Superfish Qubiq 30 pro van Rida.


Rida

Member
Lid geworden
3 mei 2021
Berichten
22
Leeftijd
51
Hierbij mijn dagboek over de start van ons 30 liter bakje, de witte variant.

Bedoeling is om er een leuke scape van te maken.
Bewoners zullen worden oa crystal red garnalen. Dat met een donkere ondergrond zal best mooi gaan worden.
Visjes ben ik nog niet over uit om eerlijk te zijn.

Water is osmose water wat ik ook gebruik voor het zouwater bakkie.

D9DD10F4-B730-4593-A077-344B23CD6845.jpeg


Ondertussen besteld:

+ Ada powersand advance S 1 liter
+ Ada Amazonia soil 8 liter
+ 3 kilo dragon rock, mixed. Daar moet wel wat van te maken zijn
+ Setje aquacape tools, zoals schaartje, pincet en kwast.

Plantjes ben ik aan het inlezen. Ik heb geen behoefte aan een co2 dosering systeem voor als nog. Zeg nooit nooit.

Zoals te zien is zit het nog ingepakt. Vind het zelf een bijzonder leuk ding om te zien.
Ik probeer hier mijn vorderingen bij te houden.
 
Leuk bakje maar visjes kunnen er niet in, dat zou net zoiets zijn als dat je je kind permanent opsluit in de douche waardoor die totaal zijn energie niet kwijt kan, werkt met visjes net zo, die trekken ook graag een sprintje, terwijl ze in 30 liter niet veel meer kunnen doen dan wat rond hangen
 
  • Leuk
Waarderingen: Rida
Erg leuk bakje inderdaad!
Maar ook ik zou het houden bij alleen je garnalen.
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
 
Ondertussen is het eerste binnen. De komende dagen komt er meer.
E5C3A289-3825-4262-BD3E-492CDACF6473.jpeg
 
Leuk bakje en ga je met osmose verversen want anders werkt zo n bodem vrij snel uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rida
Ja ik ga hem met osmose water gebruiken. Dan hopelijk blijft het wat langer z'n werk doen. Al hoor ik dat het met een goed jaar wel over is?

ondertussen weer wat nieuw speelgoed binnen.

Een klein laagje powersand onder de aqua soil.

IMG_1405.JPG


IMG_1403.JPG


had stiekem gehoopt op wat meer kleine stukjes. Maar goed het begin is er.

setje gereedschap.

IMG_1409.JPG
 
Gister een beetje aan het spelen geweest met de aqua scape.
Wilde een soort van verhoging zien te creëren.

CD1C1940-6152-4C16-9240-E66AA5681284.jpg


Vond het op zich wel leuk. Maar het voelde niet goed. was een beetje mwah mwah

vanboven.jpg


Hmmm. Was een lange dag, dus maar naar bed om er over na te denken.
 
nieuwe dag, nieuwe poging. Eens over een andere boeg.
Ik had de bodem er in liggen om mee te spelen. De ondergrond van ada was er nog niet.

IMG_1467.JPG


Stenen overeind. hmm, dat zag er toch al leuker uit vond ik.
oude.JPG


Dat vonden we beiden wel leuk. Van een nichtje kregen we nog de tip om tussen de 2 stenen een soort van " weg". aan te leggen. Dat zagen we allebei niet zitten.
Dus dit ging hem worden.
 
Onder grond uitgestrooid.
Ada powersand S

IMG_1469.JPG


beetje diepte kweken.

IMG_1473.JPG
 
Steentjes er terug in.
Ondertussen de volgende plantjes gekocht:

bacopa.JPG
bladieba.JPG


Of te wel:
badopa Caroliniana : staat rechts achter

bacopatje.jpg
 
De volgende plantjes staan er nu in :

Bacopa caroliniana
Marsilea crenata : voorgrond
Blyxa Japonica : beetje bij de stenen
Alternanthera Reineckii mini : bij de stenen beetje random met de Blyxa
Blyxa.jpg

IMG_1497.JPG


Uiteindelijk alle 5 bakjes leeg geplant.
 
Gevuld met water en blijkbaar hebben we ze goed geplant, er kwam er niet 1 naar boven. Alleen wat losse blaadjes.
Bakkie staat nu gezellig naast de tv en krabpaal.

Als het goed is komt volgende week nog een doosje met Javamos voor op het hout.
En voor de achtergrond links en midden achter: Rotala Vietnam hra.


70AB9BBD-D7A0-4592-AAB3-B59FCCDCACCC.jpg

Het indraaien is begonnen.

Nog een kleine modificatie gedaan op het mega filter..
De koolstof en stukjes steen eruit. Daar komt Ada bio rio in plek. Zijn poreuze korrels. Bedoeling is dat die wat bacteriën vasthouden als er een keer een spons vervangen moet worden. Zodat je niet alle bacteriën weg doet. Filter = 1 kamer, waar ik er 3 van maak. spons, bio rio, spons. Even kijken hoe dat gaat, anders kan ik 1 van de 2 sponzen vervangen voor filterfloss.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen bijna een week verder.
Gister kwam het bio rio binnen. Voor mijn intern filtertje mooi formaat, heb het nu zonder netje erin zitten. Dat pompje heeft never genoeg kracht om het door het fijne zwarte spons te trekken.

IMG_1532.JPG


En in het mege filter.
IMG_1534 2.JPG



Ondertussen zie ik wel dat in ieder geval 1 plantje het best goed doet.
De Blyxa Japonica. Deze staat er fris en fruitig bij op de plekken waar we deze gepoot hebben.

IMG_1568.JPG


De andere types staan nog een beetje in de stand van, zal ik het doen of nie.
Maar goed we zijn pas (bijna) 1 week verder.

Elke dag op het moment een 50% waterwissel. Daarmee maak ik de binnen en buitenplanten blij.
Die lijken daar inderdaad ook blij van te worden. Ze komen allemaal aan de beurt :)
Vanaf zondag stap ik over op om de anderste dag wissel.
ik heb verder nog niet het water gemeten op kh/gh/no2/no3/po4. Dat wil ik gaan doen zodra ik een beetje door de waterwissels heen ben, wanneer er een beetje rust in de tent is.
 
Misschien heb je nu wat teveel vulling in je filter en daar kun je eens naar kijken.
Ik bedoelde meer eigenlijk dat ik niet bang ben dat er van deze "korrels" door de pomp worden gezogen. Daar heeft het pompje niet genoeg power voor.
Het zit nu gevangen tussen 2 sponzen.
Stroming uit het pompje is voldoende, ik merk geen verschil.
 
Ik ben niet zo'n ster in uitleggen. sorry daarvoor:(

Even een nieuw inspectie rondje gedaan en toch lijkt het er op dat de achtergrond plantjes wat frisser staan. De Bacopa Caroliana
Heb van de week ook de lavamos binnen gekregen voor op het hout en op de steen. En ook de achtergrond plant voor mijn bakkie: Rotala Vietnam h'ra.
Plant bezetting is nu voor elkaar. En als alles gaat groeien dan weet ik niet of er ruimte is voor garnalen :) Snel geteld een kleine 60 tal

eerste groei ook zichtbaar. Das stiekem toch wel een erg fijn gevoel.

IMG_1569.JPG




IMG_1570.JPG


De mos plukken. Paar plukjes op het hout en op de 2 stenen.
 
Ondertussen zijn we dus een week + 1 dag running. Het lijkt er op dat de plantjes toch wel aanslaan. Tis op de foto niet te zien, in het echt zitten er toch fris groen gekleurde blaadjes in de topjes.
IMG_1594.JPG
IMG_1593.JPG

De afgelopen week in vogelvlucht:
+ Zaterdag prutsen met inrichting.Diverse inrichtingen geprobeerd. De huidige is de winnaar
+ plantjes erin:
voorgrond Marcelia Crenata
tussen en bij de stenen: Alternanthera reineckii mini
achtergrond: Bacopa Caroliniana & Rotala Vietnam h'ra
Midden meer wat Japonica Blyxa

+ Elke dag een water wissel van een +/- 50%
+ bewust geen testen gedaan, gezien er best wat water gewisseld word. En het alle kanten opvliegt.
+ geen levende bewoners

Plan voor komende week:

+ om de anderste dag een waterwissel van 50%
+ wederom geen testen. Heb in het verleden en met het huidige zoutwater bakkie zoveel testen gedaan, op een bepaald punt zie je bijna wat er mis is in de bak. Dus ik wil dit ook gebruiken voor de huidige zoet water bak. Als ik zie dat de levende have het goed doet, dan is dat toch een belangrijk punt.
Wel wil ik vanaf week 3 wat meer testen doen op gebied van Nitriet. Maar goed zover zijn we nog niet.
+ deze week geen bewoners. Idee is vanaf een week of 4 - 5. Als ik geen Nitriet meet. Komende paar weken test ik dat nog niet, dus kan er nog niks in.
 
Ja ik ga hem met osmose water gebruiken. Dan hopelijk blijft het wat langer z'n werk doen. Al hoor ik dat het met een goed jaar wel over is?

ondertussen weer wat nieuw speelgoed binnen.

Een klein laagje powersand onder de aqua soil.

Bekijk bijlage 324746

Bekijk bijlage 324748

had stiekem gehoopt op wat meer kleine stukjes. Maar goed het begin is er.

setje gereedschap.

Bekijk bijlage 324749
Succes met je nieuwe bakje!
Dragon Stone is met een hamer makkelijk in kleinere stukken te breken.
 
Ondertussen weer een weekje dichterbij eventuele bewoners. We zijn nu 2 weken aan het indraaien.
de waardes getest nh3/4 en No2. Beide 0. Voor m'n gevoel is het nog te vroeg om er al wat in te doen. En gezien ik op gevoel draai wacht ik nog ff.

De plantjes lijken het ondertussen best te doen. Ik zie eigenlijk overal wel uitlopers.
De voorgrond plantjes lijken hun taak ook serieus te nemen.

IMG_1668.jpeg


Ik zie in de bodem wat kleine blaadjes op doemen. Dus op termijn zou dit wel eens een veldje kunnen worden.

Verder wat ontspanning gedaan, beetje de dode blaadjes eruit gehaald. Water ververst.
zitten nu op het schema om de 2 dagen 50% wissel.

Ik doseer nu elke dag 0,5 ml easycarbo. en elke week 1 druk op het pompje van de plantenvoeding gelijk aan 2ml.

Ph zit onder de 6. Gezien ik de verkeerde ph tester heb gekocht van JBL. Dus ik heb een andere in bestelling.
Hij zit buiten het bereik van wat ik kan meten......
Volgende keer bril op als ik een tester in de winkel koop.. deze begint bij 6.

IMG_1637.JPG




Verder gaat alles als gepland. Stroming is wel een ding, of eigenlijk GEEN ding.. Als in geen stroming. Het Superfish filtertje is bijzonder lui aangelegd.
Het kan zijn dat ik toch voor een ander fitltertje ga mocht het niet toereikend zijn. Dan word het een simpel geheim classic pot filtertje. Voor nu nog geen alg.
Maar goed wil dit nog niet doen, eerst kijken of we met de huidige setup uit de voeten kunnen. Liefst draai ik stock. Soort van, Weil een klein beetje het filter gepimpeld met media..


Voor nu dik tevreden.
 
Easycarbo is geen plantenvoeding maar een anti-algenmiddel wat vaak onder de verkeerde noemer (zijnde plantenvoeding) verkocht word
 
  • Leuk
Waarderingen: Rida
Waarom geef je carbo want voor de co2 doet dat eigenlijk niets.
Eigenlijk uit gewoonte, deed dit bij mijn eerste aquarium ook al om de algen te verminderen. Ik herinner me nog dat ik wel eens op alg direct easycarbo deed en het gewoon verdween. Dus meer uit voorzorg en gewoonte.
Zo gebruik ik ook al jaren Microbe lift special blend in m'n zoutwater bakje. Ooit gekocht tegen cyano en goede resultaten mee en sinds dien doseer ik dat nog steeds elke 2 weken.
Ook al heb ik geen cyano. Wel wat Valonia die ik nu te lijf ga met Vibrant aquarium cleaner. Maar das weer wat anders :)

Co2 uit een potje geloof ik niet. Dus daar is het niet om.
 

Terug
Bovenaan