Hoogheid
Well-known member
- Lid geworden
- 1 maart 2018
- Leeftijd
- 35
Je hebt vast nog veel meer goede ideeën John!Jeeeejjj mijn eerste goede idee! ;-)
Wijsheid komt immers met de jaren.
Je hebt vast nog veel meer goede ideeën John!Jeeeejjj mijn eerste goede idee! ;-)
Haha is inderdaad een heel quick ;-)
Je hebt de zelfde cory’s als ik ;-)
Ja ik ken ze, ik ga eerst eens jouw ervaringen met co2 afwachten want deze led set is ook iets van 400,- als ik me niet vergis :-(.
@Ben, ze worden niet heet, de baardalg komt met name als ik profito toevoeg dus dat gaan we maar even niet doen.
Dat heet dan dus een fosfaat tekort. Hopelijk kan je meten met een druppeltest? Profito bevat geen fosfaat, trouwens ook geen nitraat. Je zal fosfaat moeten toevoegen. Maar ook je CO2 tekort vraagt om een oplossing.Fosfaat is gemeten en dar was bijn 0. Nitraat zat netjes op 25.
Heel goed John! Stap voor stap, eerst kennis over het een weten te bemachtigen en de materie daadwerkelijk begrijpen en dan verder met het volgende onderdeel. Je komt er zelf snel genoeg achter dat fosfaat en nitraat de volgende zullen zijn die je moet gaan toevoegen. Maar dat komt tegen die tijd wel.Stap voor stap, eerst ga ik co2 oplossen.
Stap voor stap, eerst ga ik co2 oplossen.
Ik snap dat goed hoor maar als je dan eerst nog met een po4 tekort blijft zitten zul je ook tekorten hebben en dus vaak weer algen. De po4 kun je erg makkelijk wat verhogen met een stockoplossing of met fosfaat uit een flesje van bv Easylife.
Wat raden jullie aan als verhouding?
Had al wat gelezen over de redfield ratio maar anderen zeggen weer dat dit onzin is.
De hoeveelheid CO2 die nodig is hangt sterk samen met je verlichtinsduur/sterkte. En dat wordt weer mede bepaalt door je plantenkeuze. De meeste planten die ik bij je zie, Anubias en Javavaren en die Crytocorynes zijn geen hoge intensiteit nodig. De Anubias zelfs bij voorkeur niet! Je moet dit plantje trouwens ook niet zo in de bodem planten maar dit terzijde. De Limnophilla mag wel wat meer in het licht en de Lobelia, als ik het goed zie ook wel.Dit weekend wil ik met co2 gaan beginnen. Zoals een aantal van jullie wete heb ik een trigon 190. Ik had gelezen dat 10 bellen oer 100 liter per minuut goed zou zijn. Dit gaat om netto liters, mijn 190 is bruto. Als ik begin met 12 bellen per minuut zit ik dan een beetje goed? Ik wil verhogen met 1 bel per week tot ik een limoen groene dropchecker heb.
Alvast bedankt weer voor jullie raad en advies 🙂
Btw, het aantal bellen kun je prima in 2-3 dagen opbouwen hoor want nieuwe planten en vissen wen je ook geleidelijk over eigenlijk en dat geeft ook geen problemen. Met een continutest kun je de kleur aflezen en zo nodig om de paar uren wat verhogen.
Dit geldt overigens voor alles stoffen die planten verbruiken. Door CO2 toe te voegen stimuleer je de plantengroei en daarmee ook het verbruik van voedingsstoffen die ze nodig hebben.Als er geen of weinig fosfaat in je bak zit en je gaat co2 toevoegen missen je planten nog steeds fosfaat. Maar algen vinden dat niet zo erg. Just saying
Goedemorgen John,Ik ga ook aio van plantedbox toevoegen. Heb nog nagedacht over de ei varriant maar wil eerst deze proberen. Ik ga ook contuetest toevoegen in de vorm van een drop checker.
Acties dit weekend:
1 reguliere wissel
2 drop checker in aquarium plaatsen
3 co2 installatie installeren met 10 bellen per uur
4 40 ml plantedbox toevoegen
5 elke 2,5 uur verhogen met 5 bellen per uur
Wat vinden jullie van deze aanpak en heb ik ergens risico’s?
Met tien bellen per uur kun je net zo goed geen CO2 toevoegen volgens mij. Ik neem aan dat je tien bellen per minuut bedoelde.3 co2 installatie installeren met 10 bellen per uur
Ik neem aan dat je tien bellen per minuut bedoelde.
Goedemorgen John,
Als ik jouw topic zo doorlees lijkt het mij goed dat je met AIO van Plantedbox gaat beginnen. Ook goed om te lezen dat je een continutest op gaat hangen.
Met tien bellen per uur kun je net zo goed geen CO2 toevoegen volgens mij. Ik neem aan dat je tien bellen per minuut bedoelde.
Wat is dan een goed getal om me te beginnen? Ik heb ook een berekening gezien van aantal liters x kh /1000. Dan zou ik op ongeveer 60 bellen per minuut uitgekomen. ( ongeveer 150 liter netto, x kh van 6 / 1000= 1)Ook dat is erg weinig hoor voor die hoeveelheid water en dat zijn meer richtgetallen om veilig te beginnen maar doorgaans veel te weinig.
Bedankt voor je uitgebreide reactie gcj!
Ik ga beginnen met 40 bellen per minuut, om je vraag nog te beantwoorden ik ga gebruik maken van een diffuser. Als ik wil verhogen wat is dan een goed aantal?
Als er geen of weinig fosfaat in je bak zit en je gaat co2 toevoegen missen je planten nog steeds fosfaat. Maar algen vinden dat niet zo erg. Just saying
Ik heb eens het advies gelezen de ph per week met maximaal 0,1 punt te verlagen.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.