Wat is er nieuw

symptoom vinrot

homines

Well-known member
Lid geworden
6 april 2011
Weet iemand van jullie of schuren/in de bodem duiken een symptoom is van vinrot? Het lijkt mij namelijk meer iets te maken te hebben met een parasiet in de slijmlaag.

Lijkt me ook eerder iets te maken hebben met een parasiet.

en kunnen jullie iets concreets noemen als ik er bij vermeld dat de pati�nt rode strepen in zijn vin heeft en gekartelde/rafelige vinnen heeft?

Ikzelf kom er namelijk niet uit.

Als je parasieten vermoed zul je toch echt een afstrijkje moeten laten maken bij
een bedrijf die dat goed kan en je er goed advies over kan geven. Dat valt zo niet te zeggen. En elke parasietengroep heeft zijn eigen medicatie, dus kan je niet op de gok wat erin doen.

Rode strepen kan stress zijn,gerafelde vinnen ph schok.

ph schok kan vissen volgens mij ook laten schuren. Heb je het water getest?

Mondeo zei:
Rode strepen kan stress zijn,gerafelde vinnen ph schok.

Dat is in mijn geval erg slecht te verklaren. Gezien de wekelijkse 50% waterwissel met onbewerkt kraanwater kan er maar weinig aan de pH veranderen, naar mijn idee. Stress zou natuurlijk kunnen, maar ik zou niet weten waarom.

Miss-Poodle zei:
Als je parasieten vermoed zul je toch echt een afstrijkje moeten laten maken bij
een bedrijf die dat goed kan en je er goed advies over kan geven. Dat valt zo niet te zeggen. En elke parasietengroep heeft zijn eigen medicatie, dus kan je niet op de gok wat erin doen.

Dat maakt het niet makkelijk. Ik denk dat ik sowieso maar vast kruidnagelolie aanschaf.

Is er geen mogelijkheid om ergens een afstrijkje te laten maken? Veel parasieten zijn gemakkelijk te behandelen hoor! Ik kan op mn werk ook afstrijkjes maken (vijverwinkel), maar laat ik gokken dat je niet in de buurt woont 🙂

Hoe raad je het 🙂

Met dat afstrijkje moet ik nog even zien, ik wil echter geen lijdensweg riskeren. Die heb ik inmiddels genoeg mee gemaakt 🙁

Parasieten hoeven het natuurlijk niet te zijn, maar als dat wel zo is, kan het zijn dat andere vissen daar ook last van krijgen.

Lastig hoor, ook niet ieder aqua/vijverwinkel in de buurt maakt afstrijkjes helaas.

Die tekenen zijn er inderdaad. Ik zal moeten kijken of in quarantaine zetten nog zin heeft.

Symptomen ammonia / nitriet-verbranding = schuren en vinrotachtige verschijnselen. Rode strepen lijken mij echter bacterieel (= vinrot)

Heb je je waterwaarde's getest? Vooral NO2 (nitriet) en NH4/NH3 (ammoniak)?
Daar ben ik even benieuwd naar. Hebben je overige vissen ook symptomen?
In quarantaine plaatsen op 100% kraanwater met lichte zoutconcentratie 0,1% (1 gram per liter inhoud) en dagelijks 50% verversen zou je kunnen proberen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan