subtropische corydora,s


M

MauriceB

Guest
Aangezien de ehrhardti simpelweg niet te verkrijgen is heb ik wat alternatieven opgezocht die wel te krijgen zijn
Deze kunnen tot 16 graden wellicht nog wel kouder
Paleatus
Zygatus
Trilineatus
Venezualensis
Graag hoor ik jullie mening
 
Kiek us hier http://www.planetcatfish.com/common/spe ... ies_id=511 en druk op "show others in this range" bij temperatuur. Als je de laatste opzoekt hoort die volgens PC niet in het rijtje thuis.

Paleatus is het goedkoopste, goed te verkrijgen en bovenal superrrrrrrrrrrr leuk qua gedrag in een flinke groep.
Het is ook ��n van de weinige Corys die je als een duikboot door de hele bak ziet scheren e.d.

Groet,

CoryfanAad
 
Ook aan C. aeneus gedacht? Deze kunnen ook onverwarmd... Paleatus heb ik zelf en kan ik alleen maar aanraden. Ze kunnen wel redelijk grote afmetingen halen. Dat is misschien wel iets om aan de denken. Ze zijn verder wel heel gemakkelijk tot kweken aan te zetten.
Als je trouwens meervallen onverwarmd wil houden zou je ook kunnen kijken naar otocinclus of rineloricaria parva...
 
De Aeneus heeft volgens PC ook een hoger minimum. Ik heb ze ook onverwarmd, maar kouder dan 18/19 C wordt het niet. Vind de Paleatusqua gedrag 1000 keer leuker dan de Aeneus (Heb 4 verschillende soorten). Maar idd worden fors.
 
Daarom heb ik ook liever de ehrhardti die blijft wat kleiner.
Anders word het denk ik toch een groepje van 6-8 paleatus. Idd ook qua kosten
En wie weet loop ik er nog een keer tegenaan
 
De corydoraas aeneus orange blijft ook klein.
 
Heb ze hier nog nooit gezien en ook op de fora in het buitenland ben ik ze nog niet tegengekomen!
 
AadMec zei:
Heb ze hier nog nooit gezien en ook op de fora in het buitenland ben ik ze nog niet tegengekomen!
Ik weet een winkel waar ze al heel lang zitten. Aad weet wel waar. :p
 
Ik heb ze ook zitten :) gewoon bij een hobbyist gekocht.
 
De genoemde Ehrhardti Bart? Dat meen je toch niet?
 
Ik reageerde op de post van maurice !!! Yvonnes post kwam er tussendoor !
 
ik had het dus over de Corydoras aeneus orange. En ik dacht dat ik iemand anders quote omdat je van plaatje bent veranderd. Ik kijk namelijk niet zo vaak naar namen maar naar het plaatje
 
Ik weet dat tuinfluiter ze had, en laat ik daar nu morgen naartoe gaan, dus zal eens informeren.
En ik meen dat de variaties van de aneus wat warmbehoefter zijn.
Ik vind de paleatus ook gewoon erg mooi en natuurlijk ogen.
De triliniatus valt denk ik teveel op bij de andere vissen die ook veel zwart grijs wit zullen zijn

Schiet me niet neer als ik zeg dat ik de aneus orange niet zo mooi vind
 
Ik vind de orange ook niet mooi. :p
 
Ik zie de ehrhardti wil in amerika en engeland maar zoals zoveel vissen is het geen ideale verkoopvis met zijn voorkeur liever niet boven 25 graden
 
Aha Bart. Yep mn gele Paleatus "yellow" maar eens in de Avatar !!!
 
Ik heb niet heel lang geleden een beetje onderzocht naar de watertemperatuur waar de kleinere Corydoras soorten vandaan komen.


Van de C. pygmaeus kon ik dit toen niet vinden, maar de C. habrosus, hastatus en panda komen allen ook voor in vrij koud water. De C. hastatus komt in de natuur samen voor met oa C. paleatus. C. habrosus en panda komen beide (oa?) voor in rivieren met smeltwater, allebei soms tot onder de 16 graden.

Zelf houd ik de C. habrosus ook onverwarmd.
 
Dat heb je al eens eerder beweerd Dargine, maar is volgens mij niet geheel correct. Voor de Panda kan dat enigszins kloppen (komt uit Peru) maar de habrosus en hastatus o.a. in het stroomgebied van de orinoco. De Paleatus voor zover ik weet in Uruguay en Argentinie. Kijk eens in bij Planet Catfish http://www.planetcatfish.com/common/spe ... ies_id=482 . Ik heb even navraag gedaan over de Erhardti Maurice in de UK. De man die bijna iedere import kent en met gigaveel soorten heeft gekweekt heeft ze al jaren niet voorbij zien komen. Groet Aad
 
Ik heb vang- en onderzoeksverslagen gelezen, o.m .van vervoer van diverse Corydoras soorten van ZA naar Cambridge University en dat met een vliegtuig, waarvan in het ruim de verwarming was uitgevallen.
de temperatuur daar was teruggelopen naar ROND HET VRIESPUNT maar alle Corydoras soorten leefden nog!

Is natuurlijk geen ideale leefomgeving, maar geeft wel de taaiheid van deze vissies aan!

Greetzz Bigsmoke
 
Oh maar dat zal ik ook zeker niet ontkennen. Ik denk ook dat we veel vissen te warm houden cq. temperatuurschommelingen (dag en nacht) zouden worden gewaardeerd. Kan alleen dat smeltwater niet helemaal rijmen met het onderstaande plaatje van bewoners in het Orinoco-bekken. Dan zou ik ietssss meer kleding verwachten.

494626_0_82_a_warao_family_in_their_canoe.jpg

bron Wikipedia
 
Luchttemperatuur en watertemperatuur kunnen behoorlijk verschillen + dat door de hoge luchtvochtigheid daar de luchttemperatuur nog warmer aanvoelt.
 
Bedankt aad voor de duidelijkheid dan geef ik het op.
het word de paleatus, net 2 dieren van marktplaats gered, vrouwtje werd te groot voor de bak dus lieve help waar zitten ze in.haal ze deze week op.
lijkt me wel een nobel streven dit soort dieren te nemen maar ja niet iedereen kent de naam dus onder welke naam worden ze dan aangeboden.

ps wellicht handig dit topic te verplaatsen zag dat ik in het werkeerde subforum heb gezet excuses
 
Fabienne, je zult gelijk hebben maar volgens mijn info zijn de Orinoco en haar zijrivieren regenrivieren. Het zal zeker kunnen afkoelen maar niet door smeltwater. Ik heb een reisverslag van Redmond O'Hanlon gelezen over dat gebied. Daar is niets koels te vinden dan door regenbuien !!! Met uitzondering van Big Mum (mijn grote vrouwtje heb ik van de Winkelier zonder naam gekregen) komen al mijn Paleatus van Marktplaats (vnl uit te kleine bakjes. Ze zijn er de dupe van dat ze vaak goedkoop zijn : lullig bakkie en wat goedkope visjes) Prachtig hoe ze herstellen en in een groep sociaal gedrag gaan vertonen. Goed gedaan Maurice !!!! Je zult er geen spijt van krijgen. Groet Aad
 
Geef me zelf wel even schouderklopje, paleatus is echt zo ondergewaardeerde vis maar vind hem 1 van de mooiste
 
corydoras habrosus en pygmaeus komen in de winter in het wild ook bij temperaturen van ongeveer 14 graden voor
 

Terug
Bovenaan