Superfish retroled multi


Aquarium1998

Member
Lid geworden
11 januari 2022
Berichten
13
Leeftijd
25
Hallo allemaal, ik ben nieuw en wil graag een aquarium startte. Momenteel zit ik nog in de opstartfase, mijn bak draait nu 1 week zonder vis, maar vind de lamp die ik nu heb (novolux 80 led) vind ik erg fel, ik zag een lamp van superfish retroled multi voorbij komen en vroeg mij af of deze lamp als hoofdverlichting kan dienen?
Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Mvg
 
Voor welk aquarium wil je die verlichting gebruiken? En niet minder belangrijk, wat wil je nadien in het aquarium houden?
Dat heeft ook invloed op de keuze van de verlichting namelijk.
 
Een juwel primo 110, en waarschijnlijk word het gewoon een gezelsschaps aquarium
 
Allereerst, welkom op het AF.

Ik lees dat deze lamp 10,5 Watt is, 819 lumen, kleur 6500. Dit zit idd behoorlijk in het witte spectrum. Het is puur persoonlijk natuurlijk wat voor kleur licht je in jou aquarium wilt hebben.

Belangrijkste is dat je deze afstemd op de planten die je in jou aquarium wilt hebben. Dat verschilt van makkelijk tot moeilijk, snelgroeiers en langzame groeiers. Met mogelijk CO2 bemesting en plantenvoeding daarbij.

Ik weet niet of je al gestart bent met planten en wat deze planten qua licht vragen die jij mogelijk al in je aquarium hebt staan of voor ogen hebt.

Ik zou het bv nog even aankijken en mogelijk wat leds afplakken met speciaal zwart tape of wat drijfplantjes nemen. Deze oplossingen nemen al wat licht weg uit je bak, kost niet zo gek veel en voorkomt mogelijke teleurstellingen in nieuwe lampen.

Aanpassen van je verlichting kan altijd nog.

Misschien nog wel een idee om een topic van jou aquarium te openen in de rubriek foto-album 😉. Zo creëer je een soort naslagwerk voor jezelf, maar ook leuk voor andere leden om mee te lezen/denken.

Gr. Ed
 
Helaas was dit mijn vraag niet.. ik vroeg me alleen af of de superfish retroled multi kan dienen als hoofdverlichting. Drijfplanten of afplakken lost nog niet op dat ik ook gekleurd licht wil.. planten wil ik aankomend weekend uit gaan zoeken welke bij dit licht kunnen maar dan moet ik wel van te voren weten of dit licht kan dienen als hoofd verlichting.
 
Hallo allemaal, ik ben nieuw en wil graag een aquarium startte. Momenteel zit ik nog in de opstartfase, mijn bak draait nu 1 week zonder vis, maar vind de lamp die ik nu heb (novolux 80 led) vind ik erg fel, ik zag een lamp van superfish retroled multi voorbij komen en vroeg mij af of deze lamp als hoofdverlichting kan dienen?
Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Mvg
SuperFish is een budget merk. De verwachtingen van de door hun aangeboden producten zou ik daarom niet te hoog willen inschatten. Verlichting in een bak is zeer belangrijk, ik zou daarom gaan voor een bewezen kwaliteitsmerk. Ook is het zinvol om een overwaarde in de mogelijke lichtsterkte te kiezen. Vaak blijkt dat men later verdere wensen heeft en het is zonde wanneer en bovendien nogal kostbaar wanneer blijkt dat de verlichting niet aan die wensen kan voldoen.
 
Als je de beschrijving leest is deze lamp alleen goed voor sfeer impressie. Je zou hem kunnen gebruiken voor die doeleinde (Dus geen hoofdverlichting!), maar planten zullen er waarschijnlijk niet goed op reageren. Je zal er altijd min nog 1 lamp bij moeten hebben voor plantengroei.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan