Superfish smart heater 55 watt "lekt"


willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Berichten
2,314
Ik heb al een tijdje bovenstaande heater in mijn garnalenbakje.
Gisteren hoorde ik ineens een geluid dat ik niet kon plaatsen. Het leek alsof één van mijn filters lucht aan het pompen was.

Kort daarna rook ik een bizarre geur. Beetje chemisch dacht ik eerst.

Dus op zoek gegaan naar het geluid en de bron van de geur. Bleek dus de heater te zijn die opeens luchtbelletjes loste ter hoogte van de elektrische aansluiting. :oo
En de geur kwam duidelijk uit dit bakje. Bij nader inzien leek het eerder de geur van een "elektrische brand".
Op het display stond ineens "HH" (geen idee wat dit juist betekent maar goed nieuws leek het niet :oops:)

Verwarmer zo snel mogelijk uit de bak gehaald en uit noodzaak zelfs buiten gegooid aangezien de ganse kamer begon te stinken...

Tot gisteren was ik eigenlijk best tevreden van deze heater maar ik heb toch het idee dat het goed was dat ik thuis was toen dit gebeurde... :deal::oops:
Ik weet niet hoe dit anders ging aflopen eerlijk gezegd...

Tot zover de nieuwsflash! ;))

Ik ga toch voor een andere heater (ander merk?) kiezen vermoed ik....
 
HH staat voor Ha-ha I am toast! (HH zal wel de standaard waarde van dat displaytje zijn)

Kan natuurlijk gebeuren, denk een rubbertje / afdichting die gewoon de geest heeft gegeven. Superfish is nou niet het meest betrouwbare merk al heb ik zelf ook wat 50w staafjes van ze want de prijs is wel erg aantrekkelijk. Beste ervaringen heb ik zelf met Sera staafverwarming, die doen het na 10 jaar nog prima. Dus als je iets zoekt wat het lang uit houdt kan ik je die aanbevelen.
 
Sera staafverwarming, die doen het na 10 jaar nog prima. Dus als je iets zoekt wat het lang uit houdt kan ik je die aanbevelen.

Heb inderdaad ook zo eentje die het al jaren prima doet. :thumbs:

Maar voor in dit bakje (echt een nanootje) vind ik een staaf verwarming doorgaans iets te groot.
Heb ook een dennerle "thermo compact" in gebruik en daar ben ik eigenlijk ook best tevreden mee. En die vind ik iets leuker/handiger qua vormgeving voor in een klein bakje dus voorlopig neig ik naar dit modelletje...

HH staat voor Ha-ha I am toast!
:DD
En ik maar denken dat het de instelling "Hot as Hell" was...
 
k heb heel goede ervaringen met de Dennerle Nano ThermoCompact

Heb ook een dennerle "thermo compact" in gebruik en daar ben ik eigenlijk ook best tevreden mee. En die vind ik iets leuker/handiger qua vormgeving voor in een klein bakje

:thumbs:
I agree!

Aquael Ultra Heater

Die moest ik opzoeken maar ziet er eigenlijk hetzelfde uit als de dennerle zie ik.
Zoals je zegt is de platte vormgeving mooi en handig in gebruik!
 
Weet niet welke temperatuur je aanhoud in de bak in kwestie, maar als dat 25c is dan zijn de Eheim thermo presets echt geweldig!

Compact en robuust
 
De smart heater die lekte is intussen al voltooid verleden tijd maar nu heb ik opnieuw een "lekkend" verwarmingselement.

Dit keer is het echter een ander soort lekken. En ik kan amper een plausibele verklaring bedenken.

De situatie is als volgt:

Staafverwarming die in de bak hangt. Ik deed dit weekend onderhoud en toen ik achteraf de verwarming aansloot (ze was niet uit de bak geweest) sprongen de zekeringen. Even gecontroleerd en één van de metalen pinnetjes van de stekker was nat. Ook lag er een beetje vocht in het stekkerblok, rond de stekker. Ik wist niet zo goed hoe dat zo kwam maar ok, een beetje spatwater door het verversen leek me de oorzaak.

Afgedroogd en beslist om het pas de volgende dag terug in te pluggen, dat alles goed kon drogen.
Maar gisteren wou ik de verwarmen aansluiten en er lag een vochtige plek onder de stekker. En opnieuw was één van de metalen pinnetjes nat??
De kabel zelf was over de ganse lengte droog, geen beetje vocht te vinden.

Strange....

Nog een dagje tijd gegeven, de kabel laten loshangen zoals hij hing en er een dessertbordje onder geplaatst ter controle.
En jawel: kom ik net thuis en ligt er een beetje water op het bordje???

Kabel = droog,
stekker = nat!!!

Eunk?? :stars::stars:

Dus het enige dat ik nu kan bedenken is dat ergens in de kabelbehuizing (onder water dan) een mini-lekje moet zijn waardoor water binnenin de kabel (!!!) hevelt en langs de metalen pin (die trouwens afgesloten is met plastiek in de stekker) ontsnapt?

Maar dat is toch onwaarschijnlijk? Ik kan het zelf bijna niet geloven maar wat kan er anders aan de hand zijn?
Het water komt echt uit de stekker, uit de kabel? Dat is toch ongelooflijk?
 
Laatst bewerkt:
Net even gecontroleerd: het vocht komt effectief uit de stekker, loopt langs de ene metalen pin...
Ik ben echt stomverbaasd.
Mocht ik het niet zien zou ik het niet geloven denk ik...

't spel is dood, dat is duidelijk.
Maar hoe dat zo precies werkt (en waarom het water hevelt doorheen de kabel) dat is minder duidelijk...
 
Ben zelf wat aan het denken intussen. Maar waarschijnlijk is het hevelen gestart tijdens het vullen van de bak na de WW.
Doordat er al wat vocht in de kabel zat (via een klein gat in de behuizing) is dat water naar boven geduwd in de kabel door de druk van het nieuwe water (stijgende waterniveau). Zo is het gestegen tot net over de bakrand en is het hevelen gestart.
Lijkt aannemelijk maar blijft wel straf...
 
Dat noemen ze capillaire werking, kan ook zonder lek plaatsvinden overigens, wij hadden het met een plastic houdertje voor een afdekplaat waarbij dat houdertje die capilaire werking in gang zette, kwestie van je waterniveau verlagen
 
de capilaire werking van de kabel komt het vocht er op deze ogenschijnlijke vreemde plaats uit.....

Vreemde plaats inderdaad. Vooral aangezien het water langs het gesealde pinnetje naar buiten loopt is wel straf. Op het oog lijkt dat vrij waterdicht afgesloten...

Dat noemen ze capillaire werking,

Ik weet wel wat capillaire werking is hoor (is met dubbel L trouwens :pp;))).
Ik heb dat al gehad met mos dat over de rand groeit bvb. Of zoals je zegt had ik het ook al in een nano-bakje via de plastiek steuntjes voor de dekplaat. Dan is water verlagen (of mos snoeien) inderdaad de boodschap. :thumbs:
Maar het is voor het eerst dat ik dit zie gebeuren binnenin een elektrische kabel.
Verwacht je niet direct als optie bij een verwarmingselement. ;))
Vandaar mijn verwarring en verbazing vermoed ik.
Is ook wel een beetje jammer dat het water dan recht in je stopcontact loopt... Niet ideaal zou ik zeggen.

kwestie van je waterniveau verlagen
Dan zou het onder het niveau van het lek moeten dalen natuurlijk, anders blijft het hevelen vrees ik.
Maar dan nog: het feit dat er water in de binnenkant van de elektrische kabel zit is toch eerder een doodsvonnis voor deze heater vrees ik.
 
heb ook al van alles me gemaakt met heaters. keer half in verdiept in hoe die dingen werk stond me nie aan daarom heb ik verwarming kabels onder me bakken
 
Het lijkt mij ook meer een hevel door een lek in de isolatie dan capillaire werking, zoals je zelf al aangeeft. Heel vreemd en ik kijk er ook van op, nog nooit zoiets gezien! Niet veel aan te doen vrees ik,
 
is het een kwaliteits merk heater?

Visi-therm...
Niet zo direct het meest bekende merk dus.. :oops: Dacht zelf eigenlijk dat het een Juwel staaf was. :juggle:

Ik overweeg de JBL externe heater als vervanger. Geen idee omtrent de kwaliteit (is vrij nieuw denk ik?) maar gezien de "slechte" reputatie van de inline Hydor lijkt de JBL een betere keuze...
Ofwel een titanium staaf met een inkbird, maar een externe oplossing lijkt me toch mooier (en goedkoper ;))).
 
daarom heb ik verwarming kabels onder me bakken

En als die kapot gaan? Dan moet de bak verplaatst worden om te vervangen of?
Sowieso lijkt het me moeilijk om er nu nog een kabel onder te krijgen zonder de bak leeg te halen. ;))
 
En als die kapot gaan? Dan moet de bak verplaatst worden om te vervangen of?
Sowieso lijkt het me moeilijk om er nu nog een kabel onder te krijgen zonder de bak leeg te halen. ;))
da kan nie makelijk kapot naar mijn weten daarom leggen die zooie ook onderen vloeren etc:p
 
Visi-therm...
Niet zo direct het meest bekende merk dus.. :oops: Dacht zelf eigenlijk dat het een Juwel staaf was. :juggle:

Ik overweeg de JBL externe heater als vervanger. Geen idee omtrent de kwaliteit (is vrij nieuw denk ik?) maar gezien de "slechte" reputatie van de inline Hydor lijkt de JBL een betere keuze...
Ofwel een titanium staaf met een inkbird, maar een externe oplossing lijkt me toch mooier (en goedkoper ;))).

Visi-Therm... nooit van gehoord :juggle:

Hydor's zie ik ook te vaak met mankementen terugkomen, dus zou dan zeker de JBL proberen (inderdaad wel nieuw dus nog geen/weinig reviews)
 

Terug
Bovenaan