Wat is er nieuw

Superfish Aqua-Pro 200 en 600, vervangen of niet?

Poisson

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2021
Leeftijd
44
Bij de aanschaf van mijn Juwel Rio 450 kreeg ik ook twee pompen. Een Superfish Aqua-Pro 600 en Aqua-Pro 200.

Wanneer ik online een beetje rondkijk krijg ik het vermoeden dat de pompen al wat ouder zijn. De vorige eigenaren hebben meerdere aquaria gehad en deze dus waarschijnlijk van de ene bak naar de andere meegenomen. Ik weet ook dat de rubbers en koppelstukken al (vaker) vervangen zijn en de pompen dus al wat langer meegaan.

Het aquarium wordt een gezelschapsaquarium met scholen visjes, hardscape steen/hout en rijk beplant op een zandbodem.

Nu heb ik twee opties:
  1. Superfish pompen houden en opknappen (vulling, rubbers, ..)
  2. Investeren in nieuwe pompen
Uit de reviews (links in eerste regel) maak ik op dat ze meer stroom verbruiken, nieuwere pompen betalen zichzelf dus misschien terug. Daarbij wil ik ook voorkomen dat ik over een jaar alsnog de Superfish bij het grofvuil kan zetten en nieuwe moet kopen. Als ik kijk naar alternatieven dan lees ik overal JBL of Eheim, dan wordt het waarschijnlijk een van de twee.

Wat raden jullie mij aan? Opknappen of vervangen, en indien dat laatste, welke capaciteit zou ik dan nodig hebben bij nieuwe pompen?

Bedankt!

Bijlagen

• IMG_6207.jpg
    IMG_6207.jpg
    387.1 KB · Weergaven: 123
  • IMG_6208.jpg
    IMG_6208.jpg
    331.7 KB · Weergaven: 128
Ik kijk nu naar mijn eigen foto's en zie 2014 op de sticker van beide pompen staan, dat verklapt dan waarschijnlijk de leeftijd 🙃

De huidige reeks filters van vergelijkbare grootte als die 600, zitten rond de 15-20 watt, dus winst behaal je er wel mee qua stroomverbruik. Lastige met tweedehandsfilters is, dat je vandaag het ringetje kan vervangen en morgen gaat de impeller kaduuk, als je pech hebt. Als je het geld hebt, zou ik dus een nieuwe kopen. Heb je het geld niet, dan zou ik gewoon de bestaande opknappen voor zolang ie t doet; kun je rustig sparen voor een nieuwe.

Filters gaan een leven lang mee dus opknappen zou voldoende moeten zijn

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan