Substraat/grind/korrel twist.


Stef Meijer

Well-known member
Lid geworden
21 november 2021
Berichten
231
Leeftijd
41
Beste leden,

Je zou verwachten dat ik de vraag ga stellen over een goede voedingsbodem, maar mijn vraag is juist het tegenovergestelde :unsure:. Ik zoek een bodem waar zo min mogelijk voeding, mineralen of dergelijke in zit. Ik wil het dood koken, tig keer spoelen en zelfs steriel kunnen maken in een magnetron. Het moet dus echt zo min mogelijk bevatten en ongeveer een 1,5/2 mm korrel/granulaat zijn in een zakje/emmertje van ongeveer 4/5 liter. Hoe sterieler hoe beter..... Wie heeft een tip voor mij wat eventueel beschikbaar is?

Greetzzzz, Stef


PS: Planten maak ik ook steriel met een vlug badje van gemengd gedemineraliseerd water en een drupje peroxide.
 
Of Kristalquartz gezien je het over een maat 1,5 tot 2mm hebt. Is technisch gezien ook nog zand. Mag ik vragen waarom je trouwens het zo steriel mogelijk wilt hebben? Steriel maken is wel te doen het eventueel steriel houden niet.

Gr
Stefan
 
Ik ga mijn focus leggen op de Ludwigia sp. Mini Super Red, dit is ook de enige plant waarmee ik aan de slag ga in mijn eerste kweek/test bak. Dit betekend dus zelf samengestelde voeding, licht, Co2 en etc. Ik zoek zoveel mogelijk informatie op tot in den treuren totdat ik een "expert" ben op deze plant en het voor elkaar krijg om hem onder "slechte" omstandigheden toch optimaal te laten floreren. Nu schrijf ik dit even simpel, maar met expertise bedoel ik letterlijk heel ver gaan tot het zelf bouwen van verlichting en etc.

IMG_2867.JPG


Daarna komt de tweede bak op identiek dezelfde manier met een andere plant die aan dezelfde voorwaarden kan voldoen na verloop van periode. Zo komt er regelmatig een nieuwe bak bij met het resultaat dat ik diverse planten heb die uiteindelijk weer in een groot aqualandschap gebruikt kunnen worden.

PS: @Stefan Akerboom Kristal grind/quartz is een goede oplossing voor mij. šŸ‘
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kun je planten niet optimaal laten floreren onder slechte omstandigheden. Elke plant heeft om goed te kunnen groeien zijn eigen behoeften en als je daaraan niet kan voldoen zullen ze denk ik niet optimaal groeien.
Steriel is denk ik ook betrekkelijk want sporen van bv algen krijg je zover ik weet ook in je bak via de lucht dus die zul je ook niet kunnen voorkomen als de omstandigheden niet goed zijn.
Ik kan de plank misslaan maar wellicht kan lid @benvo je hier nog beter over vertellen.
 
Hoi Jessica,

Zoals aangegeven zij ik: "onder 'slechte' omstandigheden toch optimaal te laten floreren". Dit betekend dus niet alles tot perfectie brengen voor extreme groei met super mooie rode felle kleuren. In eerste instantie moet het dus geschikt kunnen worden voor elke beginneling die graag een mooi rood plantje in de bak wil zonder al te veel poespas. Dat ik mij spits op deze specifieke plant is vanwege de kleur en dat het onder de noemer staat van makkelijke plant, deze plant zou dan betrekkelijk vaak gekocht gaan worden door beginners.

Dat er algen komen is uiteraard ook een extreem redelijk grote kans, maar wil dit zoveel mogelijk voorkomen in het begin door ook de planten even te ontdoen van wat alg, pesticiden en overdraagbare ziekte. Dus een kort peroxide badje en eventueel wat tabs daarna voor extra zuurstof in het begin als de bak nog niet ingedraaid is. Dat er uiteindelijk wel sporen ergens wegkomen is ook gewoon groot en vrijwel onoverkomelijk.

In de tussentijd is het wel de bedoeling om echt wat meer expertise op te doen van de plant om deze zo te onderhouden dat deze in een simpele "noob" setting gebruik kan worden. Hoe dit te doen.... dat is een onderdeel van mijn oefening/experiment. Dat er van alles mis kan gaan in het begin neem ik op de koop toe en zie ik juist als mooie oefening.
 
Ja ik snap je uitleg en het is maar net wat je met optimaal floeren bedoeld onder slechte omstandigheden. Velen met een plantenbak verstaan daar denk ik net weer iets anders onder en die willen de meest optima groei en kleuren eruit krijgen.
Ik ben benieuwd wat je project gaat opleveren.
 
Planten floreren door ze te bieden waar ze om vragen. Voor optimale groei heeft elke planten z'n vereisten. Daarin zit wel een zekere band breedte anders zouden we geen planten mix in onze bakken kunnen hebben. Omdat er een bandbreedte is kan je dus de ondergrens van die bandbreedte zoeken maar je kan daar nooit onder gaan, de plant gaat dan gewoon dood. Bovendien zal er aan de onderkant van die bandbreedte geen prachtige plant meer zijn, eerder een verarmd groeisel wat moeizaam te herkennen zal als een plant met de oorspronkelijke prachtige uiterlijke kenmerken. Het is mij overigens een raadsel waarom je zoiets zou willen...
 
Nadeel van slow chat is natuurlijk dat ik geen extreem ellenlang verhaal ga typen; erg slaapverwekkend denk ik - Hoewel het uitleggen/typen al een slaapverwekkend iets kan zijn voor mijzelf - .

Ergens spreek ik mijzelf uit dat ik een absolute "noob" ben, anderzijds is er wel redelijke kennis aanwezig tot op zekere hoogte. Ik denk dat het dan ook niet meer dan normaal is om bepaalde veronderstellingen wel te mogen doen als zijnde: Driehoek besef, op het droge groeien geen waterplanten, algengroei heeft vele redenen en etc. Stukje besef van testsets is er ook wel (veel gebruikt voor koi-vijvers) en een stukje licht en warmte techniek is mij ook niet geheel onbekend (zij dat dit in het verleden met 200+ planten tegelijk ging). Waar mijn expertise ontbreekt is micro management, nieuwe technieken en de eventuele specifieke verdieping van warmwater aquaria plus afkortingen.

Waarom? omdat het kan en leuk is om te doen. Maar de oorspronkelijke vraag was slechts een bodembedekking waarop ik inmiddels wel een antwoord heb.
 

Terug
Bovenaan