Wat is er nieuw

SvenK's Juwel Rio 125 LED

• Onderwerp starter Onderwerp starter SvenK
  • Startdatum Startdatum
S

SvenK

Guest
Hierbij mijn Juwel Rio 125 LED. Dit is mijn eerste zoetwater aquarium.
Het doel is om het thema Zuid-Amerika aan te houden. (Ik geloof dat 2 planten die ik heb daar niet voorkomen, maar dat is geen ramp.) Bij elke plant heb ik 2 bemestingskorrels gedaan van het merk Dennerle (DeponitNutriBalls). Dat kleine stukje hout moet nog verplaatst worden, maar ik heb hem even tussen het grote stuk hout geklemt omdat hij nog niet drijft.

De voornaamste reden van deze post is dat ik alles later terug kan zien, en mogelijk leer ik er ook nog iets van.
(Excuses voor de iets wat onduidelijke foto, kan er niet heel veel aan doen.)

Over het vissenbestand ben ik nog niet helemaal uit, maar ik zat zelf te denken aan neon / kardinaal tetra's en apistogramma's (borelli).

Ik heb beide LED TL's aan staan van 12:00 tot 22:00. De temperatuur staat momenteel op 25 graden.

Feedback en / of tips zijn altijd welkom.

IMG_20190429_141533.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk!

Zeker bij territoriumvormers als apisto's mag de bak nog wel wat voller. Lekker de zichtlijnen doorbreken!

Overigens wil de kardinaal tetra warm 25+ graden en de borelli koel (20-22 graden) gehouden worden. Ik zou dus ipv de kardinaal voor een scholenvisje kiezen die wat koeler gehouden kan worden.

Als eerste zou ik de verlichting in het begin niet langer dan een uurtje of 7 laten branden.

En misschien wat snelgroeiers erbij?

Bodem lijkt me ook wat dik op bepaalde plaatsen, maar is lastig inschatten vanaf een foto. Idd mooi wat planten erbij, gaan je vissen zeer zeker waarderen. Gelukkig heb je nog een paar weken om de keuze te maken 😀

Bedankt voor jullie reacties en tips 😉.

Ik ben inderdaad van plan om het aquarium nog veel meer aan te gaan vullen met planten en andere accessoires (Ook een beetje afhankelijk van welke vissen ik neem).

Leuk!

Zeker bij territoriumvormers als apisto's mag de bak nog wel wat voller. Lekker de zichtlijnen doorbreken!

Overigens wil de kardinaal tetra warm 25+ graden en de borelli koel (20-22 graden) gehouden worden. Ik zou dus ipv de kardinaal voor een scholenvisje kiezen die wat koeler gehouden kan worden.
Oh, jammer! Ik las bij meerdere sites dat de temperatuur tussen de 20 en 28 graden zou kunnen zijn, vandaar dat ik dacht dat deze misschien wel samen zouden kunnen. Ik heb nog steeds best veel vragen over bepaalde vissoorten zoals de Apistrogramma's, maar het is voor mij beter om daar een apart topic over te maken gok ik.

Als eerste zou ik de verlichting in het begin niet langer dan een uurtje of 7 laten branden.

En misschien wat snelgroeiers erbij?
Bedankt voor de tips. Ik zal de lichtduur nog iets korter maken, en dan later weer verhogen.

Ik moet zeggen dat ik bij het kiezen van de planten alleen gekeken heb naar waar ze voorkomen aangezien ik er niet heel veel verstand van heb. (Bij het tuincentrum bij mij in de buurt hebben ze sowieso weinig keus)
Ik zal wat informatie gaan opzoeken over snelgroeiers die ook voorkomen in Zuid-Amerika. Raad jij mij trouwens aan om die bemestingskorrels bij elke plant te blijven gebruiken of kan ik beter ergens anders mijn geld in investeren?

Bodem lijkt me ook wat dik op bepaalde plaatsen, maar is lastig inschatten vanaf een foto. Idd mooi wat planten erbij, gaan je vissen zeer zeker waarderen. Gelukkig heb je nog een paar weken om de keuze te maken 😀
Ik denk dat je gelijk hebt over de bodem. Ik zat al te twijfelen maar als ik zo kijk dan is die op bepaalde stukken voor al rond de 7 cm en achter nog iets hoger. Kan een dikke bodem negatieve gevolgen hebben? Want als ik er nu een plant in zet dan komen sommige toch al behoorlijk diep in het zand te staan.

Raad jij mij trouwens aan om die bemestingskorrels bij elke plant te blijven gebruiken
Bij de planten die er nu in staan kun je beter wel wat bemesting bij de wortels doen, je bodem is nog erg nieuw en zal dus weinig meststoffen bevatten

Bij de snelgroeiers (straks) is dat niet nodig, maar dan heb je wel weer voeding in je water nodig.

Hoe meer bodem hoe minder water er overblijft voor je vissen. Maar een (te) dikke bodem kan ook gaan rotten. Ik zou de bodem wat dikker houden bij de planten en waar die niet staan rustig een paar cm lager hoor. Heb hier denk ik max 3cm door de hele bak heen, op sommige vlakken wat lager maar merk nu ook wel dat mijn corydoras het vrij veel uitvlakken

Momenteel kan ik helaas geen foto maken maar ik had / heb (geloof ik) zowel last van bruin- als draadalg. Ik heb meer planten besteld, waaronder snelgroeiers. Ik zit te denken om de All-in-One vloeibare aquariumbemester van Planted-box aan te schaffen, is dit een goed idee? Ik gebruik liever niet van alles wat, dus als ik deze All-in-One zal gaan kopen dan zal ik bijv. liever niet ook nieuwe klei bolletjes of iets anders willen kopen.

Planten die ik besteld heb:
1x Echinodorus argentinensis
3x Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid)
3x Elodea densa
1x Echinodorus harbich

De verlichting staat nog steeds 7 uur per dag aan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bruinalg en draadalg komt vaak voor tijdens de opstart.

Wat betreft de All-in-one, je zal alsnog wortelbemesting nodig hebben voor de Echinodorussen.

Bruinalg en draadalg komt vaak voor tijdens de opstart.

Wat betreft de All-in-one, je zal alsnog wortelbemesting nodig hebben voor de Echinodorussen.
Bedankt voor je reactie. Ga ik voor de Echinodorussen altijd wortelbemesting nodig hebben of is dat alleen nodig bij de opstart van het aquarium?
En heeft dit te maken met de soort plant / wortels of moet ik dit hebben bij elke plant waarbij ik de wortels in de bodem doe? Zou ik dit bijv. ook moeten doen bij de Elodea densa als ik die in de bodem steek?

Is zoiets als de All-in-one verder goed en nodig voor de andere planten, of is het overbodig? (Neem aan dat het nodig is, maar toch)

En wat betreft de alg, kan ik dit het beste elke dag proberen weg te halen? Dit had ik ongeveer een week niet gedaan maar dit lijkt mijn planten behoorlijk aan te tasten. Zo is één blad al een soort van doormidden.

Echinodorussen halen hun meeste voeding uit de bodem, zoals alle moerasplanten dat doen, dus om de paar maanden een bolletje in de grond zullen ze zeker waarderen.

De waterpest en je sterrenkruid hebben geen wortelbemesting nodig, dus voor deze planten heb je dan de All-in-one nodig, en de moerasplanten maken daar ook wel gebruik van.

De alg kun je proberen weg te halen, maar het blad wat doormidden is zal nog een oud (emers) blad zijn, deze smelten vaak weg waarvoor er dan nieuwe submerse bladeren voor terug komen.
Bladeren die erg beschadigd zijn en onder de alg zitten kun je beter verwijderen, deze bladeren herstellen toch niet meer.

Echinodorussen halen hun meeste voeding uit de bodem, zoals alle moerasplanten dat doen, dus om de paar maanden een bolletje in de grond zullen ze zeker waarderen.

De waterpest en je sterrenkruid hebben geen wortelbemesting nodig, dus voor deze planten heb je dan de All-in-one nodig, en de moerasplanten maken daar ook wel gebruik van.

De alg kun je proberen weg te halen, maar het blad wat doormidden is zal nog een oud (emers) blad zijn, deze smelten vaak weg waarvoor er dan nieuwe submerse bladeren voor terug komen.
Bladeren die erg beschadigd zijn en onder de alg zitten kun je beter verwijderen, deze bladeren herstellen toch niet meer.
Top, hier heb ik zeker wat aan. Bedankt voor de hulp!

Het is al weer een tijdje geleden dat ik gepost heb. Ik moet zeggen dat ik sowieso een beetje lui ben geweest. Ik heb toen de nieuwe planten toegevoegd, echter heb ik er nog steeds geen vissen in zitten. (Een combinatie van lui zijn, aan willen kijken of de watertemperatuur enorm gaat stijgen in de zomer en misschien een kleine teleurstelling van hoe het aquarium er nu bij staat) Heb nog steeds veel last van alg. Ook zit er nu een soort rare laag aan het wateroppervlak, iemand enig idee hoe dit komt? En weet iemand hoe ik het algenprobleem kan aanpakken? Het aquarium draait inmiddels toch al zo'n 5 tot 6 weken. Heb het aquarium vorige week schoon gemaakt en een deel ververst (Mede door al het alg en de laag die aan het wateroppervlak zit). Die laag is dus nu ook weer terug.

Ik hoor graag of mij aangeraden word om er gewoon vissen in te doen of om eerst het algen probleem aan te pakken. En raden jullie aan om het water eerst te laten testen? Dit doen ze namelijk niet bij mij het dichtstbijzijnde tuincentrum in de buurt, dan moet ik naar aquariumspeciaalzaak (Geen probleem als het aangeraden word).

274657

274662
274659
274660
274661

Bijlagen

• IMG_20190615_155439.jpg
    IMG_20190615_155439.jpg
    39.5 KB · Weergaven: 226
Om te beginnen die extreem dikke kaamlaag verwijderen, de bak kan niet ademen zo.

Om te beginnen die extreem dikke kaamlaag verwijderen, de bak kan niet ademen zo.
Enig idee hoe die laag er komt? En hoe kan ik die het beste weghalen, gewoon het water verversen?

Enig idee hoe die laag er komt? En hoe kan ik die het beste weghalen
Geen idee hoe het zo uit de hand kon lopen, ziet er naar uit dat je lang niets hebt gedaan aan enig onderhoud.
Je kunt het weghalen door een bakje/bekertje net onder de waterspiegel te duwen dan loopt het er zo in.

Als het dan schoon is kun je evt. een skimmer plaatsen wat hierboven door Nicolientje ook al wordt aangegeven.
De alg kan meerdere oorzaken hebben, verlichting speelt vaak een rol (te lang en/of te fel)

Een skimmer zuigt het oppervlak af, kun je bij ome ali voor een prikkie kopen
Bedankt voor de tip! Ik zal er eens naar kijken.

Geen idee hoe het zo uit de hand kon lopen, ziet er naar uit dat je lang niets hebt gedaan aan enig onderhoud.
Je kunt het weghalen door een bakje/bekertje net onder de waterspiegel te duwen dan loopt het er zo in.

Als het dan schoon is kun je evt. een skimmer plaatsen wat hierboven door Nicolientje ook al wordt aangegeven.
De alg kan meerdere oorzaken hebben, verlichting speelt vaak een rol (te lang en/of te fel)
Hmm, schrok er ook een beetje van. Had een week lang de klep niet open gedaan dus zag het ook niet zitten.
Ik weet bijna zeker dat ik een week hiervoor het alg van de planten verwijderd heb en rond de 20 / 25% water ververst heb. Geloof dat ik de standaardverlichting nu zo'n 9 uur per dag aan heb, misschien dat ik is moet gaan kijken of ik het licht op de één of andere manier kan dimmen dan. Bedankt weer voor de hulp iig!

Wat heb je er nu qua planten in? Groeit dit?

Drijfplanten zijn ook aan te raden. Nemen veel voedingstoffen op en dimmen gelijk een boel licht.

Wat heb je er nu qua planten in? Groeit dit?

Drijfplanten zijn ook aan te raden. Nemen veel voedingstoffen op en dimmen gelijk een boel licht.
Excuses voor de late reactie. Ik weet niet de naam van elke plant maar hierbij het grootste deel:
1x Echinodorus argentinensis
3x Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid)
3x Elodea densa
1x Echinodorus harbich

Zo ver ik kan zien groeit alles wel, vooral de Heteranthera zosterifolia en Elodea densa natuurlijk.
Ik zal is kijken naar drijfplanten, bedankt voor de tip!

Drijfbamboe is ook een leuke en makkelijke drijver die normaliter via APO te verkrijgen is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan