Tanganyika bestand


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,265
Locatie
Eelde
Na in het verleden vooral met killi's beze geweest te zijn, ben ik me nu aan het orienteren op een Tanganyika bak. Vooruitloopend op een grotere bak in de woonkamer, wilde ik wat gaan uitproberen in een 120cm bak op zolder. Daarbij kwam had ik mijn oog laten vallen op de L. brichardi als eye-catcher, aangevuld met een schelpenbroeder en een Synodontis soort. Het leuke van dit bestand is direct ook wat ik als potentieel knelpunt zie: (Het gedrag rond) het kweken. Zowel de L. brichardi als de schelpenbroeders schijnen sneller te kweken dan je ze kwijt kunt. Ik heb wel gelezen dat een groepje Synodontis de schelpenbroeders kan remmen, maar doen ze dat ook bij de L. brichardi's die toch wat hoger in de bak blijven, en groter zijn? Is er een andere soort die ik erbij kan zetten om beide populaties niet te snel te laten groeien? En hoe gaan jullie i.h.a. om met kweek?
 
Ik weet niet waar je de info vandaan hebt maar de Brichardi zit net niet hoog in de bak maar laag tussen de rotsen alsook zijn eventuele jongen.
Heb ze ook vroeger gehad en die kweken inderdaad zoals zot en ik had toen ook een groep van 8 Synodontissen maar er zullen altijd vissen overleven hoor en zelfs veel indien je scape correct is.
Wat ik nu doe voor de populatie in stand te houden is enkel werken met mannen (voor de bijvissen), problem solved :)
Success!!!!
 
Ik heb de Multi s gehad en ook die kweekten als konijnen en de groep beschermde de kleintjes gezamelijk dus veel kans dat een andere vis ze zou opeten was er niet als ze al de schelpen uit kwamen.
Ook ik raakte ze amper kwijt dus dat was de reden om afscheid te nemen van deze soort.
 
Dank voor jullie antwoorden!

Ik weet niet waar je de info vandaan hebt maar de Brichardi zit net niet hoog in de bak maar laag tussen de rotsen alsook zijn eventuele jongen.
Ik bedoelde niet perse boven in de bak, maar met een stapel stenen wel hoger dan de multi's en daarmee minder in bereik van de syno's? Maar dit is slechts een indruk op basis van wat filmpjes en de syno's die ik bij de LFS vooral op het zand zag scharrelen.

Wat ik nu doe voor de populatie in stand te houden is enkel werken met mannen (voor de bijvissen), problem solved :)
Haha, ja dan zal het kweken wel loslopen :-D.
Mijn interesse was afkomstig van mijn ervaring met P. taeniatus. Daar vond ik het gedrag (baltsen en daarbij volledig van kleur verschieten, nest bouwen, eitjes verzorgen en met de jongen door de bak trekken) van het koppel erg leuk. (Ik combineerde ze met bijpassende killi's waardoor er geen overschot onstond.) Mijn beeld was dat Tanganyika's allemaal hun eigen unieke gedrag paar/territoriumgedrag hebben en dat trok me aan. Eén geslacht houden haalt dat aspect eraf en zal verder nogal invloed hebben op de rest van hun gedrag? (Waarom een slakkenhuis verdedigen, als er niemand in de buurt is om er eitjes in te leggen?)

Ik heb de Multi s gehad en ook die kweekten als konijnen en de groep beschermde de kleintjes gezamelijk dus veel kans dat een andere vis ze zou opeten was er niet als ze al de schelpen uit kwamen.
Toch zijn er wel bestanden te vinden met daarin rovers waarvan gezegd wordt dat ze de kolonie beheersbaar houden. (A. Calvus, die me alleen niet klijkt te passen in 120cm.) Ik ben ook wel filmpjes tegengekomen waarin een syno een slakkenhuis leegroofde. Maar de taferelen die je beschrijft wil ik inderdaad voorkomen, vandaar mijn vraag :).
 
Dat ze kweken is wel leuk om te zien maar ja het probleem was dat ik ze hier niet kwijt kon en jij woont bijna om de hoek dus dan voorzie ik een beetje dezelfde problemen.
 
Dank voor jullie antwoorden!


Ik bedoelde niet perse boven in de bak, maar met een stapel stenen wel hoger dan de multi's en daarmee minder in bereik van de syno's? Maar dit is slechts een indruk op basis van wat filmpjes en de syno's die ik bij de LFS vooral op het zand zag scharrelen.


Haha, ja dan zal het kweken wel loslopen :-D.
Mijn interesse was afkomstig van mijn ervaring met P. taeniatus. Daar vond ik het gedrag (baltsen en daarbij volledig van kleur verschieten, nest bouwen, eitjes verzorgen en met de jongen door de bak trekken) van het koppel erg leuk. (Ik combineerde ze met bijpassende killi's waardoor er geen overschot onstond.) Mijn beeld was dat Tanganyika's allemaal hun eigen unieke gedrag paar/territoriumgedrag hebben en dat trok me aan. Eén geslacht houden haalt dat aspect eraf en zal verder nogal invloed hebben op de rest van hun gedrag? (Waarom een slakkenhuis verdedigen, als er niemand in de buurt is om er eitjes in te leggen?)


Toch zijn er wel bestanden te vinden met daarin rovers waarvan gezegd wordt dat ze de kolonie beheersbaar houden. (A. Calvus, die me alleen niet klijkt te passen in 120cm.) Ik ben ook wel filmpjes tegengekomen waarin een syno een slakkenhuis leegroofde. Maar de taferelen die je beschrijft wil ik inderdaad voorkomen, vandaar mijn vraag :).

Alles zal gewoon afhangen van je scape maar bij mij zat de Brichardi bijna altijd laag in de bak en in het gebied van de Lamprologus Ocellatus maar die bleven allemaal van de jongen af.
Wat je zegt van het gedrag klopt maar ik geraakte mijn vissen niet kwijt en er bleven er echt om de 2 weken bijkomen en dan is de keuze snel gemaakt bij mij want de vissen gaan voor.
Zo een stenen bak heeft veel meer schuilmogelijkheden dan een ander type bak waardoor er ook veel meer jongen op het einde van de rit overblijven.
Met enkel mannen ga je ook heel veel plezier hebben hoor qua gedrag en kleur, enkel het kweken zal je niet zien maar dat zijn persoonlijke keuzes maar verdedigen van hun territoria zullen ze allemaal doen.
 
Ik heb jaren een kolonie multi’s gehad als basis voor mijn bestanden. Ik wilde een overgangs biotoop maken van het slakkenkerkhof naar de rotszone. Een berg slakkenhuizen (3-4 lagen dik) waar ze ook tussen de slakkhuizen kunnen schuilen. Grote kolonie multi’s en dan een stapel rotsen voor de Brichardi in een 120cm bak is enorm leuk om naar te kijken. Omdat het allebei kolonie vormers zijn is de broedzorg goed te zien alsmede de interactie tussen de 2 soorten.
Paar syno’s om de jongen op peil te houden en je zit goed. Ik heb in 12 jaar multi-brichardi bestanden nooit een vis weg hoeven doen omdat het te veel werd.
En al zou je wel wat te veel jongen hebben van allebei, dan volstaat een enkele A.fasciatus .. dan hou je geen jong over 😂
 
Ik heb jaren een kolonie multi’s gehad als basis voor mijn bestanden. Ik wilde een overgangs biotoop maken van het slakkenkerkhof naar de rotszone. Een berg slakkenhuizen (3-4 lagen dik) waar ze ook tussen de slakkhuizen kunnen schuilen. Grote kolonie multi’s en dan een stapel rotsen voor de Brichardi in een 120cm bak is enorm leuk om naar te kijken. Omdat het allebei kolonie vormers zijn is de broedzorg goed te zien alsmede de interactie tussen de 2 soorten.
Paar syno’s om de jongen op peil te houden en je zit goed. Ik heb in 12 jaar multi-brichardi bestanden nooit een vis weg hoeven doen omdat het te veel werd.
En al zou je wel wat te veel jongen hebben van allebei, dan volstaat een enkele A.fasciatus .. dan hou je geen jong over 😂

Ik denk dat ik er dan toch voor ga. Ik durf het om twee redenen aan:
1) De optie van een roofvis toevoegen was ik inderdaad ook tegengekomen. Je noemt de A. fasciatus. Is dat deze? Beschrijving lijkt te passen. Ik was zelf de optie van een koppel Altolamprologus compressiceps tegengekomen. Zou dat een alternatief zijn? (Ik vind die mooier dan de fasciatus en hij lijkt even groot te worden.)
2) Het idee is om binnen een jaar een tweede, grotere bak voor te hebben in de woonkamer. Mochten de groepen toch te sterk gaan groeien, dan gaan alles over naar de grotere bak met toevoeging van grotere bakgenoten die de groei dan zeker in bedwang kunnen houden.
 
Je hebt verschillende rovers in het Tanganyika meer zwemmen. Ik noemde specifiek de A.fasciatus omdat die het perfecte lichaam hebben om in- en tussen de slakkenhuizen / rotsspleten te schieten achter de kleintjes aan.

Ik heb eens een kolonie multi’s gehad gecombineerd met oa. een Lepidiolamprologus pleuromaculatus.. echt een viseter. Maar die pakte er minder dan m’n A.fasciatus in een later stadium. Die laatste roeide m’n kolonie bijna uit. Ik had bijna alleen nog mannetjes over.

Maar nogmaals.. ik denk dat het niet nodig is. Kolonies houden zichzelf vaak heel goed in stand. En als er eens een individu door de kolonie wordt verstoten dan zal dat heel weinig voorkomen.
 
Je hebt verschillende rovers in het Tanganyika meer zwemmen. Ik noemde specifiek de A.fasciatus omdat die het perfecte lichaam hebben om in- en tussen de slakkenhuizen / rotsspleten te schieten achter de kleintjes aan.

Ik heb eens een kolonie multi’s gehad gecombineerd met oa. een Lepidiolamprologus pleuromaculatus.. echt een viseter. Maar die pakte er minder dan m’n A.fasciatus in een later stadium. Die laatste roeide m’n kolonie bijna uit. Ik had bijna alleen nog mannetjes over.

Maar nogmaals.. ik denk dat het niet nodig is. Kolonies houden zichzelf vaak heel goed in stand. En als er eens een individu door de kolonie wordt verstoten dan zal dat heel weinig voorkomen.
Helder!
Dan begin ik met een schelpbroeder + brichardi's + groepje syno's. Hoewel een echte biotoop met gevarieerd bestand niet echt haalbaar is, zal ik eens kijken of soorten / varianten kan vinden die uit dezelfde regio komen.
Je schrijft dat kolonies zichzelf redelijk in de hand houden. Kan ik daar invloed op uitoefenen door de grootte van geschikt territorium? (Dus aantallen slakkenhuizen en grote van de stapel stenen?) Of levert te weinig simpelweg veel strijd en stress op?
 
Het is mijnsinziens belangrijk dat er op het slakkenkerkhof meerdere lagen slakkenhuizen liggen. Dus geen laagje zand en dan een paar losse eroverheen wat je overal ziet, maar echt 3-4 lagen dik. Dan kunnen de multi’s goed schuilen als de brichardis uithalen. Daarnaast natuurlijk ook belangrijk dat je rotspartij veel smalle spleten en kieren heeft waar de kleintjes door kunnen vluchten en de wat grotere vissen niet.

Ik had in mijn 120cm bak een verdeling van 60/40. Waarbij 40% ruimte voor het slakkenkerkhof.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel slakkenhuizen je hebt of kan krijgen. Je hebt het al snel over 4-500 stuks.
Dit is een 80x80 bak van me met hetzelfde principe
C39C6649-8A20-4754-8ECE-BFBDC53D44FD.jpeg
 
Je loopt wel het risico op vuilophoping met die schelpen op elkaar denk ik.
 
Er bestaat een bodem filter van E heim. Die kost 50-60 eu en kan je onder het slakkenkerkhof leggen. Werkt perfect. En inderdaad daarnaast een sterk filter op je bak . Ik heb een eheim 2180 draaien op 320 liter (de bak in de foto). Dat is bijna 6x bak inhoud per uur . En dan zo geplaatst dat de multi’s geen last hebben want die hebben een pesthekel aan sterke stroming
 
Je loopt wel het risico op vuilophoping met die schelpen op elkaar denk ik.
Ik zou het juist zo jammer vinden de schelpenvisjes niet hun constante graafwerk te kunnen zien uitvoeren, zo zonder zand om mee te verbouwen.

Wat het overschot aan jong aangaat: TS klinkt als iemand met ruimte voor meerdere bakken. Waarom niet gewoon een roversbak in huis erbij nemen en daar het jong in dumpen?
 
Ja dat graven is inderdaad erg leul om te zien en hier waren ze daar bijna de hele dag mee bezig. Van links naar rechts en weer terug. Echt bezige visjes waren de Multi s hier dan ook.
 
Beetje woelen tussen de huisjes en dan pak je veel weg hoor bij onderhoud.
Ja dat is zo maar daar huizen ook de kleintjes in dus je zet dan alles op de kop denk ik en verstoort hiermee wel de rust volgens mij.
 
Ja dat is zo maar daar huizen ook de kleintjes in dus je zet dan alles op de kop denk ik en verstoort hiermee wel de rust volgens mij.
Ja, dat lijkt me ook jammer inderdaad. Ergens ging ik er vanuit dat de multi's zelf de binnenkant van de schelpen verzorgen en het geleep + de langzame stroming tussen de schelpen door het werk zou moeten kunnen doen. Ik elk geval wil ik ze niet verstoren.

Ik zou het juist zo jammer vinden de schelpenvisjes niet hun constante graafwerk te kunnen zien uitvoeren, zo zonder zand om mee te verbouwen.

Wat het overschot aan jong aangaat: TS klinkt als iemand met ruimte voor meerdere bakken. Waarom niet gewoon een roversbak in huis erbij nemen en daar het jong in dumpen?
Ruimte wel, maar tijd niet :). Ik ben in de 1e lockdown gestopt met twee stellingkasten omdat het allemaal niet meer te combineren was met werk en gezin. Uiteraard blijk ik niet helemaal zonder te kunnen, maar ik hoopte dat 1 grote bak in de woonkamer voldoende is. Echter: Die bak kan er voorlopig nog niet komen en oefenen met een heel nieuwe biotoop kan geen kwaad natuurlijk! Dus kan ik niet anders dan vast starten met deze bak op zolder :ROFLMAO:. Naast dingen uitproberen kan ik dan vast wat groepen opbouwen voor later beneden en hij kan later blijven dienen als noodopvangbak. Maar bij die twee bakken wilde ik het voorlopig wel laten.

Er bestaat een bodem filter van E heim. Die kost 50-60 eu en kan je onder het slakkenkerkhof leggen. Werkt perfect. En inderdaad daarnaast een sterk filter op je bak . Ik heb een eheim 2180 draaien op 320 liter (de bak in de foto). Dat is bijna 6x bak inhoud per uur . En dan zo geplaatst dat de multi’s geen last hebben want die hebben een pesthekel aan sterke stroming
Ah! Dat is natuurlijk een mooie oplossing! Als hoofdfilter heb ik een JBL1502 staan (ook inderdaad ~6x de bakinhoud per uur). Ik wilde het schelpenkerkhof begrenzen met steen zodat het ~5 cm verzonken komt te liggen t.o.v. de omgeving. Dan kunnen de multi's het territorium niet te makkelijk uit breiden en het beperkt gelijk ook het effect van stroming. Ik zou dan inderdaad een grondfilter onder de schelpenput kunnen plaatsen. Wel twee vragen over de toepassing:
1) Het rooster van de inlaatvakken lijkt me vrij grof. Hoe werkt dat met het zand?
2) Het lijkt alleen een afzuigrooster te zijn, zonder pomp. Is de aanzuigbuis van het hoofdfilter te splitsen om zo beide inlaten te combineren? Of moet er een tweede pomp/filter bij?
 
Er bestaat een bodem filter van E heim. Die kost 50-60 eu en kan je onder het slakkenkerkhof leggen. Werkt perfect. En inderdaad daarnaast een sterk filter op je bak . Ik heb een eheim 2180 draaien op 320 liter (de bak in de foto). Dat is bijna 6x bak inhoud per uur . En dan zo geplaatst dat de multi’s geen last hebben want die hebben een pesthekel aan sterke stroming
Dat werkt niet want er zal vuilophoping in de schelp plaatsvinden en vroeg of laat komen kleine bakken daarmee in de problemen en zeker als de laag zo dik is.
Een sterk filter zal daar ook niets aan veranderen want die zal de schelpen wegblazen.

Ja dat is zo maar daar huizen ook de kleintjes in dus je zet dan alles op de kop denk ik en verstoort hiermee wel de rust volgens mij.

Mee eens, dat is de reden ook waarom ik ermee gestopt ben en met sterke pompen is dit zeker een drama.
 
Ik heb een vraag, die is dat wat er zou gebeuren als je veel minder slakkenhuizen aanbied zoals een 10 tal.
Zou dat ze niet enigzins kunnen betomen qua kolonie uitbreiding?
En als ze daarmee gaan verplaatsen tov een brichardi,over de zandbodem ze hun eigen overlevingsplek mee maken.
En als de brichardi slechts 1 of 2 spleten tussen de ruit en een rots kunnen bezetten ook wel de broedresultaten in de synodontis worden meegenomen.
 
Ik vermoed vechten om een huisje en je ontneemt ze ook deels de natuurlijke omgeving.
 
Maar die visjes zijn dus wel ergens in de evolutie tot het bebroeden van lege slakkenhuizen gekomen en succesvol in het tanganyikameer tot grote broedkolonies gevestigd op wat men wel kan noemen een slakkenkerkhof.
In een aquarium kunnen ze waarschijnlijk met minder toe zou ik zo zeggen want anders met zoveel slakken huizen kun je toch alleen maar ellende kweken.
Makkelijk zou ik zeggen 3 man en 3 vrouwtjes 1 dozijn slakkenhuizen, kunnen ze mee weg als overlevers of ik bedoel dan houd het zich wellicht wel in stand.
Zoveel adviesen qua riftmeercichliden soms moet je het gewoon proberen met de kennis die je hebt kunnen verzamelen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met te kleine kerkhoven is dat er dan wel snel vissen worden verstoten uit de kolonie. En die gaan dan irritant lopen doen tussen de rotsen. Een rover of een enthousiaste N.tretocephalus zal dat dan wel grotendeels oplossen, maar.. een slakkenhuis bewoner geen eigen slakkenhuis geven lijkt me niet de oplossing.
Dat graven van zand vind ik ook wel een dingetje. Naar mijn mening een grote misvatting dat multis het leuk vinden om te graven. Ze komen in het Tanganyika meer voor op meters dikke lagen slakkenhuizen. Zand kennen ze niet. Ze maken wel graag hun slakkenhuis schoon en omgeving eromheen. Zand kennen ze niet dus dat moet weg bij hun huisje .. dus gaan ze gegraven.
Dan heb je ook nog van die dwazen die dat weggegraven zand dan weer terug gaan gooien bij die slakkenhuizen, kunnen ze weer opnieuw beginnen.

Ik zal jouw huis vol met bagger gooien als je net klaar bent met schoonmaken .. kijken of jij dat leuk vindt ;)

Maar serieus .. als je kolonie groot genoeg is is er geen water wat stilstaat. Dat fiksen ze echt wel zelf. Ik heb in al die jaren nooit problemen gehad en zag zelfs veel nestjes tussen de onderste lagen door schieten.
 
Dan heb je ook nog van die dwazen die dat weggegraven zand dan weer terug gaan gooien bij die slakkenhuizen, kunnen ze weer opnieuw beginnen.
Toch raar dan want als ze het hier bv links hadden gegooid dan duurde het niet lang of ze gingen het weer verplaatsen en ik dacht meer dat ze het als tijdverdrijf deden.
Misschien hebben ze niet het benul dat ze het niet de bak uitkrijgen.
 
Mijn ervaring met te kleine kerkhoven is dat er dan wel snel vissen worden verstoten uit de kolonie. En die gaan dan irritant lopen doen tussen de rotsen. Een rover of een enthousiaste N.tretocephalus zal dat dan wel grotendeels oplossen, maar.. een slakkenhuis bewoner geen eigen slakkenhuis geven lijkt me niet de oplossing.
Dat graven van zand vind ik ook wel een dingetje. Naar mijn mening een grote misvatting dat multis het leuk vinden om te graven. Ze komen in het Tanganyika meer voor op meters dikke lagen slakkenhuizen. Zand kennen ze niet. Ze maken wel graag hun slakkenhuis schoon en omgeving eromheen. Zand kennen ze niet dus dat moet weg bij hun huisje .. dus gaan ze gegraven.
Dan heb je ook nog van die dwazen die dat weggegraven zand dan weer terug gaan gooien bij die slakkenhuizen, kunnen ze weer opnieuw beginnen.

Ik zal jouw huis vol met bagger gooien als je net klaar bent met schoonmaken .. kijken of jij dat leuk vindt ;)

Maar serieus .. als je kolonie groot genoeg is is er geen water wat stilstaat. Dat fiksen ze echt wel zelf. Ik heb in al die jaren nooit problemen gehad en zag zelfs veel nestjes tussen de onderste lagen door schieten.
Ah, is dat dan ook het antwoord op een van mijn eerdere vragen mbt het bodemfilter? Geen zand onder de schelpenlaag?
 
Elk korreltje zand zal vakkundig verwijderd worden. Dus bespaar je de moeite.
En ja dat is idd meteen antwoord op je vraag. Ze onderhouden de slakkenhuizen zelf heel goed. Je moet wel voldoende vissen hebben in de kolonie. Want 5-10 multi’s houden een kerkhof met 500 slakkenhuizen niet goed schoon. Maar dat lijkt me logisch. Een nadeel is er wel.. het is onmogelijk om nooit een visje op te sluiten. De slakkenhuizen dekken elkaar ook heel goed af dus probeer er weinig tussen te rommelen als er eenmaal bewoners zijn.

Hieronder een paar van mijn bakken die ik de afgelopen jaren volgens dat principe heb gehouden. Overgangsbiotoop.. slakkenkerkhof wat overloopt in een rotszone. Bovenste bak is 160x80x50(h) met de Lepidiolamprologus pleuromaculatus als rover. Onderste foto is de A. Fasciatus die zich vergiste in een multiman.
DFCA2C8D-8872-4F34-8334-E2778CD653B4.jpeg

5EAB48B6-2971-4F04-8D1B-D53F47BF88A6.png

F6F83187-A022-4B4E-A407-9C3485E7C452.jpeg

E5B1979F-01E5-480B-98C6-C1ACFCBD9A90.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring:

Men gaat er vanuit dat slakkenhuisbroeders a priori similis of multies zijn, en die broeden in kolonies en zullen snel zeer veel nageslacht krijgen. Maar je hebt er ook die in harem of koppel broeden. Deze zullen minder overschot produceren omdat vaak enkel het dominante koppel/harem nageslacht zal produceren.

Sommige slakkenhuiscichliden moeten hun slakkenhuis kunnen ingraven in zand omdat ze eigenlijk in een hol in de modder leven.

Altolamprologus compresciceps en Calvus zal zeker werken als rover, kan ook in een bak van 120 cm omdat ze een vrij hangend leven hebben. Als je cichliden niet kolonievormend zijn en geen langdurige broedzorg heeft zal elke andere cichlide jouw overschot overigens opeten.
 
Mijn ervaring met Multi s was dat ze juist zand naast de slakkenhuisjes gingen verplaatsen en als dat ergens op een bult was gespuugd dat ze na enige tijd het weer gingen verplaatsen.
Het is me nooit opgevallen dat ze het zand waar de huisjes oplagen gingen verplaatsen althans niet alles.
 
Eigenlijk kan je slakkenhuiscichliden echt wel indelen in een soort van "modderslakkenhuiscichliden" (occelatus, speciosus, kungweensis...) die echt hun slakkenhuizen gaan begraven en de echte slakkenhuiscichliden die graag op bergen slakkenhuizen leven.

Die modderslakkenhuiscichliden leven in het wild ook in ingegraven slakkenhuizen, maar soms ook in zelfgegraven gangen. Omdat dat niet kan in onze aquaria geven sommigen hen pvc buizen .

Dan heb je ook nog de rotscichliden die bij gebrek aan beter slakkenhuizen gaan bewonen. Caudopunctatus bijvoorbeeld, maar ik heb het zelf kleinere altolamprologussen al zien doen.
 
Mijn ervaring:

Men gaat er vanuit dat slakkenhuisbroeders a priori similis of multies zijn, en die broeden in kolonies en zullen snel zeer veel nageslacht krijgen. Maar je hebt er ook die in harem of koppel broeden. Deze zullen minder overschot produceren omdat vaak enkel het dominante koppel/harem nageslacht zal produceren.

Sommige slakkenhuiscichliden moeten hun slakkenhuis kunnen ingraven in zand omdat ze eigenlijk in een hol in de modder leven.

Altolamprologus compresciceps en Calvus zal zeker werken als rover, kan ook in een bak van 120 cm omdat ze een vrij hangend leven hebben. Als je cichliden niet kolonievormend zijn en geen langdurige broedzorg heeft zal elke andere cichlide jouw overschot overigens opeten.


Eigenlijk kan je slakkenhuiscichliden echt wel indelen in een soort van "modderslakkenhuiscichliden" (occelatus, speciosus, kungweensis...) die echt hun slakkenhuizen gaan begraven en de echte slakkenhuiscichliden die graag op bergen slakkenhuizen leven.

Die modderslakkenhuiscichliden leven in het wild ook in ingegraven slakkenhuizen, maar soms ook in zelfgegraven gangen. Omdat dat niet kan in onze aquaria geven sommigen hen pvc buizen .

Dan heb je ook nog de rotscichliden die bij gebrek aan beter slakkenhuizen gaan bewonen. Caudopunctatus bijvoorbeeld, maar ik heb het zelf kleinere altolamprologussen al zien doen.

Dank voor je reactie!
Nee, ik weet dat er veel meer zijn, maar naar wat ik las zaten er aan de andere soorten beperkingen. Ik vind het op zich wel leuk dat multis een kolonie vormen. Verder hadden ze het voordeel dat ze gegarandeerd het veld met schelpen gaan bewonen. Ik lees overal dat een bak van 120cm wel een beetje de grens is voor meer soorten en wilde daarom graag soorten met onderscheidende territoria. Ik vond de occelatus mooier en het ingraven van de slakkenhuizen leuker, maar ik las ook dat ik in mijn opzet maximaal een harempje kwijt zou kunnen en nakweek op leeftijd door de ouders niet getolereerd worden. L. speciosus was ik nog niet tegengekomen en lijkt op het eerste gezicht mooier en ook kolonievormend! Ga ik me even verder in verdiepen!! L. kungweensis vormt geen kolonie en heeft daardoor meer ruimte nodig.
Uitwijkende rotscichliden komen volgens mij niet in aanmerking? Ik ga een rotsdeel inrichten voor N. brichardi en dan zou daar competitie ontstaan? Ik heb nog wel gekeken naar A. compresciceps Sumbu shell, maar die werd beschreven als erg schrikachtig en daardoor soms moeilijk te bekijken.
 
Ik heb de Occelatus 2 dagen gehad en toen ze in de bak kwamen probeerden ze elkaar al af te maken dus die heb ik snel weggedaan. Wellicht had ik meerdere mannen.
Ik weet nog dat ik schrok van het formaat van hun bek voor zo n vrij klein visje.
 
L. Speciosus lijkt volgens deze beschrijving sterk op de occelatus, maar dan wat vriendelijker? Ik kan alleen nergens vinden hoe groot het territorium van een mannetje is, en dus hoeveel harems er in de bschikbare ruimte passen? @Sanderius: Heb jij ervaring met ze?
 
De speciosus wordt soms de black occelatus genoemd. Het gedrag is gelijkaardig Ze zijn agressief naar elkaar toe en nemen een deel van de bak in beslag. In een kleinere bak (denk dan aan 40 cm) is het moeilijk meerdere koppels of mannen te houden, dat loopt zeer vaak fout.

In grotere bakken kan er zeker wat meer. Zoals bij elke cichlide is het goed als er genoeg afleiding is zodat er niet eentje compleet doodgepest wordt. Dus als je ergens met een 5-6 tal van deze soort zit, gaat het zeker goed met de agressie, zeker als je nog andere vissoorten hebt. Als je natuurlijk met 1 vrouwtje en 2 mannen zit in een te kleine bak, eindig je met problemen.

Ik heb er 5-6 in een meterbak. Geeft geen enkel probleem. De dominante man en vrouw bezetten een zandveldje van 30 op 30 cm en de anderen stellen zich tevreden met de overschot van de ruimte. Er is zelfs eentje in een rotsspleet gaan leven. De niet dominante vissen zijn allemaal gelukkig en zwemmen regelmatig door de bak rond, uiteraard niet te laag tegen de grond bij het dominante stel.
 
Laatst bewerkt:
De speciosus wordt soms de black occelatus genoemd. Het gedrag is gelijkaardig Ze zijn agressief naar elkaar toe en nemen een deel van de bak in beslag. In een kleinere bak (denk dan aan 40 cm) is het moeilijk meerdere koppels of mannen te houden, dat loopt zeer vaak fout.
Dat was dus met 2 mannen en 3 vrouwen ook mijn ervaring in een bak van ik dacht ruim 40cm breed en 60 liter. Na korte tijd brak de hel los met die mannen en daarom ben ik voor de Multi s gegaan daarna.
 

Terug
Bovenaan