Wat is er nieuw

Te koud voor planten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Annie
  • Startdatum Startdatum
A

Annie

Guest
Ik wil in de toekomst een koudwaterbak hebben met een school koudwater vissen.

Nu las ik dat de Javavaren, de Anubia en de Cryptocoryne in koudwater kunnen.

Welke temperatuur-grens hebben deze planten?

Onderzoek via Google wijst uit dat ze vanaf 22 graden moeten, maar de bak zal denk ik wel wat kouder zijn soms, vooral als het licht bijvoorbeeld uit gaat en in de wintermaanden.
Denk dat de temperatuur soms ook wel rond de 18 graden kan komen.
Zou dat ( ook bij een langdurige periode) iets uitmaken voor deze planten?

Wie kan me vertellen of de bovengenoemde planten ook kouder dan 22 graden gehouden kunnen worden?

Wat je hebt gevonden zijn denk ik 'optimale temperaturen' die voor de genoemde planten een range hebben die begint bij 22 (bijvoorbeeld). Ik heb namelijk eens in ons plantenboek gekeken en ondanks dat ik niet precies weet welke Crypto en welke Anubias (er zit echt een 's' achter dat woord) hebben die volgens het boek een minimum dat nog lager kan dan 22 graden C. Sommigen zelfs zo laag als 6 graden C. Optima beginnen wel vaak vanaf 22 graden C (bij de javavaren 20 graden C).

~ Ivo

Als ze kouder gehouden worden dan die 22 graden, kan dus wel alleen dan is het niet optimaal?

Stel dat het nooit kouder wordt dan 18 graden, dat redden de genoemde planten wel zonder uiteindelijk dood te gaan?
Het is dus niet zo dat ze dan met een half jaar ineens dood zijn of zo?
Of het elke maand slechter gaan doen?

Naar mijn ervaring doen de meeste planten het prima bij dergelijke temperaturen. Ze groeien minder hard, maar sterven niet af.

Jones zei:
Naar mijn ervaring doen de meeste planten het prima bij dergelijke temperaturen. Ze groeien minder hard, maar sterven niet af.

Dat is voor mij het belangrijkste.
Dat ze niet af gaan sterven of het slechter gaan doen.

Dus met 18 graden zit ik nog wel safe tegen die tijd, als ik het goed begrijp?

Omdat Jones het heeft over 'de meeste' (en terecht) is het algemene antwoord: ja.
Maar er zijn ook Crypto's waarvoor in mijn plantenboek een minimum van 20 is aangegeven, dus zouden we moeten weten om welke soort het specifiek gaat, als jij een specifiek antwoord wilt. En dan nog blijft het bij een voorspelling, kan net zo goed dat ze ook onder de minimumtemmperatuur die in ��n boek staat niet meteen afsterven.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Omdat Jones het heeft over 'de meeste' (en terecht) is het algemene antwoord: ja.
Maar er zijn ook Crypto's waarvoor in mijn plantenboek een minimum van 20 is aangegeven, dus zouden we moeten weten om welke soort het specifiek gaat, als jij een specifiek antwoord wilt. En dan nog blijft het bij een voorspelling, kan net zo goed dat ze ook onder de minimumtemmperatuur die in ��n boek staat niet meteen afsterven.

~ Ivo

Ik vind de Cryptocoryne amicorum erg leuk en heb die nu ook al.

Ga hem dan tegen die tijd stekken.
Ga er dus maar vanuit dat het om de Cryptocoryne amicorum gaat.

De Cryptocoryne amicorum komt uit Sumatra, en dat ligt dus midden op de evenaar. Daarvoor worden temperaturen van 22-28 graden aangegeven. Echt optimaal zal dat dus nooit worden. Vraag is dan of je dat ook zo wil dan. Voor mezelf zou ik het wel weten

Wat ik dan kan doen, is een middenweg kiezen en tegen de tijd dat het zo ver is, een verwarming erin doen en die afstellen op 22 graden.

Dat zou denk ik wel een oplossing zijn?

De amicorum staat niet in het boek van Kasselman helaas. Enkele andere Sumatra crypto's (cordata varianten, moehlmanni en pontederiifolia) hebben minima 17, 18 resp. 18 graden C.
Van diverse Anubias barteri varianten en javavaren varianten vermeldt zij 12 resp. 4 graden C. als minimum.
Dus howel je met 18 graden niet in de optimale range zit van de A. barteri en javavaren (22 - 26 resp. 20 - 28 graden C.) nog steeds ver weg is van hun minimum. Bij de genoemde Crypto's zou je wel de grenzen gaan opzoeken met 18 graden.

Wat ook nog van belang is om op te merken is dat Cryptocorynes, Anubias en Javavaren al langzame groeiers zijn, van zichzelf. Daar zou dan nog bovenop komen langzamer groeien door wat lagere temperatuur.

En dat is dan de theoretische info. Hoe het in de praktijk uitpakt met precies de soorten die je voor ogen hebt is vers 2.

~ Ivo

Wat bedoel je met een koudwaterbak? Gewoon op kamertemperatuur?
Ik heb ook geen verwarming in het aquarium maar op kamertemperatuur (18-20).
De anubia en javavaren heb ik ook, anubia groeit langzaam, javavaren groeit iets beter.
Beiden doen het verder prima.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan