IMG_20190717_070344.jpg

En wat doe je dan met 1000 vissen?

En wat doe je dan met 1000 vissen?
Het waren er origineel 3500 waarvan er ondertussen 2500 verkocht zijn 😉

het is gewoon de kweekbak waar ze in zitten, een zo goed als kale bak. De sturi's zaten er in als schoonmaakploeg. Aan biofilm geen gebrek in zo'n bak. Bekijk bijlage 280909
Een typisch voorbeeld van hoe het niet moet

Alvast niet zo zwaar overbevolkt, dit is gewoon broodfok
Voor dat je oordeeld moet je wel zorgen dat je het volledige beeld hebt.
1)heb je ooit al eens gezien hoe deze vissen in de natuur leven?
2) deze dieren hebben een verversingbeleid die menig discuskweker zou doen omvallen.
3) kort na deze foto is de groep opgesplits naar 2 bakken van 450l
4) hier zit een bioloog onder die een gemiddelde vijver kan filteren.
5) zie foto. Dit zijn 1500 dieren in balts... hoezo overbevolkt?
IMG_20190913_204422.jpg
IMG_20190913_204508.jpg

een Linkse en een Rechte! BAM

Het waren er origineel 3500 waarvan er ondertussen 2500 verkocht zijn 😉
Op het gevaar af te nieuwsgierig te zijn, maar hoe verkoop je 2500 vissen?
Heb je die aan winkels verkocht?

Voor dat je oordeeld moet je wel zorgen dat je het volledige beeld hebt.
1)heb je ooit al eens gezien hoe deze vissen in de natuur leven?
2) deze dieren hebben een verversingbeleid die menig discuskweker zou doen omvallen.
3) kort na deze foto is de groep opgesplits naar 2 bakken van 450l
4) hier zit een bioloog onder die een gemiddelde vijver kan filteren.
5) zie foto. Dit zijn 1500 dieren in balts... hoezo overbevolkt? Bekijk bijlage 280932Bekijk bijlage 280933
Ja we weten inmiddels van jouw dat jij aan broodfok doet getuige je andere reacties in topics (killifish in 10-literbakjes bijv.) maar dat neemt niet weg dat ik daar falicant tegen ben.

Ja we weten inmiddels van jouw dat jij aan broodfok doet getuige je andere reacties in topics (killifish in 10-literbakjes bijv.) maar dat neemt niet weg dat ik daar falicant tegen ben.
ik hoop dat jij nooit 1 voet in een kwekerij van gelijk wat binnen zet.
Kweken moet nu eenmaal beperkt zijn in ruimte, al is het maar omdat de dieren anders teveel energie verdoen met het zoeken naar voedsel. Dat zou het helemaal economisch kapot maken.
Op het gevaar af te nieuwsgierig te zijn, maar hoe verkoop je 2500 vissen?
Heb je die aan winkels verkocht?
Onder andere.
Er zijn er enkele honderde naar Frankrijk en de rest over gans belgie en nederland.
Het loont om goedkoper te zijn dan de groothandels. (die deze vis als melkkoe gebruiken en woekerprijzen vragen)

Ik heb daar eens een gesprek over gehad met mijn LFS.
Die had een paar kwekerijen van Discus (oa Stendker) bezocht.
Als Discussen klein zijn (tot een 4-tal cm), dan zitten ze met ca 200 stuks in bakken van 200l. 1l per vis. Nadien gaat dat naar 5l per vis.
En om ze snel te doen groeien is het : voeren en (water) verversen, en ze krijgen ongeveer zo veel eten als ze op kunnen krijgen.

Als je daar niet tegen kunt, dan moet je zelf je visjes gaan vangen in hun biotoop. En dan liefst in bakken van 100l laten transporteren...
Eerlijk, ik koop liever geen wildvang. Dan weet ik tenminste dat de lokale rivieren niet leeggevist worden. Want de manier waarop dat op grote schaal gebeurt is ook simpel.
Ze vangen alles wat er zit, sorteren uit wat ze nodig hebben, en de rest wordt vismeel en voer voor de varkens of zo.
Hoeveel % van de vissen het transport overleven is dan ook nog een dikke vraag.

Dus ik koop als het kan nakweek. Dan weet ik tenminste dat de rivieren niet leeg gevist worden, en er in vliegtuigen of containerboten geen vissen gedurende dagen moeten overleven in plastic zakken.

Waar koop jij je visjes?

Als Discussen klein zijn (tot een 4-tal cm), dan zitten ze met ca 200 stuks in bakken van 200l. 1l per vis. Nadien gaat dat naar 5l per vis.
En om ze snel te doen groeien is het : voeren en (water) verversen, en ze krijgen ongeveer zo veel eten als ze op kunnen krijgen.

Als je daar niet tegen kunt, dan moet je zelf je visjes gaan vangen in hun biotoop. En dan liefst in bakken van 100l laten transporteren...
Eerlijk, ik koop liever geen wildvang. Dan weet ik tenminste dat de lokale rivieren niet leeggevist worden. Want de manier waarop dat op grote schaal gebeurt is ook simpel.
Ze vangen alles wat er zit, sorteren uit wat ze nodig hebben, en de rest wordt vismeel en voer voor de varkens of zo.

Dus ik koop als het kan nakweek. Dan weet ik tenminste dat de rivieren niet leeg gevist worden, en er in vliegtuigen of containerboten geen vissen gedurende dagen moeten overleven in plastic zakken.

Waar koop jij je visjes?
Ik kweek al jarenlang diverse soorten vissen, verkoop ook aan winkels en aan particulieren, maar het verschil tussen mij en ts is dat ik wel begaan ben met de dieren en dus niet massafok pleeg waardoor mijn dieren ook niet opelkaar gepropt zitten en ook gewoon de tijd krijgen om niet te kweken.

Ik kweek al jarenlang diverse soorten vissen, verkoop ook aan winkels en aan particulieren, maar het verschil tussen mij en ts is dat ik wel begaan ben met de dieren en dus niet massafok pleeg waardoor mijn dieren ook niet opelkaar gepropt zitten en ook gewoon de tijd krijgen om niet te kweken.
En hoe kan jij zien dat TS zijn vissen zich ongelukkig voelen?
Ooit een school ansjovis gezien in het wild?

Je hebt trouwens de vraag niet beantwoord. Je verkoopt vissen, maar ooit heb je die gekocht...

Ik doe net hetzelfde.
Je moet dringend je definitie van broodfok eens updaten.
Ik heb geen zieke of verzwakte ouderdieren, geen zwakke jongen, geen ziektes of fysiek afwijkende dieren.
Wat van de kweek niet beantwoord aan mijn norm (die stukken hoger ligt dan de gemiddelde professionele kweker) komt nooit in de verkoop.
Ok, deze vissen zaten dicht opeen, maar dat is ook hun natuur. Steek je 50 vissen in dezelfde bak... ze zitten ook samen in een hoekje bovenop elkaar.
Vraag het aan iedereen die in meer dan 10 jaar al vissen bij me gekocht heeft... ze zijn allen lovend over de superieure kwaliteit.

Ik forceer mijn dieren ook niet om te kweken... dat kan je al niet (zonder hormonen)
Deze 3500 jongen waren dan ook het resultaat van welgeteld 1 dag baltsen van 95 volwassen vissen. En dat terwijl ze dit gemiddeld elke 2 weken doen gedurende de warme periode.

Dat jij 95 volwassen dieren heb zitten van 1 soort zegt al voldoende: want ik durf te wedden dat je ze niet verdeelt hebt over 9 bakken, en wat in de natuur gebeurd, daar zwemmen ze in rivieren van kilometers lang en niet in een bakje van krap 300 liter, dus wat jij doet is appels met koeien vergelijken

Hier gaan we weer....
Even reageren op je andere vraag: mijn vissen zijn gekocht bij diverse bekende hobbykwekers die net als ik dierenwelzijn belangrijker vinden dan opbrengst en dus geen volgepropte bakken hebben zoals de ts wel heeft.
En disus kweken of de vissen van ts is ook appels met koeien vergelijken.

En wat betreft je opmerking in deze quote: jij discusieert erop los maar voegt weinig zinvols toe qua eigen ervaring en trekt je info puur van "horen zeggen" /internep/youtube

Waar koop jij je visjes?

Als iemand het op een bepaalde manier doet, waarom is het dan per definitie goed? Volgens mij weet iedereen dat de grootschalige kweek van dieren niet bepaald diervriendelijk is. Om welke soort het ook gaat. Zodra het om geld verdienen gaat, worden er opeens hele andere dingen belangrijk en staat het dierenwelzijn echt niet meer voorop. Daarom is het juist zo belangrijk dat er hobbykwekers zijn, die puur uit liefhebberij kweken en niet naar het geld kijken. Dat is en blijft de beste plek waar je dieren kunt kopen (bij de echte liefhebbers en bijzondere soorten gaat dat in veel gevallen zelfs met een gesloten portemonnee).

Als iemand het op een bepaalde manier doet, waarom is het dan per definitie goed? Volgens mij weet iedereen dat de grootschalige kweek van dieren niet bepaald diervriendelijk is. Om welke soort het ook gaat. Zodra het om geld verdienen gaat, worden er opeens hele andere dingen belangrijk en staat het dierenwelzijn echt niet meer voorop. Daarom is het juist zo belangrijk dat er hobbykwekers zijn, die puur uit liefhebberij kweken en niet naar het geld kijken. Dat is en blijft de beste plek waar je dieren kunt kopen (bij de echte liefhebbers en bijzondere soorten gaat dat in veel gevallen zelfs met een gesloten portemonnee).
Je moet wel even realistisch blijven.
99% van de vissen komen uit professionele kwekerijen. Als die allemaal stoppen zijn de viswinkels leeg.
En ook is niet iedere hobbykweker in staat de beste omstandigheden te bieden. Er zijn ook amateurs die hun guppen of overvloed van inteelt ancistrussen dumpen.
We hebben er hier recent ook een op het forum gezien die kersenbuiken wil kweken voor het geld in een 60l bak...

Dat kwekers niet met dierenwelzijn in zitten is onzin. Gestresste vissen kweken niet, en groeien niet. Maar dat het onmogelijk is om 50l per discus aan te houden in een kwekerij lijkt me een evidentie. En wat doe je met uitval.... vissen kweken is selecteren, en dus af en toe vissen afmaken. Als je dat niet wil in zien, dan ben je gewoon naief.
En als je daar niet aan wil meewerken, dan hou je best helemaal geen aquarium.

Ik heb veel respect voor wat bv Jos Hut doet, maar ik ben er zeker van dat niet iedere maanvis die bij hem zit dezelfde ruimte krijgt als het gebruikelijk maximum van 10 vissen in een 350l bak.

Totaal offtopic dit alles. Ik zie "Ton" of "John" alsmede beheer niet ingrijpen.

Selectief selecteren heet dat.

Maar goed On Topic weer.

Was overbodig.

Je moet wel even realistisch blijven.
99% van de vissen komen uit professionele kwekerijen. Als die allemaal stoppen zijn de viswinkels leeg.
En ook is niet iedere hobbykweker in staat de beste omstandigheden te bieden. Er zijn ook amateurs die hun guppen of overvloed van inteelt ancistrussen dumpen.
We hebben er hier recent ook een op het forum gezien die kersenbuiken wil kweken voor het geld in een 60l bak...

Dat kwekers niet met dierenwelzijn in zitten is onzin. Gestresste vissen kweken niet, en groeien niet. Maar dat het onmogelijk is om 50l per discus aan te houden in een kwekerij lijkt me een evidentie. En wat doe je met uitval.... vissen kweken is selecteren, en dus af en toe vissen afmaken. Als je dat niet wil in zien, dan ben je gewoon naief.
En als je daar niet aan wil meewerken, dan hou je best helemaal geen aquarium.

Ik heb veel respect voor wat bv Jos Hut doet, maar ik ben er zeker van dat niet iedere maanvis die bij hem zit dezelfde ruimte krijgt als het gebruikelijk maximum van 10 vissen in een 350l bak.

Ik ben 5 jaar bezig met een fotografieproject over de ontwikkeling van dieren in de eerste weken van hun leven (was deze zomer te zien in het Natuurhistorisch museum) en hiervoor werk ik veel met kwekers samen, kom op heel veel plekken, zoals beurzen, winkel enz. dus ik heb aardig wat gezien en meegemaakt. Er zit heel erg veel verschil tussen kwekers en er zijn er zeker bij die 100% het dierenwelzijn voorop hebben staan, ook mensen die er hun brood mee moeten verdienen. Daar hebben de dieren wel allemaal voldoende ruimte en een goed leven. Dat kan dus wel gewoon. Als je je dieren op elkaar propt en alleen maar bezig bent met ze zo snel mogelijk te laten groeien ben je in mijn ogen geen goede kweker. Punt. De voorbeelden die je noemt van de kersenbuiken, guppen en ancistrussen zijn mooie voorbeelden van hoe het absoluut niet moet. Dat zijn in mijn ogen ook geen liefhebbers, maar mensen die dieren als dingen zien. Dat 99% van de vissen zo gekweekt wordt, wil niet zeggen dat het goed is. Dat maakt het alleen maar schrijnender. Het is ook absoluut niet zo dat het feit dat dieren kweken automatisch wil zeggen dat ze het naar hun zin hebben. Je wilt toch niet zeggen dat alle dieren in de bio-industrie een leuk leven hebben? Die kippen in de legbatterij leggen ook gewoon eieren en er zijn meer dan genoeg voorbeelden van hele zielige moeder varkens die zich nauwelijks kunnen bewegen. Als het zo zou zijn dat gestresste dieren niet zouden kweken of groeien, zouden veel ondernemingen waar bedrijfsmatig dieren gehouden worden en heel anders uit zien. Was dat maar zo...

Persoonlijk probeer ik grootschalig gekweekte vissen als het kan helemaal te vermijden. Grote kans dat je daarmee alleen maar ellende binnenhaalt.

Dat jij 95 volwassen dieren heb zitten van 1 soort zegt al voldoende: want ik durf te wedden dat je ze niet verdeelt hebt over 9 bakken, en wat in de natuur gebeurd, daar zwemmen ze in rivieren van kilometers lang en niet in een bakje van krap 300 liter, dus wat jij doet is appels met koeien vergelijken
Ja dat zegt dat ik het concept van een scholenvis (die buiten dat ff voor de kweek wel buiten in m'n vijver zitten) wel goed begrijp en en ze niet in veel te kleine groepjes hou.

Ps. mss zijn de rivieren kilometers lang maar de vissen blijven veelal wel binnen enkele meters op dezelfde plaats.

Ik zeg.. Nicolientje en Visa&Versa lekker een ticket gaan boeken samen en dan samen gaan ondervinden wie gelijk heeft.

Ik zeg.. Nicolientje en Visa&Versa lekker een ticket gaan boeken samen en dan samen gaan ondervinden wie gelijk heeft.
Ik zeg stfu (google er maar op) en een platform als dit, is juist voor discussies

Als ik er iets uit kan leren ga ik geen discussie uit de weg maar dit gaat nergens heen.
Het is voor mij duidelijk dat het concept schoolvis niet voor iedereen duidelijk is, dat merk ik maar al te goed aan de hoeveelheid mensen die willen 5 of 10 notropisen kopen.

Open zwemruimte =predaroren voor hen.
Hoe meer ze samen zitten, hoe minder stress ze hebben.

Hiermee is voor mij dan ook de kous af.
Ik WEET (niet denk) dat ik super gezonde dieren hou en kweek en daarmee basta.

Zijt gij Angry zoveel je wil.
Ik ga m'n zwaar mishandelde sukkelaartjes van vissen hun portie verse artemia naupilii gaan geven.
Nog een prettige avond nog.

Ik zeg stfu (google er maar op) en een platform als dit, is juist voor discussies
Lol discussie is prima. Als het maar On Topic is toch..zo janken er wel meer mensen hier. En een discussie is je mening geven. Niet je mening erin stouwen.

Lol discussie is prima. Als het maar On Topic is toch..zo janken er wel meer mensen hier. En een discussie is je mening geven. Niet je mening erin stouwen.
Daarom was ik al de discussie gestopt omdat mijn punt al helder was/is

Of je kunt waardering hebben voor mensen die het opnemen voor dieren die slecht behandeld worden. Dan durf je tenminste je nek uit te steken ipv laf niet reageren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan