Wat is er nieuw

tanganyika rio 125

nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Leeftijd
26
mijn rio 125 is nu een bak met veel (heeeeeeeel veel algen).

het is de bedoeling dat hier een tanga bak in komt met multi's.

ik heb in mijn 60cm 7 multi's (4 halfwas, 2 volwas (koppeltje) en 1 jong van 2-3 weken oud).

het zou dan de bedoeling zijn dat deze 80cm komend voorjaar wordt omgebouwd. maar de bak is nu zo lelijk en bealgd dat de lol er een beetje af is. nieuwe planten erin zie ik ook niet helemaal zitten, en die moeten er komend voorjaar toch weer uit.

ik heb over een week of 3-4 vakantie (2weken) en dan heb ik alle tijd om de bak eens goed leeg te halen en schoon te maken.

het wordt dan een tanga bak me veel breuksteen.

maar... ik wil mijn multi's er niet in doen. ik heb maar 7 en die doen het goed in de 60cm, als ik die verplaats moeten ze weer wennen en het is nog maar een kleine groep dus uitval van het ene koppel kan ervoor zorgen dat ik lang moet wachten op nieuwe jongen. dus de multi's komen er voorlopig nog niet in.

Wie heeft wat tips en idee�n voor een bestandje?

ik vind mooi;

princes van Burundi koppel/ 2 vrouwen/2mannen?
Variablilichromis moorii 1x
synodontis 4x?

ik ben niet zo'n fan van julidochromissen ed.

wie heeft leuke ide�n en aanvulingen?

haha, ja John. maar het gaat mij er ook om dat de rio filters van juwel een vrij grote ingang hebben, de halfwas past er niet meer tussendoor maar de kleinere wel. ik heb de standaard pomp erin (600l/h) op een met steen gevulde bak van netto 100-110L? dus dat is 6x de bak inhoud, qua filter zit ik voor tanga dan wel goed 🙂

bedankt voor het aanbod 😀

ik heb nog even nagedacht over een bestandje, zou dit wat zijn?;

6-7x (volwassen) multi (als die van mij dus volgroeit zijn)
3-4x synodontis (3 of 4? zijn toch groeps dieren maar geen scholenvissen?)
1x princes van Burundi (zit ik ook niet met 100den jongen)
1x V. moorii

dan heb ik 2 rotsbewonders die de hele achterwand met rotsen krijgen,
1 slakkenhuis bewoners kolonie die de slakkenhuizen linksvoor in de bak krijgen,
1 groepje bodem/vrij zwemmers die de overige bodem delen en ook stukken van de rotswand kunnen bewonen.

zou dit kunnen of wordt dit te druk?

Ik vind dat wel veel vis voor 80cm, ik zou gaan voor *of* de multi's *of* de syno's. Bovenin kun je evt nog die kili's kwijt, maar bij de bodem is het m.i. al heel vol. De hele achterwand met rotsen gaat denk ik ook niet goed, ik zou 1 hoek (of misschien beter nog, het midden) vrijhouden en dan daar de schelpen. Ik heb zelf ook een 80cm tanga bak en zowel de moorrii als de prinsessen houden qua territorium pas op bij de voorruit. Denk niet dat die willen inschikken met slakkenhuizen ertussen, bij 40cm.

Ik heb multi's zat, Nilo. Je woont niet echt in de buurt, maar kunt er wel wat van me overnemen hoor..

En over dat overwennen zou ik me niet te veel zorgen maken. Het zijn ijzersterke vissen, die wel tegen een stootje kunnen..

@SaskiaZ; Als ik dan geen multi's in de 80cm doe, maar gewoon een 60cm multi bakje en een 80cm tanga bak doe, dan kunnen er dus wel syno's in?

killi's zijn niet echt mijn smaak

Jacobus, bedankt voor het aanbod 😀 maar ik vind syno's ook erg mooi dus als ik syno's neem kunnen er geen multi's meer bij, de multi's houd ik dan in de 60cm en dan heb ik al genoeg 🙂 toch bedankt!

@SaskiaZ; wat zou je aanraden als bestandje met syno's?

Tja persoonlijk vind ik syno's veel te druk voor 80cm, daarom heb ik ze zelf nooit genomen. Een groepje van 6 van die druktemakers die ook nog niet heel klein zijn vind ik zelf niet passen in 80cm-1m, zeker niet bij de relatief rustige tanga's. Maar, smaken verschillen natuurlijk. Misschien dat hier andere tanga liefhebbers wel goed ervaringen hebben met syno's in kleinere bakken?

ok�, als ik dan geen syno's neem maar wel de multi's?

kan ik dan 2/3M of 2/3V princes van burundi + 1 V. moorii + kolonie multi's + nog een visje (geen killi's)?

of zijn 2 rots bewoners en 1 slakkenhuiscichlide de max?

EDIT- als ik een koppel/harem burundi's neem, zit mijn bak dan snel vol met jongen of eten de multi's en de moorii de jongen grotendeels op?

Burundi houdt je in koppel of groep, geen harem doen dat wordt mot. Koppelen doen ze wel, jonge/halfwas m+v bij elkaar is normaal gesproken genoeg.

En nee, moorii's (en ook multi's) eten geen prinsesjes op helaas, dat grut zwom bij mij gewoon ongeschonden bij de moorii's territorium door :juggle: . Wil je minder jonkies dan moet je er een altolamprologus bij zetten...

Ik heb nu zelf koppel burundi + 1 moorii + 1 calvus (allemaal halfwas), + restant killi in 80cm. Bak zit vol. Een ander visje dan die voorkomen in tanga kun je er niet bij zetten, en in 80cm heb je alleen maar de keus voor die kili. Bij mij vallen die nu om, had ze al wel volwassen gekocht maar echt oud worden ze blijkbaar niet ;(

De calvus was eigenlijk het plan om die eruit te halen later, maar heb hem denk ik nodig voor de jonkies. ik kijk wel of deze bezetting goed blijft gaan of niet. Voorlopig gaat het nog prima met halfwas vissen en de calvus groeit maar langzaam (moorii ook trouwens).

Syno�s zijn eigenlijk alleen maar druk met eten, tijdens het paren en savonds-snachts. Daar hebben slakkenhuisbewoners volgens mij helemaal geen last van.

Heb zelf 6 syno�s lucipinnes in een meterbak (Juwel Rio 180) met interne filter. Vergelijkbaar dus qua ruimte met een 80 cm bak al heb je natuurlijk voor het filter nog wel ruimte.

Heb ze samen met 2 kopeltjes similis, waarvan 1 met jongen waardoor pa en ma wat meer ruimte vrijhouden om snoepers op afstand te houden. Helaas recent 1 koppeltje overleden dus nog maar 2m/2v over. Vrouwtje met zwemblaas problemen, mannetje denk ik ouderdom. Verder nog een solo calvus en 10 pumilus. Leuke samenstelling, vooral van de pumilus echt geen spijt. Hele leuke visjes als aanvulling op de rest van het bestandje.

Maar dat hoeft niet in elke bak goed te gaan natuurlijk. In ieder geval genoeg schelpen opnemen, genoeg stenen voor de syno's en de calvus om onder/achter te verdwijnen.

Similis of multi's samen met synos moet volgens mij in de regel prima gaan. Ook in 80cm.

Dus als je een calvus klein koop kan het wel? de calvus is (en de N leleupi) uit het tanga meer behoren tot mijn favo vissen qua kleur en vorm.

dus dan zou ik een jonge man en een halfwas vrouw burundi bijv. bij elkaar moeten zetten met een halfwas/jonge calvus met mijn kolonie multi's?

en dan is er geen ruimte meer voor de moorii begrijp ik dat goed?

@Rever; bedankt! ik heb ook gelezen dat ze vooral 's avonds actief zijn, maar ik wil ze natuurlijk ook graag overdag zien 😉

simmilis is ook erg mooi! als ik die nog een keer zie voor een normale prijs ga ik ook maar eens even goed nadenken 😀

Tja eigenlijk is 80cm te klein voor een calvus, maar ik heb een andere bak staan waar hij bij in kan mocht het nodig zijn. Een actieve zwemmer is het niet, en ook niet agressief (wel territoriaal natuurlijk), maar het wordt toch wel een beste maat vis.

Misschien is het slimmer om helemaal geen koppels te doen, dus 1 calvus, 1 moorii en 1 prinses, en dan je multi's erbij proberen.

Is ook een mooi (en handig) bestandje, maakt het dan nog wat uit of ik een M of V burundi neem? of heeft dat weinig effect?

wat betreft de calvus, ik heb alleen nog maar de zwarte in het echt gezien, die was echt mooi zwart. is de gele echt knal geel en de witte spier wit? of is dat meer een beetje grijs/wit en donker/''vies'' geel?

V burundi is misschien verstandiger, maar gewoon een jonkie uitkizen kan ook hoor... Neem dan alleen niet de baas van de bak met de lange punten aan de vinnen 😛

Ik had een calvus white ( klik ), helaas heeft die de 35+ temperaturen van de zomer niet overleefd ;( maar echt wit was die niet nee. Het is een cichlide heh, dus kan aardig van kleur verschieten en ook strepen kunnen zichtbaar zijn of niet. Mijn jonge black is bv meestal meer zebrakleurig...

haha, nooit de mooiste vis kiezen 🙂

mooie (grote) vis! best grijs, maar de foto is wat donker lijkt mij? dus dan zal hij nog wel witter zijn in het echt 😉

35+?! gelukkig zijn mijn bakken niet boven de 30�C geweest,

op school hebben ze in een 3,5x1x0,8m bak (schat ik) ook 1 calvus black van zo'n 5-8cm, die is pikzwart met helder witte stippen, heel erg mooi 😀

heb je nog tips voor het opbouwen van de rots partijen tegen het glas? als ik achter de drukpunten stukjes piepschuim stop, knapt de bak dan niet? of kan ik beter allemaal stenen aan elkaar kitten, daar een toren van maken en die dan in het aquarium zetten?

Calvus kan goed solitair. Misschien zelfs beter dan als koppel, want als het geen liefde op het eerste gezicht is gaat er dan sowieso bloed vloeien.

Calvus zijn alleen onderling zeer onverdraagzaam. Tegen andere soorten zijn het doorgaans watjes1

Ik heb al jaren 1 calvus in een 80 centimeter. Die zit altijd achter in de bak. Hij (m/v) hoeft echt niet te proberen bij de schelpen met jonge multi's te komen, want wordt dan subiet weggejaagd.

dat had ik ook gelezen 🙂 beter voor mij dat ze het solitair beter doen 🙂

ik heb mijn oude bestand te koop aangeboden, dus het wordt een tanga bak 😀

zodra de vissen weg zijn en ik tijd heb haal ik het water en de bodem eruit. als de bak dan leeg is doe haal ik een piepschuim plaat en dan kan ik er een laag zand in leggen en zet ik het filter aan. als ik dan weer bij het tuincentrum kom ga ik stenen halen en de bak verder inrichten.

in de kerst vakantie kan ik hopelijk wat dingen toevoegen, bijvoorbeeld een stekje vallisneria of misschien al vissen, dat ligt eraan hoe snel de vissen verkocht worden.

hier komen vanaf dag 1 komen er torenslakken in om de bodem luchtig te houden.

grijs met bruin is piepschuim met zand erover
grijs is piepschuim waar stenen op/tegen komen
724237nilo1804_0_82_naamloos.jpg

is dit een beetje een goed plan?

hoeveel stenen zou ik ongeveer nodig hebben?

wat zou ik allemaal kunnen voeren aan dagelijkse dingen? zou half om half gehakt kunnen? of garnalen? of is dit allemaal veel te groot en wordt het niet gegeten?

EDIT-

eerst komen er nog geen multi's in, die komen later.

ik neem aan dat ik de princes, de moorii en de calvus tegelijk toevoegen?

Absoluut geen ander vlees voeren dan visvlees. Uitleg ben ik even te moe om op te zoeken, gaat om niet verkeerde vetten enzo. Runderhart kan evt wel zonder vetrandjes) maar is nog steeds een slecht idee eigenlijk. Koop beter een panga filet ofzo als je zoiets wil voeren. Garnalen gaan prima, wel in kleine stukjes hakken/schaven. Mosselen en inktvis (beide ook in kleine stukjes) zijn ook prima voer.

Het beste de cichliden er tegelijk indoen inderdaad, of de bak pas inrichten zoals je hem hebben wil tegelijk met het toevoegen van de laatste.

Bedankt!

Ik las dat de moorii ook graag groevoer heeft. 3x per week een paar stukjes komkommer zal dan dus goed zijn.

jessicapilon zei:
Niels, In de andere soorten dan de multi zit ik niet zo maar las dat de Moorri erg ruim moet worden gehouden en erg groot wordt.
http://www.tanganyika.nl/T_moorii.php

Ja *die* moorii wel ja, dat is een pure herbivoor die in grote groepen gehouden moet worden in een flinke bak zonder medebewoners en ��n van de lastigste cichliden is om te houden.

'Onze' moorii is deze: klik Dit is een carnivoor (er staat idd wel ergens dat het herbivoren zijn, geloof ik persoonlijk niks van)

De V. Moorii is volgens (ik dacht) tanganyika.nl een omnivoor die behoefte heeft aan groen voer.

@John die is ook mooii 🙂

Kan ik nog een enkele ancistrus toevoegen? Tegen de algen.

Het kan wel. Uiteraard is het niet biotoop correct en heeft een eancistrus eigenlijk zachter en zuurder water nodig, maar het wordt wel veel gedaan. Ik zelf doe het niet (meer), echt veel algen eten ze toch niet, je zit met die rare bek-vormpjes in je algen overal, en algen vind ik in een Afrikaanse meren bak niet erg tot zelfs erg mooi.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan