TDS meter


T

TonHageraats †

Guest
Ik ben opzoek naar een goede, betaalbare, TDS meter,

Mijn stappen plan is, aquawater meting/ververswater meting/onderzoek wat het beste is voor mijn vissen, en actie ondernemen. Het doel is om een nog betere leefomstandigheid te creëren voor vissen en planten.
Dus gaarne info voor de 1e stap.
 
Ik gebruik die van Voltcraft die je bij Conrad kan kopen. Is niet goedkoop maar betrouwbaar en met verwisselbare electrode, Ik heb ook de goedkope van rond de 15 euro gehad maar 2 gingen erg snel stuk.
 
Deze prijzen zijn relatief goedkoop inderdaad.
 
Backplay heeft eens die ik heb gekocht en vergeleken met de goedkope en zover ik me herinner weken de goedkope allemaal behoorlijk af. Maar dat is al enige tijd geleden. Het ligt er ook aan waarvoor je hem wil gebruiken en of een kleine afwijking dan wel of niet erg is. Voor de TB garnalen ligt dat dan anders denk ik.
 
Klopt,je moet er wel op kunnen vertrouwen.
Iig nooit geen gekkigheid met die Hm meters gehad gelukkig.
 

Dit is een hele goede. Hieronder de link naar de Nederlandse conrad.
https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-lwt-02-geleidingswaarde-meetstick-2-101139.html

Goede electrode erg stabiel. Geeft ook goede waarde aan. Gecontroleerd met een gecertificeerde standaard.

Klein advies. Ik zou voor een µS (microSiemens) meter gaan. Dit is de echte meetwaarde. TDS is een omgerekende waarde, dus niet puur meer.
Zit een factor achter.
 
Mooi advies, dank, mijn maanvissen zijn nou ook weer niet ZO gevoelig, dus een kleine afwijking zal geen ramp zijn.
Laatst is het gemeten met een onbekende meter door een ander en gaf deze meter 921 uS aan, ik ga liever lager.
 
Ben heel benieuwd wat je met de waarde wilt dien.

De geleiding van het water geeft ook aan hoe het met de vervuiling zit.

Als je een grote verversing doet. En de planten voeding hebt gedoseerd, dan meet je een bepaalde waarde.
Zeg 300 uS. Na een week meet je 330 uS, dan is je bak aan het vervuilen.
Kom je na het verversen weer terug bij 300, dan is je bak weer schoon.

Andersom kan ook. Je meet na een week 280. Dan is er een hoop voeding verbruikt.

Dit zijn extreme voorbeelden.
 
Ik begrijp wat jullie bedoelen maar hoe moet ik dat zien. Eerst voor jezelf eik punten maken ofzo? Je moet toch weten wat vies en wat schoon is?
Is het een substitutie of aanvulling van overige metingen.
 
Nou de TDS meter is binnen, zondag besteld, dus lekker snel.
Morgen is een verversdag dus eerst kraanwatertest, dan actuele aquawatertest, dan verversen voedingsstoffen toevoegen en enige uren later nog een test, ik ben benieuwd wat deze waarde mij kunnen leren.
 
Je hebt er vat veel plezier van. Ik gebruik hem al vrij lang en desnoods kun je een nieuwe electrode bestellen.
 
ben benieuwd welke waarde je kraan water gaat geven Ton

groet

jaap
 
Ik ben bang dat het redelijk hoog zal zijn Jaap.
 

Terug
Bovenaan