Sturisoma Panamense kweek


Hallo, ik heb er zelf ook gekweekt zaten apart in een kweekbak zo.n 8 weken toen heb ik ze overgezet naar mijn grote bak van de 14 heb ik er nog een over..
Enig idee hoe dit komt? zag ze altijd rondzwemmen in mijn drijfbladeren .
 
Om een of andere reden gaan sturisoma jongen pas dood na enkele maanden.
Dit schijnt te komen door voedselgebrek gedurende hun eerste dagen/weken.

Je kan gerust alle jongen houden gedurende een maand en toch geen enkel visje overhouden.
Ze moet gewoon altijd kunnen eten en ze mogen er niet veel moeite voor moeten doen. (luiere jongen heb ik nog nooit gezien)

Dat ene kleine stukje hout zal weinig nut hebben. De biofilm die daar op groeit zal geen half uur meegaan.
Het zijn gigantisch veelvraten (maar ze moeten het in hun schoot geworpen krijgen) die dan ook zeer belastend zijn voor je waterkwaliteit
 
Hallo, ik heb er zelf ook gekweekt zaten apart in een kweekbak zo.n 8 weken toen heb ik ze overgezet naar mijn grote bak van de 14 heb ik er nog een over..
Enig idee hoe dit komt? zag ze altijd rondzwemmen in mijn drijfbladeren .
Dat is wel balen na 8 weken...

Je kan gerust alle jongen houden gedurende een maand en toch geen enkel visje overhouden.
Ze moet gewoon altijd kunnen eten en ze mogen er niet veel moeite voor moeten doen. (luiere jongen heb ik nog nooit gezien)
Ik heb ze nooit eerder gekweekt en ben erg benieuwd hoe het gaat aflopen. Ze zijn nu aardig actief en groeien goed. Ze zwemmen in het voer, dus dat zit wel goed. Waterkwaliteit maak ik me geen zorgen over, want ik ververs altijd heel vaak en veel voor mijn discusvissen.
Dat ene kleine stukje hout zal weinig nut hebben. De biofilm die daar op groeit zal geen half uur meegaan.
Het zijn gigantisch veelvraten (maar ze moeten het in hun schoot geworpen krijgen) die dan ook zeer belastend zijn voor je waterkwaliteit
Zit er alleen in omdat ik las dat ze hout nodig hebben voor bepaalde voedingsstoffen. Kan er moeilijk een hele boomstam ingooien.
Ik blijf voorzichtig positief. Anders beginnen we nergens meer aan. Maar bedankt voor de waarschuwing. We gaan het zien en ik hou jullie op de hoogte.
 
Dag 10
IMG_8672.JPG


En nog een filmpje na het voeren.
 
Om een of andere reden gaan sturisoma jongen pas dood na enkele maanden.
Dit schijnt te komen door voedselgebrek gedurende hun eerste dagen/weken.

Je kan gerust alle jongen houden gedurende een maand en toch geen enkel visje overhouden.
Ze moet gewoon altijd kunnen eten en ze mogen er niet veel moeite voor moeten doen. (luiere jongen heb ik nog nooit gezien)

Dat ene kleine stukje hout zal weinig nut hebben. De biofilm die daar op groeit zal geen half uur meegaan.
Het zijn gigantisch veelvraten (maar ze moeten het in hun schoot geworpen krijgen) die dan ook zeer belastend zijn voor je waterkwaliteit
Dank voor je antwoordt .
Hoe lang moet je ze dan apart houden voordat ze je overplaatst ?
groet Henry
 

Dank voor je antwoordt .
Hoe lang moet je ze dan apart houden voordat ze je overplaatst ?
groet Henry
Waarom moet je ze apart houden?
Ik hield mijn jongen altijd samen met de ouders.
Toen dat er teveel werden heb ik stelselmatig de grootste naar een andere bak gedaan. Dat deed ik maar als ze 5-6maand oud waren.
Aan een 8-10 maand oud worden ze geslachtsrijp en heb ik ze beginnen verkopen.
Bij deze soorten vis vind ik het belangrijk van ze gesext te kunnen verkopen.
 
Na 2 weken zijn de nieuwe eitjes ook uitgekomen. Ik heb ze er maar bij in gezet. Het wordt een beetje druk in het kweekbakje. Ik heb nog wel een paar kleine aquariums staan. Zou het goed zijn er een aantal over te zetten, of is dat nog te vroeg?
IMG_8690.JPG
 
Dus wat jou betreft is het een beter alternatief voor de puntslakjes? Maar als ik er Helena's in doe, krijg ik dan niet een slakkenplaag daarvan? Oorzaak van het probleem is eigenlijk het overvoeren door opgroeiende discusvissen en nu de sturisoma's erbij.
Mocht je interesse hebben, kun je wel een paar helenaslakjes van me krijgen hoor (ophalen in Barneveld). Laat maar weten.
 
Mocht je interesse hebben, kun je wel een paar helenaslakjes van me krijgen hoor (ophalen in Barneveld). Laat maar weten.
Bedankt voor het aanbod. Barneveld is me wat te ver weg, maar ik zag op marktplaats ook wel wat in de buurt.

Hoe gaat het met de kleintjes
Het gaat goed. Afgelopen week in totaal 3 uitvallers gehad, maar dat valt me nog mee. Ze groeien lekker door. Dit is van vandaag: 2 1/2 week oud.
IMG_8721.JPG
 
De eerste lichting is nu 3 1/2 week oud. Vandaag was het drijfbakje gekanteld en was ruim de helft ontsnapt. Het grootste deel heb ik kunnen vangen en weer terug gezet, maar ben er wel een paar kwijtgeraakt als ik zo naar de vorige foto kijk.
IMG_8792.JPG
 
Redelijk. Een deel heb ik overgezet in een apart aquarium. Daarvan zijn er helaas een paar doodgegaan. Ook is het kleine bakje paar keer omgekiept, waardoor ik een flink deel ben kwijtgeraakt. Ik vermoed dat de andere vissen deze kleintjes wel lusten.

IMG_8828.JPG

IMG_8829.JPG
 
Ik heb er nu ook een dertigtal zitten in een kweekbakje kijken hoeveel er overleven.
Tot dus ver gaat het goed.
 
Ok, leuk. Ben benieuwd hoe het gaat. Altijd goed om met elkaar te vergelijken.
Hier gaat het eieren leggen onverminderd door. Afgelopen week weer een hele lichting uitgekomen, maar ik was aan het werk en heb er 's avonds slechts 2 terug gevonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: mjm
Bij mij gaat het voorlopig nog goed, was er precies op tijd bij zodat ik het blad kon afknippen en in het kweekbakje kon leggen. Direct daarna kwamen de eerste al ter wereld. Hoeveel heb jij er over van je eerste leg.
 
Handig dat ze op een blad hebben gelegd. Dat levert maximaal resultaat op. Ik moet telkens maar afwachten hoeveel ik er uit kan vangen voordat de andere vissen ze te pakken hebben. Bij mij leggen ze namelijk tegen het glas en eraf schrapen zie ik niet zo zitten.
Ik heb er denk ik een stuk of 6-8 van de eerste leg in een aparte bak zitten.

Gisteren ook nog iets opmerkelijks ontdekt. Ik ververs elke dag een emmer, waarbij het waterpeil in de kweekbak erg daalt. De visjes zitten vaak in een hoek tegen het glas en blijven gewoon zitten waar ze zitten, ondanks dat ze dan niet meer in het water zitten. Dus goed opletten, want als je niet meteen bijvult dan gaan ze op die manier ook dood.

Leven ze bij jou nog allemaal?
 
Handig dat ze op een blad hebben gelegd. Dat levert maximaal resultaat op. Ik moet telkens maar afwachten hoeveel ik er uit kan vangen voordat de andere vissen ze te pakken hebben. Bij mij leggen ze namelijk tegen het glas en eraf schrapen zie ik niet zo zitten.
Ik heb er denk ik een stuk of 6-8 van de eerste leg in een aparte bak zitten.

Gisteren ook nog iets opmerkelijks ontdekt. Ik ververs elke dag een emmer, waarbij het waterpeil in de kweekbak erg daalt. De visjes zitten vaak in een hoek tegen het glas en blijven gewoon zitten waar ze zitten, ondanks dat ze dan niet meer in het water zitten. Dus goed opletten, want als je niet meteen bijvult dan gaan ze op die manier ook dood.

Leven ze bij jou nog allemaal?
Die gaan echt niet meteen dood hoor dat kunnen ze uren volhouden om buiten het water te overleven
 
Ze zitten in een kweekbakje met bladeren erin ik heb ze niet geteld maar geschat naar het aantal eieren. Ik kan nu niet echt goed zien hoeveel er nog inzitten, maar ik tel er sowieso 18. Het zijn bij mij sturisoma aureum.
 
Laatst bewerkt:
Die gaan echt niet meteen dood hoor dat kunnen ze uren volhouden om buiten het water te overleven
Ok, goed om te weten.
Ze zitten in een kweekbakje met bladeren erin ik heb ze niet geteld maar geschat naar het aantal eieren. Ik kan nu niet echt goed zien hoeveel er nog inzitten, maar ik tel er sowieso 18. Het zijn bij mij sturisoma aureum.
Ook mooi, die worden nog een stuk groter dan de panamense. Ik heb deze gekozen omdat mijn bak niet zo groot is. In jouw bak passen ze mooi.
 
Afgelopen week geen uitval meer bij de ouderen. Vandaag weer een nieuwe lichting uitgekomen. Toch lastig om er veel uit te vangen. De andere vissen pakken ze blijkbaar ook al als het licht nog uit is. Volgende keer ga ik proberen de eitjes weg te schrapen als ze bijna uitgekomen zijn.
IMG_8885.JPG

De oudste lichting, waarvan ik er helaas nog maar 3 heb, zitten in een apart aquarium. Kan even geen betere foto maken, maar ze lijken wel langzaam door te groeien. Omdat ik zoveel uitval heb na het overzetten, wil ik de jongere generatie wat langer in het kweekbakje laten zitten.
IMG_8894.JPG
 
gelukkig Heb je er nog 3. Hoe groot zijn ze nu na 8 weken.
Die van mij groeien gestaagd. Zijn nu ongeveer 1cm groot.
Ze zitten nog in het kweekbakje waar ik ze voorlopig nog in laat zitten.
 
Die periode is ook het gevaarlijkste naar uitval toe. Als ze in hun eerste weken niet genoeg hebben kunnen eten (maar wel genoeg om in leven te blijven, gaan ze rond die periode dood.
 
Waar haal je dat vandaan? groeneters zijn enorm trage groeiers, als ze zo'n 6 maanden zijn zullen ze 3-4 cm zijn
Dit haal ik uit m'n eigen ervaring.
Aan 8-10 maand zijn ze sexueel volwassen.

De grootste (niet volwassen) exemplaren zijn hier zo'n 2 maand oud.
 
Vandaag toch 2 van de 3 dood. Het kleine aquarium blijkt niet te werken. Ik heb de laatste toegevoegd aan het drijfbakje. Ze zijn wel zo'n 3 cm, maar ik zie maar een klein verschil met de 2e generatie. Ik denk dat ze inderdaad te weinig eten in een grotere ruimte. Ik voerde flink, maar er blijft ook heel veel liggen en ze zijn erg passief. Dus ook elke dag 30% water ververst. Een hoop werk met helaas weinig resultaat. Eens kijken of het in het kweekbakje in de grote bak beter gaat. Daar lijken ze sneller te groeien. En als ze daar echt te groot voor worden, dan laat ik ze los in het grote aquarium. We blijven proberen.
 
Vandaag toch 2 van de 3 dood. Het kleine aquarium blijkt niet te werken. Ik heb de laatste toegevoegd aan het drijfbakje. Ze zijn wel zo'n 3 cm, maar ik zie maar een klein verschil met de 2e generatie. Ik denk dat ze inderdaad te weinig eten in een grotere ruimte. Ik voerde flink, maar er blijft ook heel veel liggen en ze zijn erg passief. Dus ook elke dag 30% water ververst. Een hoop werk met helaas weinig resultaat. Eens kijken of het in het kweekbakje in de grote bak beter gaat. Daar lijken ze sneller te groeien. En als ze daar echt te groot voor worden, dan laat ik ze los in het grote aquarium. We blijven proberen.
Klein bakje met veel voer betekend veel verversen.
30% per dag betekend dat elke dag 70%van de vervuiling mee gaat naar de volgende dag.
Je lijkt veel te ververden maar eigenlijk is de kans heel groot dat het nog veel te weinig is.
Mijn kleine bakjes (60liter dennerle cube)worden elke dag op 5cm waterhoogte na volledig ververst.
 
Klein bakje met veel voer betekend veel verversen.
30% per dag betekend dat elke dag 70%van de vervuiling mee gaat naar de volgende dag.
Je lijkt veel te ververden maar eigenlijk is de kans heel groot dat het nog veel te weinig is.
Mijn kleine bakjes (60liter dennerle cube)worden elke dag op 5cm waterhoogte na volledig ververst.
dan zou je tog gewoon een klim plant in je bak kunnen hangen ??? beetje van de zotten 95 % water ververs dan jaag je er duizende liters door heen om een klein vis je te kweken lol
 
dan zou je tog gewoon een klim plant in je bak kunnen hangen ??? beetje van de zotten 95 % water ververs dan jaag je er duizende liters door heen om een klein vis je te kweken lol
je kan zo'n klein bakje al vaak verversen om aan 1000 liter te komen hoor 😅
 
je kan zo'n klein bakje al vaak verversen om aan 1000 liter te komen hoor 😅
een maand is dan 1500 liter op een bakje dat jij draait voor paar visjes weet nie wat de water kosten zijn ? maar hebt je dat nog nooit geprobeerd zoon mini aquaponic systeem of gewoon drijf planten ?
 
een maand is dan 1500 liter op een bakje dat jij draait voor paar visjes weet nie wat de water kosten zijn ? maar hebt je dat nog nooit geprobeerd zoon mini aquaponic systeem of gewoon drijf planten ?
Et zitten wel meer dan een paar visjes in mijn bakjes maar daar blijven ze hooguit een maand en half.
Voor m'n andere bakken ververs ik meer dan een kubiek per dag.
Het kost idd wat (zo'n 5€per kuub)
maar je krijgt er ook iets voor terug.
Ik denk ook dat je al serieus wat aquaponics moet hebben om de vervuiling van die omvang teniet te doen.
 
Klein bakje met veel voer betekend veel verversen.
30% per dag betekend dat elke dag 70%van de vervuiling mee gaat naar de volgende dag.
Je lijkt veel te ververden maar eigenlijk is de kans heel groot dat het nog veel te weinig is.
Mijn kleine bakjes (60liter dennerle cube)worden elke dag op 5cm waterhoogte na volledig ververst.
Het is inderdaad zoeken naar de balans tussen de waterkwaliteit en het voeren. Je hoopt dat de visjes op een gegeven moment wat actiever op zoek gaan naar voer, maar dat doen ze dan blijkbaar toch te weinig (in tegenstelling tot de ouders). Ik heb geen tijd (en zin) om zoveel te verversen, dus moest wel een beetje voorzichtig aan doen met voer.
Nu maar weer proberen in het drijfbakje waar ze massa's voer tot hun beschikking hebben én een stabiele waterkwaliteit.
 
Vandaag toch 2 van de 3 dood. Het kleine aquarium blijkt niet te werken. Ik heb de laatste toegevoegd aan het drijfbakje. Ze zijn wel zo'n 3 cm, maar ik zie maar een klein verschil met de 2e generatie. Ik denk dat ze inderdaad te weinig eten in een grotere ruimte. Ik voerde flink, maar er blijft ook heel veel liggen en ze zijn erg passief. Dus ook elke dag 30% water ververst. Een hoop werk met helaas weinig resultaat. Eens kijken of het in het kweekbakje in de grote bak beter gaat. Daar lijken ze sneller te groeien. En als ze daar echt te groot voor worden, dan laat ik ze los in het grote aquarium. We blijven proberen.
Jammer maar waar heb je nu de laatste gelaten, als ze 3 cm zijn kunnen ze toch gewoon in je grote bak
 

Terug
Bovenaan