Tanganyika bak


Sanderius

Active member
Lid geworden
11 mei 2022
Berichten
31
Leeftijd
32
Had hier een tijdje terug het idee om een schildpad en cichliden te houden. Op aanraden van jullie allen besloten ze apart te gaan houden. Ben dan als eerste begonnen met mijn eerste aquarium in te richten als een cichliden bak. Aquarium is +/- 205 liter en 1 meter lang.

Zou dit werken?

1 Calvus
1 neolamprologus tretocephalus
1 neolamprologus caudopunctatus (eventueel koppel)
1M en 2V Occelatus
1M en 2V Cyprichromis leptosoma

Ik kom dan uit op 9-10 vissen: Is dit te druk of nog net goed? Zijn er combinaties die echt niet gaan hier?

 
waar komt de schildpad dan in als ik vragen mag?
Cyprichromis leptosoma is een schoolvis dus minimaal 10 is aan te raden. 15 maakt het leuker

ik ben ook niet zon fan van vissen alleen houden. Zeker niet cichlides.

Ik denk dat je met 1 meter meer aan 2 soorten moet denken hooguit 3. Ze verdedigen een best groot terretorium. Als je zoveel vissen bij elkaar wilt, zit je in het verkeerde meer te zoeken. Met malawi's werkt dit beter dan met tanganyika cichlids.
 
Schildpad gaat in een andere bak ;-). Die komt er niet in oa ivm vervuiling en plaats.

Uit wat ik heb verstaan moet je sommige wel alleen houden. Een neolamprologus tretocephalus zal zijn/haar partner afmaken in een 1 meter bak las ik ;-).
 
Met malawi's werkt dit beter dan met tanganyika cichlids.
Met Malawi's zou ik dit ook niet aanraden. Komt erop neer om minder soorten te houden. Max 2 soorten zou ik zeggen qua Malawi's of qua Tanganyika max 3 soorten, groepje schelpbewoners, een calvus of koppel en bv 1 Neolamprologus leleupi.

De leptosoma's zou ik niet in 1 mtr houden. Worden behoorlijk groot en hebben wat meer ruimte nodig zou ik zeggen. Een groep Paracyprochromis nigripinnis zou wel kunnen met bv als bijvis wat schelpenbewoners en wat synodontissen bv.

Gr. Ed
 
Dankje Ed en Nekko: de leptosoma's werken dus niet zie ik. Is volgende dan een betere optie? Zit ik dan met vissen die een beetje in alle waterlagen zitten?

Koppel Calvus
1 neolamprologus tretocephalus
Koppel neolamprologus caudopunctatus
1 harem of 2 koppels Occelatus (graag advies of ik beter voor harem of 2 koppels ga ;-) )
 
Dankje Ed en Nekko: de leptosoma's werken dus niet zie ik. Is volgende dan een betere optie? Zit ik dan met vissen die een beetje in alle waterlagen zitten?

Koppel Calvus
1 neolamprologus tretocephalus
Koppel neolamprologus caudopunctatus
1 harem of 2 koppels Occelatus (graag advies of ik beter voor harem of 2 koppels ga ;-) )
Persoonlijk denk ik dat het beter is de N. tretocephalus niet te gaan houden in een 1 mtr bak. Vind dit meer een soort voor een aqurium vanaf 1,50. Mannetjes worden toch al snel 15 cm groot en zijn drukker in gedrag dan de calvussen.

Een koppel caudopunctatus is schitterend om te zien.

De occelatus zou ik in een harem houden 1m 4v.

De meeste vissoorten in het Tanganyika meer blijven dicht bij de rotsen, schelpen of andere beschutting. Van echte vrijzwemmers praat je niet of je moet kijken naar de rovers. Maar dat is natuurlijk geen optie 😉.

Leuk bestand zo.

Gr. Ed
 
We praten hier over een 1m aquarium.
Wat betreft Tanganyika gaat hier niet zo veel in.
Je kan proberen om een koppel Altolamprologus calvus hierin te houden samen met een schooltje multis of similis als slakkenhuis bewoners.
Iets anders anders zal al moeilijk gaan.
Voor goede info raad ik het Tanganyika forum aan.

Als je naar lamprologus occuellatus zoekt te gaan zie dat je dan al een bewezen koppel kunt vinden voor in deze maat van aquarium, anders komt dit niet goed.
 
Dank jullie allen! Ik zal het voorstellen op tanganyika forum. Ik zal denk ik starten met koppel calvus of eventueel compres en wat slakkenhuis bewoners. Zien hoe dat gaat! Toch misschien nog eens kijken voor iets van zwemmertjes in de bovenlaag, blijft tenslotte toch een aquarium van 60 cm hoog (ietwat aparte maat, ik weet het).

Moesten jullie nog ideeën hebben, laat maar weten!
 
Ik herinner me nog wat tanganyikas, julidochromis malerie, j regani, j ornatus en ook lamprologus brichardie de princes van burundi en ook wel gaffelstaartcichlide genoemd.
Ze vormen broedkolonies in dichtbevolkte gemeenschappen, zodoende moeten ze hun kracht altijd tussen het territorium en het nageslacht verdelen.
Daar kun je misschien wel een drukkere bezetting mee verkrijgen.
De vissen broeden in rotsspleten en dacht ik zo dat je met een aquariumhoogte van 60l cm wel meerdere territoria kunt creeren. ook best efficient naar mijn ervaring, is om de zichtlijn van de vissen in het midden vh aquarium te onderbreken door middel van een flinke rots of steen want dan krijg je meer drijg en pronkgedrag ipv ze de stukken uit elkaar bijten.
 
T is ff een schets
1654164042075712250111.jpg

Dan met heeel veel stroming in de bak zouden wel moeten zwemmen in hun habitat zonder te vervelend doen met bijten.
 
Brichardi's moet je niet in een meter bak steken, die nemen heel de bak over.
Het probleem bij Tanganyika is dat je niet in de hoogte moet denken maar in grond oppervlakte.
Het is niet zoals bij een gezelschapsaquarium dat je bodem , midden en oppervlakte bewoners hebt.
Ik vind je schets wel mooi gedaan maar er zit een soort te veel in.
De Marlieri's bv rechts en de ocullatus links en dat kan dan wel eens gaan werken
 
Dank jullie wel! Goed idee van op te splitsen! Even een idee: grote steen in het midden (heb er hier eentje van 25 cm hoog, die ook een zekere breedte heeft) en aquarium opdelen in grond: Occelatus en caudopunctatus op de bodem. Ergens een calvus droppen die zelf maar ziet waar hij wil wonen en dan boven wat cypries/nigripinnis (zal vermoedelijk nigripinnis worden dan)?
 
Je kunt je ook direct richten voor info over dit geheel, naar verduyn cichlids.
Dat is altijd de top voor mij geweest
 
Brichardi's moet je niet in een meter bak steken, die nemen heel de bak over.
Het probleem bij Tanganyika is dat je niet in de hoogte moet denken maar in grond oppervlakte.
Het is niet zoals bij een gezelschapsaquarium dat je bodem , midden en oppervlakte bewoners hebt.
Ik vind je schets wel mooi gedaan maar er zit een soort te veel in.
De Marlieri's bv rechts en de ocellatus links en dat kan dan wel eens gaan werken
In de riftmeren worden vele eucologische nischen bezet hoor, ook in verticale zin.
Malerie broed in gleuven en ocelates in slakhuizen, waarom zouden deze soorten dan volgens jou niet samen kunnen bestaan?
 
Brichardis kunnen mbv de juiste medebewoners wel binnen de perken gehouden worden, maar dat blijft echter een questie van oefenen, net als het tanganjikameer zelf dus.
Het is in de loop vd vele jaren evolutie geen statisch gegeven gebleven.
Tropheus moori zijn nog zo,n leuk gegeven.😀
 
Korte update nu mijn bak gevuld is. Zeer sterk gebruik gemaakt van de tips hier en met Verduijn besproken in combinatie met wat ik in de winkel het mooiste vond. Het is geworden:

-3 lamprologus speciosus
-3 nigripinis
-koppel altolamprologus
-een alleenstaande Chalinochromis op eigen risico

 
Chalinochromis kunnen mogelijks vrij territoriaal uitdraaien, net als tetro, hoewel blijkbaar dus een lager risico. Het was dus eerder dat ikzelf dat een risico vond (verkoper was er neutraal over) gezien hetgeen ik erover had gelezen. De verkoper vond in elk geval een tetro zeer riskant in mijn bak, jammer gezien het wel heel mooie dieren zijn. Hangt wat van het individu af zeker. Ik post een foto wanneer alles mooi af is en iedereen gesetteld en wel (en vooral van tussen de rotsen vandaan wil komen :-D ).
 
Zoals beloofd: de foto's! Het is niet de mooiste bak (wil de kabels nog wat wegwerken, buitenwant achterkant en de stronk weghalen en daar wat meer schelpen en zand leggen, planten naar achter, etc.), maar wel enigszins presentabel. Een paar vissen waren niet bereikbaar voor de fotoshoot, maar de meesten dus wel :p. Hij draait heel goed en iedereen lijkt gelukkig te zijn!
IMG_20220706_113336_HDR.jpg
IMG_20220706_113422_HDR.jpg
IMG_20220706_113416_HDR.jpg
IMG_20220706_113447_HDR.jpg
 
Leuke bak maar heb je niet meer slakkenhuisjes nodig want het zijn toch allemaal slakkenhuiscichliden? Ik had ooit 5 Multis maar ik denk wel met een stuk of 30 huisjes.
 
Drie zijn slakkenhuis cichliden. Ik ga nog een aantal keer escargots gaan halen :-D
 
Dat lijkt me een goed idee want ze hebben zover ik weet snel jongen en die zitten dan voornamelijk in de schelpen.
 
Enige dat ik een beetje jammer vind is dat je een mooie hoge bak hebt, maar niet echt gebruik maakt van die hoogte :x
Ja klopt, ik ga daar nog wat aan werken. Er zullen stenen bij komen in de hoogte :-D!
 
Ik ben altijd bang dat zo n bouwwerk instort met eventueel schade aan het glas. Misschien kun je het lijmen.
 
Misschien dat je wat meer kan doen met die grote platte steen. Schuin zetten bv met een andere steen eronder. Er lijkt namelijk veel lengte te zitten in die steen. Oogt dan ook wat meer natuurlijker.

Gr. Ed
 
Natuurlijke steenstapels creëren:
Men zet alle stenen voor de bak en pleurt deze 1 voor 1 random in de bak, natuurlijker krijg je het niet.

Of je bak daarna nog heel is, is een andere vraag :juggle:
Heb jij een beetje een goed resultaat gehad met deze werkwijze Richard:LOL:
 
16572177360201920992707.jpg
deze stenen waren eerder in me malawibak.
Nu in de tuin dus, maar als je het een beetje plaatst zodat het enigzins vast voelt en niet wiebelt , dan kun je best wel hoog en heel mooi stapelen zonder dat het omkiepert.
Eerst de grootste stenen en dan steeds kleiner in in een soort van wild/halfsteenverband.
Wel een vorm van bescherming eronder.
 
Leuk en idd wel onverwacht. Ze ogen nog niet volgroeid namelijk, maar dat kan gezichtsbedrog zijn natuurlijk 😊.
 
Het vrouwtje is inderdaad heel klein (is haar eerste nest en alto's groeien heel traag) ! Ze zat voor één dag in een schelp, ik dacht dat ze vastzat. Net toen ik er wou uit "redden" was ze er zelf uitgekomen en zag ik de eitjes. Eruit gevist en een week later zitten ze vrij te zwemmen :-D . Ik tel +- 12 jongen.
 

Terug
Bovenaan