Wat is er nieuw

Tds meter aanschaffen

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
38
Hallo allemaal,
Ik zag hier op het forum een bericht voorbij komen over een tds meter.
Nu zou ik graag de zin/onzin van zon meter willen weten.
Wat mogen bijvoorbeeld de waardes zijn in het aquarium etc.
Dus iedereen met ervaring brand maar los!
Ik zag dat die meters verrassend betaalbaar zijn dus wellicht ga ik er 1 aanschaffen voor het aquarium/koivijver. (Tip voor de beste meter?)

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is waarom wil je een tds meter aanschaffen.
Wil je gevoelige garnaaltjes in een speciaalbakje met osmose water?
Ben je van plan om een zeeaquarium te starten?
Wil je je osmose water testen?

Moet je die vragen met nee beantwoorden zou ik het geld mooi in de zak houden.
Je gebruikt hem 1 of 2 keer, krijgt een waarde die eigenlijk niet veel zegt en dan gaat die in de lade of bakje met aquarium rommeltjes die je ooit gekocht hebt maar nooit gebruikt (neem aan dat iedereen wel zo'n bakje of lade heeft 🤣 )
Normaliter heb je het niet nodig voor zoetwater maar alleen in speciaalbakken.

Ik zag hier op het forum een bericht voorbij komen over een tds meter.
dus dit bericht
Ik heb vandaag een tds meter aangeschaft want normaal gezien gebruik ik dit niet. Ik zit op 344 microsiemens - ik denk dat dit voor EI ok is. KLopt het dat je met een aio vloeibare plantenvoeding van planted box volgens de methode van EI een waarde mag hebben tussen de 300 en 400 microsiemens. Als dit klopt dan zal mijn dubbele waterwissel voldoende zijn om de opbouw van voedingsstoffen onder controle te houden.

Een TDS zegt alleen hoeveel stoffen er zijn opgelost, niet wat. Het kan handig zijn om te zien of je voedingsstoffen teveel zijn opgelopen.
Maar als je alleen gebruik maakt van kraanwater, normale waterwissels of gevoelige bewoners in je bak hebt heeft het verder geen nut om met TDS te werken

Als ik een plantenbak opstart met 100% osmose water gebruik ik een KH/GH booster om de gewenste KH en GH te verkrijgen. Dat is een TDS erg handig hulpmiddel.

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is waarom wil je een tds meter aanschaffen.
Wil je gevoelige garnaaltjes in een speciaalbakje met osmose water?
Ben je van plan om een zeeaquarium te starten?
Wil je je osmose water testen?

Moet je die vragen met nee beantwoorden zou ik het geld mooi in de zak houden.
Je gebruikt hem 1 of 2 keer, krijgt een waarde die eigenlijk niet veel zegt en dan gaat die in de lade of bakje met aquarium rommeltjes die je ooit gekocht hebt maar nooit gebruikt (neem aan dat iedereen wel zo'n bakje of lade heeft 🤣 )
Normaliter heb je het niet nodig voor zoetwater maar alleen in speciaalbakken.
Dat geld valt nog mee he dat kost 12 euro daar ga je niet echt armer van worden. Ik gebruik het enkel om te controleren dat ik niet teveel resterende voedingsstoffen heb in mijn aquarium bij EI voeding. En heb ook een inline tds meter in mijn osmose installatie om te controleren wanneer je de filters moet vervangen.

Koop is 3 verschillende merken van die goedkope tds meters en ga meten. Vraag je jezelf daarna is af of het zin heeft om te meten met deze goedkope tds meters.
De volgende die ik aanschaf is er een die minimaal gekalibreerd kan worden en ja die zal ongetwijfeld duurder zijn, maar dan heb je er in iedergeval wat aan (hier zoet,zout en osmose).

Kijk dan welke goedkope tds meter van de verzameling de beste meting weergeeft blijft dan en de rest -> kliko

Koop is 3 verschillende merken van die goedkope tds meters en ga meten. Vraag je jezelf daarna is af of het zin heeft om te meten met deze goedkope tds meters.
De volgende die ik aanschaf is er een die minimaal gekalibreerd kan worden en ja die zal ongetwijfeld duurder zijn, maar dan heb je er in iedergeval wat aan (hier zoet,zout en osmose).

Kijk dan welke goedkope tds meter van de verzameling de beste meting weergeeft blijft dan en de rest -> kliko
Dit ja. Ik heb goedkope TDS-meters gehad van o.a. Superfish. Dan denk je voor een tientje klaar te zijn, maar na verloop van tijd merk je dat ze niet bepaald consistent zijn. En soms doen ze het gewoon ineens niet meer. Weggegooid geld. Dus liever gaan voor iets betrouwbaarders.

@aquatlantis splendid 100 In het verleden heb ik TDS-meters gebruikt om in te schatten wanneer ik water moest verversen. Een aanzienlijk deel van wat je meet (boven de waarde die uit de kraan komt, bijv 100) is nitraat. Voor een simpele vissenbak zonder al te veel toevoegingen is dan goed na te gaan wanneer je ongeveer op nitraatgehalte X zit. Hoef je daar geen teststrip of druppeltest voor te gebruiken.

Alleen op een gegeven moment dus mee gestopt omdat de metertjes maar kuren bleven vertonen. En sowieso weet je na een tijdje wel ongeveer hoe je bakken draaien.

Dat geld valt nog mee he dat kost 12 euro daar ga je niet echt armer van worden.

Eens echter als je 5 of 10x 12 euro uit geeft voor "niets" is het snel zonde geld.

Ik gebruik het enkel om te controleren dat ik niet teveel resterende voedingsstoffen heb in mijn aquarium bij EI voeding.

Daar is tds ook niet de correcte methode voor maar alleen druppeltests.
Niet alles in je bemesting is meetbaar met een TDS pen en door verschillende oplossingen krijg je verschillende waarde.
Alleen in het geval van een garnalenbakje is dat interessant echter heeft dat meer met stabiliteit te maken dan met bemesting.

Eens echter als je 5 of 10x 12 euro uit geeft voor "niets" is het snel zonde geld.

Daar is tds ook niet de correcte methode voor maar alleen druppeltests.
Niet alles in je bemesting is meetbaar met een TDS pen en door verschillende oplossingen krijg je verschillende waarde.
Alleen in het geval van een garnalenbakje is dat interessant echter heeft dat meer met stabiliteit te maken dan met bemesting.
Ik test niettegenstaande de EI wel met druppeltesten en zeker wanneer ik merk dat er iets niet in orde is. Dat merk je vrij snel. Telkens ik iets verander in plantenvoeding - stroming - nieuwe inrichting of noem maar op dan zal ik altijd een paar weken elke week druppeltesten doen. Mijn nitraten en fosfaten zitten behoorlijk laag : zat bijna continu op 5 op 0.5 dus er was nog wel nitraat om op te nemen maar normaal gezien zou ik hoger moeten zitten. Met vloeibare aio plantenvoeding zou er tot 15 mg nitraat moeten inzitten op 1.5 fosfaat. Mijn bak is wel volledig beplant (zelfs achterwand is volledig begroeid met javamos) dus het verbruik zal wel erg hoog liggen. De tds is voor mij een aanwijzing op wat ik niet kan testen - ik kan geen sporenelementen testen en ik vermoed dat de tds meter wel die belasting kan meten of toch minstens een indicatie kan geven of ik voldoende water ververs.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan