Tanganyika droom 200x55x80cm van AwesomeD


A

AwesomeD

Guest
Hallo iedereen,

Ook al is er weinig activiteit op gebied van Tanganyika op dit forum. Toch wilde ik mijn nieuwe bak met jullie delen. Dit vooral omdat ik hier lang geleden de basis van de aquarium hobby heb geleerd. De bak draait inmiddels al, dus ik zal jullie stap voor stap laten zien hoe deze bak is ontwikkeld.

Tanganyika is altijd al een passie voor me geweest. Al snel werden de ZA en Azie bakken omgeruild voor Tanganyika bakken. Toen ik vorig jaar op mezelf ben gaan wonen heb ik totaal 3 bakken in huis geplaatst. Deze zijn inmiddels allemaal verkocht en vervangen door een Juwel Lido met Multi's, en een MAF bak van 2m.

Ik heb deze MAF bak voor een leuke prijs op de kop kunnen tikken en na wat geschuif met meubels hebben we ruimte kunnen creëren. Gelukkig heb ik door de jaren heen mijn vriendin kunnen besmetten met de aquarium hobby en moest ik zelf meer wennen aan de grote bak dan zij.

Hier stond de bak net op zijn plek met een laagje water erin:


image1.JPG


Gelukkig hebben we via werk een busje met laadklep kunnen regelen waardoor het allemaal vrij gemakkelijk ging. Helaas ontdekte we een lek linksonder in de bak. Dit gebeurt helaas vaker met MAF bakken die zonder water hebben gestaan. Na een dagje paniek heb ik het probleem kunnen oplossen en konden we beginnen met het verven van de bak.

Het complete meubel en aquarium in de lak:

image2.JPG


Hierna de deurtjes in de verf gezet en de techniek aangesloten. De bak draait op 3 buiten filter van JBL 1xE901 en 2xE1501. Op 1 Ledlamp met dimmer. Deze lamp heb ik ooit gekocht voor een 1m aquarium en draait in deze bak op 35% met zonsop en ondergang.

De bak draait inmiddels alweer 1,5 maand zoals het hoort, gelukkig geen lekken meer kunnen ontdekken. Alle vissen zijn inmiddels ook allemaal binnen. Dit koste even wat tijd omdat ze allemaal vanuit andere winkels komen. Maar zeker leuk om alle zaken is goed te bekijken. Heb in de laatste weken elke week een nieuwe soort toegevoegd. Alle vissen zijn op mini formaat gekocht behalve de Leleupi. Het bestand ziet er nu zo uit, voor de mensen die het leuk vinden heb ik de winkel namen er achter gezet:

10x Gibberosa blue zaire moba/M'toto F1 (J. Hardeman Ede)
2x Altolamprologus calvus black kongo F1 (Verduin Oud Verlaat)
1x Lepidiolamprologus kendalli F1 (Aquabeek Winkel)
3x neolamprologus leleupi 1m/2v (de Maanvis Dordrecht)
6x Synodontis lucipinnis (huidige groep van 4/5 jaar oud)

De vissen doen het geweldig! Wat vooral opvalt is dat de Gibberosa erg hard groeien, echt heel klein zijn ze inmiddels niet meer. De Kendalli heeft zijn plek gevonden aan de rechter kant van de bak en houd zich daar vrij kalm. De Leleupi man heeft zijn vrouwen ergens in een hoekje verstopt en zwemt zelf voortdurend in het midden van de bak. de calvussen hebben ook beide een territorium maar wel vlakbij elkaar. Dit zorgt nog wel is voor wat onrust maar de andere vissen trekken zich hier niks van aan.

Deze bak is bedoeld als opgroei bak. Over een jaar of 4 is het de bedoeling dat we gaan verhuizen en dan is het plan een nog grotere nieuwe bak te laten maken. Een bak waar de volwassen vissen alle ruimte hebben.

Maar genoeg gepraat hier de foto's:

Bak nog leeg
DSC00650.JPG


DSC00775.JPG


DSC00668.JPG


DSC00671.JPG


DSC00776.JPG


DSC00773.JPG
 
Ziet er goed uit.
 
ah eindelijk weer een afrikabak op het forum :)

mooi bakkie met mooie visjes.
 
ligt het nu aan mij of is je verlichting erg blauw
wel een leuke afmeting bak zo
voor de rest kan ik nog niet veel van zeggen vissen lijken door de kleur licht wel erg op elkaar :sorry:
 
ligt het nu aan mij of is je verlichting erg blauw
wel een leuke afmeting bak zo
voor de rest kan ik nog niet veel van zeggen vissen lijken door de kleur licht wel erg op elkaar :sorry:

De bak is ingericht als een diepwaterbiotoop. Als je op groote diepte komt dan is de enige kleur van de zon die doordringt blauw. Het nadeel is dat je camera dit nogal versterkt. Vandaar dat je bij de calvus iets van blauw ziet terug komen wat niet natuurlijk is. Voor de rest kloppen de kleuren van de vissen volledig en lijken de vissen absoluut niet op elkaar. De 1e 3 vissen zijn wel dezelfde soort mocht je je daar in vergist hebben. Ik zal wat foto's van de leleupi's posten die zijn strak geel:juggle:
dus ik denk toch echt dat het aan jou ligt.
 
aha op die tour was mischien dus niet helemaal duidelijk zag wel dat er verschillende soorten waren
maar door de blauw gloed moeilijk te herkennen :D
bv deze
naLG8g04GvQ9dzTADYwqm39VcruYwD8a.jpeg

Altolamprologus calvus black congo
 
aha op die tour was mischien dus niet helemaal duidelijk zag wel dat er verschillende soorten waren
maar door de blauw gloed moeilijk te herkennen :D

De blauwe gloed is wel altijd aanwezig in het aquarium dit is om zo dicht mogelijk bij het natuurlijk biotoop te maken. het zal dus vooral aan de donkere blauwe achtergrond liggen dat de kleuren iets blauwer op je overkomen. Ook draait er een kleine led op 35%. Dus het idee van aquarium is totaal anders als met de meeste bakken op dit forum. Er zij zelfs hoeken in het aquarium die niet zichtbaar zijn. Dit doet het gedrag en kleur van de vissen ten goede.

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!
 
aha op die tour was mischien dus niet helemaal duidelijk zag wel dat er verschillende soorten waren
maar door de blauw gloed moeilijk te herkennen :D
bv deze
NUv1fvhqIk3jHJV0wA71cUyAFpZBKFJX.jpeg

Altolamprologus calvus black congo

Leuk voorbeeld! dit is allereerst een volwassen exemplaar. En de verlichting is voor mij persoonlijk veel te fel en dus onnatuurlijk. Ik zal speciaal voor jou mijn best doen om de calvus volledig scherp op de foto te krijgen. Dan heb je een wat beter beeld! foto's maken met deze donkere inrichting is flink lastig kan ik je vertellen.
 
Leuk voorbeeld! dit is allereerst een volwassen exemplaar. En de verlichting is voor mij persoonlijk veel te fel en dus onnatuurlijk. Ik zal speciaal voor jou mijn best doen om de calvus volledig scherp op de foto te krijgen. Dan heb je een wat beter beeld! foto's maken met deze donkere inrichting is flink lastig kan ik je vertellen.
dat kan ik mij helemaal voorstellen wat betreft foto´s maken
blijven wel hele mooie vissen
wist trouwens niet dat deze vissen op zon grote diepte huisde :juggle:
 
Heb hier echt meer een woord voor en dat is waaauuuuuwwww :D:D:D
Ben zelf ook helemaal weg van tanganyika's echter heb ik helaas niet de plek om een mooi formaat aquarium weg te zetten :(
Heb het al eens geprobeerd in een klein aquarium van 60cm maar dan ben je gewoon heel beperkt wat vissen betreft en vind de grotere soorten toch het mooiste :D
Ga dit zeker volgen :thumbs:

Gr. Kevin
 
Heb hier echt meer een woord voor en dat is waaauuuuuwwww :D:D:D
Ben zelf ook helemaal weg van tanganyika's echter heb ik helaas niet de plek om een mooi formaat aquarium weg te zetten :(
Heb het al eens geprobeerd in een klein aquarium van 60cm maar dan ben je gewoon heel beperkt wat vissen betreft en vind de grotere soorten toch het mooiste :D
Ga dit zeker volgen :thumbs:

Gr. Kevin

Bedankt voor je leuke reactie!
 

Terug
Bovenaan