Hmm te hoog dus... nog even en ik ga stoppen met alles. Wat een ellende. Osmose wil ik gewoon niet mee beginnen omdat het en duur is en veel werk is elke week even vullen voor de rio
Eila ola, zo niet hé Mandy!
😀
Ik denk vooreerst niet dat dit perse een probleem is. Volgens mij kan je je soms ook wat doodstaren op dergelijke streefwaardes.
In de eerste plaats kijk je beter naar je bak en je vissen. Zie je geen problemen dan moet je er ook geen maken omdat je ineens leest dat je waterwaardes niet ideaal zouden zijn.
Het is niet zoals nitriet bvb, hé. Als je dat meet dan weet je dat er iets mis is.
Maar om nu te gaan stressen omdat je ineens leest dat je geleidbaarheid wat hoog is vergeleken met "ideale" waardes dat is ook geen goed idee hoor.
In jouw geval kijk je best gewoon naar je vissen, je bak en je planten. Groeit alles en ziet alles er oké uit dan ben je goed bezig! Pas wanneer je opmerkt dat er iets niet goed loopt kan je op zoek gaan naar de eventuele oorzaak.
Vorige maand wist je misschien nog niet wat je geleidbaarheid was en bijgevolg had je daar nog nooit stress over gehad. Maar dat betekent niet dat je nu ineens problemen hebt omdat je nu merkt dat die geleidbaarheid vrij hoog is.
Staar je niet blind op die resultaten.
Ik weet vrij zeker dat er veel mensen manen houden zonder problemen op water met vergelijkbare waardes. Velen hebben waarschijnlijk geen geleidbaarheidsmeter... Een beetje "ignorance is bliss" principe ahw
Met jouw waardes zullen je vissen zullen niet kweken, hun eitjes zullen misschien niet optimaal ontwikkelen of pasgeboren visjes zullen misschien niet op ideale snelheid groeien, .... (ik zeg maar iets hé, puur hypothetisch dus)
Dat zou allemaal kunnen maar dat wil niet zeggen dat je daarom problemen gaat hebben met je huidige vissen, hé!
Ik zou me daar echt niet teveel zorgen in maken zo lang dat je geen issues hebt met andere woorden.
Osmose kan je misschien wel overwegen (of demiwater, of osmose kopen in de LFS) wanneer je start met high grade garnalen waar je wel mee wil kweken.
In een kleinere bak is dat veel makkelijker om werken en dan zie je snel of het al dan niet iets voor jou is.
Maar die manenbak daar zou ik persoonlijk voorlopig niets aan veranderen. Je moet geen problemen maken als er niets mis loopt, toch?
Ik wou je alleszins geen schrik aanjagen, is (zeker in deze fase) totaal onnodig volgens mij dus chillen die handel
😉
(correct me if i'm wrong Ton of Jos of ...)