t5 lampjes in serie 895


computerbug

Member
Lid geworden
6 november 2023
Berichten
8
Leeftijd
58
Hoi, Jongens,

Vraag je, ik heb hier een Juwel aquarium 180L met t5 led verlichting.
Nu kwam ik tot ontdekking, als ik een led lampje los draai dat de lampen beide uit gaan.

Ik zou graag hebben dat ik deze onafhankelijk van elkaar via tijdklok uit/aan schakelen .
Heeft iemand hier wat info over hoe ik dat kan aan pakken.
Ik kan er nog geen groot geld tegen slaan om een verstellend licht balk aan te schaffen.
Daarom voor mij deze goedkoop makkelijker voorlopig alternatief op tijdklokken.

Groetjes.
 
Ik weet niet hoe het met de led zit maar bij de oude T5 of T8 buizen kon dat niet en als 1 niet zou branden dan deden beiden het niet meer.
 
Denk dat je dan alles moet ‘slopen’ en er 2 aparte voorschakkelapparaten in moet monteren.
vermoedt dan @benvo hier wel wat meer over kan zeggen?
alleen of dat bij deze Juwel kappen wel zo gemakkelijk is.
 
Hoi, John
Klopt wat u zegt, ik had vroeger drie losse 1tl x lamp Houders er in liggen, die was dan ook 2 meter en 60 diep.
Dat is niet zo moeilijk te creëren, maar nu wordt dat even een ander verhaal.
Nu kan ik dat origineel laten, en er een led lamp met houders bij leggen, maar hoe werkt dat dan, ik heb ook 12 volt voor bij zien komen.
Dus een VSA kan ik wel schudden ben ik bang, het is even een andere wereld nu.

Bedankt voor uw reactie.
 
Ledsbuizen zijn nu standaard geworden
 
Hoi, Jongens,

Vraag je, ik heb hier een Juwel aquarium 180L met t5 led verlichting.
Nu kwam ik tot ontdekking, als ik een led lampje los draai dat de lampen beide uit gaan.

Ik zou graag hebben dat ik deze onafhankelijk van elkaar via tijdklok uit/aan schakelen .
Heeft iemand hier wat info over hoe ik dat kan aan pakken.
Ik kan er nog geen groot geld tegen slaan om een verstellend licht balk aan te schaffen.
Daarom voor mij deze goedkoop makkelijker voorlopig alternatief op tijdklokken.

Groetjes.
In dat geval kan je het beste de TL buizen vervangen door Led buizen, denk ik. De VSA in je armatuur zal je moet uitschakelen dus je moet e.e.a. openmaken. Het gemakkelijkste is om even te kijken naar de video waarvan de URL hieronder staat. Doe je het om de manier zoals deze meneer doet dan branden beide lampen tegelijk, jij zal dus elke lamp apart moeten aansluiten. Nu heeft Juwel afwijkende lengtes dus daar zal je naar moeten kijken.



Wanneer je een armatuur hebt met een starter kijk dan even hieronder:



Op YouTube zijn trouwens veel voorbeelden te vinden.
 
Hoi, Benvo

Maar ik heb ook de standaard Led lampen in de Juwel 180L.
Dit aquarium moest met spoed de deur uit (scheiding of zo)

Het aquarium is nog maar 2 jaar oud, en de klassieke TL verlichting,
is toen al de standaard balk gewisseld van de fabriek uit naar Led TL lampen (balk).

Maar ik ging er stiekem van uit dat er misschien leden waren deze balk al eens open gemaakt heeft.
En mij kon vertellen om de lampen onafhankelijk van elkaar te kunnen schakelen met behulp van (tijd klokken)

Sávonds schakelde ik de lampen voor de planten uit, zodat de Paarse lamp (Gro-lux) bleef branden en deze ook later in de avond uit gaat met een klok.
Dat ging vroeger perfect en was een mooie sfeer verlichting.

Dat ging met twee schroefbare doppen (Lampen houders) aan de uit einde's, een vsa en een starter er tussen en branden maar, dus je had geen balken.
Ik weet niet of de foto beneden zichtbaar wordt, deze doppen Lampen houders bedoel ik.


Wat er in mijn hoofd opkwam, was dit het zelfde als boven staande te doen, maar dan met behulp van Led TL, 90 cm
Dus de balk van de Juwel origineel te laten, en er een Led TL, 90 cm lamp bij te leggen.

Kom ik terug naar de led's, hoe ga ik dit verwezenlijken met een Led TL, 90 cm ,wat moet daar tussen?
Ik ben bang dat ik hier geen VSA tussen kan kwakken, zonder een paddenstoel boven mijn huis te krijgen.
Dus Benvo Hoe dan?, ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is, wat ik van plan ben.
Voor een schema te zien, ben ik aan het zoeken geweest, maar nog niets nuttigs gevonden hier over.


Heel veel dank voor de tijd die u heeft genomen voor de informatie, in uw toppic.
 

Bijlagen

  • Lampen Houder.jpg
    Lampen Houder.jpg
    27.3 KB · Weergaven: 30
Hoi, Benvo

Maar ik heb ook de standaard Led lampen in de Juwel 180L.
Dit aquarium moest met spoed de deur uit (scheiding of zo)

Het aquarium is nog maar 2 jaar oud, en de klassieke TL verlichting,
is toen al de standaard balk gewisseld van de fabriek uit naar Led TL lampen (balk).

Maar ik ging er stiekem van uit dat er misschien leden waren deze balk al eens open gemaakt heeft.
En mij kon vertellen om de lampen onafhankelijk van elkaar te kunnen schakelen met behulp van (tijd klokken)

Sávonds schakelde ik de lampen voor de planten uit, zodat de Paarse lamp (Gro-lux) bleef branden en deze ook later in de avond uit gaat met een klok.
Dat ging vroeger perfect en was een mooie sfeer verlichting.

Dat ging met twee schroefbare doppen (Lampen houders) aan de uit einde's, een vsa en een starter er tussen en branden maar, dus je had geen balken.
Ik weet niet of de foto beneden zichtbaar wordt, deze doppen Lampen houders bedoel ik.


Wat er in mijn hoofd opkwam, was dit het zelfde als boven staande te doen, maar dan met behulp van Led TL, 90 cm
Dus de balk van de Juwel origineel te laten, en er een Led TL, 90 cm lamp bij te leggen.

Kom ik terug naar de led's, hoe ga ik dit verwezenlijken met een Led TL, 90 cm ,wat moet daar tussen?
Ik ben bang dat ik hier geen VSA tussen kan kwakken, zonder een paddenstoel boven mijn huis te krijgen.
Dus Benvo Hoe dan?, ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is, wat ik van plan ben.
Voor een schema te zien, ben ik aan het zoeken geweest, maar nog niets nuttigs gevonden hier over.


Heel veel dank voor de tijd die u heeft genomen voor de informatie, in uw toppic.
Juwel heeft altijd een heel eigen systeem gehad met een voeding bedoelt voor beide lampen tegelijk. Dat was zo met de TL buizen maar ook met de led buizen. Maar gelukkig kan je led buizen apart aansluiten, elk met een eigen voeding dus. Waarschijnlijk kan je ook één TL op deze VSA of met een te vervangen VSA aansluiten en een ledbuis die dan weer een eigen voeding moet hebben. De balken van Juwel kan je wel openen, ze zijn namelijk gelijmd. Soms is dat redelijk eenvoudig los te "wrikken" op de naden maar het komt ook voor dat dit moeilijker gaat. Zelf heb ik met een Dremel eens een balk open geslepen en met een stuk PVC weer dichtgelijmd. Dit deed ik om de toenmalig gebruikt VSA voor TL om te ruilen voor een dimbare VSA, toen ook nog voor TL.
 
Juwel heeft altijd een heel eigen systeem gehad met een voeding bedoelt voor beide lampen tegelijk. Dat was zo met de TL buizen maar ook met de led buizen. Maar gelukkig kan je led buizen apart aansluiten, elk met een eigen voeding dus. Waarschijnlijk kan je ook één TL op deze VSA of met een te vervangen VSA aansluiten en een ledbuis die dan weer een eigen voeding moet hebben. De balken van Juwel kan je wel openen, ze zijn namelijk gelijmd. Soms is dat redelijk eenvoudig los te "wrikken" op de naden maar het komt ook voor dat dit moeilijker gaat. Zelf heb ik met een Dremel eens een balk open geslepen en met een stuk PVC weer dichtgelijmd. Dit deed ik om de toenmalig gebruikt VSA voor TL om te ruilen voor een dimbare VSA, toen ook nog voor TL.
Is niet juwel specifiek.
Meeste VSA kunnen 2 of meer lampen aan die dan in serie worden aangesloten.
1 lamp stuk? Alles uit.

Hoi, Benvo

Maar ik heb ook de standaard Led lampen in de Juwel 180L.
Dit aquarium moest met spoed de deur uit (scheiding of zo)

Het aquarium is nog maar 2 jaar oud, en de klassieke TL verlichting,
is toen al de standaard balk gewisseld van de fabriek uit naar Led TL lampen (balk).

Maar ik ging er stiekem van uit dat er misschien leden waren deze balk al eens open gemaakt heeft.
En mij kon vertellen om de lampen onafhankelijk van elkaar te kunnen schakelen met behulp van (tijd klokken)

Sávonds schakelde ik de lampen voor de planten uit, zodat de Paarse lamp (Gro-lux) bleef branden en deze ook later in de avond uit gaat met een klok.
Dat ging vroeger perfect en was een mooie sfeer verlichting.

Dat ging met twee schroefbare doppen (Lampen houders) aan de uit einde's, een vsa en een starter er tussen en branden maar, dus je had geen balken.
Ik weet niet of de foto beneden zichtbaar wordt, deze doppen Lampen houders bedoel ik.


Wat er in mijn hoofd opkwam, was dit het zelfde als boven staande te doen, maar dan met behulp van Led TL, 90 cm
Dus de balk van de Juwel origineel te laten, en er een Led TL, 90 cm lamp bij te leggen.

Kom ik terug naar de led's, hoe ga ik dit verwezenlijken met een Led TL, 90 cm ,wat moet daar tussen?
Ik ben bang dat ik hier geen VSA tussen kan kwakken, zonder een paddenstoel boven mijn huis te krijgen.
Dus Benvo Hoe dan?, ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is, wat ik van plan ben.
Voor een schema te zien, ben ik aan het zoeken geweest, maar nog niets nuttigs gevonden hier over.


Heel veel dank voor de tijd die u heeft genomen voor de informatie, in uw toppic.
Lampen afzonderlijk schakelen betekent dat iedere buis een eigen VSA moet hebben
 
Lampen afzonderlijk schakelen betekent dat iedere buis een eigen VSA moet hebben
Precies dat wat ik maandag in mijn post al stelde, blijkbaar over het hoofd gezien door de leden.. :):)

Denk dat je dan alles moet ‘slopen’ en er 2 aparte voorschakkelapparaten in moet monteren.
vermoedt dan @benvo hier wel wat meer over kan zeggen?
alleen of dat bij deze Juwel kappen wel zo
 
Is niet juwel specifiek.
Meeste VSA kunnen 2 of meer lampen aan die dan in serie worden aangesloten.
1 lamp stuk? Alles uit.


Lampen afzonderlijk schakelen betekent dat iedere buis een eigen VSA moet hebben
Dat is ook precies wat ik probeerde aan te geven.
 

Terug
Bovenaan