te lage fosfaten, hoe hou ik dit omhoog?


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
261
Leeftijd
39
Mijn fosfaten zijn altijd vrij laag en het lukt me niet echt om die op pijl te houden.
Er zijn wel een beetje blauwe zweem in het test potje, maar echt heel licht.

Ten opzichte van januari: fosfaten waren voorheen 0.8 maar zijn de laatste paar maanden gestaag aan het dalen.
De KH is omhoog gegaan van 4 naar 6, de PH omlaag van 7.5 naar 7, en de GH is gelijk gebleven

Op een van de crypto blaadjes zit nu zwarte baard alg.
kan het kloppen dat het lage fosfaat gehalte hier oorzaak van is?

Beetje lastig wel om de balans te vinden tussen wat planten nodig hebben en wat vissen niet fijn vinden.
Mn water waarden zijn nu als volgt (dit is van vlak voor de waterwissel)
GHKHPHPO4NO2NO3NH3/NH4W Change
16-4-20236670.2 ?0.050.07
Ik voeg nu elke dag 1 pompje floragrow toe, maar misschien moet ik 2 of 3 pompjes doen of iets anders?
En elke 4 dagen 5ml ferrocell.
Ik wil ook weer niet teveel krijgen van bepaalde elementen.
Om die reden heb ik ook floragrow gekozen ipv floragrow pro, omdat ik de nitraten niet teveel wil laten oplopen.
 
Baardalg is vaak een gevolg van een co2 tekort of een onstabiele co2.

 
Mijn fosfaten zijn altijd vrij laag en het lukt me niet echt om die op pijl te houden.
Er zijn wel een beetje blauwe zweem in het test potje, maar echt heel licht.

Ten opzichte van januari: fosfaten waren voorheen 0.8 maar zijn de laatste paar maanden gestaag aan het dalen.
De KH is omhoog gegaan van 4 naar 6, de PH omlaag van 7.5 naar 7, en de GH is gelijk gebleven

Op een van de crypto blaadjes zit nu zwarte baard alg.
kan het kloppen dat het lage fosfaat gehalte hier oorzaak van is?

Beetje lastig wel om de balans te vinden tussen wat planten nodig hebben en wat vissen niet fijn vinden.
Mn water waarden zijn nu als volgt (dit is van vlak voor de waterwissel)
GHKHPHPO4NO2NO3NH3/NH4W Change
16-4-20236670.2 ?0.050.07
Ik voeg nu elke dag 1 pompje floragrow toe, maar misschien moet ik 2 of 3 pompjes doen of iets anders?
En elke 4 dagen 5ml ferrocell.
Ik wil ook weer niet teveel krijgen van bepaalde elementen.
Om die reden heb ik ook floragrow gekozen ipv floragrow pro, omdat ik de nitraten niet teveel wil laten oplopen.
In verhouding staat je nitraat level niet eens zo slecht t.o.v. je fosfaat. Toch zou ik het nitraat niveau naar zo'n 10 hoger willen zetten waarna je het fosfaat level op 1 zou kunnen bepalen. V.w.b. je baardalg; daarvoor zou je het CO2 gehalte ietwat hoger kunnen zetten hoewel de huidige hoogte er net mee door kan. Flora Grow bevat overigens geen nitraten en/of fosfaten. (Flora grow pro wél) Vandaar je lage nitraat/fosfaat verhoudingen. Je zou deze producten wel ook apart kunnen aanschaffen in poedervorm bij aquariumbemesting.nl. Wat deze zaken zijn belangrijk en nodig voor planten. Dit poeder kan je dat aanlengen met water en naar wens toevoegen.

 
Ik heb dat floragrow pro eens bekeken. Wat ik wonderlijk vind is dat ze niet specifiek zijn in hoeveel nitraat en fosfaat je nu eigenlijk toevoegt in een pompje. Je bent bang om te overdonderen, maar dat is eigenlijk alleen aan de orde als je met een zo'n pompje heeeel veel toevoegt. Als dat niet zo is dan kun je natuurlijk gewoon de dosis aanpassen.
 
Hallo Ronald,

Hier de ingeredienten van Flora Grow Pro, groet
 

Bijlagen

  • Flora Grow Pro.jpg
    Flora Grow Pro.jpg
    143.1 KB · Weergaven: 46
Die getallen zijn wel leuk maar goed ik haal daar ook niet uit hoeveel milligram je dan toevoegt.
 
Dosring.
 

Bijlagen

  • 20230419_191949.jpg
    20230419_191949.jpg
    153.5 KB · Weergaven: 45
Als je het één niet te hoog wil laten worden en het ander te kort komt, ga je het best over op het toevoegen van individueel gedoseerde stoffen. Bijv. de poeders van aquariumbemesting.nl....
 
Ja, klopt. Er werd genoemd dat je dan de floragrow pro nodig zou hebben. Ik zelf zou dan eerder voor een product kiezen waarvan ik eenvoudig kan berekenen hoeveel ik toevoeg.
 
dank voor alle reacties! aqariumbemesting heeft er weer een klantje bij :D Ik ga daar wat bestellen denk ik.
En ik ga de co2 iets verhogen. Het is wel lastig om na het bijvullen weer precies dezelfde flow te krijgen. Dat zal ook wel invloed hebben.
Ik had al in de planning staan om op zoek te gaan naar een tweede regelaar zodat ik hier geen last meer van heb.
Er zitten nu ook wel nog meer planten in als voorheen.
Er zitten nu ook wat kleine drijvertjes die wel heel snel groeien! weet de naam niet eens.. even groot als kikkerbeet, maar dan rood /groen, en maakt nieuwe blaadjes die met stengeltje vast zitten, en de wortels zijn rood en blijven lekker kort..
En ik heb een paar hygrophila guanensis groeien ( t plantje kwam in een paar scheutjes die ik verspreid heb over de bak.
Ik haal elke week een ikea kommetje salade speciaal eruit, en een aantal tijgerlotus bladeren.
 
Er zitten nu ook wat kleine drijvertjes die wel heel snel groeien! weet de naam niet eens.. even groot als kikkerbeet, maar dan rood /groen, en maakt nieuwe blaadjes die met stengeltje vast zitten, en de wortels zijn rood en blijven lekker kort..
 
GEFELICITEERD! XD u heeft het correcte antwoord! U wint hiermee.... levenslange wekelijkse couponnen voor een overheerlijke groen salade uit ons aquarium! Vol met oergezonde nutrienten en antioxidanten!;)k(geldig zolang de groenvoorraad strekt)
 
Je zult 'm vast wel kunnen eten, alleen vrees ik dat @jessicapilon daar niet blij mee is als overtuigend non-vegetariër....
 
Voor de fosfaat moet ik dit poeder hebben om de floragrow aan te vullen?
En hoe zit het met de kalium daar in?
 
ja klopt.
Je planten hebben ook kalium nodig, en dat zul je niet snel overdoseren.
 
Je zult 'm vast wel kunnen eten, alleen vrees ik dat @jessicapilon daar niet blij mee is als overtuigend non-vegetariër....
Geen probleem! we gooien er wat lekker verse daphnia's bij! naar keuze levend of bevroren.
 
Voor de fosfaat moet ik dit poeder hebben om de floragrow aan te vullen?
En hoe zit het met de kalium daar in?
Ja, daar kun je KH2PO4 voor gebruiken.

Als je wilt weten wat je toevoegt, of in welke concentraties of om zelf je waarden uit te rekenen is dit een handige site: https://rotalabutterfly.com/nutrient-calculator.php
 
Wat je moet oplossen staat ook wel goed op de zakjes normaal gesproken.
 
Voor de fosfaat moet ik dit poeder hebben om de floragrow aan te vullen?
En hoe zit het met de kalium daar in?
Zelf heb ik dit spul altijd gebruikt. Het beste ga je vooreerst gewoon uit van de gebruiksadviezen van de producent dus 4 gram oplossen in 500 ml. warm water. Je kan beginnen met een dosering van 2 á 3 ml. per dag om je fosfaat level op gewenste hoogte te brengen. Mogelijk kan je deze hoeveelheid later terugbrengen tot 1 á 2 ml. per dag.
 
Wel even opletten dat je niet de floragrow en de fosfaat/nitraat er gelijktijdig in gooit. Eerst even wachten tot het goed verdeeld is in de bak en dan pas het andere erbij gooien.
 
Je kunt ook gewoon wat meer/vaker je vissen voeren.. hiermee verhoog je ook je nitraat en fosfaat...... (Misschien nog wat dieren erbij zetten zodat je belasting wat meer wordt)
 
Je kunt ook gewoon wat meer/vaker je vissen voeren.. hiermee verhoog je ook je nitraat en fosfaat...... (Misschien nog wat dieren erbij zetten zodat je belasting wat meer wordt)
klopt, vooral dierlijk voer (bijvoorbeeld diepvriesvoer) helpt, maar je vissen moeten wel alles opeten, anders krijg je andere problemen (te hoge organische belasting met alle gevolgen van dien). Dus om het door de week wat op peil te houden kan dat in beperkte mate, maar ik zou het toch niet als oplossing van het fosfaatprobleem durven zien.
 
Vlokken voer of granulaat voer zal ook zeker het fosfaatgehalte verhogen.
 
Desondanksdenk ik dat het een niet erg efficiënte manier is om via vissenvoer gericht je fosfaat te willen verhogen. Het voer voor de vissen is absoluut een onderdeel van het geheel, maar als het niet voldoende is (omdat je wat minder vissen hebt bijv) kun je het beste gewoon fosfaat bijvulllen.
 
Dat ben ik met Lysia eens want de hoeveelheid in het voer zal minimaal zijn en als je echt moet verhogen dan zou je heel veel moeten voeren wat ook weer voor extra belasting gaat zorgen.
Er zijn genoeg middeltjes op de markt op gericht de po4 te kunnen verhogen.
 
Bij mij lijkt het erop dat de vissen wel genoeg fosfaat kunnen leveren om de boel op peil te houden. Maar ze kunnen niet compenseren voor het verlies door de waterwissels. Dus als je meer dan een beetje planten hebt dan is toevoegen wel zinvol.
 
Of dat genoeg is hangt denk ik ook af van de hoeveelheid licht en de vraag van de planten.
 
Ja, klopt. Ik heb wel veel planten, maar ook weinig licht. Als je meer licht hebt dan is dat natuurlijk anders
 

Terug
Bovenaan