Wat is er nieuw

Succesvol planten aquarium houden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Itachi
  • Startdatum Startdatum
I

Itachi

Guest
Hallo,
ik heb momenteel een 40l aquarium met een aantal planten erin.
De bak is voorzien van grind maar niet van een voedingsbodem.
Zijn er stoffen die ik aan het water moet toevoegen om de planten groei te bevorderen en ervoor te zorgen dat mijn plantjes niet zouden sterven ?

Wanneer wordt het aangeraden om een c02 installatie te gebruiken ?

ik ben van plan om mijn bak vol te planten en garnalen erin te stoppen.
Alle tips zijn welkom !

Dat ligt heel erg aan de planten die je wil, en hoeveel onderhoud je wil doen. Veeleisende planten hebben relatief veel licht, en zeker CO2 en plantenvoeding (nitraat, fosfaat en sporeneleenten) nodig. Minder eisende planten kunnen zonder CO2.

Verder hangt het nog af van de kwaliteit van je kraanwater, als je daarmee ververst tenminste. Welke waterwaarden heeft dat ?

Laatste factor is ook geld: een high tech bak met LED verlichting en CO2 toevoeging is nu eenmaal duurder dan een bak met een TL zonder CO2.

Lees anders de informatie over de Estimative Index op dit forum maar eens.

Plantenvoeding en CO2 toevoegen is zeker geen harde eis. Genoeg fraaie bakken die draaien zonder iets of hoogstens met een kleibol bij de moerasplanten. En daar zijn heel wat garnalenbakjes bij.

En juist omdat je garnalen hebt - die zijn doorgaans voor allerlei toevoegingen - is het ook voor de levende haven gunstig om toevoegingen achterwege te laten. De keuze voor makkelijke niet veeleisende plantjes is dan wel verstandig, die trekken dat vaak wel.

Welke soort garnalen heb je eigenlijk op het oog?

Crash Cowboy zei:
Lees anders de informatie over de Estimative Index op dit forum maar eens.
Kijk, daar heb je het al. Een methode die werkt met grote ladingen voedingsstoffen. Je kunt je dus afvragen of je dat moet willen (adviseren of �berhaupt benoemen) voor garnalenbakjes.

~ Ivo

Met garnalen zou ik uitgaan van wat goed is voor de garnalen.. een vol beplante bak kunnen garnaaltjes zeker waarderen maar persoonlijk zou ik dat nastreven zonder extra toevoegingen.
Voedingsstoffen voor planten toevoegen doe je als er tekorten zijn, die kun je wegwerken door voedingsstoffen toe te voegen.. maar ook door ervoor te zorgen dat planten niet zo veel eisen stellen qua voedingsstoffen.. je verlichting speelt daarin een grote rol (intensiteit/duur), maar ook de keus qua beplanting.
Verder vind ik dat als je in een garnalenbak gaat bemesten.. dat je dat begeleiden moet, en dan wordt het al snel een bewerkelijke hobby.

Ja ik zou zelf geen garnalen in een echte plantenbak gaan houden.

Toch zijn er genoeg mensen die dat wel doen :

paycUSZsU5j-0lZe1pq-t2i4-E8Rh-7S.jpeg

uitvergroting van de rechterzijde :

paycUSZsU5j-0lZe1pq-t2i4-E8Rh-7S.jpeg

http://i.imgur.com/xfQ7u5e.jpg

dit is mijn pas beplante bak ik ken de namen van alle plantjes niet maar ik weet dat de plant die ik gebruik als bodembedekking "tiny baby tears" 😉

ik zou er liefst cardina heteropoda erin houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan