Wat is er nieuw

Superfish quadro 70 (karin)

karin

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2024
Leeftijd
41
1 maandje onderweg.
Door de vele waterwissels helaas niet meer erg natuurlijk bruin.

Bijlagen

• 20260712_234805.jpg
    20260712_234805.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 53
  • 20260717_160241.jpg
    20260717_160241.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 44
  • 20260809_145158.jpg
    20260809_145158.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 45
  • 20260809_204136.jpg
    20260809_204136.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 49
  • 20260812_152748.jpg
    20260812_152748.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 51
  • 20260816_173119.jpg
    20260816_173119.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar een mooie scape met leuke panda's!

Mooi hoor!
Die kleur komt wel weer en anders kun je nog altijd met bio rooibosthee het water kleuren.

Leuke bak zo met die Panda's ! 👍

Ja, vind die panda's echt leuker dan ik van te voren dacht. Ze scharrelen zo gezellig.

Zou ze graag een groter groepje geven, maar uitbereiding zit er op het moment helaas nog niet in. Vandaag weer een no2 meting van 0.75, terwijl gisteren alles nog op orde was, 3 dagen achter elkaar .....

Mooi bakje:DD

Dat de nitrietwaarde wat onstabiel is in het begin kan gebeuren, de baccies moeten nog even wennen aan de belasting van de visjes. Tussendoor goed water verversen, zodat de visjes geen last krijgen van de nitriet. Dan komt het vanzelf goed:thumbs:

Dank voor de bemoediging!
Ruim een week nu flink aan het waterwisselen inderdaad, ivm terugkerende no2 steiging.

Ik vroeg me nog even af hoe jullie denken over voeren in deze dagen... Gemeni roept namelijk bij iedere hoge meting dat er 3 dagen niet gevoerd mag worden.

Ik heb (denk ik) afgelopen woensdag(of donderdag), zondag en maandag eten gegeven. Paar brokjes van een algenwafer en paar brokjes van een corydorus-wafer.

(De garnalen hebben eigenlijk geen extra voer nodig heb ik het idee, want er ligt aardig wat catapa in de bak en nog witte schimmelachtig spul op het hout. Ik heb dat eigenlijk vooral gedaan om ze af te leiden van het cory-voer anders gaan ze er mee vandoor en gooien ze het ergens neer waar ik het niet meer kan vinden)

Inmiddels heb ik corydorus- granulaat in de hoop dat ik dan wat gerichter kan voeren en er niet zoveel brokjes (ongezien)blijven liggen.

Ondanks dat ik met tussenpozen gevoerd heb, zie ik wel veel troep/uitwerpselen op het zand liggen. Gisteren bij de waterwissel met slang weggezogen en vanochtend ligt er weer best veel nieuw. En sinds maandag dus niet gevoerd....

Concreet vraag ik me dus af:
- Hebben de garnalen (ook zonder de wafers) te veel te eten (en dus veel vervuiling en invloed op no2) en zal ik het catapa uit de bak halen? (voor de ph en kleur is het op dit moment toch niet nuttig).
- Is het oke om cory's om de 3 dagen te blijven voeren, met de wiebelende waardes. Of vaker voeren met het risico dat nog meer water wisselen nodig is?

Overige gemeten waarden gisteren voor de waterwissel.
ph 8,2
gh 7
kh 6
no3 10-25 (ergens daar tussen).
po4 0,1
nh4 < 0,05

Ik vroeg me nog even af hoe jullie denken over voeren in deze dagen... Gemeni roept namelijk bij iedere hoge meting dat er 3 dagen niet gevoerd mag worden
Spaarzaam voeren is idd een goed idee om tijdelijk minder afvalstoffen te genereren.
- Hebben de garnalen (ook zonder de wafers) te veel te eten (en dus veel vervuiling en invloed op no2) en zal ik het catapa uit de bak halen? (voor de ph en kleur is het op dit moment toch niet nuttig).
De garnalen vinden hun voedsel ook tussen de plantjes, op de stenen en ook op de catappa blaadjes. De catappa zou ik laten zitten. Daarop groeien kleine organismes en algjes, waarvan ze grazen. Dus op zich zullen die garnaaltjes wel voldoende eten vinden als je ze een tijdje niet bijvoert.
- Is het oke om cory's om de 3 dagen te blijven voeren, met de wiebelende waardes. Of vaker voeren met het risico dat nog meer water wisselen nodig is?
Ja dat kan zeker helpen, op zich moeten ze meerdere dagen zonder eten kunnen. Even goed in de gaten houden dat de buikjes va verloop van tijd niet te dun worden 🙂

Als de corydoras jonge dieren zijn beter geen dag zonder voedsel. Iets minder voeren kan, maar niks bij jonge dieren 'kan' ontwikkel problemen geven.

hmmm leeftijd kan ik moeilijk inschatten.
Ik zou zeggen van kop tot staart een centimeter of 2,5 - 3.

Op dat formaat zijn ze nog niet superoud, dus qua voeren idd even goed in de gaten houden. Met een beetje mazzel heb je met een weekje weer genoeg goede bacteriën in het filter.

Met het granulaat kan ik nu iets beter gericht voeren. Ik gooi het nu korrel per korrel naar beneden. Pas een nieuw als er 1 op gegeten is en let dan op of iedere vis iets gehad heeft.
Meestal zijn het echter eerst de garnalen die zich alles toe eigenen en zelfs op wacht lijken te staan om de panda's tegen te houden als ze ook iets willen.

Hebben jullie toevallig nog ideeën over de stroming?

Op dit moment staat het filter nog op volle stand (ivm bacterie opbouw) en op de achterwand gericht (zodat de drijfplanten boven het hout en de anubias) gepositioneerd te houden en niet door de hele bak gaan).
En ook met het oog op de Betta straks die zo min mogelijk stroming wil.

Echter op een paar plantje achterin na beweegt er erg weinig. Om de circulatie te controleren heb ik een wattenpluisje voor het filter losgelaten, maar die blijft ook liggen op het hout.

Mijn idee is om straks het filter zachter te zetten, de spraybar wel over de hele lengte van de bak te laten gaan en de drijfplanten met een ring vast te zetten. Maar ik ben bang dat dit dan toch weer te veel gaat zijn...

En nog een vraag...
Het blijft ontzettend rommelen met die no2 waarden.
Afgelopen dagen zag het er best goed uit.
Het ging van 0 naar 0.5 en weer terug naar 0 zonder waterwissel, maar met wat toevoegen van bacto turbo.
Gisteren iets meer voer gegeven (de dagen daarvoor steeds iedere keer 3 granulaat korrels geplet in kleine stukjes).
Daarna nog een beetje gestofzuigd in de hoekjes en daarbij 15 liter ververst. Bacto turbo toegevoegd...

En vanochtend meet ik weer 0.5....
Verder niet aan het filter gezeten. Wel even het filter uitgezet tijdens waterwissel.

Is dit normaal?

Bijlagen

• 20260824_102632.jpg
    20260824_102632.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 4
Ik denk dat ik de Salvinia ga vervangen door kikkerbeet. De kleine blaadjes gaan constant onderwater en worden bruin. En Kikkerbeet schijnt iets beter tegen de condens dan de "watersla" die ik nu van een buurman gekregen heb, lees ik

Ook de helft van Catappa er uit gehaald.
Wellicht zorgt dit voor wat minder rotting.

Hebben jullie toevallig nog ideeën over de stroming?

Op dit moment staat het filter nog op volle stand (ivm bacterie opbouw) en op de achterwand gericht (zodat de drijfplanten boven het hout en de anubias) gepositioneerd te houden en niet door de hele bak gaan).
En ook met het oog op de Betta straks die zo min mogelijk stroming wil.

Echter op een paar plantje achterin na beweegt er erg weinig. Om de circulatie te controleren heb ik een wattenpluisje voor het filter losgelaten, maar die blijft ook liggen op het hout.

Mijn idee is om straks het filter zachter te zetten, de spraybar wel over de hele lengte van de bak te laten gaan en de drijfplanten met een ring vast te zetten. Maar ik ben bang dat dit dan toch weer te veel gaat zijn...

Hoeveel stroming de betta fijn vindt en kan handelen hang ook een beetje af van welk type betta je kiest. Betta's met lange vinnen kost het meer energie om te zwemmen dan betta's met kortere vinnen. Daardoor kan een kortvinnige betta meer stroming hebben dan een langvinnige. Het filter zachter zetten kan zeker helpen👍
Het blijft ontzettend rommelen met die no2 waarden.
Afgelopen dagen zag het er best goed uit.
Het ging van 0 naar 0.5 en weer terug naar 0 zonder waterwissel, maar met wat toevoegen van bacto turbo.
Gisteren iets meer voer gegeven (de dagen daarvoor steeds iedere keer 3 granulaat korrels geplet in kleine stukjes).
Daarna nog een beetje gestofzuigd in de hoekjes en daarbij 15 liter ververst. Bacto turbo toegevoegd...

En vanochtend meet ik weer 0.5....
Verder niet aan het filter gezeten. Wel even het filter uitgezet tijdens waterwissel.

Is dit normaal?
Op zich zou zo'n kleine hoeveelheid voer niet zo'n groot effect moeten hebben. Hoe vaak en hoeveel voeg je die bacto turbo toe? Op zich heeft dat voor je bestaande bacteriecultuur weinig meerwaarde. Het klinkt misschien gek, maar kun je de nitriettest eens doen op het pure kraanwater met evt wat van die bacto turbo? Dan kunnen we iig ff checken wat dat doet.

Dankjewel voor het meedenken!
Het water uit de kraan heb ik getest en meet 0 no2.
Bedoel je bacto toevoegen aan kraanwater en daarna meten. Direct of na een tijdje?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er wel een beetje wanhopig van wordt. en.

Water schommelt nu al 2 weken tussen 0.8 en 0 en alles daar tussenin. Gisteren dacht ik dat we er waren toen het water uit zichzelf van iets boven 0 naar 0 veranderde zonder waterwissel. En vandaag zit het dan met een kleine waterwissel weer op 0.5.

Helpt ook niet dat de panda's vandaag super sloom lijken.

Dankjewel voor het meedenken!
Het water uit de kraan heb ik getest en meet 0 no2.
Bedoel je bacto toevoegen aan kraanwater en daarna meten. Direct of na een tijdje?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er wel een beetje wanhopig van wordt. en.

Water schommelt nu al 2 weken tussen 0.8 en 0 en alles daar tussenin. Gisteren dacht ik dat we er waren toen het water uit zichzelf van iets boven 0 naar 0 veranderde zonder waterwissel. En vandaag zit het dan met een kleine waterwissel weer op 0.5.

Helpt ook niet dat de panda's vandaag super sloom lijken.
Ik kan me goed voorstellen dat je er moe van wordt. Het is prut, maar dit gaat uiteindelijk wel weer rechttrekken.

Na het meten van het pure kraanwater is het iig zeker dat t niet aan de test zelf ligt. Er is een kleine kans dat er iets in de bacto zit, vandaar het idee om het water met wat bacto (dat even gestaan heeft) te testen.

Nog even een vraagje, hoeveel water ververs je per keer? Grotere waterwissels (zonder toevoegingen) hebben vaak meer effect, hoe groter hoe meer nitriet je eruit haalt.

Het ligt er een beetje aan hoe hoog de meting is.
Ik heb regelmatig wel richting de 50% ververst 3 goed volle emmers waar 12 liter in kan.
Ook een keer meer richting 75%.
En bij lichtere testen zo'n 2 emmers.
En dus maximaal 2 of 3 dagen zonder noodzakelijke verversing kunnen volhouden.

Ja tis wel een beetje om gek van te worden. Het verversen ansich vind ik niet zo erg, maar meer dat je niet precies weer waar je goed aan doet...
Qua verversen en voeren.

En dat Gemeni steeds iets anders roept😅
" Zet je filter hard, dan krijgen je bacterien veel zuurstof"
" Zet je filter zacht want anders krijgen je bacterien geen kans om te hechten"
" Voeg meteen bacto turbo toe om de no2 te dalen"
" Voeg geen bacto turbo toe want te veel bacterien ontneemt te veel zuurstof"
" Ververs nu onmiddellijk 50% water om.je vissen te redden"
" Stop met de waterwissels zodat je bacterien zelf een balans kunnen vinden.."
🫨🫨🫨

En dan probeer je heel spaarzaam en gericht te voeren, gaat een garnaal (die zich prima vol kan eten aan catappa, plantenresten en wit pluis op hout) de panda's met fysiek geweld te lijf om die zeldzame korrels te bemachtigen😅😅😅.

Oke door de vakantie mogelijk ook iets te veel tijd om hier ongeduldig te zitten zijn en het internet uit te lezen.
Vanaf morgen weer aan het werk..goede afleiding😅

Ik kan me goed voorstellen dat je er moe van wordt. Het is prut, maar dit gaat uiteindelijk wel weer rechttrekken.

Na het meten van het pure kraanwater is het iig zeker dat t niet aan de test zelf ligt. Er is een kleine kans dat er iets in de bacto zit, vandaar het idee om het water met wat bacto (dat even gestaan heeft) te testen.

Nog even een vraagje, hoeveel water ververs je per keer? Grotere waterwissels (zonder toevoegingen) hebben vaak meer effect, hoe groter hoe meer nitriet je eruit haalt.
kraanwater met bacto meet ook 0.

AI kan soms alle kanten op redeneren met advies, daar kan idd knap verwarrend zijn. Merk je aan de vissen/garnalen nog iets aan hun gedrag?
kraanwater met bacto meet ook 0.
Ik heb het spul zelf nooit gebruikt, maar dan kunnen we die iig uitsluiten 👍

Als het goed is staat je bak nu ruim 1.5 maand klopt dat?
Het zou natuurlijk kunnen dat je indraaiperiode nog in volle gang is. Je bak moet waarschijnlijk gewoon nog wennen aan alles erin etc.
Ik zou toch nog even een week of misschien 2 zo doorgaan.

Qua sterkte van de stroming ligt het er inderdaad heel erg aan welke betta je neemt. Degene met lange vinnen kunnen dat moeilijker aan maar kies je bijvoorbeeld een plakat dan is dat al minder een probleem.
Mijn ervaring is ook dat als je er een beetje filterwatten instopt de stroming al snel minder wordt. Ik heb in mijn bak nu een superfish 300l/uur hangen als extra filter en die zit vol met filterwatten. Met een week is de stroming sterk verminderd.
Als met de tijd de stroming niet minder wordt met je huidige samenstelling kan je altijd nog een plukje filterwatten proberen.

Dank voor de reacties!

Nu 6 weken idd.

De garnalen gedragen zich volgens mij vrij normaal. Af en toe, als ik de spraybar op de ruit zet voor wat bubbels dan gaan ze "sporten" in de stroming. Met name als het licht net aan gaat .
Maar ze blijven dat niet steeds doen. Ik vind regelmatig een velletje en 1 dame draagt eitjes.

De panda's zijn minder aan het glassurfen (zolang ik niet met mijn camera voor de ruit hang). Soms vnd ik ze wel erg sloom aan het hangen tussen "het gras".

Ik zie bij 1 panda wel steeds wat rode verkleuring op de wangen en ik vraag me af of de kieuwen war open staan....

Ik heb niet dat beetje visvoer bij de opstart gebruikt en er zaten toen nog relatief weinig (bladverliezende) planten in. Ik kan me voorstellen dat de bak de eerste 3 weken "te schoon" is geweest? En daarom 0 meette op no2, maar toen er een paar bewoners bij kwamen de no2 omhoog schoot?

En omdat er al bewoners inzitten en je steeds aan het verversen bent, de kringloop niet lekker zijn gang kan gaan?

Klinkt dat logisch?

Maandag
no2. 0.5.
20/30% ververst met procell en Bacto.
Een paar uur later no2 0.05.

Dinsdag
no2 0
No3 dichter bij 0 dan bij 10,
Nh4 <0.05

Woensdag
no2 0.05
Nh4 tja...met het blote oog dacht ik <0.05 (wel twijfel), maar op foto lijkt het meer 0.1 (wat met ph 8.2 niet fantastisch is geloof ik)

Ook vandaag 02 test binnen gekregen, maar die kan ik (bij kunstlicht) echt niet goed aflezen. Zou van alles tussen vanaf 4 t/m 8 kunnen zijn.

Dus nu weer twijfel😅 ...ga ik nu weer verversen...of ga ik kijken of de bacterien het zelf gaan fixen....
Met het risico dat test morgenochtend hoger is ,ik voordat ik naar het werk ga nog aan de bak moet. En de beestjes er mogelijk vanacht last van krijgen als er minder 02 in het water zit.

Ha, sorry als jullie denken, wat een gezeur dit...vind vooral zo'n vervelend idee dat de vissen er erg last van hebben of er iets aan over houden.

Bijlagen

• 20260826_202121.jpg
    20260826_202121.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 12
Paar kleine aanpassingen.
Filter naar de andere kant van de bak verplaats zodat de circulatie minder gehinderd word door het hout en de drijfplanten boven het hout en anubias kunnen zonder dat ze weggeblazen worden. Wat meer zuurstofplanten en wat slakjes om te helpen schoonmaken.

Ik vind de bodem er echt een stuk schoner uitzien en waterwaardes voor het eerst sinds er bewoners in zitten 4 dagen op rij prima!

De achtergrond begroeiing is nu nog wel wat rommelig en te leeg. Later nog maar eens een plan op maken.

Bijlagen

• 20260830_182722.jpg
    20260830_182722.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 22
Mooie bak hoor. Maar die thermometer 😉

Dacht je alles gehad te hebben met dat groepje militante garnalen, komt er nog eentje bij die zich op je voer stort...
1000081750.jpg
1000081753.jpg

Wat een leuk aquarium zeg. Ziet er heel mooi uit

Hoe gaat het ondertussen met het verder indraaien van jouw bakje? :DD

Hi. Wat leuk dat je het vraagt!

Waterwaardes zijn super op orde dus dat is fijn.

Echter, afgelopen woensdag twee nieuwe panda's gehaald om het groepje te vergroten.
Bij het in de bak doen was 1 panda heel erg grijs. Ik dacht aan transportstress, maar 3 dagen later is hij nogsteeds grijs.
En op donderdag zag ik opeens een tweede panda (waarvan ik denk dat dit ook een nieuwe is, maar het niet 100% zeker weet) met velletjes op zijn rug.
(heb hier ook een ander draadje over gestart, "corydoras met velletjes").

Vandaag esha2000 meegekregen van de LFS, ze dachten aan schimmel. Hun advies was om de hele bak daar mee te behandelen, maar eerlijk gezegd ben ik bang voor de impact op de garnalen en slakken. In apart bakje behandelen kan natuurlijk ook, maar als het iets besmettelijks is dan komt wellicht de een na de ander en.blijf je bezig.

Bijlagen

• 20260903_192404.jpg
    20260903_192404.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 6
  • 20260903_192412.jpg
    20260903_192412.jpg
    915.1 KB · Weergaven: 6
  • 20260903_201803.jpg
    20260903_201803.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik het in een aparte bak doen als je denkt dat je andere vissen / garnalen risico lopen. En dan de visjes een hele tijd daar in laten zitten tot ze helemaal hersteld en fit zijn. Ik heb zelf nu tijdelijk 4 guppen in een 60 liter plastic bak van de Action zitten omdat ze door een paar andere vissen achterna werden gezeten (de plaaggeesten breng ik volgende week even terug naar de winkel). Ik had de guppen letterlijk in 1 minuut gevangen en de plastic bak was met wat stenen, plantjes en een luchtpompje ook in 10 minuten ingericht... Dit is gewoon een budget aquarium van 10 euro (of een hele grote vissenkom...). De gupjes leven weer helemaal op.

Laatst bewerkt:
Ja ik merk dat ik een beetje twijfel waar ik goed aan doe. Ik heb gister extra catappa en procell in het water gedaan en vandaag zien de velletjes er al minder aanwezig uit dan op de foto, maar qua kleur wordt gaat ie wel steeds meer richting zijn
grijze broer.

Ik heb een klein plastic bakje van 25x15x15 (insectenverzamelbak van de kids) en voor de zekerheid vandaag een luchtpompje en kleine thermostaat gehaald. Maar echt ideaal is dat natuurlijk niet voor 3 dagen.

Ik kreeg ook de tip zoutbad, dan kan ie meteen daarna weer terug in de bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan