Wat is er nieuw

Te weinig bodembemesting?

Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Leeftijd
49
Ik heb begrepen dat wortels die in het water groeien erop kunnen duiden dat de plant in de grond te weinig voedingsstoffen vind. De plant op de foto zou een Hygrophila corymbosa moeten zijn.
Kan dat hier ook het geval zijn of zijn dit soort vrijhangende wortels ook normaal voor deze soort?

Ik kan me haast niet voorstellen dat hij tekort komt. Er zit een vrij nieuwe voedingsbodem in en ik heb er nog kleibollen bij geprikt.

luchtwortels.jpg

Bij veel snelgroeiers zie je wel "luchtwortels".

Dus geen reden voor zorgen? Mooi!

Ik merk inderdaad wel dat er ook uit de waterkolom wel wat nitraat en ijzer opgenomen wordt. Mogelijk dat deze daar ook verantwoordelijk voor zijn.

Ik heb begrepen dat wortels die in het water groeien erop kunnen duiden dat de plant in de grond te weinig voedingsstoffen vind. De plant op de foto zou een Hygrophila corymbosa moeten zijn.
Kan dat hier ook het geval zijn of zijn dit soort vrijhangende wortels ook normaal voor deze soort?

Ik kan me haast niet voorstellen dat hij tekort komt. Er zit een vrij nieuwe voedingsbodem in en ik heb er nog kleibollen bij geprikt.

Bekijk bijlage 344290
Bij een Corymbosa, er bestaan verschillende varianten, groeien aan de stengel ook wortels die langzamerhand richting de bodem groeien. De plant laat ook vaak onderbladeren gemakkelijk vallen waardoor er een kale steel overblijft. Breek de plant gewoon weer af en stop hem eventueel met de "hogere" wortels weer in de grond. Je houdt de plant dan mooi compact zonder kale onderkant. De plant houdt van licht en ik heb wel gemerkt dat ze ook graag nitraat en fosfaat opneemt. Inderdaad bodemvoeding is nodig. Al met al is dit een gemakkelijke plant die ook jonkies krijgt zijwaarts aan de steel. Die je dan af kan breken en weer in de grond kan planten. De plant wil wel graag wat ruimte om zich heen.

Duidelijk verhaal. Dank!

planten laten hun wortels het meest groeien waar ze de meeste voeding op kunnen nemen.

Ja, ik kan me voorstellen dat de waterkolom makkelijker is dan de bodem. In de bodem is minder stroming. Daar zullen ze het echt met de wortels moeten komen halen.

Vandaag tijdens het onderhoud kwam ik erachter dat het toch iets anders in elkaar zit. De Corymbosa maakte zich klaar om op pad te gaan. De stammetjes waren aan het versnotten. Vandaar ineens al die wortels.
Ik denk dat hij het nu echt te donker vind. Er was al niet veel licht, maar nu ligt er ook nog een woud van hydrocotyle leucocephala bovenin. Ik heb de bovenkanten teruggeplant en de hydrocotyle leucocephala gaat eruit. Hopelijk dat hij het dan gaat redden.

Vandaag tijdens het onderhoud kwam ik erachter dat het toch iets anders in elkaar zit. De Corymbosa maakte zich klaar om op pad te gaan. De stammetjes waren aan het versnotten. Vandaar ineens al die wortels.
Ik denk dat hij het nu echt te donker vind. Er was al niet veel licht, maar nu ligt er ook nog een woud van hydrocotyle leucocephala bovenin. Ik heb de bovenkanten teruggeplant en de hydrocotyle leucocephala gaat eruit. Hopelijk dat hij het dan gaat redden.
Het zit dus niet anders in elkaar maar je ziet nu een bevestiging van wat al eerder gezegd is... En inderdaad, om zichzelf een betere overlevingskans te bieden maakt de plant zich los en probeert wegdrijvend een betere plek te vinden die wél aan haar eisen voldoet. Bij bijvoorbeeld een Ludwigia kan je hetzelfde verschijnsel waarnemen.

Het zit dus niet anders in elkaar maar je ziet nu een bevestiging van wat al eerder gezegd is... En inderdaad, om zichzelf een betere overlevingskans te bieden maakt de plant zich los en probeert wegdrijvend een betere plek te vinden die wél aan haar eisen voldoet. Bij bijvoorbeeld een Ludwigia kan je hetzelfde verschijnsel waarnemen.
Ik heb zelf dit verschijnsel van wegdrijven nog niet meegemaakt maar als hier een snelgroeier losraakt uit de bodem dan drijft die inderdaad. Maar hoe kan een stengel die zich los heeft gemaakt dan weer wortelen in de bodem als deze gaat drijven?

De meeste aquariumplanten groeien van nature amfibisch op natte bodems of in ondiep water. Planten delen die loslaten spoelen doorgaans aan op oevers e.d. en daar kunnen ze weer gaan groeien.

Ik heb zelf dit verschijnsel van wegdrijven nog niet meegemaakt maar als hier een snelgroeier losraakt uit de bodem dan drijft die inderdaad. Maar hoe kan een stengel die zich los heeft gemaakt dan weer wortelen in de bodem als deze gaat drijven?
De plant, een Ludwigia bijvoorbeeld of de al eerder genoemde Corymbosa hebben al wortels aan de steel wanneer ze zich losmaken. Dat wegdrijven doen ze al slepend met hun steel over de bodem. Moerasplanten zitten natuurlijk vooral in minder diep water. Doorgroeiend worden ze ook zwaarder en settelen ze zich weer. Omdat het hier gaat, als gezegd, om moerasplanten kunnen ze ook blijven hangen op een hoger gelegen bodem aan de oeverkant. In een bak zul je dit verschijnsel ook niet zo snel zien, wij geven als het goed is wél bodemvoeding. Maar hierboven kan je lezen, ik schreef al over een bevestiging, dat wanneer er geen of te weinig bodemvoeding is dat je ziet dat de steel onderaan verslijmt.

Twee weken geleden heb ik de corymbosa terug geplant. Nu zie ik allemaal kleine gaatje in de blaadjes (zie foto) is dat omdat ze nog aan het wortelen zijn? Ik heb wel het idee dat ze nog groeien.
IMG_20220625_114440~2.jpg

Zover ik weet is dat soms een tekort aan kalium of fosfaat . Ijzer kan misschien ook maar dat is wat ik elders lees.

Hmm, fosfaat heb ik altijd rond 1. Kalium kan ik niet meten, maar ik voeg wel wekelijks NP en/of NPK toe. Maar zou het kunnen zijn dat ze dat nu niet meer kunnen opnemen doordat ik de wortels die eerst door het water zweefden nu in de grond gestopt heb?

Ijzer zou in de kleibollen moeten zitten en trouwens ook in de waterkolom. Al mag dat wel wat meer zijn.

Garnalen in je bak? want die eten vaak aan planten

Nee. Wel een boel slakken en wat ancistrus. Maar dit ziet er toch niet uit als vraat?

Kalium kan ik niet meten, maar ik voeg wel wekelijks NP en/of NPK toe.
Hmm, daar zie ik nog een typfoutje. Ik bedoel NK en/of NPK

Ik geef je ancistrus de schuld, die knagen nogal eens aan planten bij een te eenzijdig voedingsschema

Dat zien we inderdaad wel bij de echinodorus. Maar hier zie ik het voor het eerst. Ik vind ook eigenlijk dat hij niet mag klagen. Ze krijgen afwisselend courgette, komkommer, tomaat en algenvlokken. Pas nog paprika gegeven.

Die hele kleine gaatjes lijkt mij geen vraat toe.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan