Wat is er nieuw

Superfish quadro 70 (karin)

Als je bang bent voor nieuwe besmetting in het aquarium straks, zou je ze apart moeten laten zitten tot ze helemaal gezond en hersteld zijn. Gezonde vissen worden niet zo snel ziek, ook niet als er nog wat schimmels of bacteriën in het aquarium zouden rondzwerven. Een half herstelde of gestreste vis is kwetsbaar.

Zou jij alle twee de vissen eruit halen?
De grijze zonder velletjes en de vis met velletjes?

En gaan die drie dagen behandeling overleven in een insectenbak van 5,5 liter?

Ik heb deze set up. Hier zouden ze bijna permanent in kunnen leven..... Plastic bak van de Action, 9 euro of zoiets, kan voor die twee panda's nog een stuk kleiner.... Ik zou ze er in laten tot ze helemaal hersteld zijn. Twee guppen hebben een gescheurde staart, die laat ik er rustig een paar weken in, kunnen ze lekker relaxen en herstellen.

Bijlagen

• fb47a5d1-a042-484a-a48c-6396b95f9cfd.jpg
    fb47a5d1-a042-484a-a48c-6396b95f9cfd.jpg
    185.7 KB · Weergaven: 9
Uh ja...als ik die moet vullen met aquariumwater dan is het hoofd aquarium leeg😅

Maar bedenk me nu dat ik wellicht dan nog beter de emmer van 12 liter die ik gebruik voor verversen zou kunnen inrichten dan het bakje van 5.

Ik doe er een beetje aquariumwater in voor de bacteriën en 90 procent kraanwater. Wel juiste temperatuur aanhouden. En bij elke waterwissel gooi ik er ook een beetje water uit het aquarium bij omdat ze later ook daarin weer teruggaan.

De emmer lijkt me inderdaad beter dan een heel klein bakje. 12 liter is ook al een mooie vissenkom... Beetje zand erin zodat ze zich lekker voelen.

Even een tip over een evt zoutbad. Een zoutbad kan vaak helpen bij vissen, omdat het ze helpt bij het aanmaken van een nieuwe slijmhuid op hun schubben. Corydoras hebben geen schubben, maar beenplaten en zijn heel gevoelig voor zout. Daarom zou ik daar heel voorzichtig mee zijn.

Laatst bewerkt:
Ja ik had gelezen dat zoutbad niet ideaal is bij Corydoras, maar ook dat het in korte en milde hoeveelheid wel kan.

Wat zou jij doen? Vandaag ziet de vis er dus zo uit als foto 1. Gisteren nog foto 2. Nog steeds wit in de staart en klein velletje op het lijf, maar veel minder dan gisteren.

Zou die er zelf bovenop kunnen komen en de stress van vangen en verhuizen, meer goed doen dan kwaad?
Even een tip over een evt zoutbad. Een zoutbad kan vaak helpen bij vissen, omdat het ze helpt bij het aanmaken van een nieuwe slijmhuid op hun schubben. Corydoras hebben geen schubben, maar beenplaten en zijn heel gevoelig voor zout. Daarom zou ik daar heel voorzichtig mee zijn.

Bijlagen

• 20260905_212810.jpg
    20260905_212810.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 5
  • 20260903_192412.jpg
    20260903_192412.jpg
    915.1 KB · Weergaven: 6
Geen ervaring met corydoras (alleen met vijvervissen wat medicatie betreft), maar als je ze apart zet, zou ik ze eerst in de quarantainebak laten acclimatiseren (een halve dag tot een dag, afhankelijk van hoe ze zich gedragen) en pas dan medicatie toedienen. Het is inderdaad altijd de afweging; stress kan erger zijn dan de kwaal... Daarom heb ik van mijn quarantainebak een mini-aquarium gemaakt, je merkt dat de vissen zich er fijn voelen. Ik moet erbij zeggen wat medicatie betreft; bij mijn vissen ging het meestal ofwel vanzelf beter (zonder ingreep), of ze haalden het niet... Gedrag van de vis vertelt vaak meer dan uiterlijk.

Laatst bewerkt:
Wat ik zo zie lijkt het op t eerste gezicht een beschadigde slijmhuid. Zoiets kan bijvoorbeeld bij het uitvangen gebeuren.

Zie je ook nog iets raars qua gedrag? Schuurt het bijvoorbeeld langs de bodem of decoratie? Eet het beestje goed?

Eet, grondeld en (corry)danst wat voor het raam.
Is wel iets meer achterin de bak dan andere dagen heb ik het idee. Maar wellicht is ze het zat om steeds om de foto gezet te worden.

Grijze broer is wel echt wat meer op zichzelf.

Dat klinkt qua gedrag iig niet alarmerend. Ik zou het nog even een paar dagen aankijken, misschien dat ze nog wat moeten ontstressen. Als het toch slechter wordt, dan kun je altijd nog apart zetten (uitvangen geeft nieuwe stress) en evt medicatie proberen.

Ja ik merk dat ik een beetje twijfel waar ik goed aan doe. Ik heb gister extra catappa en procell in het water gedaan en vandaag zien de velletjes er al minder aanwezig uit dan op de foto, maar qua kleur wordt gaat ie wel steeds meer richting zijn
grijze broer.

Ik heb een klein plastic bakje van 25x15x15 (insectenverzamelbak van de kids) en voor de zekerheid vandaag een luchtpompje en kleine thermostaat gehaald. Maar echt ideaal is dat natuurlijk niet voor 3 dagen.

Ik kreeg ook de tip zoutbad, dan kan ie meteen daarna weer terug in de bak.
Nog een tip om een cory makkelijk uit te vangen.

Een 500 ml flesje. Bovenste kwart eraf knippen/snijden. Daar de dop af, en omgekeerd vast maken aan de onderste helft van het flesje. Zo creëer je een soort fuik.

Vooral handig als je een hele groep uit wilt vangen maar voor een enkel exemplaar werkte het ook. Je moet er wel bij blijven en ze weer vrij laten zodat ze niet lang in zitten. Dus niet 's nachts zo de boel vangen.

In de fles doe je bv wat rode muggenlarven, dan zwemmen ze geheid je val in. Ook geen risico dat ze in je netje blijven haken wat altijd kan gebeuren met de rugvin.

Dat is een fijne tip!
Was al beetje aan het denken hoe ik het beestje ging vangen zonder de hele scape onderste boven te halen.

Vandaag helemaal geen witte velletjes meer te zien op het lijf. Alleen het kleine witte stipje in de staart nog. Dus hopelijk is het weer een voorbeeld van storm in glas water en ging het idd om schade bij het uitvangen.

Blijf het even in de gaten houden.

Hoe gaat het ondertussen met het verder indraaien van jouw bakje? :DD
Maar om nog even zonder "oh-help-straks-zijn al-mijn-vissen-ziek- stress" terug te komen op je vraag....

Eigenlijk gaat het best wel een goede kant op.
Ik test nog iedere dag de no2 en nh4 omdat ik wat moeite heb om te vertrouwen dat alles stabiel blijft, maar vooralsnog test alles iedere dag op 0, ook sinds de komst van nieuwe bewoners.

De opruimploeg is versterkt met:
- sulawesi slakken: Waarvan 1 hele leuke kleine oranje (net een klein oranje olifantje dat uit dat schelpje steekt) en 2 faunus sp Cappuccino (door de kinderen gedoopt tot Kappoe & Chino.

- renslakken: Die ik gedoopt heb tot Hoedini slakken. Ik zie er een aantal namelijk zo weinig dat ik serieus twijfel of ze er nog (allemaal) zijn. Maar in principe zouden ze niet door de kieren van de glasplaat kunnen, heb ik geen slakken of slakkensporen op of rond het aquariummeubel gevonden en ook geen lege huisje in de bak????
Waar ik had verwacht/gehoopt dat ze de lichte algenvorming op de ruiten zouden aanpakken zie ik er nu 1 heel af en toe over/onder hout en planten kruipen. Maar waar de rest uithangt..
- De torenslakken, waarvan ik verwacht had dat ze overdag vooral in de grond zouden zitten, zijn dan weer wel veel in het zicht en gaan door de hele bak, op de bodem, ruiten, planten. Beetje jammer want eigenlijk vind ik ze best wel lelijk en heb ik ze vooral genomen voor hun praktisch nut om de bodem los te woelen. Maar wellicht is er in de "relatief nieuwe bodem" gewoon nog niet genoeg eten voor ze te vinden. Al het dode planten materiaal ruimen ze wel lekker op. Maar er ontstaan ook gaatjes in de bladeren van goede planten....hhmmm.
- De panda's zijn nu dus in een groepje van 5, wat qua bodemruimte en waterbeslatig denk ik wele echt het maximum is. Echt als een groepje gedragen ze zich nog niet. Ook valt me op dat ze relatief veel in de midden en bovenlaag zitten. Daarmee bedoel ik niet dat ze collectief aan het oppervlak hangen of veel lucht happen, maar ze struinen wel veel over de hogere plantjes en tussen de wortels van de drijfplanten. Ze komen ook wel eeer beneden en zijn ook genoeg op de grond te vinden, maar een beetje a-typisch is het wel. Wellicht, omdat er verder nu nog geen bewoners voor de midden en bovenlaag zijn durven ze meer de hoogte in?

Tot slot was er ook spraken van een Houdini garnaal. Na het nitrietpiekincident van 4 weken geleden was ik er van overtuigd dat 1 van de 5 garnalen gesneuveld was. 4 weken lang telde ik er slechts 4. Omdat ik 5 een mooier getal vind dan 4 had ik er dus samen met de nieuwe panda's 1tje bij gehaald....En 1 dag later....tel ik er opeens 6...

Verder langzaam aan de salvina aan het vervangen voor kikkerbeet. Ik werd een beetje gek van al die kleine blaadjes die overal aanvast blijven plakken
Kortom, we vervelen ons niet en leren iedere dag weer een beetje bij.

Als de panda's verder vrij van vervelende velletjes en andere huidproblemen blijven wordt het over een week of 2 tijd voor de laatste stap en gaan we op zoek naar een mooie Betta. Waarschijnlijk een Plakat Hellboy of Plakat Koi.

Bijlagen

• 20260903_191545.jpg
    20260903_191545.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 5
  • 20260906_214145.jpg
    20260906_214145.jpg
    589.9 KB · Weergaven: 5
  • 20260829_100203.jpg
    20260829_100203.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 5
Fijn om te lezen dat het met de waterwaarden helemaal goed gaat, mooie slakken ook :DD

Dat de cories lekker hun eigen gang gaan is eigenlijk een groot compliment, dan voelen ze zich veilig genoeg om door de hele bak te scharrelen. 😊

Heeft iemand toevallig ervaring met het cornerflow filter en het verwarmingselement dat daar achterin zit?
De thermometer (die lelijke voorop de ruit😉) geeft vrij solide 23 graden aan terwijl ik de thermostaat al verder omhoog heb gedraaid, eerst naar 25 daarna naar 27.

Eigenlijk wil ik de temperatuur naar 24/25 hebben.

De thermometer verandert onder de kraan wel, dus het is niet dat hij bij 23 stopt met aangeven.

En een tweede vraag, hebben jullie advies bij aanschaf van een Betta spl Plakat?
Omdat de achtergrond donkerblauw is vallen de groen/blauwe vissen denk ik minder goed op.
Vandaar op zoek naar een rood/oranje/roze/paars variant.
Ik had dus een koi of hellboy op het oog, maar ik lees over het marblegen, tumoren en diamant eye.
- Iemand ervaring met dit type Betta, Koi of Hellboy?
- Of juist een ander type dat stokoud werd?
- Waar zouden jullie een Betta kopen (in omgeving Utrecht/Gooi)?

Als het goed is staat je bak nu ruim 1.5 maand klopt dat?
Het zou natuurlijk kunnen dat je indraaiperiode nog in volle gang is. Je bak moet waarschijnlijk gewoon nog wennen aan alles erin etc.
Ik zou toch nog even een week of misschien 2 zo doorgaan.

Qua sterkte van de stroming ligt het er inderdaad heel erg aan welke betta je neemt. Degene met lange vinnen kunnen dat moeilijker aan maar kies je bijvoorbeeld een plakat dan is dat al minder een probleem.
Mijn ervaring is ook dat als je er een beetje filterwatten instopt de stroming al snel minder wordt. Ik heb in mijn bak nu een superfish 300l/uur hangen als extra filter en die zit vol met filterwatten. Met een week is de stroming sterk verminderd.
Als met de tijd de stroming niet minder wordt met je huidige samenstelling kan je altijd nog een plukje filterwatten proberen.
Hi!
Een vraagje, waar precies zou je de extra filterwatten stoppen?
Ik heb onlangs de kool uit de zwarte filterspons gehaald en dit gat opgevuld met watten. Maar eigenlijk lijkt de stroming nu juist wat harder dan toen de kool er nog in zat.
Filter staat al op zachtste stand en eigenlijk wil ik de spraybar niet op de wand hebben ivm circulatie en de planten die er wat stress van lijkt te hebben als het water daar als een watervalletje naar beneden komt.

Waar kun je die watten nog meer stoppen?
Want ik dacht dat het water wel eerst door de zwarte sponsen moet gaan een daarna pas door de watten. Ivm het dichtslibben?
Maar betekent dat van buiten naar binnen, dus aan de randen zwarte spons en binnen in watten?
Of van onder naar boven. Dus onder in het filter zwarte filter spons en bovenop (richting motor en spraybar) de watten.

Als het goed is staat je bak nu ruim 1.5 maand klopt dat?
Het zou natuurlijk kunnen dat je indraaiperiode nog in volle gang is. Je bak moet waarschijnlijk gewoon nog wennen aan alles erin etc.
Ik zou toch nog even een week of misschien 2 zo doorgaan.

Qua sterkte van de stroming ligt het er inderdaad heel erg aan welke betta je neemt. Degene met lange vinnen kunnen dat moeilijker aan maar kies je bijvoorbeeld een plakat dan is dat al minder een probleem.
Mijn ervaring is ook dat als je er een beetje filterwatten instopt de stroming al snel minder wordt. Ik heb in mijn bak nu een superfish 300l/uur hangen als extra filter en die zit vol met filterwatten. Met een week is de stroming sterk verminderd.
Als met de tijd de stroming niet minder wordt met je huidige samenstelling kan je altijd nog een plukje filterwatten proberen.
Hi!
Ik heb onlangs de kool uit de zwarte filterspons gehaald en dit gat opgevuld met watten. Maar eigenlijk lijkt de stroming nu juist wat harder dan toen de kool er nog in zat.
Filter staat al op zachtste stand en eigenlijk wil ik de spraybar niet op de wand hebben ivm circulatie en de planten die er wat stress van lijkt te hebben als het water daar als een watervalletje naar beneden komt.

Want ik dacht dat het water wel eerst door de zwarte sponsen moet gaan een daarna pas door de watten. Ivm het dichtslibben?
Maar betekent dat van buiten naar binnen, dus aan de randen zwarte spons en binnen in watten?
Of van onder naar boven. Dus onder in het filter zwarte filter spons en bovenop (richting motor en spraybar) de watten.

En....is dit normaal als je het filter verplaatst of uit het water tilt?
Ik heb dat bij ons andere aquarium eigenlijk nooit?
Lijkt wel of er heel veel vuil tegen het filter aangeplakt zit ipv in de sponsen gezogen wordt.
En dat het allemaal loslaat op moment dat de pomp uitgaat🤔

Bijlagen

• 20260914_113128.jpg
    20260914_113128.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 12
En....is dit normaal als je het filter verplaatst of uit het water tilt?
Ik heb dat bij ons andere aquarium eigenlijk nooit?
Lijkt wel of er heel veel vuil tegen het filter aangeplakt zit ipv in de sponsen gezogen wordt.
En dat het allemaal loslaat op moment dat de pomp uitgaat🤔
Ja dat kan, als je filter goed zn werk doet dan zit er vuil in. Als je m dan verplaatst dan kan dat vuil weer in het water komen.

Heeft iemand toevallig ervaring met het cornerflow filter en het verwarmingselement dat daar achterin zit?
De thermometer (die lelijke voorop de ruit😉) geeft vrij solide 23 graden aan terwijl ik de thermostaat al verder omhoog heb gedraaid, eerst naar 25 daarna naar 27.

Eigenlijk wil ik de temperatuur naar 24/25 hebben.

De thermometer verandert onder de kraan wel, dus het is niet dat hij bij 23 stopt met aangeven.
Ik heb geen ervaring met het filter zelf. Maar de temperatuur die de thermometer aangeeft kan 1 of meer graden afwijken van de "echte" temperatuur van het water. Je heater slaat af als hij de ingestelde temp heeft bereikt. Dus het kan zijn dat je water 24/25 graden was en je thermometer 23 aangeeft 😊

Hi!

Welk filter zit erin? Ik heb een superfish 300 en zodra ik die volprop met filterwatten neemt de stroming snel af. De meeste filters van superfish kan je ook regelen met een schuifje.

Ja dat kan, als je filter goed zn werk doet dan zit er vuil in. Als je m dan verplaatst dan kan dat vuil weer in het water komen.

Ik heb geen ervaring met het filter zelf. Maar de temperatuur die de thermometer aangeeft kan 1 of meer graden afwijken van de "echte" temperatuur van het water. Je heater slaat af als hij de ingestelde temp heeft bereikt. Dus het kan zijn dat je water 24/25 graden was en je thermometer 23 aangeeft 😊
Ah oke, fijn dat het niet ongewoon is. Ik herkende het niet van ons andere aquarium. Leek wel een sneeuwstorm😆

Ja ik snap dat het temperatuur iets kan afwijken, maar thermostaat staat nu op 30 en thermometer constant op 24. Maar ik kan me voorstellen dat de behuizing van het filter warmte vasthoud/tegenhoud.

Welk filter zit erin? Ik heb een superfish 300 en zodra ik die volprop met filterwatten neemt de stroming snel af. De meeste filters van superfish kan je ook regelen met een schuifje.
SF cornerflow...400?
Schuifje staat al op min inderdaad.
Volgens gemini moest de watten tussen het zwarte filter en de achterwand van de filterbehuizing. Dus daar heb ik een laagje tussen gestopt. Ook heb ik het gat in het midden nog wat meer watten gestopt.
En in de spraybar een stukje zwart filterspons.
Maar al met al zie ik nog niet heel veel verschil...
Ik vraag me dus af of de watten ook nog bovenop de zwarte spons zouden kunnen/moeten.

Ik ben dus ook even benieuwd wat jij verstaat onder volproppen met watten 😅.
Heb je helemaal geen spons in het filter? Of watten op, onder, boven, naast de spons.

Ah oke, fijn dat het niet ongewoon is. Ik herkende het niet van ons andere aquarium. Leek wel een sneeuwstorm😆

Ja ik snap dat het temperatuur iets kan afwijken, maar thermostaat staat nu op 30 en thermometer constant op 24. Maar ik kan me voorstellen dat de behuizing van het filter warmte vasthoud/tegenhoud.
Ik ken het ontwerp van het filter niet goed, maar als het te water traag door het compartiment met de heater stroomt, dan zal hij snel weer afslaan. In zo'n geval warmt het water ook trager op. Kun je de heater evt in een emmer water testen met de thermometer erbij?

SF cornerflow...400?
Schuifje staat al op min inderdaad.
Volgens gemini moest de watten tussen het zwarte filter en de achterwand van de filterbehuizing. Dus daar heb ik een laagje tussen gestopt. Ook heb ik het gat in het midden nog wat meer watten gestopt.
En in de spraybar een stukje zwart filterspons.
Maar al met al zie ik nog niet heel veel verschil...
Ik vraag me dus af of de watten ook nog bovenop de zwarte spons zouden kunnen/moeten.

Ik ben dus ook even benieuwd wat jij verstaat onder volproppen met watten 😅.
Heb je helemaal geen spons in het filter? Of watten op, onder, boven, naast de spons.
Is dat een filter waar de motor onder zit en met een buisje weer omhoog wordt gepompt?
Ik heb de superfish 300 idd echt volgepropt met watten, zoveel dat er niks meer bij kan. Ik heb dat interne filtertje alleen voor de circulatie van het water gezien mijn externe filter niet goed genoeg circuleert in mijn bak.

Als het echt niets helpt om hem helemaal vol te stouwen met watten werkt een verlengstuk op de spraybar misschien?

Anders weet ik het ook niet😭

Ik ken het ontwerp van het filter niet goed, maar als het te water traag door het compartiment met de heater stroomt, dan zal hij snel weer afslaan. In zo'n geval warmt het water ook trager op. Kun je de heater evt in een emmer water testen met de thermometer erbij?
Ja ik denk inderdaad dat de ruimte waarin de thermostaat zit een soort warm kamertje wordt.
Het lampje is niet zichtbaar, dus ik kan niet zien of deze afslaat, maar het klinkt wel logisch.

Al stroomt het water dus wel behoorlijk krachtig door het filter, naar mijn idee.

Is dat een filter waar de motor onder zit en met een buisje weer omhoog wordt gepompt?
Ik heb de superfish 300 idd echt volgepropt met watten, zoveel dat er niks meer bij kan. Ik heb dat interne filtertje alleen voor de circulatie van het water gezien mijn externe filter niet goed genoeg circuleert in mijn bak.

Als het echt niets helpt om hem helemaal vol te stouwen met watten werkt een verlengstuk op de spraybar misschien?

Anders weet ik het ook niet😭
Nee volgens mij zit de motor bovenin.

Nieuwe bewoner op verkenning.

Gave Betta 😍

Ja heh ik vond m ook heel tof. Ben benieuwd of de kleuren nog erg gaan veranderen.

De strijd om de naamgeving is al behoorlijk los binnenshuis. De kinderen zijn eensgezind over "visstick" . Vond ik zelf een een wat minder geslaagde optie.

Mooie Betta hoor. En een filmpje zegt inderdaad veel meer dan een foto.

Wat een mooie vis!

Hele mooie vis!! Heeft hij last van de stroming denk je?
Nou...als de spraybar echt op het wateroppervlak staat kan hij er redelijk onder door zwemmen. En dan vervolgens ergens waar het oppervlak rustiger is, omhoog voor lucht. Maar nadeel is dat dan alle drijfplanten opzij en over elkaar heen geblazen worden.

Maar als ik de spraybar iets schuin naar beneden onder het wateroppervlak door laat blazen heb ik wel gezien dat hij een stukje door de stroom opzij geduwd wordt.
Al met al lijkt hij een voorkeur te hebben voor de korte zijde van het aquarium, achter de spraybar waar geen/weinig stroming is en vind ik m relatief veel in de onderlaag langs de bodem zwemmen.

Maar vooralsnog heb ik m niet veel (vermoeid) zien hangen, hij zwemt best actief. Heel ander gezicht dan in dat kleine plastic kweekbakje in de winkel.

Ik ga maar eens kijken of mijn man wat extra gaatjes in de spraybar kan/wil boren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan