Wat is er nieuw

SuperFish Home 25 van GuppieKoen-

• Onderwerp starter Onderwerp starter GuppieKoen-
  • Startdatum Startdatum
G

GuppieKoen-

Guest
Een aantal jaren geleden had ik hier een account en destijds had ik een 60 liter aquarium. Na al zo'n twee jaar niks gehad te hebben begon het toch weer te kriebelen. Ondertussen alweer een paar maanden dat ik toch geregeld op internet zat te speuren naar leuke aquaria of op aquavisie naar vissen zat te zoeken die mogelijk in een klein aquarium zouden passen. Goed, vandaag lekker weer en 's ochtends in het tuincentrum een cadeau moeten kopen en ja dan kom je weer voorbij die interessante visafdeling. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en daarna in de auto doorgereden naar Barendrecht, omdat ze daar meer aanbod hebben dan bij ons in de polder. Met een SuperFish Home 25 thuisgekomen na even te hebben getwijfeld. Mooi "plat" bakje van 46,5 x 25 x 28,5 cm, met ingebouwde filter en verwarming (al moet je deze laatste er wel los bij kopen). Verder wat standaard dingetjes gekocht; zand, plantjes, een boot voor de opvulling, thermometer, voeding voor de planten en een schepnetje. Of ik die laatste ga gebruiken weet ik niet. Ben er nog steeds niet over uit of er vissen in gaan komen of dat het gewoon een "binnentuin" moet gaan worden waar ik lekker in kan gaan wroeten van tijd tot tijd.

Toch zou ik graag nog iets erin willen hebben op termijn. Hoor dan ook graag jullie input!

Qua bedekking heb ik gekozen voor zand, omdat ik dat het mooiste vind (natuurlijk effect) en het met plantjes altijd wel makkelijk vind.

De plantjes die ik gekocht/gebruik hebt:
- 3x Hemianthus callitrichoides (al kan ik ernaast zitten, zat geen kaartje bij)
- 1x Alternanthere cadrinalis Variegata
- 1x Hygrophila pinnatifida
- 1x onbekend

Zo ziet het aquarium er momenteel uit:

SuD3jmb.jpg

Ik zal morgen een foto plaatsen die in het donker is gemaakt, want momenteel is het nog te licht buiten om een mooiere foto te maken. De plant links achterin gaat er denk ik wel nog uit, want deze is momenteel al veel te lang. Hoop binnenkort ook de achterkant nog af te kunnen plakken met iets zwart, zodat de kleuren ook wat meer gaan spreken.

Misschien leuk om er in plaats van visjes dan een stel garnalen in te doen? Erg leuk om naar te kijken, zijn zeer actief en kweekt als de ziekte 😉
Veel succes ermee!!

Ja dat is ook nog iets wat ik overweeg, omdat het toch wat meer low maintenance is dan vissen.

Hier trouwens foto's van vanavond, is het net even iets duidelijker te zien:

Zbn8S50.jpg

5t160RH.jpg

Denk dat ik de plant links achterin ga weghalen en ga vervangen voor een plant die ik helemaal in de hoek achter het filter ga plaatsen en dan schuin daarvoor (en schuin voor de Alternanthere cadrinalis Variegata) nog een iets lagere plant die net boven het schip uitkomt. Helaas kan ik rechts naast de Alternanthere cadrinalis Variegata niks plaatsen, aangezien daar de achterkant van het schip in de weg ligt. Hoop tevens nog wat drijfplantjes op de kop te kunnen tikken, hopelijk Limnobium laevigatum.

Vandaag een aantal planten online besteld:
- Limnobium laevigatum (drijfplantje die vroeger ook erg beviel, deed het altijd wel goed eigenlijk)
- Armoracia aquatica (met een lengte van 10-15 centimeter moet deze linksachter het schip komen)
- Anubias nana yellow heart (met een lengte van 5-15 centimeter moet de rechtsvoor het schip komen)

De Alternanthera cardinalis Variegata ga ik nog iets naar rechts plaatsen, zodat er ruimte komt voor de Armoracia aquatica. De Anubias nana yellow heart gaat voor het schip komen, zodat deze wat meer gaat wegvallen tussen de beplanting. Heb ondertussen een deel van de Hemianthus callitrichoides verplaatst naar de voorkant van het aquarium, zodat er wat ruimte is voor de Anubias nana yellow heart. Wil van het weekend naar de lokale aquariumzaak gaan om te kijken voor een plantje wat links achterin kan en misschien nog iets voor rechtsvoor. Misschien dat ik nog een potje Hemianthus callitrichoides ga plaatsen daar om het gat voor het filtercompartiment op te vullen.

De plantjes komen van de week binnen, zal dan ook een nieuwe foto plaatsen.

Heeft iemand trouwens ervaring met Javamos op decoratie? Als ik dit met draad om het schip zou binden, zou dat gaan groeien?

Javamos kun je prima met visdraad opbinden hoor. Op 25 liter zou ik ook geen visjes nemen maar een leuke groep garnalen.

Even in de gaten houden dat deze plant niet met de wortelstok in de grond komt, maar op hout of steen wordt vastgezet :!
Ik las dat de plant in dat geval slecht zou groeien (als hij in de grond wordt gezet), maar gaat hij dan ook dood of kan ik hem wel in de grond plaatsen als ik tevreden ben met de lengte?

De wortel stok kan dan gaan rotten en daar gaat de plant dus aan dood.
Als de horizontale stok maar net boven de grond zit kunnen de daar onderuit stekende wortels wel in de grond.

Hmm even kijken wat ik ga doen dan. Heb ervoor nu een veldje liggen, dus de wortels boven het zand zouden niet zo heel erg zichtbaar zijn en vind het ook weer zo zonde als ik hem op het schip moet binden; zou dat liever voor Javamos vrijhouden.

Volgens mij heb je voldoende ruimte op de grote schip😉. Je kan de plant ook op een stukje hout of een steen binden met visdraad.

Hmm even kijken wat ik ga doen dan. Heb ervoor nu een veldje liggen, dus de wortels boven het zand zouden niet zo heel erg zichtbaar zijn en vind het ook weer zo zonde als ik hem op het schip moet binden; zou dat liever voor Javamos vrijhouden.
Dat is veelal het leuke van onze hobby, keuzes, keuzes, keuzes.😀 succes we gaan het zien :foto:

Haha ja en met een klein aquarium moet je te veel keuzes maken wat dat betreft, helaas weinig mogelijk 🙁 Hopelijk in de toekomst een bak van minimaal 1m50.

Vandaag een Bio CO2 set van Dennerle gekocht. Helaas blijkt het dat mijn filter daar niet geschikt voor is... Misschien van het weekend maar eens kijken of ik zelf wat in elkaar kan fabriceren om hem alsnog aan te kunnen sluiten.

Vandaag weer langs de lfs geweest. De bedoeling was alleen een plantje halen, maar ik kwam met wat anders thuis... Een bakje stenen van ongeveer 1 kilo (8 stenen). Het schip vond ik wel leuk, maar toch ook wel erg veel ruimte innemen en weinig laten zien van de planten erachter. Tot dusverre vind ik het er leuk uit zien, dus denk dat ik volgende week terug ga voor nog een bakje, zodat ik er wat meer vorm aan kan geven. Met het schip weg heb ik ook twee potjes van de Hemianthus callitrichoides in stukjes geplukt en deze her en der aan de voorkant verspreidt. Het zou leuk zijn als dit uiteindelijk een leuk veldje zou gaan vormen.

Met de Anubias nana yellow heart ben ik niet zo tevreden, dus deze ga ik er waarschijnlijk uithalen volgende week. Ook zit ik eraan te denken om naaldgras te gaan kopen en dit tussen de stenen te laten groeien. Wel denk ik dat ik met de HC beter vorige week meteen al hem in stukken had kunnen snijden en verspreid kunnen planten, want nu was hij al aardig lang, dus ben benieuwd of het nog wat gaat worden. Anders volgende week maar even twee/drie nieuwe potjes halen en deze wel meteen verspreid planten. Het werd nu al meer een bol dan een matje... Ben wel héél blij met de Alternanthera cardinalis Variegata, deze groeit goed.

Ook nog ergens een achterwandje zien te kopen. Gewoon een simpel zwart vel, geen speciale achtergrond, dus dat moet wel gaan lukken bij de plaatselijke bouwmarkt.

NWOe13h.jpg

hNjDfC4.jpg

5VMEICI.jpg

Morgen ga ik de hoek links achterin aanpakken. De Alternanthera cardinalis Variegata gaat naar links toe en wil deze gaan splitsen in twee stekjes, dus hij blijft waar die nu staat en helemaal links. De Hygrophila pinnatifida gaat in de rechterhoek komen te staan voorlopig. Zoals te zien op de onderste afbeelding wil ik er nog een aantal stenen aan toevoegen en dan zou de rechterhoek plantvrij worden, behalve dus de HC en het naaldgras. Misschien dat ik voor nu de Anubias nana yellow heart nog aan een steen ga vastbinden, maar ben daar niet zeker van.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan