Wat is er nieuw

Superfish Panorama 35 met Superfish LED controller.

Trekkerkearl

New member
Lid geworden
22 april 2026
Leeftijd
43
Ik heb recent mijn eerste aquarium gekocht van Superfish, de Panorama 35 LED.
Hierbij heb ik ook een controller gekocht voor de verlichting met de gedachte zo alg groei te minimaliseren.

- Er zitten drie kleine vissen in (geen idee welke helaas).
- Er staan 4 planten in waarvan 2 grote Anubia's
- De verlichting staat aan van 07:30 tot 16:00 en de rest van de dag uit.
- De bak staat niet bij het raam of in direct zonlicht.
- Iedere week vervang ik 1/3 van het water met Columbo Aqua Safe en Bacto Start.

Toch zit er veel alg in het aquarium, en juiste de pleco algeneters gaan me iedere keer dood.
Ik zou dan toch echter ook verwachten dat de andere vissen of de planten hier last van hebben, dit is echter niet het geval.
De vissen zijn kerngezond en de planten groeien als kool.

Ik vermoed dat 35L toch net iets te klein is ondanks de planten waardoor de waardes te veel schommelen en de pleco's het loodje leggen ondanks dat er genoeg voor ze te eten is en ik ze bijvoer.
Maak ik ergens een beginners fout? Is er iets wat ik nog tegen die alg kan doen behalve chemische middelen die ik liever niet gebruik?

Graag advies voor een beginnend aquarium houder

Laatst bewerkt:
Voor pleco's is jou bakje te klein. Hier zou een beta in kunnen of wat garnaaltjes, maar niet veel meer.

Van dit soort bakjes is vaak de verlichting veel te sterk voor het bakje. Je kunt wat tape over wat ledjes plakken zodat de lichtintensiteit wat minder wordt. Verder blijf de alg weghalen en je wekelijkse waterwissels doen.

allereerst: is je bak netjes een aantal weken ingedraaid voordat er vissen in kwamen? Heb je toen getest op NO2?
Vertel eens meer over je techniek, je bodem. Hoe meer info des te beter kunnen we je helpen :thumbs:
En graag een overzichtsfoto van je bak

Ik zal vanavond even wat foto's maken.
Via de controller kan ik de leds dimmen, die staan op 60% ingesteld vanaf 07:30 tot 16:00 uur maar het eerste en laatste half uur gaat de lamp langzaam aan en uit om de zonsopgang en ondergang te simuleren.
De bodem is simpel fijn aquarium grind, ik heb overwogen hier van die speciale planten korrels onder te doen maar dit nog niet gedaan.
Ik heb het aquarium inderdaad 2,5 week draaiend gehad voor er vissen in gingen, met JBL strips is door de winkel het water gecontroleerd.

Laatst bewerkt:
Zoals je ziet staan er planten genoeg in, hier is niets mis mee.
De vissen, blijkbaar zijn het (sluier)mollies zijn ook gewoon goed gezond.

Bijlagen

• 20260422_180437.jpg
    20260422_180437.jpg
    415.7 KB · Weergaven: 10
  • 20260422_180445.jpg
    20260422_180445.jpg
    379.4 KB · Weergaven: 10
  • 20260422_180452.jpg
    20260422_180452.jpg
    389.1 KB · Weergaven: 10
  • 20260422_180503.jpg
    20260422_180503.jpg