SunSun HW402b


Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Berichten
4,186
Hallo


Heeft iemand ervaring met SunSun filters en in het bijzonder hw402b ?

Zo ja, hoor graag jullie ervaring mee ..gr
 
Ik heb er geen ervaring mee maar zover ik lees zou je toch beter voor een merkfilter kunnen gaan. Het stroomverbruik is ook hoger als ik het zo uit mn hoofd even doe.
Daarbij zijn onderdelen voor een merk zoals Eheim vaak overal en snel te verkrijgen.
 
Ik heb er ook één gehad, zeer slecht.
Ze zijn erg zwak, je houd nog geen 50% van het opgegeven aantal liters over.
En wat betreft die zogenaamde stille filters: bromt als een gek.:(
 
Eheim of JBL zijn wel de grote merken en zeer betrouwbaar. Ook de continuiteit van deze filters erg goed..
Schoonmaken doe ik 1x Per 12 weken.

Eheim spant de kroon. Sommige filters gaan 40 jaar mee zonder slijtage.

Ik heb meerdere bakken en heb zowel 2 eheim filters en 2 JBL filters waar ik zeer tevreden over ben.
 
Alle waar is naar zn geld zegt men weleens of goedkoop is duurkoop. Je zit vast ook niet te wachten op een filter die straks een mankement vertoond en je er niet snel het benodigde onderdeel bij kan kopen waardoor je filter stilstaat. Ik zou dan echt voor een bekend merk gaan waar je ervan op aan kan dat onderdelen makkelijk te verkrijgen zijn.
 
Dit dient niet als hoofd filter. Mijn hoofdfilter is toch echt de JBL e902.

Ik heb nu nml een Aquael Unifilter 750 UV erin ( Als UV filter) intern en als backup als er wat gebeurd met de JBL dat ik dan ff geholpen ben tot dat ik een onderdeel heb van JBL.
Alleen wil ik van intern filter af.

Dus de SunSun wil ik gewoon mee laten draaien en die vol stoppen met Siporax en lavasteen. en Zeolite enz.

Dus inprincipe draaid mijn aqua op de JBL en dit is meer als hulp en backup. BV met onderhoud en als de JBL defect gaat. dat ik dan zonder backup zit. Probleem is enkel dat ik met ruimte zit.

Ik heb de 2 linker kasten nodig voor spullen bovenste als voer enz. onderste la als extra opberging voor spullen in huis. Rechts heb ik de JBL filter en dan heb ik nog laten we zeggen een krappe 24 25cm over.

Ik wou de Sera Fil Biactive 250 uv kopen. enkel is die 39 cm breed. dus gaat niet passen.

Ik zat te kijken naar weer een JBL e902 en dan een uv module erbij. Maar ook dat gaat niet passen.


En wil niet te veel geld uitgeven voor een filter die eigenlijk overkill is. ( ik heb de Aqualantis Fusion 100 Waar de ene site 245 Liter zegt en de ANdere 220 liter en de andere 188 liter,) met een JBL Greenline E902 wat aangeeft tot 300Liter. dus daarmee zit ik wel goed.


Vandaar want op Youtube, Al die amerikanen ( bekende aquarianen die dan vlogs maken zijn lyrisch over de sunsuns).

drm wou ik het hier ook even vragen
 
Eheim of JBL zijn wel de grote merken en zeer betrouwbaar. Ook de continuiteit van deze filters erg goed..
Schoonmaken doe ik 1x Per 12 weken.

Eheim spant de kroon. Sommige filters gaan 40 jaar mee zonder slijtage.

Ik heb meerdere bakken en heb zowel 2 eheim filters en 2 JBL filters waar ik zeer tevreden over ben.

Ook wel slijtage, maar is voor weinig te verhelpen.
 
Dit dient niet als hoofd filter. Mijn hoofdfilter is toch echt de JBL e902.

Ik heb nu nml een Aquael Unifilter 750 UV erin ( Als UV filter) intern en als backup als er wat gebeurd met de JBL dat ik dan ff geholpen ben tot dat ik een onderdeel heb van JBL.
Alleen wil ik van intern filter af.

Dus de SunSun wil ik gewoon mee laten draaien en die vol stoppen met Siporax en lavasteen. en Zeolite enz.

Dus inprincipe draaid mijn aqua op de JBL en dit is meer als hulp en backup. BV met onderhoud en als de JBL defect gaat. dat ik dan zonder backup zit. Probleem is enkel dat ik met ruimte zit.

Ik heb de 2 linker kasten nodig voor spullen bovenste als voer enz. onderste la als extra opberging voor spullen in huis. Rechts heb ik de JBL filter en dan heb ik nog laten we zeggen een krappe 24 25cm over.

Ik wou de Sera Fil Biactive 250 uv kopen. enkel is die 39 cm breed. dus gaat niet passen.

Ik zat te kijken naar weer een JBL e902 en dan een uv module erbij. Maar ook dat gaat niet passen.


En wil niet te veel geld uitgeven voor een filter die eigenlijk overkill is. ( ik heb de Aqualantis Fusion 100 Waar de ene site 245 Liter zegt en de ANdere 220 liter en de andere 188 liter,) met een JBL Greenline E902 wat aangeeft tot 300Liter. dus daarmee zit ik wel goed.


Vandaar want op Youtube, Al die amerikanen ( bekende aquarianen die dan vlogs maken zijn lyrisch over de sunsuns).

drm wou ik het hier ook even vragen
1, waarvoor gebruik je uv-c?
2, zeoliet is niet nodig in een goed draaiend aquarium
3, als je siporax hebt liggen zou ik geen lava steen gebruiken gezien dit aardig wat ruimte in neemt
4, als back-up staat ie dus gwn leeg stil te verstoffen in een hoekje tot je jbl zo kapot gaat dat ie niet meer te repareren is.
 
1, waarvoor gebruik je uv-c?
2, zeoliet is niet nodig in een goed draaiend aquarium
3, als je siporax hebt liggen zou ik geen lava steen gebruiken gezien dit aardig wat ruimte in neemt
4, als back-up staat ie dus gwn leeg stil te verstoffen in een hoekje tot je jbl zo kapot gaat dat ie niet meer te repareren is.


1, waarvoor gebruik je uv-c? Voor helder water als het nodig is heb ik het.
2, zeoliet is niet nodig in een goed draaiend aquarium Volgens mij kan het geen kwaad om het wel in te hebben toch?
3, als je siporax hebt liggen zou ik geen lava steen gebruiken gezien dit aardig wat ruimte in neemt wou 1 mand vullen met Lava en de rest Siporax. Maar is lava dan niet beter dan siporax?
4, als back-up staat ie dus gwn leeg stil te verstoffen in een hoekje tot je jbl zo kapot gaat dat ie niet meer te repareren is. Nee hij draait gewoon mee. maar meer als back up als ik bv de JBL ga schoonmaken en als er bv iets defect is, en ik het niet in huis heb staan dan dat er in iedergeval 1 filter draait.
 
Ok je wilt dus een filter dat “hot-stand-by” staat als het ware?
Dan blijft het energie verbruik best van belang, een sunsun gebruikt ongeveer 2x zoveel als een eheim of jbl...

In mijn optiek is lava niet beter dan siporax, het heeft minder bereikbare kamers en daarmee ook minder oppervlak.
Zeoliet absorbeert ook nh3/4 wat als voeding moet dienen voor je bacteriën, daarmee creeer je dus moedwillig een voedingstekort en zal de cultuur nooit optimaal gevormd worden.

Uv-c zou ik uit laten als je die niet nodig hebt.
Het is leuk om te hebben en het geeft je vissen net ff dat kleine beetje meer kleur maar echt significant helderder word je water niet.
 
Ok je wilt dus een filter dat “hot-stand-by” staat als het ware?
Dan blijft het energie verbruik best van belang, een sunsun gebruikt ongeveer 2x zoveel als een eheim of jbl...

In mijn optiek is lava niet beter dan siporax, het heeft minder bereikbare kamers en daarmee ook minder oppervlak.
Zeoliet absorbeert ook nh3/4 wat als voeding moet dienen voor je bacteriën, daarmee creeer je dus moedwillig een voedingstekort en zal de cultuur nooit optimaal gevormd worden.

Uv-c zou ik uit laten als je die niet nodig hebt.
Het is leuk om te hebben en het geeft je vissen net ff dat kleine beetje meer kleur maar echt significant helderder word je water niet.


Sunsun 18 Watt.
JBL 11 watt.

is wel iets meer.

Maar wat zou het kosten 1,50 eu per dag? minder nog?
 
Eerst had je lavabrokjes als filtermedium.
Toen kwam er een upgrade en kreeg je substrat gesinterd glas brokjes.

En tegenwoordig heb je dus siporax en substrat pro. (En drollen van een guru)

Dat is de evolutie van de poreuze harde filter media.

Dus als jij terug de tijd in wilt.....

Lava is handig in zeer grote filters. Waar je veel ruimte hebt. Lekker goedkoop.

Wil je het meest efficiente. Dan siporax of substrat pro.
 
Zeoliet Regenereren.
Naast ammonium, zal het clinoptiluliet ook “bij voorkeur” natrium of kalium kunnen binden.
Natrium vinden we bijvoorbeeld terug in keukenzout en natriumbicarbonaat (NaHCO3) “zuiveringszout”.
Zeoliet dat bijvoorbeeld reeds ammonium heeft gebonden zal in aanwezigheid Na+/K+ het ammonium wisselen voor deze laatste ionen.
Het is dus mogelijk om zeoliet steeds te hergebruiken, zou het zeoliet te sterk zijn verontreinigd is het raadzaam om nieuw zeoliet te gebruiken.

De terugwinning van zeoliet is dus mogelijk met keukenzout.
5 gram zout oplossen op een liter water.
Het zeoliet laat u nu 24uur in het opgeloste zoutwater staan.
Daarna goed uitspoelen en u kunt het weer hergebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry wou het alleen benadrukken wat ze schreven om zeoliet weer her te gebruiken ..
 

Terug
Bovenaan