Superfish Scaper aquarium 45


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,316
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
Ik heb onlangs een aquarium geïnstalleerd bij een kennis speciaal voor het 'aquascapen'. Een Superfish Scaper 45. En het leek me leuk om mijn bevindingen met jullie te delen.

De bak is mooi met transparante kitnaden. Er zit wel wat ongelijkmatigheden in het kitwerk, maar je kan niet alles verwachten voor die prijs.
De LED werkt prima, maar is met 24 Watt erg sterk. En eigenlijk meer bedoeld speciaal voor een High-tech aquascape. Dus erg veel licht. Het geeft 2880 lumen op dit bakje en dat is dus 64 lumen per liter. Prima om mooie
rood gekleurde planten te laten groeien Dit kan een nadeel zijn want veel licht > snelle groei > grotere kans op algen. Dus met zoveel licht is een CO2 systeem is een noodzaak om probleemloos te draaien.
Helaas heeft de LED geen dimfunctie, die moet er extra bijgekocht worden (Superfish Slim LED Controller) Dan pas is het meer geschikt voor plantensoorten die minder licht nodig hebben.

De HOB (Hang On Back) kan stukken beter.
Volgens de 'Filter Goerroe' gemaakt van tupperware plastic. Geen ruimte voor mechanische filtering zonder aanpassingen en het filter bestaat alleen uit cardridges met een filtersmat en een witte 'bio-mat' die (volgens de handleiding...)
elke paar maanden verwisselt moeten worden. De kunststof inlaat is groot en duidelijk zichtbaar in je scape. Dat is jammer omdat daar scape-technisch de aandacht naar uitgaat als je voor het aquarium zit.
Ik zie dan ook veel mensen het filter verwisselen met een andere.

De set bestaat uit een aquarium, een HOB filter, LED verlichting, zwarte/witte achtergrondfolie, een onderlegger en 2 flesje voeding.

De bijgeleverde voeding vind ik persoonlijk onder de maat en niet goed over nagedacht: Colombo Flora Grow Carbo en Colombo Flora Grow. (Colombo en Superfish vallen onder 1 overkoepelend bedrijf)
Carbo is feitelijk alleen maar functioneel bij langzaam groeiende planten en het flesje Grow zijn feitelijk alleen de micro's. Het bevat geen fosfaat en geen nitraat. En dat hebben planten, zeker met veel licht, zeker nodig op ten duur.
Voeding kan uit een voedingsrijke bodem gehaald worden zoals aquasoil, maar er een lichte waterkolombemesting met nitraat en fosfaat en kalium blijft altijd nodig.

Pro's:
- veel waar voor je geld
- mooi Crystal Clear-glas
- sterke verlichting om knalrode planten te verkrijgen
- transparante kitnaden
- veel extra's zoals een filter, folie, plantenvoeding en onderlegger

Cons:
- geen heater
- filter is niet optimaal
- bijgeleverde bemestingsproducten zijn niet compleet
- kwaliteit/ duurzaamheid is nog niets over bekend
- LED heeft een hoge piek in het blauwe spectrum
- 7300 kelvin kan wat koel overkomen

Conclusie
gezien de prijs heb je een best een hele goede set!
Bak is fraai en de LED is, wat betreft specificaties en lichtopbrengst, zeker wel interessant te noemen. En dimmer is toch wel aan te bevelen, zeker voor de beginner. (je kunt trouwens ook de Chihiros of Twinstar dimmers gebruiken,
of de veelgebruikte Smart LED S2 Pro). Er zit geen heater bij. De Superfish scaper Aquarium komt in 45, 60 en 90 liter waarvan de 45 liter nog geen 100 euro kost.

Superfish/ Colombo is het meest gebruikte merk in Nederland. En staat helaas niet zo bekend op de kwaliteit van de produkten. Het is en blijft een budget merk. Maar ik ben wel aangenaam verrast door de prijs en je krijgt veel spullen voor je geld.
En vooral de LED kan qua lichtopbrengst (PAR) goed concurreren met het topsegment. Superfish doet hiermee een serieuze poging om een aandeel te verkrijgen in de wereld van het 'aquascapen'.
Duidelijk niet op de markt gebracht voor een eenvoudige bak met wat plantjes en visjes, dan zou je toch wat anders moeten aanschaffen.
 

Terug
Bovenaan