Wat is er nieuw

Sumatranen met stukke staarten

Robbejan

Member
Lid geworden
30 juli 2025
Leeftijd
38
Hallo,

Sinds een paar maanden heb ik een school sumatranen. Ik meen dat het er ongeveer 30 zijn. Het valt me op dat bij een aantal de staarten of deels weg zijn of in het ergste geval helemaal. Veruit de meesten zijn feller rood gekleurd bij bek en vinnen. Ik vermoed daardoor dat dat mannen zijn. Mijn gevoel zegt dat de man/vrouw verhouding uit balans is en ik meer vrouwen moet kopen. Maar wat die verhouding dan moet zijn weet ik niet. Of is dit normaal bij sumatranen? Wie heeft advies?

Ik heb er ook flink veel platy's bij gehad (die zijn gisteren verhuisd) en zij hadden deze vinnen niet. Dus daardoor denk ik niet aan een ziekte.

1000036598.jpg1000036601.jpg

Eerste ziet er wel heel slecht uit. Die hebben ze flink te pakken gehad. Hoe groot is de bak, wat is de temperatuur en zijn er meer medebewoners?
In dit geval lijkt me een toevoeging van zout een goede eerste hulp. Agressie binnen een groep sumatranen komt meestal van te hoge temperatuur, probeer het water op 20 graden celsius te houden. Warmt het dan in de zomer op zullen ze in paarmodus komen en wat agressiever worden, maar als het koeler wordt kunnen ze weer herstellen.

Mag ik vragen hoe groot je bak is? Naast agressie vanuit het paren hebben ze ook een zeer strenge hierarchies in de bak. En het zijn sws al etterbakken vanuit zichzelf natuurlijk haha. Ik merkte in mijn rio 180 een stuk meer agressie dan nu in de rio 350. Ik heb ook +- 30 sumatranen.

Dank voor de reacties.
De bak is 120 cm (een rio240). De temperatuur staat geloof ik op 24 graden maar is vaak wel warmer. Het is een warme woning met name in de zomer. Misschien kan ik eens proberen de verwarming uit te zetten?
Ze delen de bak met een aantal ancistrussen, coryodra (sterbai en aneus) en marmer botia's.
Wat voor zout kan ik toevoegen en hoeveel?

Ik zou de verwarming niet helemaal uitzetten, maar dan een stukje lager. Stel je vergeet het en het wordt kouder, dan loopt dat waarschijnlijk niet helemaal goed af.

Zout toevoegen aan een aquarium heb ik geen ervaring mee, daar zal @Jelle Touwen je vast meer over kunnen vertellen.

Kan dat wel met de medebewoners dan? 20 graden.

Kan dat wel met de medebewoners dan? 20 graden.
Ik raad zelf aan om niet onder de temperatuur te gaan van je meest temperatuur gevoelige vis in je bak.

Wat ik zie zijn -onafhankelijk van de oorzaak-, flinke wonden. En dus moet je die wonden zo schoon mogelijk zien te houden. Dus méér en extra grote waterwissels, door water met een temperatuur te gebruiken die iets koeler is dan de bak, breng je dan ook de watertemperatuur omlaag. (Ook al is dat maar tijdelijk, geeft dat toch wat rust.). Probeer je filter met rust laten (hoe maak je dat schoon?).

Op deze bak heb ik een eheim professionel 4+ 600 aangesloten. Ik maak hem af en toe schoon en dan vervang ik de witte filterwatten en spoel ik de filtersponsen uit. Het water uit de pomp vervang ik met aquariumwater. Het andere filtermateriaal laat ik met rust. Ook zit er seachem purigen in, dat heb ik net weer gegenereerd. De bak is tot onlangs overbevolkt geweest door de aanwezigheid van veel platy's en guppen, maar deze heb ik pas herplaatst.
Op de bak pas ik de Estimative Index toe en vervang wekelijks de helft van het water. Is dat voldoende waterwissel?

Ik heb eventueel esh, bilocil en mogelijk nog wat andere middelen in huis. Zou dat nog iets toevoegen?

Nee, ik zou -zeker gezien de tijdelijke overbevolking- gewoon een paar keer extra waterwisselen. Geen middeltjes verder gebruiken (als het niet erger wordt, als het ondanks de ww tóch erger wordt, dan wel).
Gewoon eerst eens de hygiëne in de bak op een hoger peil brengen, de kans is erg groot, dat dat voldoende is in combinatie met de eigen afweer van de vissen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan