Wat is er nieuw

tapijtplant

• Onderwerp starter Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum Startdatum
V

vriend van de cory

Guest
Ik zou heel graag een mooi groen aquarium hebben en wat is er groener dan een tapijt ?

Maar ik ben nog niet zo goed met planten , dus zou graag iet makkelijks planten dat heel snel groeit

Wat raden jullie mij aan ?

Veel ligt ook aan je waterwaarden en je licht maar de Sagittaria Sabulata wil vaak wel. ook in bakken met wat minder licht maar dan zal ook de groei wat minder zijn. Misschien kun je wat info geven over je bak en de verlichting.

Het is een juwel 60 met de daarop horende lichtkap
ze krijgen 12 uur per dag licht

Helanthium tenellum
Lilaeopsis soorten

5010518.jpg
Hemianthus callitrichoides (Baby tears)
Of watervoorkje vastbinden op leisteen.

ada-snoeien-na.jpg

Wanneer je weinig ervaring hebt met aquarium planten moet je een tapijtplant voorlopig uit je hoofd zetten. Een mooi groen tapijt in je aquarium krijg je alleen wanneer je CO2 toevoegt en precies weet wat je moet doen.

Ik zou me op gemakkelijke soorten richten en pas overschakelen op moeilijkere soorten als je het aquarium tuinieren beter in de vingers hebt.

Makkelijke soorten (die het goed doen met enkel wat planten voeding en een redelijke verlichting) zijn:

Hygrophila corymbosa var. siamensis
Cryptocoryne wendtii
Microsorium pteropus (Javavaren)
Bacopa Madagascariensis

Een mooi groen tapijt in je aquarium krijg je alleen wanneer je CO2 toevoegt en precies weet wat je moet doen.
Véél te kort door de bocht. Hiermee help je vriend van de cory niet.
Met een juist gekozen plantje, wat geduld kom je er wel, óók zonder CO2.
Hemianthus callitrichoides
Of watervoorkje vastbinden op leisteen.
Maar of dit nu aanraders zijn voor iemand die zelf al aangeeft nog veel vooruitgang te kunnen boeken met planten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is niet zo duur dus wil het mij wel aanschaffen
Niet zo duur in de aanschaf: wel in het gebruik.

Zoek maar even op wat voor (woeker)prijzen je betaalt voor 12 gram CO2 in zo'n wegwerpflesje.
Houd daarbij in het achterhoofd dan 20 euro voor een navulling van 2 kilo, 2000 gram al niet de beste deal is.

oke die prijzen gaan hoog , wow

Maar hangt er ook wel vanaf hoe lang ik doe met die set van 12 g in mijn 60Liter

-----Hoe groot is je CO2 fles: 2kg
Hoe lang gaat ze mee : 28 dagen
bruto volume van je aquarium: 576 liter
PH controller: ja

Dit geeft een CO2 ratio van 0.155g per liter per dag voor mijn aquarium.----

Dit vond ik op een ander forum
dat wil dus zeggen dat ik 0.155g*61~ 9g/dag

dit lijkt mij vrij onlogisch

Dit vond ik op een ander forum
dat wil dus zeggen dat ik 0.155g*61~ 9g/dag

dit lijkt mij vrij onlogisch

Het is niet echt makkelijk om te voorspellen hoeveel CO2 je exact zal verbruiken enkel op basis van de grootte van je bak, ook andere variabelen spelen mee (bvb manier van toedienen, stroming in de bak, watersamenstelling, (hoeveelheid) planten, duur en intensiteit van de verlichting ...)

Maar zoals gezegd is het echter wel zeker dat dit systeem op termijn allesbehalve een goedkope oplossing is.
12 gram is sowieso zeer weinig, je zal dus frequent een nieuwe fles moeten aansluiten, niet goed voor je portemonnee en niet goed voor de stabiliteit van de toevoeging.
Met andere woorden: het lijkt me een beetje zonde van het geld. Dan kan je misschien beter proberen een plantenbestand samen te stellen waarmee je ook zonder CO2 een groene bodem kan kweken en €20 extra plantjes kopen bij de start.

Of misschien is bio CO2 als voorlopige oplossing een optie? Is misschien niet ideaal maar wel meer mensen op het forum werken op die manier.

Ik begin ook zo te denken dat het inderdaad geen goed idee is dan ...

Hoe werkt bio co2 dan ?
Heb hier een fles HS aqua FloraCarbo dat ik af en toe geef

Bio-CO2 is in feite een fles waar je suiker en gist in doet, en dit aanvult met lauwwarm water. Het gist zet de suiker om in CO2 en alcohol. Als je de fles aansluit op je aquarium, zal de CO2 in je bak terechtkomen. De verhouding suiker: gist = 100:1. Dus bij elke 100 gram suiker heb je 1 gram gist nodig. Hoeveel je precies nodig hebt, hangt af van de hoeveelheid planten in je aquarium, de hoeveelheid licht etc. Het is een beetje puzzelen en proberen tot je de hoeveelheden gevonden hebt die passen.

De Echinodorus latifolius kan je ook proberen, moet je wel van houden maar hier is het nou in een mooi tapijtje aan het groeien, zonder co2 en zonder regelmatige plantenvoeding. alleen met voedingcapsules

Bio-CO2 is in feite een fles waar je suiker en gist in doet, en dit aanvult met lauwwarm water. Het gist zet de suiker om in CO2 en alcohol. Als je de fles aansluit op je aquarium, zal de CO2 in je bak terechtkomen. De verhouding suiker: gist = 100:1. Dus bij elke 100 gram suiker heb je 1 gram gist nodig. Hoeveel je precies nodig hebt, hangt af van de hoeveelheid planten in je aquarium, de hoeveelheid licht etc. Het is een beetje puzzelen en proberen tot je de hoeveelheden gevonden hebt die passen.

Ik zal er eens meer info over zoeken 🙂

De Echinodorus latifolius kan je ook proberen, moet je wel van houden maar hier is het nou in een mooi tapijtje aan het groeien, zonder co2 en zonder regelmatige plantenvoeding. alleen met voedingcapsules

ziet er ook een mooi plantje uit , maar ik vind de lilaeopsis brasiliensis toch wel mooier 🙂

Ik denk dat ik zelf een bio-co2 kit in elkaar ga steken 😉
Gaat het stinken?

Dit ziet er een goed systeempje uit :

Een geurtje kan natuurlijk altijd, wanneer je de inhoud van de fles moet vervangen kan dat behoorlijk.. Hangt natuurlijk ook af van wat voor soort gist, hoelang en waar de fles staat.

Ik denk dat ik er een ga maken , heb bijna alles in huis

Maar mijn grootste angst is dat ik al mijn vissen vergas dus heb ik iets gelezen over zo een omgekeerd bakje, maar snap de werking niet zo goed

Mijn "omgekeerd bakje" zou dan een afmeting van 4x4 moeten hebben

Het watervorkje in mijn garnalen bak krijgt alleen een beetje provito en zit vastgebonden op een leisteentje, dat groeit erg goed.

De Hemianthus callitrichoides cuba groeit redelijk rap in mijn Rio al voeg ik wel Co2 toe ja.

Véél te kort door de bocht. Hiermee help je vriend van de cory niet.
Met een juist gekozen plantje, wat geduld kom je er wel, óók zonder CO2.

Maar of dit nu aanraders zijn voor iemand die zelf al aangeeft nog veel vooruitgang te kunnen boeken met planten.

Ik heb een paar maanden de Bio co2 gehad en daar wisselende resutaten mee gehad het doseren was een ramp.
Na een paar vullingen heb ik het setje weer doorverkocht een een Dennerle Co2 set aangeschaft.

Je kan met Bio beginnen maar of je het wat vind moet je ondervinden:thumbs:

Ik denk dat ik zelf een bio-co2 kit in elkaar ga steken 😉
Gaat het stinken?

Dit ziet er een goed systeempje uit :

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan