Superfish Home 80 van NicoleE


Tja als sommige mensen gewoon kijken naar zo'n filter hebben ze al gewoon al die troep in hun aquarium tijdens het onderhoud .
 
Ja mooi hoor en goed te zien op de foto waarom sponsfilters ideaal zijn voor garnalen,vol met lekkere hapjes waar ze goed bij kunnen! ;)
Inderdaad, ze zitten er regelmatig te grazen.

De stroming van het filter was vorige week flink minder geworden, de spons was vrij schoon dus het werd tijd voor het binnenwerk. De doorzichtige roostertjes zaten heel ver dicht geslibt (de roostertjes die het keramisch materiaal op hun plaats moeten houden). Nou doet hij het weer prima.
 
Tja als sommige mensen gewoon kijken naar zo'n filter hebben ze al gewoon al die troep in hun aquarium tijdens het onderhoud .
Hoe bedoel je dat? Snap het niet helemaal.

De eerste keer maakte ik de fout om de spons er onder water af te willen trekken :juggle:
Nu haal ik als het nodig is het hele filter uit de bak, dan geeft het helemaal geen rotzooi.
 
Moest in het begin ook ff wennen met die sponzen want dan was heel de bak wazig als ik ze eruit haalde om uit te knijpen maar als je het heel voorzichtig doet en de spons gelijk in of boven een bekertje hangt blijft het zo goed als schoon allemaal.
 
Ik weet het niet , maar eerste maal deed ik hetzelfde als jij .
De tweede maal toen ik de stekker uit het contact haalde en daarna het filter uit het aquarium liet de spons alles los .
De derde maal dacht ik het te hebben gevonden en plaatste eerst de filter in een opengesneden fles .
Ook dat liep om één of andere reden verkeerd af en toen ........ had ik het gehad met dit soort filters .
 
Wat gebruik jij nu dan?

Ik houd er niet eens wat onder als ik hem eruit trek, en het filter staat dan zelfs uit. Misschien heb je te lang gewacht met schoonmaken?
De eerste keer was mijn spons ook enorm vuil, zo lang wacht ik niet meer. Maar makkelijk gesproken, ik heb nog het keramisch materiaal als backup.
 
Toen heb ik de eden501 gekocht , maar kort daarop heeft mijn buurman enkele bomen verwijderd en had ik s'morgens enkele uren zonlicht op het aquarium .
Ik heb toen op aanraden van Marcel een uvc filter gekocht .
 
Toen heb ik de eden501 gekocht , maar kort daarop heeft mijn buurman enkele bomen verwijderd en had ik s'morgens enkele uren zonlicht op het aquarium .
Ik heb toen op aanraden van Marcel een uvc filter gekocht .
Ik kende de naam van het filter maar het had nooit nader bekeken. Ziet er goed uit, lekker klein ook.
 
Eye candy... sorry voor het spammen :)


mooi.jpg
 
Mooi plaatje Nicole en niet zo erg dat spammen van jou anders maken we een babbelbox van jou album :D
 
Ja tjonge,nou is het wel mooi geweest hoor.... :D
Vind ze echt mooi en hoop er binnenkort ook te krijgen voor in mijn stelling!
 
Hopelijk kom alles goed nu en veel jongen :D Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze steeds leuker vind die citroentjes :D
 
Ik heb helemaal niet zo’n goed nieuws, ik blijf ook bij de garnalen uitval houden. Elke paar dagen wel een. Aantallen zijn onderhand behoorlijk geslonken. Ik zie er nog maar heel weinig, een stuk of zeven, er zullen ook nog wel de nodige verborgen zitten. Een zwanger garnaaltje gespot maar ze heeft maar heel weinig eitjes op.

Dit is wel heel frustrerend en ontmoedigend.

Niks geks in de bak. Hornbach zwart zand, wat plantjes die er al maanden in staan, wat spiderwood dat er ook al maanden in ligt, catappa brak en catappa blad, seed pods die er ook al maanden in liggen.

Turbo 500 dus garnalen veilig.

Bodem laat ik met rust.

Geen NH3/4 en NO2.

Geen plantenvoeding.

Temperatuur is 23 graden of indien hoger gelijk aan de kamer temperatuur.

Luchtpompje en oxydator draaien nog steeds mee en er is op zich al voldoende oppervlakte stroming.

VMF gebruik ik met de waterwissel omdat appelslakken op mijn kraanwater overlijden. Het nieuwe water gaat pas in de bak nadat het behandeld is met VMF. Volgens Easy Life werkt het meteen en hoef ik niet te wachten tot het zijn werk heeft gedaan.

Wel heb ik hier erg hard water, waardes zou ik moeten meten want ik heb ze de vorige keer niet opgeschreven. Maar goed, er zijn genoeg mensen in Limburg die met succes garnalen houden.
Overwennen is ook heel rustig gedaan. Zo’n 3 uur van een paar kopjes water naar een voor drie kwart volle tien liter emmer. In het begin extreem langzaam gedruppeld.

Ik weet het niet meer hoor, wat zie ik over het hoofd?
 
Laatst bewerkt:
Wat vervelend om te lezen. Ik zou zo ook niet weten wat je nog anders kunt doen. Geef je naast catappa ook nog ander voer?
Wat is VMF?
 
Laatst bewerkt:
Wat vervelend om te lezen. Ik zou zo ook niet weten wat je nog anders kunt doen. Geef je naast catappa ook nog ander voer?
Wat is VMF?
VMF = vloeibaar filter medium, bevat waarschijnlijk alleen zeoliet.

Ja ik voer van alles, Sera en diverse soorten voer van onlineaquariumspullen.nl
Ik weet zo gauw de merknamen niet. Ik voer ook wel eens een stukje Vipachips of een minikruimel tabimin (omdat ze dat zo heerlijk vinden). Volgens mij voert Sanne beiden ook.
Groenten die de bak in gaan zijn biologisch en ook nog eens afgewassen.

Geen pasta, ik las dat dat slecht is.

Ik voer dagelijks rond een uur of 6 en het is de volgende dag altijd op, zeker in de middag, ik voer omdat ik dagelijks voer ook maar hele kleine beetjes. Zoveel garnalen zijn het immers niet.
 
Ik zou het je niet durven zeggen hoor. Misschien eens al die andere dingen uit de bak halen. Mare waarom kunnen je appels niet gewoon je kraanwater ?
 
Meer dan genoeg afwisseling dus qua voedsel:chef:
Zit er dan iets in je water waar de appelslakken niet tegenkunnen?
Ik heb hier guavebladeren en voogle gebruikt bij mijn garnalen maar heb niet de indruk dat dit enig verschil heeft gemaakt.
 
it er dan iets in je water waar de appelslakken niet tegenkunnen?

Dat is een lang verhaal. Ik ga kort proberen te houden. Andere slakken zoals de pest-slakjes en de posthoorn kunnen wel tegen mijn kraanwater.

Ik koch bij een particulier een paar straten verderop appelslakken. Bij mij vertoonden ze binnen enkele uren al tekenen dat het niet goed ging.

Terug naar die particulier, langzamer overgewend maar hetzelfde verhaal.

Ik heb koperen leidingen realiseerde ik me, slakjes bij de LFS gekocht en Tetra Aqua Safe gebruikt. Slakken leefden nog lang en gelukkig.


Overigens gebruikte ik toen ik de Japonica’s had geen Aqua Safe of VFM, ze deden het toch erg goed.

Overigens heb ik nooit Cu (koper) aan kunnen tonen in mijn kraanwater. Niet in heet water rechtstreeks uit de kraan en niet bij water dat de nacht stil had gestaan in de leidingen.

Het moet dus iets anders zijn dan koper denk ik.
 
Misschien eens al die andere dingen uit de bak halen.
Zou ik kunnen doen maar ze worden speciaal voor garnalen verkocht. Sanne gebruikt ze ook, ze grazen er vaak op.

Appelslakken verhaal staat hier boven ;)
 

Terug
Bovenaan