Tanganyika bestand


DanielMSchaap

New member
Lid geworden
10 juni 2019
Berichten
4
Leeftijd
26
Locatie
Rotterdam
Ha allen,

Hoewel ik niet veel post lees ik graag mee op het forum.
Nu toch wat hulp nodig in het kiezen van een bestand voor onze nieuwe bak.
Vandaag de Aquatlantis Volga 350 besteld, welke we vrijdag hopelijk binnenkrijgen.

Nu hebben we in een kweekaquarium al een flinke kolonie Neoamprologus similis, maar daarmee houdt de ervaring met Tanganyika op.

We willen in het nieuwe aquarium graag de similis zien en vrouwlief ziet graag wat kleur in de bak. Maar wat zou nu wel en niet goed gaan in een aquarium van deze maat.

Enkele van de vissen die ons leuk/interessant lijken:
Astatotilapia burtoni
Cyprichromis leptosoma
paracyprichromis nigripinnis

Wat past in een bestand met de similis?
Alle input wordt gewaardeerd!
 
Dank.
Komen vaak bij Verduijn. (Kunnen er naartoe lopen) heb nog geen tijd gehad om het daar te overleggen.

Leleupi lijkt me erg leuk.
Zou een groep similis met een paartje leleupi werken?
Mogelijk met een vrijzwemmen de vis bovenin?
 
Op loopafstand! dan kun je er gewoon gaan koffieleuten als je ooit wel tijd hebt.
Denk wel ff eerst zelf, is 350 liters bruto enigzins vrijzwemruimte voor vissen die uit zo een magnifieke leefomgeving afkomstig zijn.
Gekocht krijg je het toch wel.
Meestal hangen de half doodgejaagde vissen uit zulke kleine cichlidenbakken de bovenlaag te vullen.
 
Hoewel ik je post snap, maakt dat natuurlijk dat geen aquarium genoeg is en niets recht doet aan de natuurlijke situatie.

De vraag is, wat is haalbaar, met oog op het karakter en (minimum) vereisten van de verschillende soorten. (Tanganyika niet haalbaar, is wel een antwoord natuurlijk)
 
Een groep Para's nigripinnis kan prima in deze bak. Leptosoma's zou ik niet foen. Die vereisen toch wat een grotere bak.

Hou er wel rekening mee dat je een paar grotere stenen rechtop plaatst. De mannetjes staan hier graag tegenaan en gebruiken dit als territorium. Ook lokken ze de vrouwtjes hier heen en showen intens waardoor hun kleuren eraf spatten.

Leleupi's zou je ook prima kunnen doen. Tip, koop ze jong, bv 5 stuks. Met de tijd zal er zich een paartje vormen. Nadeel is dat je de rest zal moeten uitvangen, want het dominante paartje jaagt de anderen vaak de dood in.

Wat ook nog een prima optie is is bv de Altolamprologussen.

Heel veel succes en ben benieuwd naar je nieuwe bak.

Gr. Ed
 
Dank voor alle input.
We starten met een groepje Paracyprichromis nigriipinnis bij de similis en kunnen altijd nog uitbreiden.
 

Terug
Bovenaan