Wat is er nieuw

Te veel vissen in 110 l aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anna667
  • Startdatum Startdatum
A

Anna667

Guest
Goede middag,

Ik ben bang dat ik nu toch te veel vissen heb in mijn 110l aquarium. Gister is een waaierhandgarnaal overleden en toen heb ik gekeken naar het nitraat en dit bleek veel te hoog te zijn. Dit terwijl ik wekelijks het water verschoon. In het aquarium zitten nu:

3x black molly
5x ringband snoekje
10x roodkop zalmpjes
2x opze kop zwemmers
2x waaierhandgarnaal
5x neon tetras ( nu overgeplaats naar een ander aquarium)
Een aantal rode garnaaltjes

Ik heb nog een kleiner aquarium van 70l hier in zitten nu:
7x cineese dario
5x overgeplaatste neon tetras

Ik wilde in het kleine aquarium nog 2 pauwoog grondels zou dit nu nog passen of zou ik nog meer moeten overplaatsen?

Tijdens t shoppen was er een aanbieding. De verkoper zei dat t wel allemaal bij elkaar paste maar nu twijfel ik hier echt over.Maar ik voer ook meer nu er meer visjes zijn zou dat t probleem kunnen zijn?

Ik heb vanochtend voor de zekerheid 50% water ververst. Hebben jullie nog tips voor wat ik kan doen ik wil niet meer diertjes verliezen.

Dat mensen geen wetenschappelijke namen gebruiken komt vaker voor, maar wat is een opze kop zwemmer ???

Ja dat is een beetje dom maar zo iets stond dus ook echt op t naamplaatje in de winkel. t zijn twee visjes die je haast nooit ziet. ze hebben bruine vlekes en ze zwemmen dus altijd op zijn kop. Ik heb geprobeerd om de wetenschappelijke naam te vinden maar die kon ik niet vinden mijn excuus daar voor.

Makkelijker gezegd dan gedaan ze verstoppen zich altijd. En ga ze niet oplopen jagen voor een foto. maar ja daar ging mijn vraag ook niet over

En is het nitraat veel te hoog of het nitriet?
Het kan ook soms helpen om een foto van de bak in kwestie te plaatsen of wat meer waterwaardes mee te geven.

No3 is veel te hoog nitriet en de andere waardes waren goed volgens de test 🙂 ben nu helaas op t werk kan vanavond een foto plaatsen

Hoe hoog stond het nitraat precies? Echt schadelijk voor de vissen is dat maar vanaf hoge concentraties, een beetje nitraat is zelfs aangewezen voor goede plantengroei.
Het hangt ook een beetje af van hoe lang de bak al draait.
Waaierhandgarnalen hebben zeer fijne voeding nodig, kleine deeltjes die ze uit het water "waaieren". Bij een nieuwe bak kan het zijn dat er nog niet genoeg eten beschikbaar is voor hen met alle gevolgen vandien.

Teveel nitraat kan door teveel voeding komen. Als het door teveel vis of teveel vervuiling (voeding, dode vissen) komt kan het wel gevaarlijk zijn doordat er eventueel ammonium kan gevormd worden.
Een paar snelgroeiers plaatsen zoals een bosje waterpest kan soms ook al helpen voor hoge waardes naar beneden te helpen.
Je zou ook het leidingwater eens kunnen checken op nitraat om dit als oorzaak uit te sluiten.

Tenslotte: ook de gebruikte tests kunnen belangrijk zijn. Heb je gemeten met druppeltest of met een teststrip?

Zou eerst eens naar je huidige bestand kijken en de vissen per soort bekijken wat nou de beste omstandigheden zijn.
Zo kan je de twee bakken bevolken als er vissen beter in de ene of de andere bak passen.
Daarna zou je eventueel nog kunnen kijken of er nieuwe vissen bij kunnen.

Volgens de test strip zat er 250 no3 mg/l in. De bak staat al meer als een jaar en de waaierhandgarnaal was denk ik 10 maanden oud mis iets ouders.

1484155372480167770300.jpg

Stripjes zijn niet nauwkeurig,met zo'n hoge dosis no3 zou er helemaal niks meer in je bak leven namelijk.
Maar is een feit dat het te hoog was iig.

Hahaha ja dat dacht ik al na het lezen van andere posts

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan