Tanganyika 120x45x65 van paalders


paalders

Member
Lid geworden
29 januari 2019
Berichten
14
Locatie
Aalten
Na een lange tijd eindelijk weer m'n bak inrichten. Voor de verbouwing van de woonkamer had ik 'm helemaal leeg gemaakt en wilde eens wat anders. De bak is 120x45x65 en ben uitgekomen op Tanganyika, maar dan met wat plantjes erbij want het oog wil ook wat.

De basisinrichting zijn 350+ schelpen, filterzand en een paar grote keien. Doelbewust voor Ardenner breuk gekozen zodat het een positief gevolg heeft voor de pH en GH van het water in het geval van Tanganyika.

Als planten heb ik wat Cryptocoryne usteriana en Vallisneria spiralis besteld. Deze heb ik gisteravond besteld dus zullen van de week binnen komen.

De basis voor het visbestand worden multi's en een jager erbij om het nageslacht een beetje in toom te houden. Die laatste kan dan mooi bij de rotspartij "wonen" Verder nog even kijken wat ik precies doe.

De kleinste hier thuis was in ieder geval al weer heel blij dat er weer wat in zat, al snel na geboorte veel interesse in alles wat beweegt in die glazen bak 😊

1000017102.jpg
1000016782.jpg
 

Bijlagen

  • 1000016704.jpg
    1000016704.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 26
  • 1000016709.jpg
    1000016709.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 30
Onder de stenen ligt trouwens een XPS plaat van 2 cm die ik behandeld heb met epoxy en vervolgens hier zand over gestrooid. Dit heb ik met 2 lagen gedaan zodat de plaat zelf totaal niet meer zichtbaar was.
 
Veel plezier met je bak en zo te zien geniet de kleine nu al.
 
Na een lange tijd eindelijk weer m'n bak inrichten. Voor de verbouwing van de woonkamer had ik 'm helemaal leeg gemaakt en wilde eens wat anders. De bak is 120x45x65 en ben uitgekomen op Tanganyika, maar dan met wat plantjes erbij want het oog wil ook wat.

De basisinrichting zijn 350+ schelpen, filterzand en een paar grote keien. Doelbewust voor Ardenner breuk gekozen zodat het een positief gevolg heeft voor de pH en GH van het water in het geval van Tanganyika.

Als planten heb ik wat Cryptocoryne usteriana en Vallisneria spiralis besteld. Deze heb ik gisteravond besteld dus zullen van de week binnen komen.

De basis voor het visbestand worden multi's en een jager erbij om het nageslacht een beetje in toom te houden. Die laatste kan dan mooi bij de rotspartij "wonen" Verder nog even kijken wat ik precies doe.

De kleinste hier thuis was in ieder geval al weer heel blij dat er weer wat in zat, al snel na geboorte veel interesse in alles wat beweegt in die glazen bak 😊

Bekijk bijlage 367991Bekijk bijlage 367990
Leuke bak maar ik had 1000l tanganyika met multi's en tropheus. Ik zou nooit aanraden om kolonie vormende slakkenhuis cichliden samen te voegen met andere tanganyika vissen. Doe hier je voordeel mee en neem dus geen similis of multi's, die nemen je hele bak over, het zijn echt kleine terroristen ze waren mijn tropheus de baas! Bij deze ben je gewaarschuwd ( die jager word zelf ook opgejaagd door multi's )
 
Hier ook ervaring met Lamprologus ocellatus, klein visje met een leeuwenhart. Echt kleine pitbulls en voor niemand bang. Vielen mijn hand aan als ik iets in de bak moest doen. Wel super leuke beestjes overigens.
 
Tja ik kocht ooit ook 3 Ocellatus en ik doe ze in de bak en de man gaat als een leeuw de anderen aanvallen dus ja ik heb ze maar gelijk geruild voor Multi s:DD
 
Multi's en Similissen zijn idd iets zachtaardiger dan Occelatussen. Een Altolamprologus soort zou prima kunnen bij deze schelpenbewoners.
 
Hieronder is mijn huidige longlist, er vallen dus nog de nodige af voor de uiteindelijke selectie. De multi's komen er sowieso in. Ik was ook voorbij de stekelalen gekomen, ook erg mooi. Maar ik weet niet of ik zin heb in het werk wat ermee gepaard gaat.

Altolamprologus Calvus
Altolamprologus Compressiceps
Astatotilapia Burtoni
Cyprichromis Leptosoma
Eretmodus Cyanostictus (solo)
Neolamprologus Multifasciatus
Ophiobagrus Brevispinis
Paracyprichromis Nigripinnis
Xenotilapia Spilopterus
 
Het aquarium is in ieder geval aardig opgehelderd. Vandaag komen de plantjes binnen en de nieuwe afdichtingsring voor het filter, deze laatste vond een paar maanden droog staan niet zo leuk verwacht ik. De steen in het midden die nu ligt wil ik waarschijnlijk ook nog omhoog gaan zetten, even kijken hoe en wat. Wilde dit pas doen als ik de plantjes ook er in ga zetten en dit een beetje gepositioneerd heb.

20231106_153215.jpg
 
Het aquarium is in ieder geval aardig opgehelderd. Vandaag komen de plantjes binnen en de nieuwe afdichtingsring voor het filter, deze laatste vond een paar maanden droog staan niet zo leuk verwacht ik. De steen in het midden die nu ligt wil ik waarschijnlijk ook nog omhoog gaan zetten, even kijken hoe en wat. Wilde dit pas doen als ik de plantjes ook er in ga zetten en dit een beetje gepositioneerd heb.

Bekijk bijlage 368087

Mooi concept. Benieuwd naar het eindresultaat.
 
Leuke bak maar ik had 1000l tanganyika met multi's en tropheus. Ik zou nooit aanraden om kolonie vormende slakkenhuis cichliden samen te voegen met andere tanganyika vissen. Doe hier je voordeel mee en neem dus geen similis of multi's, die nemen je hele bak over, het zijn echt kleine terroristen ze waren mijn tropheus de baas! Bij deze ben je gewaarschuwd ( die jager word zelf ook opgejaagd door multi's )
Knap staaltje tanganyika ervaring dat wist ik nooit!
Kolonieseren ze ook het rotsengebied dus.
Dan ga ik me wel afvragen welke vis dat oplost in het meer.
 
Knap staaltje tanganyika ervaring dat wist ik nooit!
Kolonieseren ze ook het rotsengebied dus.
Dan ga ik me wel afvragen welke vis dat oplost in het meer.
Tropheus zijn geen lievertjes, maar uiteindelijk zijn het algeneters. In het meer is er "iets" meer ruimte om elkaar uit de weg te gaan, en zwemmen er ook grotere rovers rond (denk aan Hydrocynus - tijgervissen) die zich niets aantrekken van de bluf die een slakkenhuisciclide laat zien.
 
Plantjes binnen met de post, meteen er in gegooid. Vanavond maar even een plekje geven.
1000017312.jpg
 
Ik wil niet de pret bederven maar mijn ervaring met Multi s was dat ze de hele dag soms zand verplaatsen en ik ben bang dat ze dan snel uitgegraven gaan worden.
 
Ik wil niet de pret bederven maar mijn ervaring met Multi s was dat ze de hele dag soms zand verplaatsen en ik ben bang dat ze dan snel uitgegraven gaan worden.
Ik ga 't gewoon proberen :) Desnoods dat ik eens in de paar dagen even wat zand terug moet doen naar de plantjes. Beide planten ontwikkelen een serieus wortelnetwerk die wel wat moeite kosten om op te graven.
 
Ja dat klopt en als de Crypto s goed geworteld zijn dan scheelt dat maar ja ik ben benieuwd.
 
Hieronder is mijn huidige longlist, er vallen dus nog de nodige af voor de uiteindelijke selectie. De multi's komen er sowieso in. Ik was ook voorbij de stekelalen gekomen, ook erg mooi. Maar ik weet niet of ik zin heb in het werk wat ermee gepaard gaat.

Altolamprologus Calvus
Altolamprologus Compressiceps
Astatotilapia Burtoni
Cyprichromis Leptosoma
Eretmodus Cyanostictus (solo)
Neolamprologus Multifasciatus
Ophiobagrus Brevispinis
Paracyprichromis Nigripinnis
Xenotilapia Spilopterus
De eretmodus zal je niet kunnen zetten in je aquarium.
Deze hebben een heel andere voedselbehoefte dan de multi's
 
Knap staaltje tanganyika ervaring dat wist ik nooit!
Kolonieseren ze ook het rotsengebied dus.
Dan ga ik me wel afvragen welke vis dat oplost in het meer.
Owhja dat doen ze zeker, ze nemen je hele bak over. Er zijn hele mooie andere slakkenhuis cichlide

Deze vond ik zelf altijd veel leuker dan de multies, veel mooier gedrag ( mijn oude tanganyika bak )

Ook komt er nog 1 multi in voor die precies laat zien waarom je multies niet moet combineren in een kleine bak , kleine vis huge ego
 
Laatst bewerkt:
Met de crypto en valisneria er in. De crypto's zijn nog heel klein dus moeilijker te zien. Heb ook een andere steen hoog gezet, nu wat plaats om wat andere stenen nog erbij te leggen voor iets meer rotsformatie.

1000017372.jpg
 
Wordt mooi hoor !
 
Mooie foto's! Ga ik volgen! Je opzet lijkt sterk op de opzet die ik gekozen heb (zie handtekening.) Ben erg benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen! Hoewel dit natuurlijk een foto-album is en geen discussietopic, toch een aantal andere geluiden van mij:
- Multi's kunnen prima gecombineerd worden met wat anders en nemen bij mij de de bak niet over. Misschien zou je nog wel kunnen zorgen dat de schelpen niet kunnen gaan zwerven. Ik heb op de stenen J. ornatus zitten en daar maken de multi's geen kans tegen. Verder zwemmen er 6 Synodontis (eten de eitjes uit de schelpen) en 3 A. compressiceps (jagers) kris kras door de bak. De kolonie groeit nog maar heel erg langzaam, en de multi's moeten zelf ook op hun territorium passen zodat ze weinig tijd en lef over hebben om ver (~50cm) van de schelpen af ruzie te maken bij de stenenstapel.
- Ik heb ook Vallisneria staan. Die wordt niet uitgegraven. De multi's zitten altijd in de directe omgeving van hun schelpen. Daar is (door de afscheiding tussen schelpen en zand) geen zand en zij willen het daar ook niet hebben. Ik zie niet dat ze graven.

Disclaimer: Dit is natuurlijk ook maar de ervaring van 1 persoon met 1 bak die nu 8 maanden draait, en het kan vast ook anders aflopen :).
 
Ik heb mezelf ook laten inspireren door jouw ontwerp van je bak @Peter74 😁

Inmiddels paar weken verder en maar eens tijdens de waterwissel wat stenen toegevoegd aan de rotsformatie. Water is voelbaar wat zachter, de testen maar weer eens tevoorschijn toveren en kijken hoe t erbij staat. Hopelijk werkt m'n theorie met de ardenner breuksteen erin en slaat hij niet compleet door qua pH.

De Vallisneria doet ook zijn ding, die is aardig aan het spruiten.

Vandaag wel m'n filterhuis open gehad, hij lekte namelijk en toen ik de bovenkant scheef hield kwam er water uit. Wat betekent dat er water in de kunststof omhuizing van de kop zat. Ik had al een ring besteld die tussen de kop en de bak moest, maar het lijken de ringetjes te zijn van de in en uitvoer. Alles een keer goed schoongemaakt en ze voelen wel wat hard aan, maar ook niet overdreven. Maar even nieuwe bestellen voor de zekerheid.

De blauwalg van het starten overal weg gehaald, zat vooral op de achterwand. Het groeide al niet/amper meer bij en de bruinalg was net van de week begonnen. Met de groeiende Vallisneria moet dit wel goed komen.

1000017929.jpg

1000017930.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gister naar Zoo Zajac in Duisburg geweest en daar de eerste visjes gehaald. De lamp is vandaag nog niet aan, maar wel wat foto's toen ze gister net er in zaten. Het lijkt er vooralsnog op dat iedereen zich bij de schelpen heeft gepositioneerd en de rest van de bak nog wat wordt genegeerd, behalve 1 kantalamba.

8x multi, geslacht is nog TBD
5x Alto. Comp. Kantalamba 'gold'

1000018681.jpg

1000018684.jpg

1000018688.jpg
 
Inmiddels zwemt het ook alweer 2 weken rond en heeft iedereen zijn plekje gevonden.

Bij de multi's is er overduidelijk 1 uberbaas, het grootste mannetje. Die bepaald duidelijk wie wanneer wel en niet waar mag zwemmen in een cirkel om zijn hol, want dat is ook de enige multi die samen met z'n date een onderkomen heeft gevonden aan de rand van de schelpen onder een rots. Hij is ook de enige die zand verplaatst. Vandaag had ik met schoonmaken het er voor de kijkers aan deze kant van het glas weer mooier uit laten zien maar hij heeft zijn correcties alweer doorgevoerd.

De compressiceps doet het ook goed, zitten precies waar ik ze wilde. Echt koppeltjes haal ik er nog niet uit, wel hebben er 2 een paar dagen duidelijk een hol verdedigd en zijn geen cm naar buiten gekomen.

De stroming vandaag wat aangepast waardoor er hopelijk minder meuk voor t glas blijft liggen, bijkomend voordeel is dat het voer beter door de bak gaat en er minder met zijn allen in dezelfde verticale kolom gegeten hoeft te worden.

De Vallisneria begint nu in de lengte te groeien en die word verder met rust gelaten door de multi's en niet ontdaan van zijn zand. Heel gunstig.

1000019188.jpg

Het hol van de ubermulti-man (en zijn aanwinst). Hij staat ook bij de voordeur.
1000019190.jpg

Compressiceps is echt mooi visje!
1000019191.jpg

Ze wilden ook allemaal even samen op de foto...
1000019197.jpg


Wat leuk is dat de compressiceps echt naar je toe komen als je voor t glas staat. Deden ze t eerst bij onze jongste van 1,5... terwijl hij ze niet eens eten geeft.
 
Hij is weer goed aan het graven geweest...

1000019396.jpg
 
Leuke vissen, heel benieuwd naar de alto's als ze eenmaal wat groter zijn
 

Terug
Bovenaan