Wat is er nieuw

Suggesties voor beplanting.

karin

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2024
Leeftijd
41
Bakje is nu 3 weken aan het indraaien en wil verder gaan met de beplaning.

Ik dacht aan:
- Valisneria links en rechts achter.
- nog wat extra anubias nana op de stenen.
- crypto wenditi rondom het hout.

Hebben jullie suggesties voor centraal achterin?

Bewoners:
- Betta Splendence
- corydoras Habrosas (als ik ze ergens kan vinden)
- Japonica garnalen.
- Algenetende slakken.

En dan..het schimmelende hout... Ik heb begrepen dat het geen kwaad kan en de garnalen het straks op gaan eten.
Maar het komt ook tussen de planten.
Kan/moet ik hier iets aan doen?

Bijlagen

• 20260809_145147.jpg
    20260809_145147.jpg
    2.5 MB · Weergaven: 15
  • 20260809_145218.jpg
    20260809_145218.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 13
  • 20260809_145158.jpg
    20260809_145158.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 10
  • 20260809_145154.jpg
    20260809_145154.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 13
Je aquarium draait nog kort voor bewoners. Test het water op het giftige NO2 (Nitriet). Er mag 0 nitriet in het water zitten. Als je nitriet meet, dan direct een waterwissel doen

Nitriet is prima!
Zowel thuis, als in de winkel 0 gemeten.m

Maar de zuurtegraad was wel 8,5.
Nu met wat 2 uurtjes een aantal catapabladeren er in gezakt naar 8.15, maar dat is wel lastig voor een Betta.

naast Valisneria zou je ook Cryptocoryne Balansae kunnen nemen als je iets hogers voor achterin zoekt. Ik heb deze als beginner een tijdje geleden aangeplant, het is echt een hele makkelijke plant die heel weinig vraagt. Je kunt van 1 plant vaak makkelijk een paar stekjes maken (gewoon losscheuren) en die een stukje uit elkaar planten. Ik heb hem trouwens voorin de hoek, als een soort gordijn waar je langs kijkt. Er zijn talloze manieren om een mooie scape te maken.

https://www.aquaplantsonline.nl/cryptocoryne-balansae.html

Laatst bewerkt:
Dank voor de tip! Die is idd ook mooi.

Inmiddels weer wat planten erbij, maar aan de achterkant moet inderdaad nog wat slierterig de hoogte in.

naast Valisneria zou je ook Cryptocoryne Balansae kunnen nemen als je iets hogers voor achterin zoekt. Ik heb deze als beginner een tijdje geleden aangeplant, het is echt een hele makkelijke plant die heel weinig vraagt. Je kunt van 1 plant vaak makkelijk een paar stekjes maken (gewoon losscheuren) en die een stukje uit elkaar planten. Ik heb hem trouwens voorin de hoek, als een soort gordijn waar je langs kijkt. Er zijn talloze manieren om een mooie scape te maken.

https://www.aquaplantsonline.nl/cryptocoryne-balansae.html

Bijlagen

• 20260809_211245.jpg
    20260809_211245.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 9
Iemand nog suggesties om de ph verder omlaag te krijgen?

En moet ik me zorgen maken om dat witte draderige pluis dat rondom al het hout en planten zit?

Iemand nog suggesties om de ph verder omlaag te krijgen?

En moet ik me zorgen maken om dat witte draderige pluis dat rondom al het hout en planten zit?
Je kunt 't met bv een tandenborstel weghalen, verder niet zo'n ramp.
De pH kun je verlagen met bv co2, maar doorgaans is een stabiele pH belangrijker dan de precieze waarde.

Je kunt eens naar Nymphoides taiwan kijken, erg decoratieve plant.

Wat betreft de pH: het is belangrijker om vaker een waterwissel te doen dan met veel kunst-en vliegwerk de pH naar beneden te brengen. Vissen die van nature een lage pH willen, hebben een minder sterk immuunsysteem, omdat het zurige water een deel van de afweer overneemt. Zorg dus dat het immuunsysteem niet te veel doen heeft.

Je kunt eens naar Nymphoides taiwan kijken, erg decoratieve plant.

Wat betreft de pH: het is belangrijker om vaker een waterwissel te doen dan met veel kunst-en vliegwerk de pH naar beneden te brengen. Vissen die van nature een lage pH willen, hebben een minder sterk immuunsysteem, omdat het zurige water een deel van de afweer overneemt. Zorg dus dat het immuunsysteem niet te veel doen heeft.
Oke dat is nuttige info!

Zijn de catapabladeren dan wel of niet handig?
Want die zorgen dan mogelijk wel voor meer verschil t.o.v. van het verse water dat we er dan steeds bij doen?

Al dempen ze nu drijvend wel wat extra licht en heb ik het idee dat de garnalen en corys ze wel leuk vinden om rond te scharrelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan