Trekkerkearl
New member
Ik heb recent mijn eerste aquarium gekocht van Superfish, de Panorama 35 LED.
Hierbij heb ik ook een controller gekocht voor de verlichting met de gedachte zo alg groei te minimaliseren.
- Er zitten drie kleine vissen in (geen idee welke helaas).
- Er staan 4 planten in waarvan 2 grote Anubia's
- De verlichting staat aan van 07:30 tot 16:00 en de rest van de dag uit.
- De bak staat niet bij het raam of in direct zonlicht.
- Iedere week vervang ik 1/3 van het water met Columbo Aqua Safe en Bacto Start.
Toch zit er veel alg in het aquarium, en juiste de pleco algeneters gaan me iedere keer dood.
Ik zou dan toch echter ook verwachten dat de andere vissen of de planten hier last van hebben, dit is echter niet het geval.
De vissen zijn kerngezond en de planten groeien als kool.
Ik vermoed dat 35L toch net iets te klein is ondanks de planten waardoor de waardes te veel schommelen en de pleco's het loodje leggen ondanks dat er genoeg voor ze te eten is en ik ze bijvoer.
Maak ik ergens een beginners fout? Is er iets wat ik nog tegen die alg kan doen behalve chemische middelen die ik liever niet gebruik?
Graag advies voor een beginnend aquarium houder
Hierbij heb ik ook een controller gekocht voor de verlichting met de gedachte zo alg groei te minimaliseren.
- Er zitten drie kleine vissen in (geen idee welke helaas).
- Er staan 4 planten in waarvan 2 grote Anubia's
- De verlichting staat aan van 07:30 tot 16:00 en de rest van de dag uit.
- De bak staat niet bij het raam of in direct zonlicht.
- Iedere week vervang ik 1/3 van het water met Columbo Aqua Safe en Bacto Start.
Toch zit er veel alg in het aquarium, en juiste de pleco algeneters gaan me iedere keer dood.
Ik zou dan toch echter ook verwachten dat de andere vissen of de planten hier last van hebben, dit is echter niet het geval.
De vissen zijn kerngezond en de planten groeien als kool.
Ik vermoed dat 35L toch net iets te klein is ondanks de planten waardoor de waardes te veel schommelen en de pleco's het loodje leggen ondanks dat er genoeg voor ze te eten is en ik ze bijvoer.
Maak ik ergens een beginners fout? Is er iets wat ik nog tegen die alg kan doen behalve chemische middelen die ik liever niet gebruik?
Graag advies voor een beginnend aquarium houder
Laatst bewerkt: