Sundadanio sp. en stroming


bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
40
Locatie
Enschede
Hoi allen,

Even een niet veel gehouden visje ter bespreking.
Ik kom wel wat vermeldingen van dit prachtige visje tegen op het forum, maar meer omdat ze aangeraden worden dan dat mensen ze daadwerkelijk hebben (gehad).

Ik vind het schitterende dieren, vooral de blauwe soort met kleine rode vlek op de borst. Ze doen iets denken aan de neontetra maar dan nog lichtgevender.

Ik heb ze op de planning staan voor mijn Borneo biotoop, maar zit met het volgende punt:
Als je de beschrijving op websites als seriouslyfish bekijkt staat er dat ze maar weinig stroming believen. Na het zien van meerdere filmpjes waarin de dieren te zien zijn heb ik daar ernstige twijfels bij.
Bekijk het onderstaande filmpje:


Wat ik daar zie is een groep visjes die flink tegen de stroming in aan het zwemmen is, en zeker niet weinig stroming.

Ik ben dus bang dat de vissen niet de omgeving krijgen die ze zouden moeten hebben.

Nu zoek ik dus iemand die de vissen daadwerkelijk heeft of heeft gehad en mij meer kan vertellen over hun gedrag met lage stroming, of juist met hoge stroming.

Als ze echt veel stroming nodig hebben dan gaat het over, omdat de overige bewoners echt maar weinig stroming believen.

Een eventuele vervanger zou zijn de Boraras brigittae
 
Laatst bewerkt:
Is denk ik meer zo dat ze bestand zijn tegen veel stroming maar is het niet noodzakelijk dat het er is.
Zie ook wat staan over een hele lage ph van 4-6.5 en lijkt me eerder een uitdaging of niet?
 
Daar ben ik druk mee bezig, vandeweek komt er een osmose apparaat, ik filter over turf en heb aardig wat blad in de bak liggen.
De rest van het bestand vraagt zo'n beetje hetzelfde, mijn streefwaarde is 5.5
 
Lastig dat het zo'n onbekend (onbemind?) visje is, zou graag wat ervaringen horen van mensen die ze daadwerkelijk in de bak hebben.
Zou niet graag zo'n prachtige maar redelijk zwakke vis in mijn bak zetten om er dan achter te komen dat ze echt stroming willen...
Ze zijn ook niet heel goedkoop, om het maar even oneerbiedig te zeggen ;)
 

Terug
Bovenaan