Te veel CO2(?) maar geen problemen met vissen?


F

Ferry Heibrink

Guest
Ik ben in mijn strijd tegen baardalg de CO2 aan het ophogen vanaf de basis KH3 en PH6.65 wat 20mg/l moet wezen, en de ideale waarde was waar ik in eerste instantie mee werkte.
CO2 toediening gebeurd met een gasfles, controller en reactor oplossing.

Ik heb als dubbele check een continutest (dropcheck) opgehangen op 2 plekken in de bak (onderin en bovenin).

De KH waarde van mijn bak is 3.

Nu komt mijn verbazing. Ik ben vanaf PH 6.65 aan het afzakken en zit intussen op 6.25.
Deze daling is uitgevoerd over een periode van meerdere dagen.

Als ik de tabellen erbij pak, zou mijn CO2 waarde intussen gevaarlijk hoog moeten zijn. De dropcheckers zijn beiden nog steeds knalgroen (een andere kleur hebben ze ook nog niet gehad).

Ook de vissen zijn levendig en hebben geen problemen. Wel zie ik voor het eerst in lange tijd dat de planten iets van luchtbelletjes loslaten. Dit hebben ze lange tijd niet gedaan.

Ik heb vandaag de PH sonde ge-eikt en ook daar ben ik geen afwijkingen tegengekomen.

Iemand nog tips of opmerkingen? Ik denk dat ik op de goede weg ben om de planten op gang te krijgen, maar die KH3 en PH6.25 kan ik totaal niet rijmen, want die zouden een CO2 gehalte van bijna 50 mg/ltr betekenen.

Ik wil niet ineens morgenochtend beneden komen en er acher komen dat mijn vissen gestorven zijn door verstikking, maar aan de andere kant wil ik mijn planten redden van de baardalg, wat nu eindelijk aardig lijkt te slagen.
 
Tja wat voor de een knalgroen is, is voor de ander misschien lichtgroen? Dus een foto is handig.

Daarnaast meet een elektrode alle zuren. En een dropchecker meet alleen CO2.

Als je bijvoorbeeld over turf filterd. Of een ander zuur toevoegd, dan is de tabel niet bruikbaar. De tabel gaat ervan uit, dat al het zuur afkomstig is uit CO2.

Je zult dan de pH visueel moeten instellen met de dropchecker.

Dan heb je dus het zuur van de CO2 en de overige zuren.
 
Als je een knalgroene dropchecker hebt met een vloeistof bedoeld voor 30ppm zou de Co2 goed moeten zijn. In theorie wel te verstaan.
Maar omdat je baardalg hebt is dat toch een teken van; òf te weinig CO2 òf te slechte transport hiervan
Mag ik dan de conclusie maken dat er iets mis is met de bepaling/ meting van je CO2 gehalte? Ik bedoel baardalg liegt niet, meetinstrumenten soms wel.
 
Opzich als je planten veranderen in een bruistabletje zou ik me verlichting gaan dimmen om van je algen af te komen ipv meer CO2 erin te rammen

Oh en het bruisen is zuurstof, dus Opzich ook niet vreemd dat je vissen nergens last van hebben
 
Als je een knalgroene dropchecker hebt met een vloeistof bedoeld voor 30ppm zou de Co2 goed moeten zijn. In theorie wel te verstaan.
Maar omdat je baardalg hebt is dat toch een teken van; òf te weinig CO2 òf te slechte transport hiervan
Mag ik dan de conclusie maken dat er iets mis is met de bepaling/ meting van je CO2 gehalte? Ik bedoel baardalg liegt niet, meetinstrumenten soms wel.

Nou de baardalg is rap aan het afsterven, maar moet wel zeggen, heb wel ietsje carbo toegevoegd afgelopen dagen, maar dat heb ik in het verleden al veel vaker gedaan zonder resultaat (heb niet voor niets een jerrycan staan), dus het moet de co2 wel zijn die nu iets teweeg brengt.

In mijn filter zit een heel klein beetje turf (stukje van een plaat). Dit geeft echter geen kleuring in het water, waarschijnlijk omdat het veel te weinig is. Denk zelf dat de invloed hiervan echt heel minimaal is.

Opzich als je planten veranderen in een bruistabletje zou ik me verlichting gaan dimmen om van je algen af te komen ipv meer CO2 erin te rammen


Nee, ik zie een heel incidenteel gasbelletje ontstaan. Het is geen 7up waar ik naar zit te kijken. Vroeger in mijn oude bak had ik veel meer belletjes (en geen baardalg).

Heb 3 powerled balken van 96W boven de bak van 7000K. Deze draaien nu op 90% op de controller wat qua stroomverbruik effectief 207w betekent. Deze zijn overigens nieuw (Vivarium).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry, heb de verkeerde gepost. Ik heb er een met 1 flesje, kant en klaar.
Zal de link opzoeken.

Niet nodig hoor, ik vond het al raar dat je dergelijke vergissing zou maken. Ik dacht wel dat ik het verkeerd begrepen had of dat de link idd niet klopte
 
Je schreef eerder dat je drie balken hebt van 96watt die draaien op 90%.
Hoe kom je dan aan 207watt effectief verbruik?
Zou het dan niet eerder rond de 260watt moeten zijn puur voor de LEDs of zie ik het verkeerd?
 
Dan valt de hoeveelheid licht wel mee.
Maar denk dat tog je turf voor de verschuiving in ph zorgt..
Zou vertrouwen op de continu test

Dank je wel!

Had de lampen sowieso iets gedimd omdat mijn oude set rond de 170w zat. Als ik de nieuwe lampen op 100% zet worden ze flink heet, ook al hebben ze koelribben. Ik weet niet wat dat met de levenduur gaat doen als ik die op meer vermogen laat draaien. Op 90% worden ze ook heet, maar het scheelt wel iets. Jammer dat ik het aquariumwater niet kan gebruiken om te te koelen. Voor de balk zou ik ideaal zijn (zeker in de winterperiode), maar ik weet geen practische manier om de lampen met water te koelen en ze tegen het water te hangen lijkt me geen optie ;)

Je schreef eerder dat je drie balken hebt van 96watt die draaien op 90%.
Hoe kom je dan aan 207watt effectief verbruik?
Zou het dan niet eerder rond de 260watt moeten zijn puur voor de LEDs of zie ik het verkeerd?

Heb je helemaal goed gezien. Er zitten 2 grote transformatoren bij van 250 watt per stuk. Deze hebben per transformator 3 DC uitgangen. Echter passen er op dit moment maar 2 fysiek in mijn 2 controllers, dus 2 van de 6 DC uitgangen liggen nog ongebruikt. Ik denk dat de transformator die nu 2 lampen bediend niet helemaal goed benut word.

Heb op de vivarium namelijk ook 2 wifi lichtcontrollers van kitelight gekocht (die goudkleurige), maar die gaan zo snel mogelijk weer weg, wat een ondingen. t.o.v. mijn 'oude' TC420. Ik kan niet eens meer zonder tussenkomst van computer de verlichting even uit of aan doen en de wifi koppeling is een nog groter drama, maar dat is een heel andere discussie ;) Nog helemaal los van het feit dat die dingen zich als Open wifi punt presenteren en iedereen hier in de buurt connectie kan maken met het ding. Wachtwoord instellen is niet eens mogelijk! Binnenkort dus te koop ;)

Zodra JMB met hun nieuwe controller komt, ga ik die bestellen. Daar kunnen de beide transformatoren samen op aangesloten worden en heb ik geen 2 losse controllers meer nodig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je helemaal goed gezien. Er zitten 2 grote transformatoren bij van 250 watt per stuk. Deze hebben per transformator 3 DC uitgangen. Echter passen er op dit moment maar 2 fysiek in mijn 2 controllers, dus 2 van de 6 DC uitgangen liggen nog ongebruikt. Ik denk dat de transformator die nu 2 lampen bediend niet helemaal goed benut word.

Op die manier...

maar die gaan zo snel mogelijk weer weg, wat een ondingen. t.o.v. mijn 'oude' TC420
....
en de wifi koppeling is een nog groter drama, maar dat is een heel andere discussie ;) Nog helemaal los van het feit dat die dingen zich als Open wifi punt presenteren en iedereen hier in de buurt connectie kan maken met het ding.
....
Wachtwoord instellen is niet eens mogelijk! Binnenkort dus te koop ;)

Uiterst origineel reclamepraatje!! :thumbs: Iedereen wacht nu vol ongeduld op je advertentie!!:D:D

Hehehe
:sorry: Kon het niet laten...
 
Denk trouwens dat je voedingen gwn single output zijn met 3 stekkers.
Dus of je nou alle 3 of 1 aansluit zou niet uit moeten maken.
 
Heb even dit topic doorgelezen.

Even een vraag, probeer je enkel de tekorten aan te vullen met Co2. Je baardalg kan je ook bestrijden met andere middelen.

Je hebt een ballans nodig, de balans tussen je bemesting, lichtintensiteit en afvalstoffen die de vissen produceren.
Co2 is hier een schakel in.

Mischien heb je dit al in een ander topic besproken, maar wou het toch even aanhalen.
 
Heb even dit topic doorgelezen.

Even een vraag, probeer je enkel de tekorten aan te vullen met Co2. Je baardalg kan je ook bestrijden met andere middelen.

Je hebt een ballans nodig, de balans tussen je bemesting, lichtintensiteit en afvalstoffen die de vissen produceren.
Co2 is hier een schakel in.

Mischien heb je dit al in een ander topic besproken, maar wou het toch even aanhalen.

Ik houd alles in de gaten, ik voeg plantenvoeding toe met een automatische pomp. CO2 is maar een schakel daar ben ik me bewust van. Ik denk wel dat ik het nu eindelijk echt onder controle ga krijgen in deze bak na 1,5 jaar.
 
Denk trouwens dat je voedingen gwn single output zijn met 3 stekkers.
Dus of je nou alle 3 of 1 aansluit zou niet uit moeten maken.

Volgens de verkoper op de beurs moesten ze echt parralel worden aangesloten. Ik zal kijken of ik er meer over kan vinden.
 
Ik houd alles in de gaten, ik voeg plantenvoeding toe met een automatische pomp. CO2 is maar een schakel daar ben ik me bewust van. Ik denk wel dat ik het nu eindelijk echt onder controle ga krijgen in deze bak na 1,5 jaar.
Ik ben blij dat je bewust omgaat met het probleem.
Veel veranderen 1 schakel en zien niet in welke consequenties dat heeft op het totaal plaatje.
 
Ik ben blij dat je bewust omgaat met het probleem.
Veel veranderen 1 schakel en zien niet in welke consequenties dat heeft op het totaal plaatje.

Ik houd al aquaria sinds mijn 13e. Ben nu 35 maar ik leer nu nog het meest. Heb alles al meegemaakt, maar baardalg is toch wel het meest hardnekkige.

Ik probeer alles wat ik doe te overzien, maar zelfs vandaag alweer geleerd dat een klein stukje turfplaat mijn waarden al kan vertekenen.

Wel bedankt voor het compliment :)
 
Graaggedaan!

Ik heb nog niet zolang geleden een blauwalg plaag gehad.
Ook erg vervelend.
Maar met hulp van het forum en logisch nadenken nu geen last meer van deze vervelende plaag.

Ook ik ben 35 jaar jong en leer elke dag nog.
 
Ja de 2 voedingen bedoel je?
Iedere controller zijn eigen voeding?

Nee niet de voedingen aan elkaar. Alleen de DC uitgangen per voeding aan elkaar hangen.
Inderdaad elke controller zijn eigen voeding.

JMB Aqua zou in januari met een nieuwe controller komem hebben ze gezegd. Die kan wel de 2 voedingen aan. Er zijn dan 2 aparte ingangen voor voedingen.
 

Terug
Bovenaan