Swirl filter bouwen


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
Hoi allen,

Ik wil eens een poging wagen om een swirl filter te bouwen. Is een relatief eenvoudig ontwerp wat mechanisch vuil laat bezinken in een vat voordat het door een biologisch filter gaat.
Hierdoor wil is de doorstroom van mijn filters maximaal houden en ook de groei van slakken in mijn filters voorkomen.

De swirl filter zal aan de bodem een afvoer krijgen wat tevens voor waterwissels gebruikt wordt dus een wekelijkse flush.
Onder 1 jbl 401 heb ik een afvoer gemaakt en het mechanisch afval wat er in een week uitkomt is opmerkelijk.
Ik heb ook een jbl 402 in gebruik dus 2x450L/h op een 270Liter bak waar 16 Brochis Splendens, 6 Diamant tetras en 6 keizer tetras wonen.
De Brochis zorgen dat mechanische deeltjes in het zand weer opdwarrellen dus mijn bodem is relatief schoon dus mijn filters sneller vol.

Aangezien dit een simpel hobbyprojectje is en de stroming in mijn bak voldoende is (filtervolume ook) heb ik geen reden om een extra filter of een grotere aan te schaffen.
Filtersponsen op de inlaat wil ik niet omdat ik zoveel mogelijk mechanisch vuil wil opzuigen en het onderhoud aan filters minimaal wil maken.
Wellicht wil ik in de toekomst een andere visbestand (koudwater, goudwissen oid ) waar dit filter ook goed zou moeten werken omdat dit behoorlijke vervuilers zijn.

Ik sluit niet uit dat mijn huidige filters later vervangen gaan worden door een externe HMF oid.

voorbeeld Swirl filter:

 
Bij een sump filter lijkt me dit erg eenvoudig te maken maar hoe doe je dat met een vacuumsysteem als een potfilter? Daar kun je niet zo'n open systeem als voorfilter in bouwen tenzij je met een overflow gaat werken i.p.v. de vacuum werking die een potfilter normaal gebruikt. Zoals ik in een vorig topic al zei, een erg omslachtige oplossing voor een simpel probleem, al ben ik natuurlijk wel benieuwd hoe je dit zou gaan maken.. Ik zal het topic dus in de gaten houden!
 
Als het je enkel te doen is als mechanische voorfilter, bestaan er ook in-line gesloten vortexfilters die op waterleidingen aangesloten worden. Deze dienen daar als zandafscheiding voor waterontharders enzo.
Mss is dat net iets handiger.
Enig nadeel die ik zo kan bedenken is, bij het model die ik ken die vrij klein is, is dar de frequentie van ledigen wel eens kleiner kan zijn dan 1 week.
 
Ik heb verschillende gezien en viel me op dat de werkdruk te hoog is en/of het volume te klein, dus de doorlooptijd te kort om te bezinken.

Voor aquaponic zou het water enkele minuten erin mogen blijven om zuurstof tekort in het water te voorkomen. Mijn doorstroom is 2x450L/h voor mijn filters.
Toevallig kwam ik deze tegen:

Dit is 35Liter en met een korte berekening kom ik op : 900L/h = 15L/minuut. 35L/(15L/m)=2.33minuten
Lijkt me goed uit te komen.

Dus aan ze zijkanten aansluitingen voor de draaikolk en bovenop naar filters. Onder een koppeling voor waterwissel via dit vat.
Lijkt me verre van complex om te maken en heb thuis voldoende gereedschap om het netjes te doen.
Er zit een waterklok bij en ik overweeg in het vat een luchtklok te bouwen.
Voorlopig dus een gesloten systeem.

Veel meer moet het niet voorstellen geloof ik. Met een beetje mazzel kan mijn thermostaat er ook mooi in.
 
Ik heb verschillende gezien en viel me op dat de werkdruk te hoog is en/of het volume te klein, dus de doorlooptijd te kort om te bezinken.

Voor aquaponic zou het water enkele minuten erin mogen blijven om zuurstof tekort in het water te voorkomen. Mijn doorstroom is 2x450L/h voor mijn filters.
Toevallig kwam ik deze tegen:

Dit is 35Liter en met een korte berekening kom ik op : 900L/h = 15L/minuut. 35L/(15L/m)=2.33minuten
Lijkt me goed uit te komen.

Dus aan ze zijkanten aansluitingen voor de draaikolk en bovenop naar filters. Onder een koppeling voor waterwissel via dit vat.
Lijkt me verre van complex om te maken en heb thuis voldoende gereedschap om het netjes te doen.
Er zit een waterklok bij en ik overweeg in het vat een luchtklok te bouwen.
Voorlopig dus een gesloten systeem.

Veel meer moet het niet voorstellen geloof ik. Met een beetje mazzel kan mijn thermostaat er ook mooi in.
Dat laatste zou ik niet doen, dat verstoort de kolk. Hoe beter de kolk, hoe meer afscheiding.
Konische kolk is wat er ook in de industrie wordt gebruikt.
 
Stukje leesvoer gevonden mbt swirl filters vs radial flow filters:
Lijkt er op dat een radial flow een lagere flow geeft voor vuildeeltjes met een lage dichtheid. Is nog makkelijker bouwen ook. Kom je op dit principe uit:
Wordt dan inlaat en uitlaat met een bakje in het midden tegen de deksel gemonteerd.

 
Testje gemaakt met een 10L emmer mbt een swirl setup.
Ik heb een bodemaansluiting in het midden van mijn bak met een korf die ik gebruik voor waterwissel en heb die nu met koppeling over de emmer gehangen en hevelt de emmer vol. Een klein pompje ontrekt nu water vanuit het midden terug de bak in. Hoewel de doorstroom aanzienlijk gereduceerd moest worden (hevel kon het niet bijhouden) is er toch een hoop vuil en slakjes in de emmer terecht gekomen en niet terug de bak in. Wat ik niet verwacht had is dat een behoorlijk aantal slakjes op het oppervlak blijft draaien. Hier zal ik iets op moeten verzinnen dat deze niet in het filtersysteem wordt opgenomen. Een garnalenspons zou hier inderdaad een oplossing zijn.
Fermenteervat is ook binnen en kan wat rekenwerk gaan doen om de snelheid van instromend water drastisch te verlagen.
Omdat de fijne deeltjes een lage soortelijke massa hebben itt zand oid moet de snelheid laag worden om deze deeltjes tijd te geven om te bezinken. Hoe klein dat dit is weet ik niet maar verwacht dat dit richting medium/fijn filter afmeting zal zijn.
De koppelingen en materialen vinden zal even duren vrees ik.
Het gistflesje onderaan het reservoir zal kunnen dienen als opvangbak van de molm waardoor het niet meer op kan dwarrelen.
Voor een radial flow filter zou een in en uitlaat voldoende zijn met bijpassend potje op zijn kop... En daar zit nu even de uitdaging want een cilinder geeft geen goede verlaging in stroming maar veel turbulentie dus die wordt conisch maar daar is de dop eigenlijk te klein voor. ff denken dus.

Fotos van achterzijde bak

DSC02645.JPG
DSC02646.JPG
DSC02647.JPG
 
Maar het is dus eigenlijk een cycloon afscheider?
 
Of het een radiaal, axial, swirl, cycloon is maakt me niet zoveel uit. Hij scheidt het mechanisch vuil dmv soortelijke massa dus geen filtermaterialen. de vaten die gebruikt worden zijn niet ideaal voor cycloon en vond dit vat wat me wel een redelijk werkende optie zou zijn.

Heb gisteravond de emmer vervagen voor het vat. Door de hevelwerking is de aanvoer vrij traag en heb ca 20cm niveau verschil. Het vuil wat nu aangevoerd wordt is niet zo veel maar wel heel klein. Moet slakkenpoep zijn denk 0.5mm groot. Dit zakt weldegelijk door de kraan in de fles.
Aanzuigpunt zit midden in mijn bak, Echter mijn 401 en 402 hebben de aanzuigkorven in de hoeken en zijn kruislings gemonteerd tov sproeibalken (een filter zuigt links aan en sproeit rechts en de andere andersom). De korf in het midden zit eigenlijk op een plek waar dus het minste vuil is.
Als ik dit inline monteer met mijn filters zal de opbrengst behoorlijk zijn maar wil ook proberen een hoge stroming in het vat te krijgen. NU ik zie hoe klein het vuil is denk ik dat een swirl de beste optie is.

Laat het een paar dagen zo draaien.
 
Denk wel dat het gaat werken op hogere snelheden, ben benieuwd naar je resultaten.

In mijn beleving is afscheiden beter dan afvangen omdat je dan geen filter hebt dat verstopt raakt en zijn werking verliest
 

Terug
Bovenaan