Te laag co2


Haha is inderdaad een heel quick ;-)

Je hebt de zelfde cory’s als ik ;-)


Ja ik ken ze, ik ga eerst eens jouw ervaringen met co2 afwachten want deze led set is ook iets van 400,- als ik me niet vergis :-(.

@Ben, ze worden niet heet, de baardalg komt met name als ik profito toevoeg dus dat gaan we maar even niet doen.

Wanneer je buizen niet heet worden kan je er zo hier en daar plakband of ringetjes die je van een pvc buis zaagt om de licht buis doen. Waardoor er dus minder licht is. En Baardalg komt niet van Profito! Wel door het al genoemde CO2 en wellicht ook wat fosfaat tekort.
 
Fosfaat is gemeten en dar was bijn 0. Nitraat zat netjes op 25.
 
Fosfaat is gemeten en dar was bijn 0. Nitraat zat netjes op 25.
Dat heet dan dus een fosfaat tekort. Hopelijk kan je meten met een druppeltest? Profito bevat geen fosfaat, trouwens ook geen nitraat. Je zal fosfaat moeten toevoegen. Maar ook je CO2 tekort vraagt om een oplossing.
 
Stap voor stap, eerst ga ik co2 oplossen.
 
Stap voor stap, eerst ga ik co2 oplossen.
Heel goed John! Stap voor stap, eerst kennis over het een weten te bemachtigen en de materie daadwerkelijk begrijpen en dan verder met het volgende onderdeel. Je komt er zelf snel genoeg achter dat fosfaat en nitraat de volgende zullen zijn die je moet gaan toevoegen. Maar dat komt tegen die tijd wel.

Voor de CO2 kan ik echt zo'n continu test (drop checker) aanraden die je ophangt in de bak.
ada_drop_checker_1535514534_0d9857060.jpg
 
Als het goed is zit die er gratis bij dus dat is geregeld. Nitraat is nu op 25 dus dat is goed toch? Ik heb nog ruimte voor meer bewoners dus meer nitriet wat weer leid tot meer nitraat.
 
Stap voor stap, eerst ga ik co2 oplossen.

Ik snap dat goed hoor maar als je dan eerst nog met een po4 tekort blijft zitten zul je ook tekorten hebben en dus vaak weer algen. De po4 kun je erg makkelijk wat verhogen met een stockoplossing of met fosfaat uit een flesje van bv Easylife.
 
Ik snap dat goed hoor maar als je dan eerst nog met een po4 tekort blijft zitten zul je ook tekorten hebben en dus vaak weer algen. De po4 kun je erg makkelijk wat verhogen met een stockoplossing of met fosfaat uit een flesje van bv Easylife.

+1
De verhouding Nitraat, Fosfaat is een belangrijke voor planten. Het een kan eigenlijk zonder de ander.
 
Wat raden jullie aan als verhouding?
Had al wat gelezen over de redfield ratio maar anderen zeggen weer dat dit onzin is.
 
Over het algemeen word daar nitraat / fosfaat = 10/1 of 20/2 voor gebruikt.
 
Wat raden jullie aan als verhouding?
Had al wat gelezen over de redfield ratio maar anderen zeggen weer dat dit onzin is.

Ja de RR kun je wel vergeten en is meer voor Fytoplankton. Zolang je maar voldoende voeding hebt is het goed en een beetje in de juiste verhouding en vaak is dat 10-1 al is dat ook weer per plant verschillend. het is meer een richtlijn.
 
Het John,
Is het een idee om plantedbox all in one te gebruiken i.p.v. steeds losse dingen toe te voegen.
Ik weet dat er ook zakjes zijn voor ei met plantedbox maar daar ben ik nog niet ver genoeg voor.
 
John dat is een optie maar bijsturen is dan niet mogelijk en als je de EI wil volgen met poeders dan is dat heel makkelijk hoor en ook erg simpel. Mocht je advies of berekeningen voor de poeders willen dan mag je me wel een pb sturen.
Zelf koop ik de kaliumnitraat en kaliumfosfaat bij aquariumbemesting.nl
 
Dit weekend wil ik met co2 gaan beginnen. Zoals een aantal van jullie wete heb ik een trigon 190. Ik had gelezen dat 10 bellen oer 100 liter per minuut goed zou zijn. Dit gaat om netto liters, mijn 190 is bruto. Als ik begin met 12 bellen per minuut zit ik dan een beetje goed? Ik wil verhogen met 1 bel per week tot ik een limoen groene dropchecker heb.

Alvast bedankt weer voor jullie raad en advies :)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    59.9 KB · Weergaven: 72
Dat aantal is om veilig te beginnen en zal per bak verschillen maar ik moest op de 125 liter hier zo n 70 bellen geven om de ph van 8 naar 6.9 te verlagen. Het gebruik van een continutest kan ik je ten zeerste aanraden.
 
Btw, het aantal bellen kun je prima in 2-3 dagen opbouwen hoor want nieuwe planten en vissen wen je ook geleidelijk over eigenlijk en dat geeft ook geen problemen. Met een continutest kun je de kleur aflezen en zo nodig om de paar uren wat verhogen.
 
Dit weekend wil ik met co2 gaan beginnen. Zoals een aantal van jullie wete heb ik een trigon 190. Ik had gelezen dat 10 bellen oer 100 liter per minuut goed zou zijn. Dit gaat om netto liters, mijn 190 is bruto. Als ik begin met 12 bellen per minuut zit ik dan een beetje goed? Ik wil verhogen met 1 bel per week tot ik een limoen groene dropchecker heb.

Alvast bedankt weer voor jullie raad en advies :)
De hoeveelheid CO2 die nodig is hangt sterk samen met je verlichtinsduur/sterkte. En dat wordt weer mede bepaalt door je plantenkeuze. De meeste planten die ik bij je zie, Anubias en Javavaren en die Crytocorynes zijn geen hoge intensiteit nodig. De Anubias zelfs bij voorkeur niet! Je moet dit plantje trouwens ook niet zo in de bodem planten maar dit terzijde. De Limnophilla mag wel wat meer in het licht en de Lobelia, als ik het goed zie ook wel.
 
Zoals John ook al aangeeft kan ook ik je ten zeerste aanraden om een continu test in je aquarium te hangen. Ik dacht ook dat ik het zelf wel zou kunnen door bellen te gaan tellen. Maar feit blijft dat ik zonder ervaring aan iets nieuws ben begonnen toen. Doe het goed en hang een continutest op.
 
Btw, het aantal bellen kun je prima in 2-3 dagen opbouwen hoor want nieuwe planten en vissen wen je ook geleidelijk over eigenlijk en dat geeft ook geen problemen. Met een continutest kun je de kleur aflezen en zo nodig om de paar uren wat verhogen.

Om de hoeveel uur kan ik met hoeveel bellen verhogen?
 
Als er geen of weinig fosfaat in je bak zit en je gaat co2 toevoegen missen je planten nog steeds fosfaat. Maar algen vinden dat niet zo erg. Just saying
 
Misschien kun je ook iets meer voeren als je denkt dat je zuinig bent met voeden. Op die manier krijg je ook meer fosfaat in je bak.
 
Als er geen of weinig fosfaat in je bak zit en je gaat co2 toevoegen missen je planten nog steeds fosfaat. Maar algen vinden dat niet zo erg. Just saying
Dit geldt overigens voor alles stoffen die planten verbruiken. Door CO2 toe te voegen stimuleer je de plantengroei en daarmee ook het verbruik van voedingsstoffen die ze nodig hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Ik ga ook aio van plantedbox toevoegen. Heb nog nagedacht over de ei varriant maar wil eerst deze proberen. Ik ga ook contuetest toevoegen in de vorm van een drop checker.

Acties dit weekend:
1 reguliere wissel
2 drop checker in aquarium plaatsen
3 co2 installatie installeren met 10 bellen per uur
4 40 ml plantedbox toevoegen
5 elke 2,5 uur verhogen met 5 bellen per uur

Wat vinden jullie van deze aanpak en heb ik ergens risico’s?
 
Ik ga ook aio van plantedbox toevoegen. Heb nog nagedacht over de ei varriant maar wil eerst deze proberen. Ik ga ook contuetest toevoegen in de vorm van een drop checker.

Acties dit weekend:
1 reguliere wissel
2 drop checker in aquarium plaatsen
3 co2 installatie installeren met 10 bellen per uur
4 40 ml plantedbox toevoegen
5 elke 2,5 uur verhogen met 5 bellen per uur

Wat vinden jullie van deze aanpak en heb ik ergens risico’s?
Goedemorgen John,

Als ik jouw topic zo doorlees lijkt het mij goed dat je met AIO van Plantedbox gaat beginnen. Ook goed om te lezen dat je een continutest op gaat hangen.

3 co2 installatie installeren met 10 bellen per uur
Met tien bellen per uur kun je net zo goed geen CO2 toevoegen volgens mij. Ik neem aan dat je tien bellen per minuut bedoelde.
 
Ik neem aan dat je tien bellen per minuut bedoelde.

Ook dat is erg weinig hoor voor die hoeveelheid water en dat zijn meer richtgetallen om veilig te beginnen maar doorgaans veel te weinig.
 
Goedemorgen John,

Als ik jouw topic zo doorlees lijkt het mij goed dat je met AIO van Plantedbox gaat beginnen. Ook goed om te lezen dat je een continutest op gaat hangen.


Met tien bellen per uur kun je net zo goed geen CO2 toevoegen volgens mij. Ik neem aan dat je tien bellen per minuut bedoelde.


Haha klopt inderdaad per minuut.
 
Ook dat is erg weinig hoor voor die hoeveelheid water en dat zijn meer richtgetallen om veilig te beginnen maar doorgaans veel te weinig.
Wat is dan een goed getal om me te beginnen? Ik heb ook een berekening gezien van aantal liters x kh /1000. Dan zou ik op ongeveer 60 bellen per minuut uitgekomen. ( ongeveer 150 liter netto, x kh van 6 / 1000= 1)
Gilles geeft aan om met 1 bel per seconde te beginnen.
 
Laatst bewerkt:
10 of 12 per minuut is inderdaad wat weinig op een 190ltr bak.

Evengoed is het beslist goed laag te starten en rustig te verhogen.

De toevoeging van co2 heeft invloed op de ph en o.a. daarmee op verschillende processen in de bak. 1 van die processen is de nitrificatie. Dus rustig aan is best goed.

Ik heb eens het advies gelezen de ph per week met maximaal 0,1 punt te verlagen. Daarvoor moet je dan natuurlijk wel een test of meter hebben waarmee je het zo nauwkeurig kan meten.

Ik denk dat ik zelf op 40 zou starten en daarna 2-wekelijks (2x per week) 10 bellen per minuut erbij.

Ik heb niet in mijn geheugen hoe je de co2 gaat verspreiden?
De efficiëntie van de toegevoegde co2 is erg afhankelijk van de manier van verspreiden en van de circulatie in de bak.

Dit ritme van ophogen geeft je ook de gelegenheid rustig daarmee te spelen en te kijken wat bij jou het beste resultaat in de checker geeft. Denk er aan dat de checker met een aantal uren vertraging reageert.
Ook moet de checker voor een goede weergave niet te hoog in het aquarium hangen, en liefst niet bij de plaats waar de co2 verspreid wordt.
De meeste planten groeien onderin, dus het co2-niveau daar is belangrijk.

Als voorbeeld, wij hielden op ons 120ltr aquarium met 8 uur lang (de lichtperiode) 80 bellen per minuut via een neo diffuser en 1 extern filter en 1 extra interne pomp de checker met moeite aan de blauwe kant van groen. Nu we zijn overgegaan naar een in tank bazooka en 2 externe filters, andere plaatsing spraybar en 40 a 50 bellen per minuut, zitten we op lichtgroen. Dus met veel minder co2. Voor ons een perfecte kleur voor de bak. Gezien jouw planten zou ik zeker niet hoger gaan zitten dan diep bosgroen tot hooguit lichtgroen. Lichtgroen heb ik hier op volle ledverlichting van juwel en planten die normaal tot veel licht nodig hebben.

Veel succes en plezier met de co2 :)
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie gcj!
Ik ga beginnen met 40 bellen per minuut, om je vraag nog te beantwoorden ik ga gebruik maken van een diffuser. Als ik wil verhogen wat is dan een goed aantal?
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie gcj!
Ik ga beginnen met 40 bellen per minuut, om je vraag nog te beantwoorden ik ga gebruik maken van een diffuser. Als ik wil verhogen wat is dan een goed aantal?

Ow ja, uitgebreid is beslist een sterke kant van mij pffff :) Sorry voor de lange lap tekst.

Maar, ergens in dat stukje had ik gezegd dat ik het 2x per week met 10 bellen zou ophogen.
Je zal van die 40 bellen per minuut gedurende de periode dat je licht brand beslist al een verbetering gaan zien in de planten.

Trouwens, ik weet dat veel mensen liefst voor een betere verspreiding gaan middels een in line reactor of bazooka. Dat zijn natuurlijk opties, maar wij halen hier als je liever een diffuser wil blijven gebruiken ook goede resultaten bij de bio-co2 met wat ehhmm hybride oplossingen :)
Er zijn veel mogelijkheden.
 
Als er geen of weinig fosfaat in je bak zit en je gaat co2 toevoegen missen je planten nog steeds fosfaat. Maar algen vinden dat niet zo erg. Just saying

Algen ontstaan door tekorten. Wanneer er geen fosfaat in je bak zit en er dus op dat gebied een tekort is kan dat (groene) algen opleveren.
 
Ik heb eens het advies gelezen de ph per week met maximaal 0,1 punt te verlagen.

weet je de reden daarvan ook want ik gooi op nieuwe bakken de co2 altijd zo open dat ik denk dat de ph redelijk goed zal zijn en bouw dat dus lang niet zo langzaam op.
 

Terug
Bovenaan