Wat is er nieuw

Subtropische Azië in een Aquarium van R4kk3r

• Onderwerp starter Onderwerp starter r4kk3r
  • Startdatum Startdatum
R

r4kk3r

Guest
Voila hier eens een fotoalbum starten van mijn beginnende aquarium. Tips zijn altijd welkom aangezien ik echt weinig ervaring heb met aquarium met filter.

Het concept is een rivierbedding-gezelschap-aquarium.
Aquarium: 2de hands aquarium Rio 180
"Biotoop": Zuid Azie, zuid china, myamar.
Condities Subtropisch , 19-21�C
Stroming: Debiet momenteel 600l/h

DSCF2054_zpsynbwsgps.jpg

Planten die er instaan zijn.

V. Asiatica
V. Spiralis
cryptocoryne beckettii
hydrophila corymbosa
Pogostemon Helferi
Littorella uniflora

DSCF2094_zpsxbbtsv3m.jpg

Visbestand is nog niet volledig klaar.
De vraag komt in het visbestand forum

Bedankt, ja 4 lange weken. 🙂 mag ik al wat planten voeding geven want heb geen voedingsbodem

zou gewoon wat vlokvoer doen om het indraai proces te versnellen

Ok zal ik doen 🙂

UPDATE 1 week
Visvoer toegevoegd

Waarden
pH 7
NO3: 6mg/l
PO4: 0,72 mg/l
Cl: 92mg/l
SO4: 86mg/l

Hoe kan ik de chloride verlagen, zonder Ag toe te voegen. Of milli-q water 🙂

Mijn vallisneria doet het niet zo goed, breekt, nog steeds groen met doorzichtige plekken. Was normale omgang, als ik lees hebben veel mensen last van.

Zitten de vallisinaria niet te diep?

sommige wel , vanwege dat de wortels maar een 1cm zijn, anders vliegen ze

r4kk3r zei:
Waarden
pH 7
NO3: 6mg/l
PO4: 0,72 mg/l
Cl: 92mg/l
SO4: 86mg/l

Hoe kan ik de chloride verlagen, zonder Ag toe te voegen. Of milli-q water 🙂

Waarom meet je chloor en SO4 ? Ik zou me daar niet te druk om maken, want in kraanwater zit van alles maar niet in te grote hoeveelheden. Bij je waterleidingbedrijf kan je meestal op de website een gedetailleerd rapport vinden van wat er allemaal in je kraanwater zit, als je dat wil weten. Maar vooral NO3 is belangrijk; dat zit er vaak best veel in. Hier in Nijmegen 17 mg/l bijvoorbeeld.

Naast NO3 en PO4 zou ik vooral in het begin je nitriet (NO3) meten, en verder je KH gaan testen. Met pH en KH kan je in onderstaande tabel ook je CO2 gehalte aflezen.

pCzGsKT_S4w7TZsynIPxvRIi1np-rOHs.gif

r4kk3r zei:
Mijn vallisneria doet het niet zo goed, breekt, nog steeds groen met doorzichtige plekken. Was normale omgang, als ik lees hebben veel mensen last van.

Als de wortels te diep in de bodem zitten kan dat gebeuren. Maar verder zou ik niet te veel prutsen; veel planten verpieteren eerst een beetje voor ze goed beginnen te groeien. Vaak heeft dat te maken met het feit dat ze boven water (emers) worden gekweekt, en de plant naar zijn onderwatervorm moet groeien (submers). Ik weet niet zeker of dat ook voor Vallisneria geldt. Maar: heb geduld ! Vallisneria doet het bijna altijd !

Valisneria is altijd submers, maar ik had hrtzelfde bij de opstart, valisneria verpieterde weg. Nieuw plantje gehaald en nu is hrt net onkruid..
Geduld is het moeilijkste en beste medicijn bij aquaria ;p

Het lang wachten is het wel de moeite waard als ik de opzet zie, ziet er nml al goed uit!

De Chloride en SO4 zijn extra info die ik bij mijn analyse krijg ;D
Nitriet (NO2) zat er namelijk niet in anders zou ik het vermeld hebben, nog maar 1 week.

@crash cowboy: thx voor de tabel , ga ik eens meten en uitrekenen, TOC bepalen duurt te lang.

en over de vallisneria: geleidelijk aan zie je inderdaad hem wegkwijnen, het ziet er niet uit maar volgens mij zal die wel doorkomen
het grappige is dat mijn emerse hydrofila cambosa het veel beter doet dan verwacht 😀 nog geen bladje afgevallen.

Wat zijn de waarden va nitraat/ PO4, dat ik moet aanhouden, de ene site zegt 10/1 de andere 5/0.5 zelf ene gezien die 25/1 schreef.

Ook zijn er slakken die in de hand te houden zijn, qua voortplanting, die in een onverwarmde bak kunnen leven?
Aangezien ik nu veel plantafval ga hebben.

Alvast bedankt voor de info

Welke je moet aanhouden is niet zo belangrijk maar het is wel belangrijk dat er voldoende in je bak zit aan voeding. De verhouding is minder van belang dus zolang beide stoffen maar voldoende voorhanden zijn voor je planten. Hoeft dus niet een verhouding van 10:1 te zijn.
Bij een gemiddelde bak kom je al een eind met 10mg nitraat en 1,0mg fosfaat.

Ok dan zit ik iets te laag 😀, zal ik eens wat aan doen.

Al nog iemand slakken weten, altijd welkom, geen neritaslak, de eitjes verstoppen mijn filter 😀

Hmmmm 🙂 vallisneria blijft stabiel aftakelen 🙂, dus afwachten, de wortels van sommige zijn zichtbaar en takelen ook af. Best wachten met vissen in steken voor de vallisneria begint te groeien???

Dat plantje heeft soms tijd nodig en ik zou gewoon zo n 4 weken wachten met plaatsen van vissen gerekend vanaf de opstart.

De 4 weken ging ik zo wie zo aanhouden alleen vrees ik de vallisneria nog niet optimaal zal zijn.n

Mijn crypto heeft nu al 3 nieuwe plantjes 🙂🙂

Mooi begin, ben benieuwd hoe het gaat worden!
Ik zelf heb in het verleden ook vallisneria geprobeerd, wat ik ook deed, al mn stekkies gingen dood zonder dat ik er achter kon komen waarom. Iedereen heeft zo zijn no-go planten denk ik, en dit was de mijne 😛

Week 2 voorbij, update.

De vallisneria is gestagneert qua aftakeling. Toch zeker de Aziatica.
Der rest van planten zie je niet echt groeien.

Waarden NO3: 14mg
Po4: 1,24mg
No2: 2,06 mg, kan lager zijn want chloride stoort.

Ziet er beter uit! 🙂, ook wat profito toegevoegd, laat ze nu maar groeien

Week 5 Voorbij, Update

Verschillende vallisneriaplanten krijgen verschillende nieuwe bladeren, groeien niet echt snel maar er is hoop.

De Cryptocoryne verspreidt zich als onkruid, blijft wel maar 3-4 cm waarschijnlijk teveel licht.

Oeverkruid doet zijn naam, me happy.

P.Helferi ik heb er in de rotsen hangen en in het grind geplaats, de gene in het grind hebben een kleibol, resultaat, deze gaan gewoon dood.
de helferi die geplaats is tussen rotsen heeft een enorme wortelbos gekregen en ziet er schitterend uit.

Waterwaarden

NO3: 20mg
PO4: 1.0
NO2 is weg

tijd voor voorzichtig de eerste bewonders vrij te laten, fotos komen nog

mooie bak, heel mooi ingericht met die stenen! veel suc6 met de bak!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan