World Citizen
Well-known member
- Lid geworden
- 16 mei 2018
- Leeftijd
- 40
Schiet al aardig op dus! Succes!
Vastzetten van de planten? Met visdraad of toch lijm? Want wellicht handig om dat dan ook in huis te hebben, mocht dat nog niet zo zijn
Thanks.
Ik ga toch gewoon voor draad. Ik heb op zout heel veel getest met lijmen, maar ben er geen fan van. Ik had er geen problemen mee in de bak, maar mocht je iets weer weg willen halen hou je lelijke plekken over. Ik doe het dus met draad en hoop dat het dan naar een paar maanden vast zit zodat ik het weg kan halen.
Doe dat altijd met zwart “ijzergaren” is erg sterk. En je ziet het amper.
Wellicht is het te veel maar die geven we dan wel weer weg.
Iedereen denk dat ik een of andere wiet kwekerij ben begonnen als ik zeg dat morgen mijn plantjes binnen komen.... 😀
Bekijk bijlage 252915
Iedereen denkt dat ik een of andere wiet kwekerij ben begonnen als ik zeg dat morgen mijn plantjes binnen komen.... 😀
Bekijk bijlage 252915
Aah, geweldig! Voor mijn nieuwe aquarium heb ik ook een zwevende inrichting overwogen. Geweldig om te zien! Misschien dat ik in de toekomst zoiets ook ga doen, erg mooi om te zien!
Ziet er mooi uit hoor World![]()
Ik ga langzamerhand erg benieuwd worden naar je toekomstige visbestand, komen er nog drijfplanten in?
Ben benieuwd of al je ideeën gaan werken, ik blijf het in ieder geval volgen.
over het hout, je hebt nu het dikke stuk van het hout onder zitten. is het niet natuurlijker om dit andersom te doen alsof er een overhangende boom is en de takken de wortels zijn?
Dit is het eerste wat mij te binnen schoot en ik weet natuurlijk niet of het kan en of het mooi is met deze stukken hout
Ik heb even gekeken of ik een foto kan vinden dat is niet zo goed gelukt maar ik bedoel zoiets alsof de aarde is weg gespoeld
Bekijk bijlage 252968
Ja je hebt gelijk... Ik heb het "natuur getrouw" moeten laten varen. Ik heb met Photoshop de 2 houtstukken op wel 20 manieren in de bak gezet en ben het met je eens dat andersom een natuurlijk ogend plaatje was geweest. Ik heb echter puur uit functionele redenen besloten die eis niet te ambiëren, en heb het dus andersom gehangen. De redenen daarvoor:
- Ik moet de planten ergens kwijt en wil die niet helemaal bovenin de bak. Als ik het hout dus andersom hang dan moet ik de planten aan de stelen binden en dat was niet mooi.
- Ik kon het hout makkelijker ophangen op deze manier. De punten zijn doorboord en met een draagbuisje opgehangen.
- Het water heeft nu de minste weerstand onder in de bak, dus stroomt mooi onder het hout en voert te stoffen straks goed aan
- Puur vanuit design oogpunt vond ik dit mooier. (ik ben het dus met je eens dat dit niet natuur getrouw is)
Ik ben ook bang dat vele mijn dagboek gaan zien en hetzelfde denken als jij. Als die natuur getrouwe bakken mooi vinden, dan kijken ze dus anders naar mijn bak dan ik kijk. Ik kijk puur vanuit design kwa inrichting.
Dit was zeker niet kritische bedoeld alleen mijn eerste ingeving was waarom niet andersom en daarom was ik zeer benieuwd naar jou redenen.
En zoals benvo al zegt het is de bedoeling dat jij de bak mooi vind aangezien jij er elke dag naar moet(mag) kijken😉
Toen ik mijn (Arduino) aquarium controller wilde bouwen met "andere" meters bijvoorbeeld, vergde dat ook veel nadenkwerk qua programmering. Mensen vertelden me, "maak het jezelf niet moeilijk". Toch heb ik er nooit spijt van gehad omdat het nu iets eigens is geworden waarnaar ik met genoegen (….euhhh, en klein een beetje trots...) naar kijk. Jouw project zal denkelijk ook dat effect opleveren!
Toen ik mijn (Arduino) aquarium controller wilde bouwen met "andere" meters bijvoorbeeld, vergde dat ook veel nadenkwerk qua programmering. Mensen vertelden me, "maak het jezelf niet moeilijk". Toch heb ik er nooit spijt van gehad omdat het nu iets eigens is geworden waarnaar ik met genoegen (….euhhh, en klein een beetje trots...) naar kijk. Jouw project zal denkelijk ook dat effect opleveren!
Ik las daar wat over ja, maar wilde je topics nog eens op mijn gemak doorlezen als mijn bak opgestart was. Ik vind je Arduino project ook een goed plan voor mijn toekomstige zeebak. En aangezien Arduino me totaal niet onbekend is ivm Drones die ik uitsluitend daar op vlieg, was mijn plan jouw voorbeeld eens flink te bekijken 😀
Ik hoop dat mijn project slaagt... het is nu al een groter project dan ik initieel wilde, maar na wat meer kennis opgedaan te hebben van zoet moest ik ergens toch bepaalde dingen doen. Co2 en plantenvoeding stond niet als wens op mijn lijst, maar ach.. je wilt wat.
Thanks!
In dat geval zou ik meer kijken in de richting van een NodeMCU op basis van bijvoorbeeld een ESP 8266. Die dingen zijn door de Chinezen ontwikkeld en werken (ook) met Arduino software. Je hebt dan draadloze mogelijkheden die wat beter en gemakkelijker werken dan met een nano.Ik vind de projecten met arduino prachtig om te zien, ik ben namelijk bezig met de hbo opleiding elektrotechniek.
Ik ben zelf aan het nadenken of ik met arduino nano's draadloos alle temperatuur waardes van mijn aquaria op een scherm kan laten zien(dit is nog meer nadenken en ik moet me hier nog even verder in verdiepen)
In dat geval zou ik meer kijken in de richting van een NodeMCU op basis van bijvoorbeeld een ESP 8266. Die dingen zijn door de Chinezen ontwikkeld en werken (ook) met Arduino software. Je hebt dan draadloze mogelijkheden die wat beter en gemakkelijker werken dan met een nano.
Haha, dat was dus schrikken bij de po4 test😀😀. Nou valt dat nog mee hoor want ik volg de EI en dan is de po4 al snel rond de 3.0
Ik denk dat je voordeliger een koffer van Colombo had kunnen kopen maar goed dat wellicht een volgende keer he😉
Denk toch dat je de KH wel moet verlagen wil je naar PH 7 komen.
Kan het toch nog even niet laten... Ook iets leuks zijn de Sonoff modules, eigenlijk bedoelt voor IOT (Internet of things). Ze zijn er in allelei vormen. Kosten weinig en zijn omdat ze ook gebaseerd op een ESP8266 kan je die dingen als je ze open peutert gemakkelijk zelf programmeren. Ook weer met bijvoorbeeld de Arduino C programmeertaal. De 433 Mhz zender ontvangertjes die ik ook wel in gebruikt heb gehad hebben als nadeel dat er niets is beveiligd zodat je buurman al of niet per ongeluk iets bij je kan aanzetten of uitzetten, zoals mij zelf is overkomen.We hebben zelf gewerkt met een paar 433 Mhz verzenders en ontvangers(werken prima zolang er maar geen andere zenders zijn) dus gaat mijn voorkeur een klein beetje naar uit omdat ik daar al beetje ervaring mee heb en de sensoren kosten ook geen drol dus leuk om beetje mee te testen.
Maar ben nog in onderzoeksfase dus ga ernaar kijken, bedankt voor de tip🙂
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.