Superfish Spiderwood XL: Ik zie het als een theezakje van 15 kilo!


Aqualand

Member
Lid geworden
24 mei 2023
Berichten
13
Leeftijd
61
Locatie
040
Beste mensen,

Na meer dan 30 jaar ben ik in maart van dit jaar opnieuw gestart met mijn aquarium hobby. In de tussentijd zijn vissen (ik ben sterrenbeeld Vis :)) als een rode draad door mijn leven blijven zwemmen. Snorkelen, duiken... Hoogtepunt was mijn 35 kuub Koi vijver waar ik vorig jaar na 15 jaar verzorging afstand van heb moeten doen.

Terug naar eind vorig jaar. Ik besloot weer een mooi aquarium te gaan opzetten en verzorgen. Van 35 kuub naar iets veel kleiners. Ik heb me helemaal suf gelezen op het Forum en bij andere bronnen, uren video's gekeken op YT. Ik was er natuurlijk al een tijdje uit! Het werd uiteindelijk een Lido 200 (200 liter bruto). Dat was een hele overgang! Ik koos voor soil en Superfish XL spiderwood (die laatste heb ik enkele weken ingewaterd) als basis en startte in maart met de Darkstart (iets waar we 30 jaar geleden nog nooit van hadden gehoord).

Ik stond helemaal in de startblokken. Hield bijna dagelijks de waterwaarden bij, wilde er boven op zitten als de beruchte piek zou komen. Alle apparatuur en supplementen stonden klaar. Ik zou, volgens wat ik allemaal gelezen had, na een week of 5 kunnen toeslaan met beplanting en een paar weken later met de eerste bewoners, een mooi groepje Amano's.....

Inmiddels zitten we in de eerste week van augustus. Sinds maart heb ik al een keer of zes 200 liter water ververst. Wat er ook gebeurt, mijn spiderwood xl blijft tannines lekken alsof het een theezakje van 15 kilo is. Het houdt niet op. Deze hele gave stronk kwam van PetsPlace en zou volgens de verkoper maar héél weinig last hebben van lekkage. Dat heb ik ook meerdere handelaren op YT horen zeggen. Mijn ervaring is dus anders.....

Nu zit ik inmiddels een half jaar in de 'opstartfase'. Ik hou mijn rug recht! Geef niet op! Straks staat hier een prachtige bak te draaien maar jeetje, mijn geduld wordt wél op de proef gesteld. Hou jullie op de hoogte!

Fijne avond en dank voor het lezen,

Aqualand
 

Bijlagen

  • IMG_1866.jpeg
    IMG_1866.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 108
De knetter die is wel heel donker. Wellicht overwegen een blackwater te maken?
Roeien met de riemen…..
 
Dat is een sterk bakje thee:DD
Misschien dat purigen iers voor je is, zelf geen ervaring mee. Vraag me wel af hoe snel dat verzadigd is.
 
Jaloers op die kleur
Zou prima staan in mijn discus bak.

Purigen gaat hier niet helpen.
 
De knetter die is wel heel donker. Wellicht overwegen een blackwater te maken?
Roeien met de riemen…..
Zo'n blackwater heb je nog nooit in je leven gezien. Amerikaanse koffie zonder melk :confused:
 
Jaloers op die kleur
Zou prima staan in mijn discus bak.

Purigen gaat hier niet helpen.
Eens. Purigen gaat helpen als het laatste resje uit de thezaak is. Nu is dat nog geen doen, steeds regenereren.....
 
De knetter die is wel heel donker. Wellicht overwegen een blackwater te maken?
Roeien met de riemen…..
Liever niet. Ik ga richting Australië, Nieuw Guinea. Een beetje kleuring is dus OK, maar niet van deze theezak ;).
 
Steen aan het stuk hout met een eind touw. Gooi hem in de sloot, en kijk over een paar maanden nog eens.

Heb het ook 1 keer zo heftig gehad, en ik heb niet zo veel geduld 😉
 
Of verkopen aan een van de jaloerse aquarianen en ander stuk hout?
Ik vraag me af of het wel echt spiderwood als het zo afgeeft...
 
Ik zou het omarmen, gewoon planten en vissen erin en het inrichten als blackwater. Misschien Sundadanio axelrodi erin, mooie vissen die mooi kleuren in blackwater. Planten uit die regio ook. Gewoon mee gaan met wat dit nu doet.
 
Ik zou het er dan weer eruit gooien maar kijk, je doet uiteraard zelf wat je wil. Ik heb geen hout in mijn bakken omdat ik van Crystal-clear water hou. Respect voor je volharding maar het ziet er niet naar uit dat het binnen een maand anders is, toch?
 
Van maart to nu heb je 6x 200 ltr water gewisseld? Is dat ook daadwerkelijk 6x een wissel of verspreid over een x periode?

Ik heb zelf het idee dat je weinig waterwissels doet. En zou daarom als aanrader 50% elke week willen voorstellen. Dan hou je een ligt tintje, maar geen Engelse thee 😉.
 
Gewoon in badkuip gooien.
En zodra het water zwart is leeg trekken en opnieuw vullen.
Heb je geen bad dan gewoon in de Lido.

je kan ook wat water aan de kook brengen met wat zout. En het hout daarin weken. Zou ik alleen niet in de Lido doen.
Dus in bad of een cementkuip.
 
Ik zou voor ander hout gaan. Laatste hout wat ik gebruikt had was talawahout.
Kleurde het water wel iets maar niet zoveel.
 
Gewoon in badkuip gooien.
En zodra het water zwart is leeg trekken en opnieuw vullen.
Heb je geen bad dan gewoon in de Lido.

je kan ook wat water aan de kook brengen met wat zout. En het hout daarin weken. Zou ik alleen niet in de Lido doen.
Dus in bad of een cementkuip.
Ik ben geen bioloog maar hout koken wordt vaak afgeraden omdat je dan de structuur kapot maakt.
 
Ik ben geen bioloog maar hout koken wordt vaak afgeraden omdat je dan de structuur kapot maakt.

Ik heb dit 30 jaar geleden nog gedaan en het was voor de vuilnisemmer…
 
Koken of overgieten met gekookt zout water zijn twee verschillende dingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS

Neem een kippenei uit de koelkast.
Overgiet deze met kokend water.
Breek de ei, is ie hard?
Nee, dwz celstructuur is nog niet aangetast.

Kook dat ei gedurende 12 a 14 minuten, breek de ei open.
Is ie hard? Ja waarschijnlijk wel, celstructuur is aangepast.
Scheikundig is er iets gebeurd wat niet terug te draaien is, we noemen dat een gekookt ei, deze zal nooit meer vloeibaar worden.

Hetzelfde met hout.
Hout is enorm dik, hout gewoon overspoelen wet heet water of er eventjes in laten weken (er staat geen vlam op dus water koelt af) zal de structuur van het hout binnenin niet aantasten.
Het duurt echt wel even voordat de warmte helemaal binnen is getrokken.
Het hout koken is een ander verhaal, je blijft warmte toevoegen en dat gaat naar de kern van het hout.
Ja de cellen gaan stuk en je kan het hout weg gooien. Het wordt helemaal zacht.

Het zout meekoken in het water zorgt ervoor dat het kookpunt van water wijzigd. Er is meer energie nodig om het water te doen koken.
Twee eetlepels zout is voldoende om het water wat je kookt te doen verzadigen en het kookpunt te verhogen naar zo'n 109 graden.
Het vriespunt van water wordt ook lager, zo'n -20, vandaar dat de straten gepekeld worden in de winter.

Overgieten met gekookt water zorgt ervoor dat het hout het benauwd krijgt.
De poriën gaan open, m.a.w. het hout gaat zweten.

Door het zweten geeft het nog sneller de bruine stof af aan het water.
Het zout zorgt er nog eens voor dat er een soort impregnatie laagje op het hout ontstaat.


Svp niet meteen gaan flippen als je kokend water leest.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS

Neem een kippenei uit de koelkast.
Overgiet deze met kokend water.
Breek de ei, is ie hard?
Nee, dwz celstructuur is nog niet aangetast.

Kook dat ei gedurende 12 a 14 minuten, breek de ei open.
Is ie hard? Ja waarschijnlijk wel, celstructuur is aangepast.
Scheikundig is er iets gebeurd wat niet terug te draaien is, we noemen dat een gekookt ei, deze zal nooit meer vloeibaar worden.

Hetzelfde met hout.
Hout is enorm dik, hout gewoon overspoelen wet heet water of er eventjes in laten weken (er staat geen vlam op dus water koelt af) zal de structuur van het hout binnenin niet aantasten.
Het duurt echt wel even voordat de warmte helemaal binnen is getrokken.
Het hout koken is een ander verhaal, je blijft warmte toevoegen en dat gaat naar de kern van het hout.
Ja de cellen gaan stuk en je kan het hout weg gooien. Het wordt helemaal zacht.

Het zout meekoken in het water zorgt ervoor dat het kookpunt van water wijzigd. Er is meer energie nodig om het water te doen koken.
Twee eetlepels zout is voldoende om het water wat je kookt te doen verzadigen en het kookpunt te verhogen naar zo'n 109 graden.
Het vriespunt van water wordt ook lager, zo'n -20, vandaar dat de straten gepekeld worden in de winter.

Overgieten met gekookt water zorgt ervoor dat het hout het benauwd krijgt.
De poriën gaan open, m.a.w. het hout gaat zweten.

Door het zweten geeft het nog sneller de bruine stof af aan het water.
Het zout zorgt er nog eens voor dat er een soort impregnatie laagje op het hout ontstaat.


Svp niet meteen gaan flippen als je kokend water leest.

Dank je voor de info en was verre van aan het flippen :petjeaf:

Leuke uitleg met HET ei.
 
Wel heel vervelend dit voor TS.
Weet precies hoe het is als je ergens mee wilt beginnen.
Hou je geduld man. Niets aan te doen.
 

Neem een kippenei uit de koelkast.
Overgiet deze met kokend water.
Breek de ei, is ie hard?
Nee, dwz celstructuur is nog niet aangetast.

Kook dat ei gedurende 12 a 14 minuten, breek de ei open.
Is ie hard? Ja waarschijnlijk wel, celstructuur is aangepast.
Scheikundig is er iets gebeurd wat niet terug te draaien is, we noemen dat een gekookt ei, deze zal nooit meer vloeibaar worden.

Hetzelfde met hout.
Hout is enorm dik, hout gewoon overspoelen wet heet water of er eventjes in laten weken (er staat geen vlam op dus water koelt af) zal de structuur van het hout binnenin niet aantasten.
Het duurt echt wel even voordat de warmte helemaal binnen is getrokken.
Het hout koken is een ander verhaal, je blijft warmte toevoegen en dat gaat naar de kern van het hout.
Ja de cellen gaan stuk en je kan het hout weg gooien. Het wordt helemaal zacht.

Het zout meekoken in het water zorgt ervoor dat het kookpunt van water wijzigd. Er is meer energie nodig om het water te doen koken.
Twee eetlepels zout is voldoende om het water wat je kookt te doen verzadigen en het kookpunt te verhogen naar zo'n 109 graden.
Het vriespunt van water wordt ook lager, zo'n -20, vandaar dat de straten gepekeld worden in de winter.

Overgieten met gekookt water zorgt ervoor dat het hout het benauwd krijgt.
De poriën gaan open, m.a.w. het hout gaat zweten.

Door het zweten geeft het nog sneller de bruine stof af aan het water.
Het zout zorgt er nog eens voor dat er een soort impregnatie laagje op het hout ontstaat.


Svp niet meteen gaan flippen als je kokend water leest.
Dit wist ik nog niet. Dank, heel duidelijk.
 
Rjoemman, dat zoute beschermlaagje verdwijnt natuurlijk zodra het hout weer in je aquarium staat.

Dit stuk hout geeft idd veel kleur af; vast staat dat het een keer zal stoppen. De kleur vh water op de foto, hoe lang na een waterwissel is dat? Met grotere hoeveelheden purigen krijg je de kleur wel weg, DENK ik.
Maar ander hout pakken is wel de snelste oplossing.
 
 

Terug
Bovenaan