te weinig verlichting ????

ohh sorry dat had ik verkeerd begrepen :sorry:
 
ja je word een dagje ouder he :D
 
t5 of t8??

Dan heb je vast geen plantenbak :p
 
Je mag ze 20000 branduren gebruiken.
 
Straatklinkerfm zei:
t5 of t8??

Dan heb je vast geen plantenbak :p

Geen idee kan nu niet kijken me planten doen het prima heb zelfs niet eens een reflector
 
een T5 buis hoef je eigenlijk niet te vervangen. Die neemt in kracht wel af maar tot 90% als ik het goed heb en verder niet. Daarna zal de buis het ineens begeven als hij te oud en dus kapot is. Verder dan die 10% aan verlies heb je als het goed is niet met de T5.
Een T8 kun je gemiddeld wel beter jaarlijks vervangen.
Die kromme bladeren en "gaten" duidt volgens mij gewoon op een voedingsgebrek.
 
Bedankt voor al jullie reacties en adviezen :D
Ik heb mijn verlicht nu nog maar 9 uur branden.
En ik heb de sera florena dosering verhoogt naar 15 ml . :thumbs:
Bedankt!!!!!
 
Laat ons weten hoe het je verder vergaat! :)
 
Jaa Dat zal ik zeker doen :D
 
ik heb vorigen week 2 nieuwe planten gekocht en deze leken aangeslagen te zijn alleen nu beginen die planten ook al te verslijmen.
wat moet ik nu doen :stom: ???????????????? ik heb al mijn voedingsdosering verhoogd en de branduren van de lamp verlaagd naar 9 uur.
 
Verslijken kan ook inhouden..de overgang van sub naar emmers...
 
Straatklinkerfm zei:
Verslijken kan ook inhouden..de overgang van sub naar emmers...

Hij bedoeld vast verslijmen ;).
Als die planten er net instaan dan kan het overgaan naar de submerse vorm de oorzaak weleens zijn.
Om welke plant gaat het??
 
Met 9 uur licht en 15ml voeding moet dat goed gaan lijkt mij.
 
maar de rest doet het nog heel slecht, en ze ik dacht even dat de nieuwe planten al aangeslagen waren.... of ben ik gewoon te ongeduldig hahaha :D
 
Tja de ene plant zal langer nodig hebben om goed aan te slaan.
En als je vanaf kort geleden pas voldoende voeding geeft dan moeten de plantjes wennen aan de nieuwe omstandigheden.
Ik zou even geduld hebben om te kijken wat ze gaan doen.
Je hebt de dosering nu sinds 1 week opgehoogd dus dat gaat vast wel goed komen.

In min 60cm gebruik ik alleen wat plantenvoeding en verder niks en daar zit ook 15W boven. En ik heb er nog veel drijvers boven. Zie de bakken in mijn FA.
Dus met zo n bakje is vaak alleen wat plantenvoeding al voldoende als je de verlichtingsduur niet te gek maakt.
Ik zit op zo n 9 uur.Dat heb jij ook en is dus prima.
 
oke dan wacht ik nog even af :D bedankt voor jou reactie
alleen ik heb nog een vraag.
ik heb ook pas een Pogostemon Helferi gekocht alleen die is best lang moet ik hem nu snoeien of zou ik daar ook nog even mee wachten?
en als ik hem kan snoeien hoe doe ik dat dan moet ik die gewoon het zelfde snoeien als bijvoorbeeld een Hygrophila Polysperma?
 
zou eerst alles goed aan laten slaan , anders is er een kans dat je plantje dat niet gaat trekken...
 
oke bedankt
en dan heb ik nog een vraagje :sorry:
ik heb ook nog wat anderen planten zoals een cryptocoryne balansea en volgens sommige sites wordt beweert dat deze beter groeien als je kleibollen of laterietbollen gebruikt, is dit slim om te kopen of is dit teveel van het goede?
 
Alle moerasplanten hebben graag een kleibol bij de wortels. Via aquariumbemesting.nl kun je makkelijk poeder (mix) hiervoor bestellen en ze zelf maken.
Is veel goedkoper dan de kant en klare.
 
oke bedankt voor de tip
 
Sorry dat ik jullie lastig blijf vallen haha, maar het wordt maar niet beter
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen :help: :stom: ..... Ik heb wel deze week easylife profito gekocht omdat de sera florena op is
 
beste allemaal
het is weer raak hahaha
maar nu weet ik echt niet meer wat te doen?????
ik heb nu alleen nog maar anubias planten in mijn aquarium.
de bladeren worden bruin en de bladeren rotten weg maar de nerven blijven zitten.
wat is er aan de hand en wat moet ik er tegen doen?
en hier nog een paar foto's (sorry voor de slechte kwaliteit)
alle_bladeren_weg_maar_de_nerven_blijven_2.jpg

alle_bladeren_weg_maar_de_nerven_blijven.jpg

alvast bedankt
groetjes Tijn,
 
Hoeveel van de ca. hoeveel bladeren hebben dit probleem?
Komen er wel af en toe (geen snelle groeier!) nieuwe blaadjes?

~ Ivo
 
Beste Ivo
Bedankt voor jou reactie.
De anubias barteri heeft 3 bladeren die er last van hebben. Er komen wel nog nieuwe bladeren aan, een week geleden had hij zelfs nog een bloem.
Ik heb ook nog een anubias congensis daarvan zijn alle bladeren wel bruin aan het worden maar hij krijgt wel nog nieuwe bladeren.
Groetjes Tijn
 
Terug
Bovenaan