Te weinig licht oorzaak alg?

S

smidsy

Guest
Beste allemaal,
Kan een tekort aan licht ook de oorzaak zijn van alg groei? De verlichting was gedempt door pvc buizen, en hij stond aan van 16:30 tot 22:30 zou dit de oorzaak van de alg groei kunnen zijn?
De bak staat er als volgt bij...
IMG_20190605_202725.jpg
 
Met zo weinig planten is alg groei bijna niet te voorkomen, alle tanganyika aquariums die ik voorbij zie komen hebben alg op de stenen zitten, wat eigenlijk ook hoort vind ik.

Het schaarse licht is het probleem niet, met meer licht wordt het nog erger waarschijnlijk.
 
Met zo weinig planten is alg groei bijna niet te voorkomen, alle tanganyika aquariums die ik voorbij zie komen hebben alg op de stenen zitten, wat eigenlijk ook hoort vind ik.

Het schaarse licht is het probleem niet, met meer licht wordt het nog erger waarschijnlijk.
Ik dacht omdat er te weinig licht was vallisneria moeilijker aan slaat en dus de algen de overhand kunnen krijgen...
 
Ja dat zou misschien nog kunnen, maar met veel licht en een paar vallisneria's hou je de alg niet tegen denk ik.
Je zou de buizen of kunnen schermen maar dan behalve op de plekken waar de vallisneria's staan?
 
Ja dat zou misschien nog kunnen, maar met veel licht en een paar vallisneria's hou je de alg niet tegen denk ik.
Je zou de buizen of kunnen schermen maar dan behalve op de plekken waar de vallisneria's staan?
Die staan vest verspreid door de bak ben ik bang....
 
Vallisneria's hebben over het algemeen genoeg aan een gemiddelde lichtintensiteit. Ts heeft het licht zeker niet te lang aanstaan en bovendien gedempt. Het licht verminderen lijkt me dan ook niet zinvol. Wel moet er gezegd worden dat de planten over het algemeen het best groeien in wat harder/alkalisch water. Wanneer er teveel alg zou zijn, wat ik op de foto's niet kan zien, is er mogelijk sprake van een tekort. Voor een meer juist advies zouden we dus de waterwaarden moeten kennen.
 
Zoals Ben al aangeeft is het vaak een tekort evt icm teveel licht. Maar ook bij teveel licht is het tekort dan vaak de oorzaak.
 
Het gaat met name om de alg op de stenen zo te zien, persoonlijk vind ik dat wel mooi in zo'n bak.
 
Hallo allen,
Het gaat me voornamelijk over de alg op de bladeren van de planten en op de achterwand....
 
Kan je misschien een detail foto van de algen posten (zowel op de planten als op de achterwand)?
De achterwand zou je eventueel eens kunnen behandelen met easy carbo (of peroxide maar ik weet niet in hoeverre dit (de kleuren van) de achterwand zou aantasten eerlijk gezegd) wanneer hij boven water komt te staan tijdens een waterwissel.

Welke verlichting hangt er precies boven eigenlijk?
Want je zegt wel "gedimde verlichting" maar je vermeldt niet hoeveel lampen (of welk wattage) dus eigenlijk is dat moeilijk in te schatten. En hoeveel procent van de lampen heb je afgedekt met de pvc?

Geef je iets van plantenvoeding eigenlijk?
Ik zou sowieso geneigd zijn om drijvers toe te voegen (al dan niet tijdelijk) om zo wat meer plantenmassa te hebben én het licht wat te dimmen maar ik weet niet in hoeverre dat een optie is voor je?
 
Terug
Bovenaan