Sunsun HW-302 extern filter slechte ervaringen, wie helpt me?


Robotto

Active member
Lid geworden
21 oktober 2019
Berichten
32
Leeftijd
63
Ik heb mijn Jebao 304 helaas moeten vervangen. Deze pomp beviel prima (geruisloos, goede filtering, mooie grote emmer).
Als vervanging de Sunsun HW 302 aangeschaft, mede gebaseerd op de vele recensies die ik hierover heb gelezen.
Maar dat valt tegen:
-beslist NIET geruisloos, nee een irritante brom die door de hele kamer is te horen
-veel problemen met lekkages gehad, is nu verholpen door de afsluitring DIK in te smeren met zuurvrije vaseline. Maar nu durf ik eigenlijk het filter niet meer te openen
-de filtering op zich vind ik nou niet echt om over naar huis te schrijven, na installatie zat er het nodige zweefvuil in het water maar dat zweefde na twee dagen nog rond.

Gegevens van het filter:
-originele filtermaterialen, zoals meegeleverd, gebruikt
-filtermaterialen uitgespoeld/gewassen met aquariumwater
-filter gevuld met het water uit de Jebao (nadat ik deze had gereinigd en een dag had laten draaien zodat ik met redelijk "schoon" water kon afvullen)
-originele in- en uitstroommaterialen, zoals meegeleverd, gebruikt
-opvoerhoogte ongeveer een meter, filter staat een halve meter onder de bak
-geplaatst op een gevouwen oude handdoek i.v.m. mogelijke lekkage en geluid
-alle mogelijke resonanties (filter tegen kast, slangen tegen kast, enzovoorts) zijn verholpen/uitgesloten
-draait nu ongeveer 14 dagen maar de brom wordt niet minder

Bak: Juwel Rio 240 met onderkast

Wie heeft er een goede tip of ervaring met dit filter om mijn hiervoor genoemde problemen te verhelpen?
Zelf denk ik aan vervanging van de complete kap omdat ik niet weet of het rotortje vervangen de brom verhelpt, maar ja of dat dan wel helpt...kost ook weer extra geld ;-)
 
Er is 1 plek voor die sunsun dingen.
trash GIF


Ga voor kwaliteit, koop een Eheim, JBL, Fluval....
 
Jou problemen herken ik niet. Die van mij is gewoon stil, nooit geen lekkages en filtering is gewoon prima.
Ze staan wel bekend dat de pomp minder krachtig is dan waarmee ze adverteren.
Laatste jaren draai ik alleen maar met deze filters. Momenteel de SunSun 702A
en zou niets anders meer willen.

Misschien ergens lucht. Wat ook wel eens wil helpen on een aantal x de stekker in/uit het stopcontact te halen. Of een rubber matje eronder plaatsen?
 
Dat gebrom kun je niet veel aan doen vrees ik. Je zou de hele kop kunnen vervangen maar of je dan wel een geluidsarme krijgt is maar de vraag.

Wat lekken betreft, wel eens een filmpje gezien van iemand die onder de rubberen ring een beetje loodgieterstape heeft gedaan zodat de ring iets meer naar buiten komt en daarmee het lekken heeft opgelost. Al zou dit ook niet mogen gebeuren natuurlijk en lijkt het er op dat je een maandagochtend model hebt gekocht.
 
Ik zie em op Amazon NL staan voor 42 euro..

Tsja ik denk dat de prijs kwaliteit verhouding evenredig is, zonde geld dus

Een beetje geduld hebben en een beetje mazzel hebben,
Wellicht een beetje buiten de route voor jou, maar hier staat bij de Pets nog een overgebleven complete Fluval nieuw in doos met medium, afgeprijsd voor 69 eurie, voor hetzelfde rijd je graag en zit je al in de auto :)
 
Laatst bewerkt:
Tsja, dat werd van Jebao ook gezegd. Goedkope Chinese troep. Maar bij mij een jaar of 10 probleemloos én geruisloos gedraaid...
 
Tsja, dat werd van Jebao ook gezegd. Goedkope Chinese troep. Maar bij mij een jaar of 10 probleemloos én geruisloos gedraaid...
Tja. If you pay peanuts; you get monkeys. Alleen het ene aapje gooit met uitwerpselen en de andere eet braaf z'n banaantje. Je hebt mazzel gehad met je Jebao, diezelfde garantie overduidelijk niet gekregen bij SunSun.
 
Dank voor alle reacties!
Prettig om te lezen dat er ook leden zijn die totaal geen problemen hebben met dit filter. Dat geeft de burger weer moed.
Leden die mij er op wijzen dat goedkoop in dit geval duurkoop is: het is helaas geen antwoord op mijn vragen ;-)
De voorloper van mij Jebao was trouwens een Eheim. En dat dure filter bezorgde mij meer ellende dan de Jebao. Je moet dus inderdaad soms gewoon mazzel hebben.
@Cornelius: de door jouw aangedragen oplossingen heb ik allemaal al geprobeerd, zonder resultaat helaas.
@DanielHoogland: die tape ga ik proberen, zodra ik weer met het filter aan de gang ga.
 
Mijn SUNSUN 702 bromde in het begin ook. van alles geprobeerd, tot en met rotor vervangen. Niets hielp.
Tot ik meer filterwatten in de bakjes propte om het zweefvuil meer onder controle te krijgen. De mandjes zitten sindsdien goed vol. en wat gebeurde er:
Zweefvuil in een dag weg, en de brom zo goed als weg !
Ik denk dat de mandjes resoneerde/rammelden toen ik alleen het basis filtermateriaal er in had zitten.
 
Gastape toegepast. Werkt perfect, geen lekkages meer!
Ik heb meteen het deksel/motorhuis eventjes zonder bak en mandjes laten draaien en de brom zit toch echt in het rotortje. Er zit ook best wat speling in. Ik weet niet in hoeverre dat hoort, maar ik zie ook dat het magneetje ten opzichte van de schoepen wat vrij kan draaien, zeg maar een kwart rond. Ook zit er een kleine beschadiging (zo'n 2 millimeter) op het magneetje, het lijkt wel of het op dat punt is "afgebroken" van een mal of gietvorm?
 
Dat hij een kwartslag vrij kan draaien is normaal. Dit om wat momentum op te bouwen bij de start en zo makkelijker op gang komt. Wellicht is de rotor wel uit balans door het ontbreken van het kleine stukje, zou best eens kunnen.
 

Terug
Bovenaan